امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277992
۱۲۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

آسیب های جدی والدین الکلی بر فرزندانشان

بزرگ شدن در خانواده ای که پدر، مادر یا هر دو الکلی هستند می تواند بسیار دردناک و آسیب زا باشد تا جایی که ممکن است زخم های کودکی ناشی از آن تا سال های جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند

آسیب های جدی والدین الکلی بر فرزندانشان

والدین الکلی چه بلایی بر سر فرزندان خود می آورند؟

والدین الکلی می توانند تاثیرات منفی و آسیب های جدی روانی را بر فرزندان خود تحمیل کنند.

تصور غلطی که بسیاری از افراد الکل دارند این است که مصرف الکل توسط آنها بر دیگران تاثیر نمی گذارد. این در حالی است که رفتار آنها اغلب به دیگران به خصوص کودکان آسیب های جدی وارد می کند.

اغلب کودکانی که والدین الکلی دارند وحشت زده هستند. این کودکان ممکن است قربانی خشونت فیزیکی یا فحاشی شوند. همچنین ممکن است شاهد خشونت باشند. اغلب مصرف کنندگان الکل و سایر سوء مواد مخدر با خشونت خانگی عجین هستند و در نتیجه، این کودکان ممکن است از سندرم استرس پس از سانحه رنج ببرند، که با همان اختلالات خواب، یادآوری گذشته، اضطراب و افسردگی همراه خواهد بود. این کودکان تنها برای رفاه خودشان دچار ترس نیستند، بلکه دچار نگرانی های واقعی نیز هستند که مبادا پدر و مادرشان به دلیل مصرف الکل یا مواد مخدر بیمار شوند یا جان خود را از دست دهند. آنها می دانند که والدین شان ممکن است در حال مستی رانندگی کنند یا در خیابان ها دعوا کنند. کودکان پدر و مادر خود را دوست دارند و نگران آنها هستند و همچنین احساس عصبانیت و ناراحتی می کنند که والدین شان به اندازه کافی آنها را دوست ندارند که از مصرف مواد دست بکشند. در ادامه تاثیرات والدین الکلی بر کودکان را مورد بررسی قرار داده ایم.

مشکلات روحی

بزرگ شدن در خانواده ای که پدر، مادر یا هر دو الکلی هستند می تواند بسیار دردناک و آسیب زا باشد تا جایی که ممکن است زخم های کودکی ناشی از آن تا سال های جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند.

مشکلات اقتصادی

کودکان چنین خانواده هایی اغلب تبدیل به «سوپر کودکانی» می شوند که نه تنها باید اداره کننده زندگی خانواده باشند، بلکه باید همچنین به کار مراقبت از والد یا والدین الکلی خود نیز مشغول شوند.

مشکلات اجتماعی

علاوه بر این ها، این کودکان اغلب دچار احساس گناه مبنی بر این می شوند که چرا نتوانسته اند و نمی توانند به والدین خود کمک کنند.

بنابراین، این کودکان در سن کم تصور منفی از خود به همراه اعتماد به نفس پایین را پرورش می دهند که اغلب منجر به این می شود که در بزرگسالی نتوانند به برقراری روابط رضایت بخش دست یابند.

در نتیجه، آن ها این گونه رشد می کنند که همه مردم را غیر قابل اعتماد می دانند و اغلب نسبت به رفتارهای تند و غیر قابل پذیرش دیگران بسیار پذیرا هستند و همین می تواند تبعات زیادی را برای آن ها به همراه داشته باشد.

این زخم روانی با وراثت تعامل می کند و خطر ابتلا به الکلیسم و اعتیاد را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد تا حدی که آمار ها نشان می دهند که ۲۵ درصد فرزندان افراد الکلی مبتلا به سوء مصرف الکل یا دیگر مواد می شوند. مطالعات نشان می دهند حتی اگر این کودکان در آینده به اعتیاد یا الکلیسم مبتلا نشوند در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانشناختی دیگری از جمله وسواس یا احساس غیر منطقی برای بهترین بودن قرار خواهند گرفت.

آسیب های جدی والدین الکلی بر فرزندانشان

تاثیرات والدین الکلی بر کودکان

معنای یک خانواده نرمال را نمی دانند

این کودکان در بزرگسالی با درک این موضوع که یک خانواده عادی چگونه هست مشکل دارند، به دلیل آن که در دوران کودکی خود نمونه ای از آن را نداشته اند. در نتیجه، آنها باید حدس بزنند نرمال و طبیعی بودن به چه معنا است. آنها همچنین ممکن است تفاوت بین الگوهای خوب و بد را درک نکنند. وقتی که کوچک هستیم، انتظار داریم والدین ما ابر قهرمان باشند، پس رفتارها و عمل آنها به هیچ وجه اشتباه نیست حتی اگر به ما آسیب برسانند.

به خود سخت می گیرند

کودکان پدر و مادر الکلی به سختی به خود استراحت می دهند. آنها به خود سخت خواهند گرفت بنابراین پیدا کردن آرامش برای شان سخت خواهد شد. آنها اغلب احساس می کنند که مجبور به رفتن مسیر اضافی هستند، و مجبور هستند همه کارها را به بهترین نحو انجام دهند در غیر این صورت احساس شکست خواهند کرد. در نتیجه، کودکان والدین الکلی ممکن است با مشکلات مربوط به هویت رشد کنند زیرا آنها مطمئن نیستند که چه کسی هستند وقتی که کارشان را به بهترین نحو انجام دهند.

به دیگران اعتماد ندارند

آنها مسائل مربوط به اعتماد دارند که باعث می شود تا در  ایجاد روابط نزدیک و صمیمانه دچار مشکل شوند. کودکانی که با والدین الکلی بزرگ می شود به دیگران اعتماد ندارند، زیرا که آنها چنین رابطه پر هرج و مرجی را با آنها تجربه کرده اند. این نخستین رابطه ای است که آنها تا کنون ساخته اند، که زخم بزرگی ایجاد می کند که متاسفانه بر روابط آنها در بزرگسالی تاثیر می گذارد. آنها آسیب پذیر می شوند، می ترسند که دیگران به آنها آسیب بزنند یا به آنها خیانت کنند، زیرا آنها به طور مداوم توسط رفتار سمی والدین خود تحقیر و ناامید شده اند.

از رها شدن واهمه دارند

والدین الکلی اغلب از لحاظ احساسی یا فیزیکی در دسترس نیستند. در نتيجه، كودكانی كه آنها پرورش می دهند، اغلب ترس از رها شدن دارند. زمانی که آنها در روابطی قرار می گیرند که برای آنها بد است، آنها نمی دانند چگونه این رابطه را ترک کنند، زیرا فکر تنها بودن آنها را بیشتر می ترساند.

تمایلات کمال گرایانه یا مخالف آن و مسئولیت پذیری زیاد

کودکانی که با پدر و مادر الکلی بزرگ شده اند، ممکن است با بسیاری از انتقادهای تند آنها مواجه شده باشند. این امر اغلب باعث می شود که کودک سعی کند کامل شود تا از شنیدن کلمات آزار دهنده جلوگیری کند. در نتیجه این کودکان طوری بزرگ می شوند که یا معتاد به کار  یا کمال گرا می شوند. آنها همچنین تمایل به سرزنش خود دارند، بنابراین آنها ممکن است مسئولیت مشکلاتی را که به آنها مربوط نیست را، برعهده بگیرند. از سوی دیگر، بچه هایی که با والدین الکلی بزرگ می شوند، ممکن است غیر مسئول شوند. از آنجا که پدر و مادرشان همیشه آنها را مورد انتقاد قرار داده اند، ممکن است در این زمینه تلاشی نکنند.

واهمه از تعارض، افراد خشمگین و چهره های مقتدر

والدین الکلی می توانند عصبانی، بد جنس و فحاش باشند. در نتیجه، کودکان این والدین ممکن است مورد سوء استفاده کلامی، جسمی و یا جنسی قرار گیرند. از آنجا که این والدین فضایی امن برای ابراز هیجانات فرزندان شان ایجاد نکرده باشند، ممکن است سعی کنند از هر گونه تعارض اجتناب کنند، زیرا آنها ترس از ناراحت کردن والدین خود دارند. این باعث می شود برای این کودکان مقابله با والدین الکلی خود در مورد مسائلی که به آنها آسیب زده یا ناراحت می کند، دشوار باشد.

هیجان خواهی

بچه های والدین الکلی اغلب به هیجان جذب می شوند، زیرا آنها یک ترن هوایی غیر قابل پیش بینی از هرج و مرج را تجربه کرده اند. در نتیجه، آنها به اشتباه چنین بی ثباتی را به عنوان اشتیاق در نظر می گیرند، به طوری که آنها به دنبال همان نوع از تجربه در روابط عاشقانه خود هستند. آنها جذب هیجان می شوند، می خواهند دیگران را نجات دهند و عشق را با ترحم و دلسوزی اشتباه می گیرند. اغلب کودکان والدین الکلی در بزرگسالی به شرکای سرد که از نظر عاطفی غیر قابل دسترس هستند و در تلاش برای «اصلاح» یا «نجات» خود هستند، جذب می شوند. زندگی در خانواده ای که تاثیر منفی بر رشد شخصی فرد دارد، می تواند بسیار دشوار باشد.

نقایص مادرزادی

مصرف الکل بیش از حد در مادران در طول بارداری به نقص های مختلف مادرزادی منجر می شود، که جدی ترین آنها سندرم جنین الکلی (FAS) است. این سندرم ترکیبی از دیسمورفی صورت، کمبود رشد شدید و پایدار، اختلال عملکرد سیستم عصبی مرکزی، عقب ماندگی ذهنی و نقایص دیگر است. درجات پایین تر نقایص مربوط به الکل به اثرات جنین الکلی (FAE) شناخته می شود. هم FAS و هم FAE ، اختلالات ارگانیزمی مداوم و دائمی هستند که نیاز به توانبخشی خاص دارند.

  • منبع
  • دکتر رضا دانشمند

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید