امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280614
۲۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

فشار گاز جدید پوتین اروپا را به رکود اقتصادی و زمستان سخت جیره‌بندی محکوم می‌کند

فشار گاز جدید پوتین اروپا را به رکود اقتصادی و زمستان سخت جیره‌بندی محکوم می‌کند

به نظر می رسد نزول اروپا به سمت یک انقباض اقتصادی با فشار روسیه بر عرضه گاز طبیعی به منطقه و صنایع سنگین که در ماه های آینده با سهمیه بندی سختی مواجه خواهد شد، تایید شده است.

تنها چند روز پس از اینکه اروپایی ها نفس راحتی کشیدند و غول گاز روسی گازپروم اعلام کرد که عرضه از طریق خط لوله نورد استریم 1 را از سر می گیرد، سپس دوشنبه اعلام کرد که بار دیگر جریان گاز کاهش خواهد یافت.

این اعلامیه که گازپروم گفته بود برای تعمیر و نگهداری یک توربین در امتداد خط لوله است، در اروپا با ناباوری و محکومیت مواجه شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: این اقدام - که باعث می‌شود جریان ورودی به آلمان از سطح پایین 40 درصد به 20 درصد از ظرفیت آن کاهش یابد. مساوی است با "جنگ گازی" با اروپا.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، گفت که این بهانه که تعمیر و نگهداری دلیل کاهش عرضه بوده «مسخره» است.

این موضوع اروپا را در وضعیت دشواری قرار می دهد زیرا با تورم افسارگسیخته، جنگ در اوکراین و زنجیره تامین مشکل پس از همه گیری کووید-19 دست و پنجه نرم می کند.

آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه و محرک رشد سنتی، دلیل خاصی برای نگرانی دارد. این کشور تا حد زیادی به گاز روسیه متکی است و به سمت رکود می رود. دولت به ویژه نگران این است که چگونه چراغ ها را در طول زمستان روشن نگه دارد: هابک عصر دوشنبه گفت که «ما وضعیت جدی داریم. زمان آن فرا رسیده است که همه آن را درک کنند.

هابک همچنین گفت که آلمان باید مصرف گاز خود را کاهش دهد و خاطرنشان کرد: "ما در حال کار روی آن هستیم." وی گفت: در سناریوی کم عرضه، گاز صنایع قبل از اقامتگاه های خصوصی یا زیرساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها کاهش می یابد.

البته این یک نگرانی بزرگ است که من نیز آن را به اشتراک می‌گذارم که ممکن است این اتفاق بیفتد. زنجیره های تولید خاصی در آلمان یا اروپا دیگر به سادگی تولید نمی شوند. ما باید با تمام قدرتی که داریم از آن اجتناب کنیم.

اتکا به روسیه

در شرایطی که روسیه در واکنش به جنگش علیه اوکراین تحت تحریم های بین المللی قرار دارد، گاز یکی از سلاح هایی است که می تواند علیه اروپا استفاده کند.

این منطقه قبلاً حدود 45 درصد از عرضه سالانه خود را از روسیه دریافت کرده است و در حالی که به شدت تلاش می کند به دنبال جایگزین هایی مانند گاز طبیعی مایع آمریکا باشد، نمی تواند به اندازه کافی سریع هیدروکربن های روسیه را جایگزین کند.

اگر شرایط به طور چشمگیری تغییر نکند، تحلیلگران زمستان سختی را برای قاره پیش بینی می کنند.

اس اند پی (S&P Global Market Intelligence) در گزارشی در روز یکشنبه گفت: هزینه های بالای انرژی اروپای غربی را به سمت رکود سوق می دهد.

آن اضافه کرد: پیش‌بینی ماه جولای ما در حال حاضر شامل انقباضات خفیف سه‌ماهه دوم در تولید ناخالص داخلی واقعی در بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و هلند است. با افزایش شگفت‌انگیز تورم، بانک‌های مرکزی در حال افزایش سرعت سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه هستند. در حالی که بهبود در خدمات گردشگری و مصرف‌کننده ممکن است به منطقه در سه ماهه تابستان بهبودی جزئی بدهد، با توجه به منابع انرژی غیرقابل اعتماد، احتمال شکست دیگری در سه ماهه چهارم وجود دارد.

رکود روشن

قیمت فوق العاده بالای گاز طبیعی و برق به رقابت صنعتی در آلمان و سایر مراکز تولیدی آسیب می رساند. اس اند پی هشدار داد که جنگ مخرب روسیه و اوکراین احتمالا تا سال 2022 ادامه خواهد داشت و اعتماد مصرف کنندگان و کسب و کار را در سراسر اروپا کاهش می دهد.

پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی واقعی منطقه یورو از 5.4 درصد در سال 2021 به 2.5 درصد در سال 2022 و 1.2 درصد در سال 2023 کاهش یابد، پیش از اینکه در سال 2024 به 2.0 درصد بهبود یابد.

دولت های اتحادیه اروپا روز سه شنبه با سهمیه بندی گاز طبیعی در زمستان آینده به منظور مصون ماندن از کاهش بیشتر عرضه توسط روسیه با وزرای انرژی این اتحادیه که پیش نویس قانون اروپایی را با هدف کاهش 15 درصدی تقاضا برای گاز تا پاییز و بهار آینده تصویب کردند، موافقت کردند.

اینکه آیا می توان به صرفه جویی در گاز دست یافت یا خیر، باید دید و در میان اعضای اتحادیه اروپا درباره سهمیه بندی مصرف گاز اختلاف نظر وجود دارد.

اساساً تقاضای زیادی برای گاز طبیعی و به ویژه گاز طبیعی مایع (LNG) در اروپا وجود دارد. سیمون تاکر، رئیس انرژی، تاسیسات و منابع جهانی در Infosys Consulting، سه شنبه در نظرات ایمیلی گفت: سهمیه بندی، که به ویژه بر صنایع انرژی بر مانند خودروسازان، شرکت های شیمیایی و استخراج ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد، قابل رد نیست.

کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا باید تمام تلاش خود را برای پر کردن ذخایر گاز قبل از شروع سرما انجام دهند - این به معنای بررسی هر راه ممکن برای کاهش مصرف انرژی و بهبود عرضه است. ما در حال حاضر شاهد افزایش زیادی در محموله های LNG از خاورمیانه و آمریکای شمالی هستیم. اما کشورها باید به نوسازی زیرساخت های خود سرعت بخشند. استقرار انبوه جایگزین‌های انرژی با کربن کم و داخلی مانند راکتورهای کوچک هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر اجتماعی فقط «خوب بودن» نیست، اگر می‌خواهیم قوی‌تر از این بحران خارج شویم، ضروری است.

با توجه به اینکه چنین برنامه ای برای نوسازی زیرساخت ها احتمالاً زمان می برد، اروپا احتمالاً در کوتاه مدت درد اقتصادی بیشتری را احساس خواهد کرد.

اقتصاددانان و استراتژیست‌های سیتی در یادداشتی روز سه‌شنبه گفتند که احتمال رکود در اروپا اکنون «مشخص» به نظر می‌رسد، در حالی که تصمیم روسیه برای کاهش مجدد جریان گاز احتمالا «نتیجه سوق دادن اروپا به رکود عمیق‌تر» را به همراه خواهد داشت.

با توافق بر سر برنامه‌های جیره‌بندی انرژی در زمستان، ما انتظار داریم که شرایط مالی سخت‌تر در اروپا با توجه به وضعیت پس‌انداز، اهرم مالی خانوارها و ترازنامه‌های شرکت‌ها، واکنش بسیار بدتری را در اقتصاد واقعی ایجاد کند. سیتی در پایان گفت: زمستان درهای اروپا را می زند.

البته این احتمال وجود دارد که روسیه پس از اتمام تعمیرات فرضی این توربین در خط لوله نورد استریم 1، مجدداً شیرهای گاز خود را به اروپا باز کند.

تحلیلگران دویچه بانک به رهبری جیم رید روز سه شنبه در یادداشتی گفتند این کمی گیج کننده است که آیا این یک محدودیت کوتاه در عرضه خواهد بود، در حالی که توربین تعمیر شده راه خود را به صورت آنلاین باز می کند یا اینکه آیا کاغذبازی هرگز به طور کامل حل نمی شود و ما تنها با 20 درصد ذخایر برای مدت قابل توجهی زندگی می کنیم.

استراتژیست ها بر این باور بودند که با وجود این خط لوله با ظرفیت 40 درصد، آلمان می تواند زمستان را پشت سر بگذارد، حتی اگر به جیره بندی سبک نیاز باشد. تحلیلگران دویچه بانک می‌گویند: «در 20 درصد احتمالاً به سهمیه‌بندی قابل توجهی نیاز خواهید داشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید