امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282255
۷۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

کهیر و تمام درمان های خانگی و پزشکی آن

کهیر چیست و چگونه ظاهر می‌شود؟

درمان خانگی کهیر معمولا موثر وکم خطر است. کهیرها معمولا جدی نیستند. با بعضی از درمان های ساده طبیعی، شما می توانید تسکین کهیر را سرعت ببخشید. گروه سلامت شادمگ برخی از این روش های طبیعی و خانگی را در اختیارتان قرار داده است.

کهیر چیست و چگونه ظاهر می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های بارز زخم‌ های ناشی از کهیر این است که به‌سرعت تغییر سایز داده و گسترش می‌یابند؛ اغلب در عرض چند ساعت در یک مکان ناپدید و در مکان دیگر دوباره ظاهر می‌شوند. شیوعی که اول صبح چشمگیر و حتی نگران‌کننده به نظر می‌رسد تا ظهر می‌تواند به‌طور کامل از بین برود اما روز بعد با قدرت کامل بازمی‌گردد!

محرک‌های احتمالی کهیر مواد حساسیت­ زای رایج مثل انواع خوراکی‌ها، نیش حشرات، لاتکس، داروها، شوره سر حیوانات خانگی، گرده گیاهان و… هستند. بااین‌حال همیشه نمی‌توان دلیل ایجاد کهیر را به‌راحتی تشخیص داد. ممکن است به عوامل محرک ناشناخته‌تری حساس باشید یا عفونت زمینه‌ای داشته باشید که باید برطرف شود.

کهیر همچنین می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید
  • قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور آفتاب
  • ورزش بیش‌ازحد
  • عفونت‌های ویروسی به‌ویژه مونو و هپاتیت
  • عفونت‌ های باکتریایی به‌ویژه UTI و استرپتوکوک گلو
  • دریافت خون از فرد دیگر

کهیر را کاملا بشناسید

۱. علائم کهیر را بشناسید

علائم کهیر می‌تواند از چند دقیقه تا مدت‌های طولانی قابل مشاهده باشند. این علائم می‌توانند حتی تا سال‌ها نیز ادامه داشته باشند. کهیر می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود. کهیر معمولا با خارش، تورم و قرمز شدن پوست همراه است.

۲. تشخیص کهیر

تشخیص کهیر به سادگی و با معاینه‌ی سطح پوست امکان‌پذیر است. اگر نمی‌توانید عاملی را که باعث حساسیت‌تان می‌شود بیابید، از پزشک خود کمک بخواهید تا با آزمون‌هایی عامل حساسیت‌تان را پیدا کند.

اگر این روش‌ها برای شناسایی عامل حساسیت تأثیری نداشت، شاید آزمون‌های خونی یا بافت‌برداری از پوست برای بررسی بیشتر مفید باشد.

۳. داروهایی برای درمان کهیر

در موارد خفیف و ملایم کهیر آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان کهیر مؤثرند. آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای رایج برای درمان کهیر عبارتند از:

  • آنتی‌هیستامین‌هایی با تأثیر آرام‌بخشی مانند برم فنیرامین، کلروفنیرامین و دیفن‌هیدرامین؛
  • آنتی‌هیستامین‌هایی بدون تأثیر آرام‌بخشی مانند سیتریزین، کلماستین، فکسوفنادین و لوراتادین؛
  • تثبیت‌کننده‌های ماست‌سل‌ها مانند کرومولین سدیم؛
  • بازدارنده‌های لکوترین مانند مونته‌لوکاست؛
  • داروهای ایمنی موضعی مانند پیمکرولیموس و پروتوپیک؛
  • کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، کورتیزول و متیل‌پردنیزولون.

۴. فوریت‌های پزشکی

در موارد نادری کهیر باعث خارش گلو می‌شود و شرایط خاصی را به وجود می‌آورد که بیمار به دریافت اپی‌نفرین نیاز پیدا می‌کند. اپی‌نفرین به صورت اپیپن در برخی افراد استفاده می‌شود تا از بروز آنافیلاکسی جلوگیری شود. آنافیلاکسی نوعی واکنش حساسیت است که ممکن است با یا بدون کهیر بروز کند. علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

  • عارضه‌های پوستی شامل کهیر، خارش، برافروختگی پوست یا رنگ‌پریدگی؛
  • احساس گرما؛
  • احساس وجود توده‌ای در گلو؛
  • خس‌خس سینه یا مشکل تنفسی؛
  • متورم شدن زبان یا گلو؛
  • ضربان قلب بالا؛
  • تهوع، اسهال یا استفراغ؛
  • سرگیجه یا غش.

علل ایجاد کهیر

علت ایجاد این حساسیت هم بسیار متنوع است و از داروها و غذاها گرفته تا سرما و فشار همه می‌توانند عامل ایجاد کهیر باشند.

گاهی عوامل هیجانی و استرس‌ها هم در ایجاد کهیر مؤثر می‌باشند. ولی مکانیسم واقعی آن هنوز شناخته نشده است. به طور کلی در ۹۰ درصد موارد مزمن آن، نمی‌توان علتی برای ایجاد آن پیدا کرد. از بین داروها آسپرین و داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن و… ارتباط شناخته شده‌ای با ایجاد کهیر دارند.

در عین حال انواعی از کهیر هم شناخته شده‌اند که ضمن آشنایی با آنها می‌توان از علت ایجادکننده آن پرهیز کرده و از بروز ضایعات پیشگیری نمود.

انواع کهیر پوستی

پیش از آنکه به اصول خود مراقبتی و درمانی بپردازیم لازم است که با انواع کهیر آشنا شوید زیرا برای هر کدام روش‌های مراقبتی متفاوتی وجود دارد. کهیرها معمولاً به‌عنوان حاد یا مزمن طبقه‌بندی می‌شوند و تفاوت عمده آن‌ها در مدت زمان ماندگاری علائم است.

کهیر حاد

موارد حاد کهیر کوتاه مدت بوده و بیشتر مربوط به آلرژی است. زمانی که فرد مبتلا به آلرژی از طریق پوستی یا تنفسی با یک محرک در تماس باشد سیستم ایمنی محرک را به‌عنوان یک خطر بالقوه تصور می‌کند و باعث واکنش‌های پوستی مثل کهیر می‌شود.

این واکنش ممکن است توسط عوامل مختلفی ازجمله غذاها، داروها، گرده گل، نیش حشرات و لاتکس ایجاد شود. حتی بعضی از محرک‌های فیزیکی مانند گرما، سرما، نور خورشید، ورزش و ارتعاشات نیز قادر به برانگیختن پاسخ ایمنی و بروز کهیر هستند.

کهیر مزمن

کهیر اگر بیش از شش هفته طول بکشد مزمن محسوب می‌شود. تصور بر این است که این نوع کهیرها ناشی از یک اختلال خود ایمنی هستند نه یک آلرژی یا حساسیت. خود ایمنی به این معنی است که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم خودی حمله می‌کند. کهیرهای خود ایمنی معمولاً با درمان علت زمینه‌ای برطرف می‌شوند. به‌عنوان مثال، کهیر مزمن گاهی با بیماری خود ایمنی تیروئید مرتبط است و درمان اختلال تیروئیدی به درمان کهیر کمک می‌کند.

۱۳ درمان خانگی کهیر

پیش‌تر اشاره کردیم که این واکنش آلرژیک پوستی ممکن است در عرض ۲۴ ساعت محو شود؛ اگرچه با محو شدن زخم­های قدیمی‌تر ممکن است موارد جدید ظاهر شوند! یک مورد جزئی کهیر می‌تواند چند روز طول بکشد اما کهیر حاد ممکن است حدود 6 هفته ادامه یابد.

اگر برآمدگی‌های ناشی از کهیر مدت‌زمان طولانی روی پوست باقی بماند ممکن است کهیر مزمن ایجاد شود. اکثراً کهیر به‌خودی‌خود از بین می‌رود اما می‌تواند از درمان گیاهی کهیر برای کاهش علائم ناراحت‌کننده آن استفاده کرد. در لیست زیر به چند نمونه درمان خانگی کهیر اشاره شده است:

حمام جودوسر

جودوسر به دلیل خاصیت ضدالتهابی‌ای که دارد می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی کهیر استفاده شود و زخم‌های آن را تسکین دهد، به شرطی که به آن حساسیت نداشته باشید. حدود ۱.۵ فنجان بلغور جودوسر کلوئیدی را به وان حمام اضافه کنید و درون آن دراز بکشید.

مطمئن باشید آب خیلی داغ نیست چراکه گرمای زیاد می‌تواند باعث تحریک کهیر شود و درمان را بی‌اثر کند. بیش از ۱۵ دقیقه در این حمام غوطه‌ور نشوید و هنگام خشک شدن از سابیدن حوله به پوست جداً خودداری کنید.

آلوئه ورا

آلوورا دارای خواص درمانی، تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است که می‌تواند در تسکین خارش‌های ناشی از کهیر و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک‌کننده باشد. کافی است مقداری ژل آلوورا را از گیاه جدا کنید و روی پوست بمالید. بگذارید شب تا صبح روی زخم‌ها بماند و صبح بشویید.

کمپرس سرد

ازآنجایی‌که کمپرس سرد می‌تواند در آرامش پوست آسیب‌دیده معجزه کند بنابراین می‌توان از آن به‌عنوان یک درمانی خانگی کهیر بدون عوارض استفاده کرد. کافی است ۱۰ دقیقه کمپرس سرد را روی زخم‌های ناشی از کهیر قرار دهید تا سوزش آن را از بین ببرد. حتی می‌توانید تکه‌های یخ را در یک حوله یا پارچه نرم بپیچید و روی پوست بمالید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی و ضد درد است بنابراین می‌تواند در کاهش سوزش و خارش ناشی از کهیر کمک‌کننده باشد. برای این درمان خانگی کهیر مؤثر به ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز دارید. کافی است روغن است را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب بشویید. این کار را یک‌بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص باکتریایی و ضدالتهابی قوی است و می‌تواند تورم ناشی از کهیر را کاهش دهد و همچنین بثوراتان را بهبود بخشد. چند قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن‌پایه مثل روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین مخلوط و کمی آن را گرم کنید. این مخلوط را روی مناطق آسیب‌دیده بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. می‌توانید ۱ تا ۲ بار در روز از این درمان خانگی کهیر برای درمان و تسکین زخم‌ها استفاده کنید.

کرم شی باتر و روغن اسطوخودوس

برای تهیه این کرم جهت درمان خانگی کهیر کافی است ۱ قاشق غذاخوری شی باتر را با ۳ قطره اسانس اسطوخودوس ترکیب کنید. سپس آن را به‌آرامی روی نواحی آسیب‌دیده در اثر کهیر بمالید. اجازه دهید ۱ ساعت بماند، سپس با آب سرد بشویید.

شی باتر یک مرطوب‌کننده عالی است که قسمت‌های خشک و لایه‌های پوسته‌پوسته‌شده پوشیده از کهیر را آبرسانی می‌کند. اسانس اسطوخودوس با ترکیبات ضد میکروبی و ضدالتهابی خود می‌تواند برآمدگی‌های قرمز پوست را کاهش دهد و حساسیت‌ها را به‌طور مؤثر از بین ببرد.

نارون کوهی

مطالعات نشان داده است که این گیاه حاوی ترکیبات فعال مانند تانن و پروآنتوسیانیدین است که خاصیت ضدالتهابی دارند. ازاین‌رو می‌تواند در تسکین بثورات و کاهش تورم در ناحیه آسیب‌دیده مؤثر باشد. مقداری از عصاره این گیاه را روی پنبه یا نوک انگشتان بریزید و به مناطق آسیب‌دیده بمالید. بگذارید خشک شود سپس با آب معمولی بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین خارش و سوزش پوست را کاهش می‌دهد بنابراین می‌تواند در تسکین علائم کهیر نیز مؤثر باشد. ۱ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. اکنون یک لایه از این خمیر را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب بشویید. از این درمان خانگی کهیر فقط یک‌بار در روز استفاده کنید.

بالم سرکه و شکر

۱ قاشق چای‌خوری سرکه را با ۳ قاشق چای‌خوری شکر در کاسه‌ای مخلوط کنید. سپس به‌اندازه ۱ قاشق غذاخوری آب نسبتاً گرم به مخلوط اضافه کنید. درنهایت برای آرام کردن خارش می‌توانید این مخلوط را روی پوست متورم شده ناشی از کهیر بمالید. سرکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد ازاین‌رو عفونت‌های پوستی را خنثی کرده و سوزش را کاهش می‌دهد.

شکر به دلیل دارا بودن اسید گلیکولیک همانند یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و نه‌تنها سلول‌های مرده، گردوغبار و هرگونه آلودگی را از روی پوست پاک می‌کند بلکه می‌تواند در تسکین برآمدگی‌های قرمز و خارش‌دار کهیر مؤثر باشد و پوستی نرم و بدون لک به شما هدیه دهد.

زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه در بهبود شرایطی مانند خارش و پسوریازیس مؤثر است بنابراین ممکن است در تسکین علائم کهیر نیز مؤثر باشد. برای استفاده از این درمان خانگی کهیر کافی است ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرید. این خمیر را به بثورات کهیر بمالید و بگذارید تا خشک شود. در آخر آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

مکمل

از روغن ماهی و مکمل‌هایی مثل ویتامین D می‌توان به‌عنوان یک درمان خانگی کهیر مؤثر استفاده کرد. روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و دارای خواص ضدالتهابی است ازاین‌رو می‌تواند در درمان و تسکین علائم کهیر مؤثر باشد. مکمل‌های ویتامین D نیز در مدیریت و درمان موارد مزمن کهیر بسیار کمک‌کننده هستند. با این وجود بهتر است قبل از مصرف هر مکملی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

چای سبز

چای سبز سرشار از پلی فنول­هایی است که دارای خواص ضدالتهابی بوده و می‌تواند به کاهش تورم ناشی از کهیر کمک کند. بنابراین می‌توان از چای سبز به‌عنوان درمان گیاهی کهیر در خانه استفاده کرد. مقداری از برگ چای سبز را در یک لیوان آب داغ بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. پس از اینکه ولرم شد مقداری عسل به آن اضافه کنید و روی زخم‌ها بمالید. می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

زنجبیل

زنجبیل سرشار از ترکیبات فعال بیواکتیوی است که خواص ضد درد و ضدالتهابی را به همراه دارد. به دلیل وجود چنین خاصیتی می‌توان از زنجبیل برای کاهش درد و التهاب زخم‌های ناشی از کهیر کمک گرفت. کافی است ۱ قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط و سپس آن را مصرف کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

دوری از عامل حساسیت‌زا راه درمان خانگی کهیر

استفاده از درمان‌های موضعی

۱. پوست‌تان را خنک کنید

با توجه به اینکه تحریک پوستی مهم‌ترین نشانه‌ی کهیر است، می‌توانید با درمان پوستی علائم کهیر را کاهش دهید. یک حوله‌ی نخی تمیز بردارید و در آب سرد بخیسانید. سپس آب اضافی را با فشار دادن حوله از آن خارج کنید و به مدت ده دقیقه آن را روی پوست‌تان قرار بدهید. پس از این زمان دوباره همین مراحل را تکرار کنید تا مجددا حوله با آب خنک شود. با این کار پوست‌تان خنک می‌شود و علائم کهیر کاهش می‌یابد. از آب بسیار سرد برای خیس کردن حوله استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است باعث تشدید علائم کهیر شود.

۲. از ترکیب شیر و جو دوسر در حمام استفاده کنید

از جمله خواص جو دوسر این است که یکی از بهترین درمان‌های کهیر است. یک فنجان جو دوسر را آسیاب کنید. وان حمام را با آب پر کنید و جو را در آن بریزید. در آب بروید و مدتی در آن بمانید. آب مورد استفاده‌تان نباید داغ یا خیلی سرد باشد، زیرا می‌تواند باعث تشدید کهیر شود. برای افزایش تأثیر این روش، به آب ۴ فنجان شیر هم اضافه کنید.

۳. آناناس را بر روی محلی که کهیر زده، بگذارید

آنزم «بروملین» موجود در آناناس به کاهش علائم کهیر کمک شایانی می‌کند. تعدادی آناناس تازه یا کنسروی را خرد کرده و داخل پارچه‌ی نخی نازکی قرار دهید. پارچه را جمع کنید و روی محل حساسیت قرار دهید. زمانی که به پارچه و آناناس نیازی نداشتید، آن را برای مصرف مجدد در داخل یخچال نگهداری کنید. پس از ۲۴ ساعت آناناس‌ها را عوض کنید. همچنین می‌توانید آناناس را بدون پارچه و به طور مستقیم روی پوست‌تان قرار دهید.

بروملین به‌صورت کپسول نیز یافت می‌شود. می‌توانید از آن هم برای درمان کهیر استفاده کنید.

۴. از جوش شیرین هم می‌توانید برای درمان کهیر استفاده کنید

یکی از فواید جوش شیرین تسکین کهیر است. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین برداشته و کم‌کم به آن آب اضافه کنید تا ترکیبی غلیظ حاصل شود. سپس آن را روی محل حساسیت بمالید. در نهایت پوست‌تان را با آب سرد بشویید. این کار را با کرم تارتار (پتاسیم بی تارتارات) نیز می‌توانید انجام دهید.

۵. سرکه را روی محل حساسیت بمالید

هر نوع سرکه‌ای را که می‌خواهید، انتخاب کنید. یک قاشق چای‌خوری سرکه را در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید. با پارچه‌ی نخی یا دستمال ترکیب را روی کهیر خود بمالید. با این کار احساس ناراحتی کهیر تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

۶. از خاصیت گزنه غافل نشوید

گزنه به واسطه‌ی خواص آنتی‌هیستامینی خود از دیرباز برای درمان کهیر استفاده می‌شود. یک قاشق چای‌خوری گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. آن‌ را کنار بگذارید تا کمی خنک شود، سپس یک حوله‌ یا پارچه‌ی نخی بردارید و با این محلول خیس کنید. سپس حوله را فشار دهید تا مقدار اضافی مایعات خارج شود. حوله را روی محل حساسیت قرار دهید. می‌توانید این کار را هر چند باری که نیاز بود، تکرار کنید.

۷. استفاده از لوسیون کالامین

لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید و کربنات روی است. این لوسیون برای کاهش علائم کهیر بسیار مؤثر است. پس از استفاده از این لوسیون روی پوست، آن را با آب سرد بشویید.

دوری از عامل حساسیت‌زا راه درمان خانگی کهیر

۱. عامل بروز کهیر چیست

کهیر می‌تواند در هر فردی مشاهده شود. حدود ۲۰درصد افراد آن را در زندگی تجربه کرده‌اند. در طول واکنش حساسیت، برخی از سلول‌های پوست مانند ماست‌سل‌ها که محتوی هیستامین و سایر انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مانند سیتوکین‌‌ها هستند، تحریک شده و این مواد را آزاد می‌سازند. این پدیده باعث تراوش مواد از عروق خونی شده و خارش و تورم در پوست ایجاد می‌کند که از نشانه‌های کهیر است.

۲. از مواد حساسیت‌زا دوری کنید

اولین گام در درمان کهیر، شناختن عوامل ایجاد حساسیت پوستی است. اگر متوجه شدید چه عاملی موجب بروز کهیر در شما شده است، آن را از اطراف خود دور کنید. بعضی گیاهان، گزش حشرات، لباس پشمی، گربه یا سگ از عوامل رایج ایجاد حساسیت هستند. از این عوامل یا دیگر عوامل حساسیت‌زا دوری کنید.

شاید برای شناختن عامل حساسیت‌زا مجبور شوید مانند یک کارآگاه به جستجو بپردازید. برخی غذاها، داروها، ترکیبات شیمیایی مانند استون، ترکیبات پلیمری مانند لاتکس، ویروس، قارچ، عفونت باکتریایی، موی حیوانات و برخی عوامل محیطی مانند عوامل استرس زا، دما و آفتاب سوختگی سایر عواملی‌اند که می‌توانند باعث بروز حساسیت در فرد شوند.

۳. خودتان را در مقابل گرده‌ها محافظت کنید

برخی عوامل محیطی مانند گرده‌ها می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند. اگر شما به گرده‌ها حساسیت دارید، در صبح‌ها و غروب بیرون نروید، زیرا میزان گرده‌های معلق در هوا در بالاترین سطح خود قرار دارد. در این زمان‌ها پنجره‌‌ها را ببندید. لباس‌های خود را بیرون از خانه خشک نکنید. وقتی از بیرون می‌آیید، لباس خود را فوراً عوض کرده و لباس بیرون خود را بشویید. همچنین از محرک‌های احتمالی موجود در هوا دوری کنید. حشره‌کش‌ها، دود تنباکو، عطرها و رنگ‌ها از موادی هستند که می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند.

کاهش استرس برای درمان خانگی کهیر

۱. آرامش خود را حفظ کنید

با اینکه ارتباط دقیق آرامش و کهیر مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد استرس احتمال بروز کهیر را در فرد افزایش می‌دهد. با آرامش و استراحت، از استرس خود بکاهید. بخشی از زمان‌تان را در روز به استراحت و ایجاد آرامش اختصاص دهید. پیاده‌روی، کتاب‌خوانی، باغبانی و مدیتیشن از فعالیت‌هایی هستند که به درمان استرس کمک می‌کنند.

۲. بهره‌گیری از تکنیک‌ تنفس درست

تنفس عمیق و به کار بردن تکنیک تنفس درست، در کاهش استرس بسیار مؤثر است. به پشت دراز بکشید. یک بالش زیر زانو و سرتان بگذارید تا احساس راحتی بیشتری بکنید. دست‌های خود را روی شکم و زیر قفسه‌ی سینه‌تان قرار دهید. یک نفس طولانی و آهسته بکشید تا شکم‌تان منبسط شود. مانند یک نوزاد از دیافراگم خود نفس بکشید. نفس کشیدن از دیافراگم کمک می‌کند تا هوای بیشتری به ریه‌تان وارد کنید.

۳. به خودتان جملات مثبت بگویید

گفتن عبارات و جملات مثبت راهی مناسب برای کاهش استرس و ایجاد روحیه‌ی بهتر در شماست. این عبارات را با زمان حال به کار ببرید و هر از گاهی آنها را تکرار کنید. نمونه‌های از این عبارات مثبت عبارتند از: من می‌توانم هر کاری را انجام دهم. منفرد موفقی هستم. سالم هستم. هر روز بهتر می‌شوم. این عبارات را در جایی یادداشت کنید که جلوی چشم‌تان باشد و هر روز آنها را تکرار کنید.

درمان کهیر با داروهای بدون نسخه (OTC)

اکثر موارد کهیر حاد را می‌توان با داروهای OTC که پاسخ آلرژیک را کاهش می‌دهند، درمان کرد. این داروها عمدتاً شامل آنتی‌هیستامین‌ها هستند.

آنتی‌هیستامین‌ ها

آنتی‌هیستامین‌ اولویت اول درمانی برای رفع کهیر مزمن و حاد به‌شمار می‌روند. آنتی‌هیستامین‌ها با سرکوب هیستامین در بدن علائم آلرژی ازجمله کهیر را تسکین می‌دهند. آنتی‌هیستامین‌های جدید خواب‌آور نیستند و اثرات آن‌ها نیز تا ۲۴ ساعت ماندگار است. این داروها عبارت‌اند از:

فکسوفنادین
لوراتادین
لووستیریزین
سیتریزین

آنتی هیستامین و درمان کهیر

دیفن هیدرامین، یک آنتی‌هیستامین قدیمی است که مصرف آن در طول روز به دلیل اثر خواب‌آور آن مناسب نیست. اما مصرف آن در شب به کاهش خارش بدن و خواب آرام‌تر کمک می‌کند.

همچنین آنتی‌هیستامین‌های تجویزی ممکن است هم برای درمان کهیر حاد و هم مزمن استفاده شوند. برای مثال قرص دسلوراتادین یک آنتی‌هیستامین مشابه لوراتادین است که فقط با نسخه در دسترس است. دسلوراتادین در مقایسه با سایر آنتی‌هیستامین‌های قدیمی اثر خواب‌آور کمتری دارد.

مسدودکننده‌های H۲

این گروه دارویی نیز گاهی همراه با آنتی‌هیستامین‌ها برای بهبود کهیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف مسدودکننده‌های H۲ موجب باریک شدن رگ‌های خونی پوست می‌شود. این مکانیسم عمل در کاهش التهاب و تورم کهیر مؤثر است. از مهم‌ترین داروهای این گروه می‌توان سایمتیدین و فاموتیدین را نام برد. عوارض جانبی این داروها شامل سردرد، سرگیجه، اسهال، درد عضلانی، درد مفاصل و بثورات پوستی است.

داروهای تجویزی

آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه ممکن است برای درمان همه نوع کهیری قوی نباشند. بعضی از کهیرهای مزمن که ناشی از محرک‌های فیزیکی (محرک‌های غیر آلرژیک) هستند به داروهای متفاوتی نیاز دارند. از داروهایی که پزشکان در چنین مواردی تجویز می‌کنند می‌توان به آنتی‌هیستامین‌ها، کورتیکواستروئیدها، اصلاح‌کننده‌های لکوترین و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که اختصاصی کهیرهای مزمن هستند، اشاره نمود.

کورتیکواستروئیدها

اگر آنتی‌هیستامین‌های تجویزی نتوانند کهیر را تسکین دهند یا باعث بروز عوارض جانبی شوند، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای کاهش سریع تورم و خارش تجویز کند. کورتیکواستروئیدها با سرکوب سیستم ایمنی اثر ضدالتهابی خود را اعمال می‌کنند. در این گروه دارویی، قرص پردنیزون رایج‌ترین دارو برای بهبود کهیر است.

مهارکننده‌های لوکوترین

این دسته از داروها با مسدود کردن تولید لکوترین‌ها عمل می‌کنند. لکوترین‌ها مواد التهابی در بدن هستند که اگر بیش‌ازحد تولید شوند باعث باریک شدن مجاری تنفسی و برافروختن التهاب می‌شوند. قرص مونتلوکاست متداول‌ترین داروی این گروه است که برای درمان کهیر تجویز می‌شود.

مدت زمان دوره درمان کهیر

کهیرهای خفیف می توانند ناگهانی ایجاد شوند و چند دقیقه بعد به طور کامل از بین بروند. در دیگر موارد، کهیر می تواند برای چند ساعت بر روی سطح پوست باقی بماند و پس از آن از بین برود. در موارد شدید تر علائم کهیر می تواند حتی برای چند هفته یا چند ماه نیز باقی بماند. دوره های حاد کهیر برای شش هفته یا کمتر باقی می ماند.

کهیری که به مدت شش هفته یا بیشتر باقی بماد، حاد در نظر گرفته می شود. و اگر کهیر برای مدتی بیشتر از شش هفته در سطح پوست باقی بماند، کهیر مزمن نامیده می شوند. خوب است بدانید اکثر کهیرها بیشتر از ۲۴ ساعت باقی نخواهند ماند.

  • منبع
  • شادمگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید