امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279969
۵۶۱
۱
۰
نسخه چاپی
رویداد سد لتیان:

این پیگیری هر چه باشد، «پیگیری ویژه» پلیس نیست!

جمعه گذشته و در شرایطی که انبوه مسافران مسیر بازگشت به شهر و دیار خود را در پیش گرفته و راه‌های ارتباطی به ویژه در مبادی ورودی شهر‌ها با ترافیک سنگین و حتی گره خورده مواجه بود، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که هرچند کوتاه بود و فاقد توضیحات، بسیاری را شوک زده کرد.

رویداد سد لتیان

«پیگیری ویژه» یعنی چه؟ ابتدا کمی در این باره تامل کنید و بعد این را هم مدنظر قرار دهید که صحبت درباره دستوری است که مقام ارشد انتظامی صادر کرده است؛ با این ملاحظه، چه توقعی از نتیجه ماجرا دارید؟

جمعه گذشته و در شرایطی که انبوه مسافران، مسیر بازگشت به شهر و دیار خود را در پیش گرفته و راه‌های ارتباطی به ویژه در مبادی ورودی شهر‌ها با ترافیک سنگین و حتی گره خورده مواجه بود، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که هرچند کوتاه بود و فاقد توضیحات، بسیاری را شوک زده کرد.

آن گونه که در این ویدئو دیده می‌شود، فردی با لباس شخصی و در حضور مامور پلیس و سرباز انتظامی، خودرویی سواری را در مسیری فرعی متوقف کرده و در تلاش هستند که با تحکم و ضربه زدن به شیشه خودرو، راننده خودرو را مجاب به پیاده شدن کنند و وقتی موفق به این کار می‌شوند، با خشونتی زیاد، خانم راننده را سوار خودروی پلیس می‌کنند.

رویدادی تلخ و آزاردهنده که توسط یکی از سرنشینان خودرو‌های عبوری به ثبت رسیده و با اینکه تنها چند ثانیه است، اما حاوی زجه‌ها و التماس زن، خشونت و برخورد فیزیکی با وی برای بازداشتش و حتی رعایت نشدن بدیهیات شرعی است. اتفاقی که هرچند رقم زننده اش فردی با لباس شخصی است، در حضور پلیس رخ داده و در حقیقت تقلایی برای سوار کردن خانم در خودروی انتظامی است.

اتفاقی شوک آور که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و راهش را به رسانه‌های خارجی باز کرد و بعد به طرح این ادعا رسید که علت بازداشت زن، بدحجابی بوده و این رویداد در نزدیکی سد لتیان رقم خورده است؛ ادعا‌هایی که واکنش رسمی پلیس را به دنبال داشت و تاکید بر این نکته که محل رویداد، منطقه سد لتیان بوده است.

این پیگیری هر چه باشد، «پیگیری ویژه» پلیس نیست! این خبری بود که صبح دیروز (حوالی ساعت ۸ صبح) به نقل از سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت روی خروجی چند خبرگزاری رفت و در آن تاکید شده بود که این مقام ارشد انتظامی، «دستورات لازم در خصوص پیگیری ویژه حادثه دستگیری خانمی در منطقه سد لتیان توسط گشت خودرویی پلیس پیشگیری را صادر کرد.»

دستوری ویژه که انتظار می‌رفت به سرعت به نتایجی قابل توجه و انتشار گزارش‌های تکمیلی منجر شود، به ویژه آنکه در ویدئوی منتشره حتی پلاک خودروی پلیس دیده می‌شد و با توجه به مشخص بودن محل وقوع ماجرا، می‌شد به سرعت مامور و سرباز حاضر در محل را شناسایی کرد و از ایشان درباره این ماجرا، پرس و جو و دست کم در خصوص چرایی بازداشت آن زن، شفاف سازی کرد.

اتفاقی که تا این لحظه رخ نداده است، آن هم در شرایطی که بازنشر این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی با سرعت ادامه دارد و موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه شده است. موضوعی مهم که حتما در صدور دستور «پیگیری ویژه» تاثیرگذار بوده است؛ دستوری که قطعا اجرای آن به قید فوریت، مانع از خلق سناریو‌های مختلف برای این ماجرا خواهد شد که می‌تواند انگیزه‌های فراوانی داشته باشد.

به عبارت بهتر، انتظار می‌رفت با توجه به ابعاد وسیعی که این ماجرا یافته، سرعت عمل بسیار بالا در پیگیری آن، سرلوحه ماموریت پلیس در این پرونده قرار گرفته و بکوشند که با اطلاع رسانی سریع و پیوسته، مردم را در جریان رسیدگی شان به ماجرا قرار داده و مانع از گسترده شدن حواشی شوند؛ دستور کاری که تا این لحظه اجرایی نشده و حتی نمی‌دانیم فرجام آن زن چه بوده است!

این یکی از سوالات پرشماری است که در این باره مطرح است؛ پرسش‌هایی که کمترین آسیب تاخیر در پاسخگویی به آنها، قوت گرفتن ادعا‌های مطرح و حتی شایعات پیرامون این ماجراست و می‌تواند مانع از باورپذیری واقعیت ماجرا شود و از آن فراتر، توانایی پلیس در رسیدگی ویژه و فوری به ماجرایی که اعضای پلیس در بطن آن‌ها حضور دارند را زیر سوال ببرد.

دورنمای تاریکی که راه فرار از آن، سرعت دادن به تهیه گزارش رسمی پلیس و اعلام آن به عموم مردم است. مردمی که از دیدن برخورد خشن و غیرقابل دفاع و حتی خارج از مبانی دینی و شرعی با یک زن، شوک زده، افسرده و حتی عصبانی هستند و انتظار دارند که واکنش مقامات، نه در حد دستور، که واقعا ویژه باشد و به امور سرعت دهد؛ پیگیری‌ متفاوت با آنچه در جریان است!

  • منبع
  • تابناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید