امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280416
۸۵۵
۱
۰
نسخه چاپی

سبک معماری وینتج چیست؟ چگونه خانه ی خود را به سبک دکوراسیون وینتج تیدیل کنیم؟

سبک دکوراسیون وینتج یکی از سبک های پرطرفدار است که با به کار بردن عناصر قدیمی در کنار عناصر جدید، فضایی خاطره انگیز، با ظرافت و زیبایی را در خانه های امروزی به وجود می آورد.

سبک معماری وینتج

سبک وینتج

سبک وینتج از مبلمان و دکوریجاتی که مربوط به دوره خاصی از گذشته است، برای دکوراسیون داخلی استفاده می کند که در دنیای مد، این دوره خاص را بین 30 تا 60 سال گذشته از زمان حال تعیین کرده اند.

دکوراسیون وینتیج (VintageHome Style) در حقیقت ترکیب عناصر کهنه و قدیمی با روش‌های خاص و مجلل یا اشرافی است. طرفداران این نوع دکوراسیون افرادی هستند که علاقه‌مند به‌ مرور خاطرات خوب گذشته هستند. طراحی داخلی در دکوراسیون وینتیج از ترکیب رنگ‌های روشن و یا یکدست با سرامیک‌ها و کف‌پوش‌های قدیمی است. دکوراسیون وینتیج در عصر حاضر محبوبیت زیادی دارد. ترکیب دکوراسیون مدرن و امروزی با دکوراسیون قدیمی، فضای بسیار دل‌نشینی می‌سازد. مرور خاطرات نوستالژیک گذشته یکی از دلایل به‌وجودآمدن سبک وینتیج است.

در دهه 1940 میلادی مردم برای اولین بار از سبک وینتج در دکوراسیون منازلشان استفاده کردند. در این زمان با توجه به این که جنگ جهانی دوم به تازگی به اتمام رسیده بود، مردم به علت شرایط اقتصادی نابسامان، برای چیدمان منازلشان از مبلمان و وسایل قدیمی و دست دوم استفاده کردند تا آغازی بر استفاده از سبک وینتج در دکوراسیون منازل به حساب آید. اما باید بدانید این سبک در دهه 1990 میلادی بعد از ایجاد جنبشی در هنر، طراحی لباس و جواهرآلات، تبدیل به سبکی پرطرفدار و محبوب در دکوراسیون داخلی خانه ها شد و به سرعت در آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی مورداستقبال قرار گرفت.

بنابراین، طبق توضیحات، این سبک برای افرادی مناسب خواهد بود که به مرور خاطرات خوش گذشته علاقه دارند و دیدن عکس ها و وسایل قدیمی خاص مانند یادگاری از خانه مادربزرگ، خاطرات آن دوران را برایشان زنده می کند و حس خوشایندی را به آن ها انتقال می دهد.

سبک معماری وینتج

ویژگی‌های معماری داخلی به سبک وینتیج

1. ترکیب قطعات و عناصر مختلف دکوراتیو

از ویژگی‌ مهم دکوراسیون داخلی وینتیج ترکیب عناصر و رنگ‌های مختلف دکوراتیو را می‌توان نام برد. در این دکوراسیون وسایل متنوعی به کار گرفته می‌شود و بیشتر ظاهر کلکسیونی دارد. اگر طرفدار دکوراسیون‌های ساده‌گرایی یا مینی‌مالیسم باشید، این سبک برای شما جذاب نخواهد بود. در دکوراسیون به سبک وینتیج تمامی عناصر و چیدمان، از کاغذدیواری تا وسایل تزیینی، باهم روی یک موضوع خاص و خاطره‌انگیز تمرکز دارند.

2. شلوغ نبودن دکوراسیون

دکوراسیون داخلی وینتیج از طراحی بسیار شلوغی برخوردار نیست. در این سبک دکوراسیون قاعده اصلی این است که تمامی عناصر فقط روی یک دهه یا زمان خاص تمرکز کنند. در استفاده از رنگ در دکوراسیون، فراموش نکنید که کل عناصر و وسایل استفاده‌شده در این سبک حتما باید دارای رنگ‌ها و الگوهای یکسانی باشند و قطعات باید باهم تطابق داشته باشند؛ به‌عنوان نمونه شما می‌توانید از رنگ‌های روشن و سفید استفاده کنید یا انواع چوب و پارچه‌های زیبا را به‌ کار بگیرید.

3. ظاهر قدیمی تمامی عناصر

تمام عناصر و اشیاء در طراحی داخلی با سبک وینتیج باید ظاهری قدیمی و کهنه داشته باشند. اگر قصد دارید از دکوراسیون وینتیج استفاده کنید، به هیچ‌وجه نباید از اشیاء و عناصر جدید استفاده کنید. در دکور داخلی وینتیج، تمامی موارد باید از میان وسایل با ظاهری قدیمی انتخاب شوند؛ به‌عنوان‌ نمونه شما می‌توانید مبلمان جدید ولی با ظاهر قدیمی استفاده کنید.

4. استفاده از رنگ‌ ها به‌صورت یک‌ دست

رنگ بیشتر در این سبک دکوراسیون به‌صورت یک‌شکل و یک‌دست به‌کار گرفته می‌شود. برای ایجاد تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی وینتیج باید از طیف رنگ‌های خاص و یکسان استفاده کرد.

برای اینکه سبک دکوراسیون وینتج مناسب خانه های مدرن و امروزی باشد، بهتر است که از رنگ های سفید، کرم، خاکستری، بژ و ماسه ای به عنوان رنگ غالب استفاده کنید. همچنین شما می توانید طیف های کم رنگ صورتی، آبی و یاسی را نیز در بخشی از خانه به کار ببرید. در آخر نیز برای ایجاد جذابیت بیشتر، بهتر است که از وسایل و دکوری هایی با رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، سبز و آبی استفاده کنید.

5. طرح‌های متنوع برای فضاهای مختلف

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فضاهای مختلف خانه‌شان دارای طرح و الگوهای متنوع باشد. در دکوراسیون داخلی وینتیج شما به‌راحتی می‌توانید طرح دکوراسیون متفاوت و متنوع برای هر قسمت از خانه در نظر بگیرید؛ به‌عنوان نمونه برای پذیرایی‌تان دکوراسیون ویکتوریایی، برای چیدمان آشپزخانه، سبک روستیک و برای دکوراسیون اتاق‌ها سبک دیگری طراحی کنید. خوشبختانه در سبک وینتیج شما با آسودگی خیال می‌توانید از طرح‌ها و الگوهای مختلف استفاده کنید.

سبک معماری وینتج

ویژگی‌ های نمای خارجی ساختمان به سبک وینتیج

اگر علاوه‌ بر دکوراسیون داخلی وینتیج قصد دارید نمای بیرون یا خارجی خانه را نیز با سبک وینتیج طراحی کنید، این موارد می‌تواند به شما کمک کند:

1. استفاده از فرفورژه

اگر قصد دارید نمای خارجی خانه خود را با سبک وینتیج طراحی کنید، می‌توانید از فلز حفاظ فرفورژه در قسمت ورودی خانه، نرده‌ها و برای تزیین پنجره‌ها استفاده کنید. استفاده از فرفورژه یک روش بسیار شگفت‌انگیز برای به‌نمایش‌گذاشتن زمان گذشته است.

2. به‌کارگیری معماری الیزابتی

اگر خانه شما در حومه شهر قرار دارد و علاقه زیادی به تاریخ دارید، می‌توانید از معماری الیزابتی برای نمای بیرونی خانه استفاده کنید. در معماری الیزابتی بیشتر از طرح‌های نامتقارن استفاده می‌شود.

سبک معماری وینتج

ترفندهایی برای اجرای سبک دکوراسیون وینتج در خانه های امروزی

قبل از آموزش ترفندها باید بگوییم که نباید همه خانه را به سبک وینتج دکور کرد. هدف از این نوع دکوراسیون ایجاد حس نوستالژیک و خوشایند خاطرات گذشته است که به راحتی می توان با استفاده از یک دکوری یا قاب عکس قدیمی این حس را ایجاد کرد. بنابراین یک بخش از خانه را برای اجرای این سبک در نظر بگیرید.

1. رنگ و کاغذ دیواری مناسب سبک دکوراسیون وینتج را انتخاب کنید

اگر رنگ را برای دکور دیوارها می پسندید، برای حفظ جلوه امروزی خانه، از یکی از رنگ های سفید، کرم، خاکستری، بژ و ماسه ای استفاده کنید. این رنگ ها زمینه بسیار مناسبی برای به نمایش گذاشتن وسایل و مبلمان قدیمی می باشند. ولی اگر به کاغذ دیواری علاقه دارید، کاغذ دیواری هایی با رنگ های کم رنگ صورتی، آبی یا یاسی با طرح های گل دار، پرنده و پروانه مناسب سبک دکوراسیون وینتیج می باشند.

2. مبلمان قدیمی یا مبلمان جدید با طراحی قدیمی را در سبک دکوراسیون وینتج استفاده کنید

بهتر است در سبک دکوراسیون وینتج مبلمان قدیمی باشند. به طور معمول مبلمان قدیمی از مصالح طبیعی مانند چوب و رومبلی هایی با الیاف طبیعی ساخته شده اند و دارای پشت بلند، پایه های منحنی و گرد و قسمت های حکاکی شده هستند. البته با توجه به محبوبیت این سبک، در بازار مبلمان با طراحی قدیمی نیز موجود است که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. ناگفته نماند که اگر دیوار تک رنگ است، از رومبلی های گل دار و اگر دیوار کاغذ دیواری شده است، از رومبلی های ساده استفاده کنید و به روی آن کوسن های تزئینی گل دار قرار دهید. نکته آخر این که مبلمان را به صورت منظم بچینید و فضایی منظم و مرتب ایجاد کنید.

3. از کفپوش چوبی در سبک دکوراسیون وینتج استفاده کنید

قبلا اشاره کردیم که از ویژگی های سبک دکوراسیون وینتج، استفاده از مصالح طبیعی است. بنابراین بهترین گزینه برای کف خانه، استفاده از کفپوش های چوبی است. همچنین شما می توانید به روی این نوع کفپوش ها، فرش های قدیمی و دست بافت پهن کنید تا به فضای خانه شما، جلوه ای گرم و صمیمی انتقال داده شود.

4. پرده های بلند در سبک دکوراسیون وینتج

در سبک دکوراسیون وینتج اگر دیوارها تک رنگ هستند، بهتر است که از پرده های طرح دار بلند و اگر دیوارها با کاغذ دیواری طرح دار تزئین شده اند، از پرده های بلند ساده با رنگ روشن استفاده کنید.

5. از دکوریجات قدیمی در کنار دکوریجات مدرن در سبک دکوراسیون وینتج استفاده کنید

برای حفظ تعادل در فضای خانه بین عناصر قدیمی و جدید، لازم است که هر دو نوع دکوریجات را در خانه استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که بیش از حد محیط را از دکوریجات پر نکنید.

سبک معماری وینتج

استفاده از عکس های قدیمی در سبک دکوراسیون وینتج

یکی از بهترین دکوریجات برای یادآوری خاطرات گذشته، عکس های قدیمی در قاب های حکاکی شده می باشند.

استفاده از گل در سبک دکوراسیون وینتج

استفاده نکردن از گل در این نوع دکوراسیون غیر ممکن است. بنابراین گل ها را در گلدان های سرامیکی و شیشه ای قرار دهید و طراوت و انرژی مثبت را به خانه خود دعوت کنید.

استفاده از آینه در سبک دکوراسیون وینتج

استفاده از آینه های بزرگ در این سبک بسیار رایج است. البته بهتر است که برای حفظ جلوه قدیمی خانه، از قاب های حکاکی شده برای آینه ها استفاده کنیم.

استفاده از رومیزی توری قدیمی در سبک دکوراسیون وینتج

یکی از عناصری که می تواند یادآور ظرافت و زیبایی زندگی دوره های قدیم باشد، رومیزی توری است. پس از آن ها غافل نشوید.

استفاده از دکوریجات ارزشمند قدیمی در دکوراسیون وینتج

به یاد داشته باشید که همه ی وسایل قدیمی مناسب این سبک نمی باشند و بهتر است از لوازم آنتیکی استفاده کنید که دارای ارزش بالایی باشند. بنابراین حداقل از یکی از لوازم و دکوریجات آنتیک مانند جعبه موسیقی، ساعت، لوستر، شمعدان و مجسمه در سبک دکوراسیون وینتج استفاده کنید.

  • منبع
  • مدیا دکور
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید