امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282403
۴۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ناتوانی جنسی مرد، می تواند دلیلی برای طلاق باشد؟

درخواست طلاق انواع مختلفی دارد. طلاق ممکن است یا به تقاضای مرد باشد یا به تقاضای زن باشد یا حتی توافقی.

آیا ناتوانی جنسی مرد دلیلی برای طلاق است؟

آیا ناتوانی جنسی مرد دلیلی برای طلاق است؟

در پاسخ به طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد باید گفت که پس از ازدواج هر یک از زوجین یک‌سری وظایف دارند و حسن معاشرت، یکی از آن‌ها برای زوجین است. حسن معاشرت دارای انواع مختلفی است که برقراری رابطه زناشویی یکی از این موارد است.

علاوه‌بر این مورد در ماده ۱۳۰ قانون مدنی، به عسر و حرج زن اشاره شده است. عسر و حرج به این معنا است که در زندگی برای زن شرایطی ایجاد می‌شود که ادامه زندگی را برای وی غیرممکن می‌کند.

در این ماده مواردی را قانون‌گذار نام برده است که مصادیق عسر و حرج هستند. زن با اثبات کردن این موارد می‌تواند درخواست طلاق از شوهرش را بخواهد.

باتوجه به این نکات، طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد یکی از موارد عسر و حرج است که به استناد آن زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

آیا فسخ نکاح از جانب زن به علت مشکلات جنسی امکان دارد؟

علاوه بر طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، فسخ نکاح به علت مشکلات جنسی مرد نیز امکان دارد.

خِصاء (اختگی): اختگی یکی از مواردی است که باعث فسخ نکاح می‌شود. خصاء زمانی باعث فسخ می‌شود که ابتدا قبل از ازدواج ایجاد شده باشد اما زن از آن اطلاع نداشته باشد، ثانیا این مشکل مانع از رابطه زناشویی بین زوجین باشد.

عِنَن (عدم توانایی جنسی): این مورد یعنی ناتوانی جنسی مرد. در واقع این مورد به معنای عدم میل وی به برقراری رابطه جنسی و ضعف و سستی آلت تناسلی است.

عنن مرد زمانی برای زن حق فسخ ایجاد می‌کند که مرد از ابتدای ازدواج حتی برای یک‌بار توانایی رابطه جنسی با زن را نداشته است. لازم به ذکر است عنن اگر قبل از ازدواج وجود داشته باشد و مرد از آن اطلاع داشته باشد اما زن آگاهی به این موضوع نداشته باشد، زن می‌‌تواند با استناد به این موضوع نکاح را فسخ کند. همچنین در صورتی‌که زوج در طول زندگی مشترک به عنن دچار گردد، زوجه می‌تواند به حکم قاضی نکاح را فسخ کند.

مقطوع بودن آلت تناسلی: مقطوع بودن آلت تناسلی باید به اندازه‌ای باشد که مرد توانایی انجام رابطه جنسی را نداشته باشد.

با این‌حال عده‌ای از اساتید بر این باورند که زن موقعی حق دارد به این دلیل نکاح را فسخ کند که این مورد قبل از ازدواج وجود داشته باشد و زن از آن اطلاع نداشته باشد. بنابراین می‌توان گفت اگر زن پیش از ازدواج از این مورد اطلاع داشته باشد، نمی‌تواند به استناد آن نکاح را فسخ کند.

جنون: جنون مرد نیز برای زن حق فسخ به‌وجود می‌آورد.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید