امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273980
۱۶۱۴
۱
۰
نسخه چاپی
(wart)

زگیل در کودکان | علائم، نشانه ها و درمان

زگیل ها زائده های خوش خیم روی پوست هستند که به دلیل ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.

زگیل در کودکان | علائم، نشانه ها و درمان

زگیل‌ها عفونت‌های پوستی هستند که توسط ویروس‌های خانواده‌ی ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند.

زگیل در کودکان

زگیل (wart)، زایدهای کوچک و معمولاً شبیه کلم است که بر روی دست یا پا رشد می کند.

زگیل ضایعه شایعی است و در اثر عفونت ویروسی، به ویژه پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) ایجاد می شود.

این عفونت بیشتر میان بچه‌های یک تا دوازده ساله رایج است اما می‌تواند بزرگسالان را هم دچارکند. زگیل‌ها ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر تمایل دارند که مناطق گرم و مرطوب را مورد هجوم قرار دهند مانند برش‌های کوچک یا خراش‌ها بر روی انگشتان، دست‌ها و پاها.

زگیل ها معمولاً پس از چند ماه محو می شوند ولی ممکن است چند سال باقی بمانند و دوباره عود کنند. تعداد کمی از پاپیلوما ویروس ها باعث ایجاد سرطان می شوند.

انواع مختلف زگیل ها

زگیل‌های معمولی: می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند اما اغلب روی دست‌ها و به ویژه در اطراف ناخن‌ها یا در جایی که پوست بریده شده، بیرون می‌آیند. این برآمدگی‌های دانه‌ای می‌توانند همرنگ پوست کودک باشند، اما ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر نیز باشند. این زگیل‌ها اغلب حاوی یک یا چند نقطهٔ کوچک سیاه هستند و به همین دلیل است که گاهی اوقات به نام زگیل‌های تخم‌دار شناخته می‌شوند.

زگیل‌های مسطح: که کوچک‌تر و نرم‌تر هستند نیز می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما در کودکان اغلب روی صورت به وجود می‌آیند.

زگیل‌های ﮐﻒِ ﭘﺎﯾﯽ: یا پلانتار که در کف پاها ظاهر می‌شوند و می‌توانند خیلی دردناک باشند.

زگیل های تناسلی: برخلاف زگیل های معمولی نرم هستند و سطح خشن ندارند. این موارد در نواحی دستگاه تناسلی یافت می شود.

زگیل‌های رشته مانند: این زگیل‌ها ظاهری مانند انگشت داشته و معمولاً به رنگ گوشت بوده و بر روی یا اطراف دهان، چشم‌ها یا بینی رشد می‌کنند.

آیا زگیل واگیردار است؟

لمس یک زگیل بر روی یک فرد تضمین نمی‌کند که کودک شما هم مبتلا به زگیل شود. اما ویروس‌هایی که ایجاد کننده‌ی زگیل هستند با تماس فیزیکی نزدیک با کودک یا با سطحی که فرد بیمار آن را لمس کرده است مانند کف حمام یا سطح دوش ممکن است به فرد دیگر انتقال یابند.

یک برش کوچک یا خراش می‌تواند هر ناحیه از پوست را نسبت به زگیل‎ها آسیب پذیرتر کند. همچنین خاراندان یک زگیل ممکن است زگیل‌ها را به دیگر نقاط بدن منتقل کند. مدت زمانی که بین برخورد یک فرد با ویروس ایجاد کننده‌ی زگیل و پدیدار شدن زگیل وجود دارد، متفاوت می‌باشد. زگیل‌ها ممکن است بسیار آهسته رشد کرده و هفته‌ها یا زمان طولانی‌تری تا انتشار آنها طول بکشد.

علائم زگیل در کودکان

زگیل در کودکان یک شبه ظاهر نمی شود. ویروس مکانی برای خود بر روی پوست پیدا می کند و به آرامی رشد می کند. با پیشرفت زمان به یک زگیل کاملاً رشد یافته و قابل مشاهده تبدیل می شود، هر چند این پروسه ممکن است ماه ها و گاهی اوقات سال ها طول بکشد. در این مواقع چگونه می توانید زگیل را شناسایی کنید.

  •     زگیل ها به رنگ صورتی مایل به قرمز هستند و می توانند توده های براق، مسطح یا خشن باشند.
  •     آن ها معمولاً بزرگ هستند.
  •     زگیل در کودکان معمولاً دردناک نیستن، اما بعضی از آن ها که روی کف پا ظاهر می شوند ممکن است دردناک باشند.
  •     آن ها نیز ممکن است خارش داشته باشند.
  •     ممکن است زگیل های صاف روی صورت کودک ظاهر شود و مانند برآمدگی های صاف روی پوست به نظر برسد.
  •     اگر کودک آن ها را کند، و زگیل معمولی باشد ممکن است خونریزی کند.
  •     برآمدگی هایی با پوست کوچک مانند زگیل های رشته ای، روی بینی، پلک ها و دهان ظاهر می شود.

چه زمانی باید به دکتر را مراجعه کرد؟

به طور کلی زگیل ها باعث نگرانی نمی شوند و به خودی خود از بین می روند.

با این حال، اگر:

  •     زگیل ها در ناحیه تناسلی هستند.
  •     زگیل دردناک است یا خونریزی دارد.
  •     زگیل های جدیدتری به وجود آمده اند.
  •     زگیل ها قرمز و آلوده به نظر می رسند.

درمان زگیل در کودکان

درمان زگیل با استفاده از داروهای کراتولیتیک (مثل اسید سالیسیلیک)، داروهای تاول زا، داروهای تعدیل کننده دستگاه ایمنی، یا فرم آلدئید انجام می شود.

سایر درمان ها عبارتند از: جراحی با استفاده از انجماد (کرایوسرجری)، جراحی معمولی، لیزر، تزریق قارچ کاندیدا در محل زگیل (که موجب تحریک دستگاه ایمنی بدن می شود)، و داروی ایمیکید (imiquimod) که نوعی کرم است که به مبارزه دستگاه ایمنی بدن با ویروس زگیل، (از طريق تحریک تولید اینترفرون) کمک می کند.

هیچ یک از درمان های مذکور مانند کرایوسرجری موثر واقع نمی شوند. معمولاً زگیل دوباره عود می کند ولی درمان دوباره آن اغلب موجب بهبود دایمی می شود و تنها در صورت دردناک بودن ضایعه یا ایجاد مشکل زیبایی باید بار دیگر به درمان آن پرداخت. برای درمان بدون نیاز به نسخه، معمولاً از برچسب های حاوی سالیسیلیک اسید یا شیشه حاوی سالیسیلیک اسید متراکم شده و یا از قلم حاوی نیترات نقره استفاده می شود.

اگر زگیل بی ضرر است و کودک را آزار نمی دهد، می توانید آن ها را نادیده بگیرید. مطالعات نشان داده است كه در 65٪ از كودكان مبتلا، زگیل در دو سال ناپدید می شوند. در 80٪ كودكان، در چهار سال از بین می روند. هدف این روش‌های درمانی از بین بردن زگیل های موجود و تضمین 100٪ درمان یا تسکین زگیل است.

همچنین، درمان به نوع زگیل و محل حضور آن ها در بدن بستگی دارد. برخی حتی ممکن است به ترکیبی از روش های درمانی نیاز داشته باشند. بنابراین، همیشه با پزشک مشورت کنید تا بفهمید کدام روش درمانی برای فرزند شما بهتر است. این روش های درمانی برای زگیل های پوستی غیر تناسلی در کودکان سالم و دارای سیستم ایمنی قوی مناسب است. اگر فرزند شما زگیل تناسلی دارد، پزشک تشخیص می دهد و بر این اساس درمان را ارائه می دهد.

درمان زگیل در کودکان با سالیسیلیک اسید

انواع بدون نسخه با غلظت های مختلف سالیسیلیک می توانند در درمان زگیل در کودکان کمک کنند. طبق شش مطالعه که شامل 500 شرکت کننده (بزرگسال و کودک) است، اسید سالیسیلیک نسبت به دارونما در مقایسه با دارونما تاثیر نسبتا زیادی در از بین بردن زگیل بویژه روی دست ها و پاها دارد.

نحوه استفاده:

  •     برای تعیین غلظت مناسب اسید سالیسیلیک جهت استفاده برای فرزند خود، با پزشک فرزند خود مشورت کنید.
  •     ابتدا زگیل را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب خیس کنید و پوست مرده را تمیز کنید و اسید سالیسیلیک را روی آن بمالید.
  •     این کار را یک یا دو بار در روز به مدت 12 هفته تکرار کنید.
  •     با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا تعیین کنید آیا این روش مطابق با شرایط فرزند شما است یا خیر.

کرایوتراپی یا سرما درمانی

این گزینه درمانی نیاز به راهنمایی بالینی دارد. طبق مطالعه ای که روی 61 بیمار در محدوده سنی 3 تا 22 سال انجام شد، کرایوتراپی در 60٪ از کل گروه آزمایش توانست زگیل را درمان کند. در این روش، زگیل ها با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شوند، و در محل زگیل یک تاول تشکیل می شود که به مرور زمان از بین می رود. پزشک این روش را با چیدن نیتروژن مایع روی ناحیه زگیل انجام می دهد.

گفته می شود که این روش دردناک است و همچنین می تواند زخم هایی را به همراه داشته باشد، بنابراین پزشک ممکن است قبل از اعمال نیتروژن مایع بی حسی موضعی را انجام دهد. با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا در مورد روش درمانی و اینکه آیا این راه حل برای فرزند شما مناسب است یا خیر، صحبت کنید.

سایر گزینه های درمانی

زگیل همچنین با استفاده از گزینه های دیگر قابل درمان است، که ممکن است برای کودکان دردناک باشد یا شواهد کمی در اثربخشی آن ها وجود دارد. بنابراین، این گزینه ها را فقط با مشورت با پزشک فرزند خود در نظر بگیرید.

جراحی لیزر

در این روش، زگیل با استفاده از پرتو لیزر از بین می رود. این روش دردناک است، ممکن است به بیهوشی موضعی احتیاج داشته باشد، همچنین می تواند زخم به جای بگذارد.

داروهای هومیوپاتی

یک مطالعه روی 853 نفر اظهار داشت که درمان هومیوپاتی از دارونما هایی که برای درمان زگیل های پلانتار استفاده می شوند، موثرتر نیست. بنابراین، با توجه به اینکه شواهد کمی در مورد اثربخشی آن وجود دارد، از آن استفاده کنید.

پمادهای موضعی

یک بررسی از کوکران اظهار داشت که پمادهای حاوی فلوروراسیل، دینیتروکلروبنزن، بلئومایسین و اینترفرون که برای عوارض پوستی استفاده می شوند، معمولاً تجویز نمی شوند زیرا شواهد محدودی برای اثبات اثربخشی آن ها وجود دارد.

 

بیماری های کودکان - دکتر علیرضا منجمی

  • منبع
  • مادرشو
  • دکترسلام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید