امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278837
۷۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

آیا مجازات توهین به قاضی را می دانید؟

شاید رفتاری که ما نسبت به دوست خود انجام دهیم مصداق توهین نباشد و عرف دوستانه مقتضای آن رفتار است اما ممکن است همان رفتار با یک قاضی یا شخص دیگر جرم توهین به حساب بیاید

آیا مجازات توهین به قاضی را می دانید؟

توهین کردن در بسیاری از موارد در اثر فشارهای درونی است که به فرد وارد می شود.

برای مثال در بیمارستان به علت بیمار بودن یکی از عزیزان تان ممکن است نسبت یکی از کادر بیمارستان عصبانی شوید و توهین کنید در دادگاه هم به این علت که حس می کنید در حال ضایع کردن حق شما هستند ممکن است به قاضی توهینی کرده باشید که قبل از هر چیز باید بدانیم چه رفتارهایی و چه حرف هایی توهین است تا بعد به مجازات توهین به قاضی برسیم.

در ادامه همراه ما باشید تا به این موارد اشاره ای داشته باشیم.

چه حرف و رفتاری توهین به حساب می آید؟

به طور ساده اگر بخواهیم توهین را تعریف کنیم باید گفت هر رفتاری (حالا این رفتار می تواند گفتاری باشد یا رفتاری یا نوشتاری) که باعث کسر شان یک نفر بشود یا باعث بشود که شخصیت فرد، سبک جلوه کند مصداق توهین است.

در حالت گفتاری کسی با الفاظ زشت نسبت به ما پرخاش می کند. در حالت رفتاری مثل این مورد است که نفر یا نفراتی از داخل ماشین در حال عبور به ما (خانم یا آقا) چشمک می زنند یا مثلا علامت شصت نشان می دهد یا علامت لب را نشان می دهد که اینها مصداق توهین می باشند.

چه رفتاری نسبت به قاضی توهین است؟

نسبت به بسیاری از افراد، معیار اینکه چه رفتاری توهین و با چه حرف هایی توهین به حساب می آید یکسان است. اما برخی افراد با توجه به جایگاهی که دارند ممکن است رفتاری در مورد آنها توهین محسوب شود در حالی که نسبت به دوست و فامیل و باقی افراد توهین نباشد.

مثال این مورد قاضی است.

شاید رفتاری که ما نسبت به دوست خود انجام دهیم مصداق توهین نباشد و عرف دوستانه مقتضای آن رفتار است اما ممکن است همان رفتار با یک قاضی یا شخص دیگر جرم توهین به حساب بیاید.

مثلا ممکن است در روابط عادی با نزدیکان خود از روی صمیمیت واژه “خفه شو” یا عبارت های دیگر را استفاده کنیم که این جرم نیست اما در مقابل قاضی توهین و جرم به حساب می آید.

مجازات توهین به قاضی چه شرایطی دارد؟

برای آنکه توهین انجام گرفته جرم باشد باید یک سری موارد وجود داشته باشد برای مثال اگر شما توهین کننده بوده اید با آگاهی از اینکه این جمله یا این کلمه توهین آمیز است اقدام کرده باشید مثلا ممکن است به قاضی یا هر فرد دیگری لفظی بگویید که به زبان آذری یا انگلیسی و… است و به شما یاد داده اند بدون آنکه بدانید استفاده از آن توهین به شمار می آید اما اگر آگاه از این لفظ نباشید حتی اگر توهین هم کرده باشید؛ مرتکب جرم نشده اید و مجازاتی در کار نخواهد بود.

در هر حال ممکن است مواردی وجود داشته باشد که باعث شود حتی با وجود انجام توهین، فرد مجرم به حساب نیاید به حکم قانون که در این رابطه بهتر است با مشاوران حقوقی مسئله خود را با جزئیات در میان بگذارید تا کمک کار شما باشند.

توهین به قاضی چه مجازاتی دارد؟

توهین و مجازات آن قسمت های مختلفی دارد توهین به افراد کارمند دولتی مجازاتی شدید تر از باقی افراد دارد.

توهین به کارمند دولت هر زمان و هر مکان هم شامل مجازات شدید نمی شود و با توجه به وضعیت موجود باید بررسی کرد که نحوه توهین چگونه بوده است.

برای قاضی که کارمند دولت است اگر شما زمان جلسه دادرسی عصبانی شوید و عبارت هایی را به کار ببرید که مصداق توهین هستند مشمول مجازات شدید تر خواهد بود که توصیه می شود با وکلا در این زمینه گفتگو و نظرخواهی داشته باشید تا بتوانید بهتر از موضوع و مسئله شخصی خود آگاه شوید.

مجازات توهین به قاضی در قانون

در ماده ۶۰۹ قانون مجازات از توهین به قضات سخن گفته شده که طبق آن در صورت اثبات توهین کننده به حبس یک ماه و نیم تا سه ماه محکوم خواهد شد البته حبس شدن فرد بسیار احتمال اندک دارد؛ زیرا قانون راه های بسیاری را در نظر گرفته که فرد حبس نشود.

در این باره بهتر است با مشاوران و وکلای موسسه وکیل تاپ مشاوره بگیرید وکلا و مشاوران بهتر از باقی افراد از مواد قانونی که باعث حبس نشدن افراد می شوند مانند نهاد های ارفاقی آگاهی دارند.

اگر دادگاه به حبس حکم ندهد می تواند به شلاق از ۱ ضربه تا ۷۴ ضربه حکم بدهد.

در کنار انتخاب یکی از این دو مورد فرد به مبلغی جزای نقدی هم محکوم می شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید