امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276693
۱۲۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

آشنایی با انواع نژاد و طرز تهیه قهوه

قهوه بعد از آب پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان است و صنعت قهوه دومین صنعت درآمدزای دنیا پس از نفت است. تنوع بسیار زیادی در انواع سرو قهوه وجود دارد که بعضی اوقات حتی قهوه خورهای حرفه ای هم همه آنها را نمیشناسند . قهوه با عطر و طعم منحصر به فردی که دارد نوشیدنی بسیار پرطرفداری است اما شاید وقتی به کافه میروید و با منویی طولانی از انواع قهوه رو به رو میشوید دقیقا نمیدانید که تفاوت آنها در چیست؟

آشنایی با انواع قهوه بر اساس نژاد

قهوه عربیکا

دانه‌های نژاد عربیکا (arabica) که بیشترین میزان تولید قهوه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، نسبت به انواع دیگر گران‌تر و البته خوش‌طعم‌تر هستند. درخت‌های این نوع قهوه در ارتفاعات 800 تا 2000 متری از سطح زمین کاشته می‌شود و به همین دلیل به آن قهوه کوهی نیز گفته می‌شود. درخت قهوه عربیکا بومی ارتفاعات یمن، سودان و اتیوپی است اما این روزها کشورهایی مثل برزیل، جامائیکا و کلمبیا بهترین تولیدکننده‌های آن هستند.

دانه‌های قهوه عربیکا حدود یک و نیم درصد کافئین دارند که کمتر از نوع روبوستا است. با این حال، چربی و ترشی بیشتری دارند و همین ویژگی باعث می‌شود طعم دلنشین‌تری داشته باشند.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

قهوه روبوستا

درخت‌های قهوه روبوستا (که به آن Coffea canephora و Coffea robusta گفته می‌شود) در ارتفاعات پایین تا ارتفاع 800 یا 900 متری کاشته می‌شوند. این درخت‌ها ارتفاع بلندتر و مقاومت بیشتری نسبت به درخت‌های عربیکا دارند. این نوع قهوه در دنیا کمتر کاشته می‌شود چون طرفداران کمتری دارد. دلیل آن هم میزان بالای کافئین و در نتیجه طعم تلخ‌تر آن است. کسانی که نوشیدنی‌های سنگین و تلخ مثل اسپرسو را ترجیح می‌دهند، رابطه خوبی با قهوه ربوستا دارند.
قهوه روبوستا بیشتر در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی و هند کاشته می‌شود.

قهوه لیبریکا

دانه‌های لیبریکا کمتر از انواع دیگر کشت می‌شود و حتی اگر از طرفداران قهوه باشید، احتمالا آشنایی کمی با این نوع دارید. قهوه لیبریکا بومی مناطق مرکزی و غربی آفریقا است اما اکنون در آسیا و امریکا نیز کشت می‌شود. در قرن نوزدهم همه درخت‌های عربیکای اندونزی دچار بیماری زنگ قهوه شدند و از بین رفتند. به همین دلیل مردم دانه‌های لیبریکا را وارد کردند و به عنوان جایگزین کاشتند. همین مسئله در فیلیپین هم پیش آمد و به این ترتیب لیبریکا جای خود را در آسیا باز کرد. در حال حاضر قهوه لیبریکا یکی از تولیدات اصلی فیلیپین محسوب می‌شود.

عطر و طعم قهوه لیبریکا خاص و متفاوت است و دانه‌های آن پس از بو دادن رایحه دودی یا اسموکی آزاد می‌کنند.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

تفاوت قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

عربیکا و روبوستا در واقع نوع و نژاد دانه‌ قهوه است، نه نوع نوشیدنی قهوه.

پس ما هم نوع نوشیدنی قهوه داریم که روشی برای آماده کردن قهوه است (مثل اسپرسو و ترک و فرانسه) و هم نوع دانه قهوه (که می‌شود عربیکا و روبوستا).

دانه‌ عربیکا کمی به ترشی می‌زند و کافئینش پایین است.

اما دانه روبوستا تلخ است و کافئینش بالاست.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

انواع قهوه بر اساس طرز تهیه

به طور کلی انواع نوشیدنی های قهوه بر حسب روش تهیه را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد :

- قهوه ترک
- قهوه فرانسه
- اسپرسو
- قهوه فوری
- قهوه دمی

۱- قهوه فرانسه

قهوه فرانسه برخلاف نامش یک قهوه برزیلی است و دلیل این نامگذاری این است که مخترع آن اولین بار در کشور فرانسه آن را درست کرد. قهوه فرانسه همان قهوه ساده است که کاملاً سائیده شده و سپس روی آن آب جوش می ریزند و صبر می کنند تا دم بکشد. خوردن قهوه فرانسه به هر دو روش همراه شیر یا بدون شیر معمول است. دانه های قهوه فرانسه خشک به درشتی شکر هستند و رنگ آن ها قهوه ای تیره است. از آنجایی که قهوه فرانسه یک قهوه رقیق است معمولا آن را در لیوان های بزرگتری سرو می کنند. قهوه فرانسه از لحاظ ظاهری کمی نسبت به قهوه اسپرسو و ترک درشت تر است دلیل آن این است که بتوان آن را پس از دم کشیدن از صافی یا فیلتر رد کرد. دانه های قهوه فرانسه را ۶۰ تا ۷۰ درصد برشته می کنند. این قهوه نسبت به قهوه های دیگر چرب تر است و روغن بیشتری دارد.  قهوه فرانسه را دم می کنند و برای درست کردن ان می توان از دستگاه فرنچ پرس استفاده کرد.

کافئین قهوه فرانسه در حالت عادی کمتر از بقیه قهوه‌ها است. چون رقیق است. اما اگر یک لیوان بزرگ بخورید، کافئین بیشتری به بدنتان می‌رسد.مثلاً کافئین یک فنجان اسپرسو، سه برابر یک فنجان قهوه فرانسه است. اما چون قهوه فرانسه معمولاً در فنجان بزرگ مصرف می شود، در مجموع کافئینش از اسپرسو و بقیه قهوه‌ها بیشتر می شود.

نکته: کافئین قهوه تا حد زیاد به نوع دانه های قهوه هم بستگی دارد. هر چه درصد روبوستا در یک بسته قهوه بیشتر باشد، کافئین آن بیشتر است.

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود  به صورتی که قهوه  در داخل فیلتر کاغذی(در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها) مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد ، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.

قهوه فرانسه برای پذیرایی از مهمان بسیار عالی است. زیرا می توانیم مثل چای، توی ظرف قوری مانند بریزیم و از مهمان‌ها پذیرایی کنیم. دیرتر هم سرد و کهنه می‌شود. قهوه فرانسه را می توان چندین ساعت در قوری گرم نگه‌داشت.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

۲- قهوه ترک

همان طور که از اسمش پیداست قهوه ترک تخصصا در کشور ترکیه و همچنین کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی تهیه و استفاده میشود. این قهوه 600 سال قبل در دربار پادشاه عثمانی رواج پیدا کرد. در واقع قهوه ترک روشی برای آماده کردن قهوه از دانه های آسیاب شده آن است. تفاوت مهمی که قهوه ترک با سایر قهوه ها دارد این است که پودر قهوه از هیچ فیلتری عبور نمیکند و به همان صورت داخل فنجان ریخته میشود. یکی از مهم ترین جدابیت های قهوه ترک گرفتن فال قهوه است چرا که پودر قهوه پس از نوشیدن ته فنجان باقی میماند و باعث میشود افراد زیادی در سرارسر جهان به دنبال پیدا کردن مسیر سرنوشت خود در نقش و نگار ایجاد شده در کف فنجان های قهوه ترک هستند.

قهوه ترک را در ظرف مخصوصی به نام جزوه  (Jezve) درست میکنند. جزوه را معمولا روی اجاق یا شن داغ میگذارند و قهوه را هم میزنند تا به جوش بیاید.

برای هر نفر یک قاشق مرباخوری قهوه و یک فنجان آب سرد داخل قهوه‌جوش بریزید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. زمانی که کف قهوه شروع به بالا آمدن کرد آن را از روی حرارت بردارید. صبر کنید تا کمی ته نشین شود بعد آن را داخل فنجان بریزید. قبل از نوشیدن قهوه، کمی آب سرد بنوشید تا دهان‌تان تازه شود و طعم قهوه ترک را بهتر حس کنید.

قهوه ترک از قهوه فرانسه غلیظ تر و از قهوه اسپرسو رقیق‌تر است و در قهوه ترک معمولاً لایه‌ای از کف نسبتا غلیظ دیده می‌شود.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

۳- قهوه دمی

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده . یکی از روش های بسیار محبوب این روز ها دم آوری قهوه بصورت قطره ای و فیلتری می باشد که با استفاده از قهوه ساز های خاصی همچون سایفون , کمکس و V60می باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

۴- انواع قهوه بر پایه اسپرسو

خیلی از نوشیدنی‌های محبوب ما بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند اما خوردن یک شات خالص از آن کار هر کسی نیست! اسپرسو روش طرز تهیه قهوه است که ایتالیایی‌ها آن را ابداع کرده‌اند و در آن مقدار کمی آب داغ را با فشار زیاد از بین دانه‌های آسیاب شده می‌گذرانند. البته به این سادگی که به نظر می‌رسد نیست. پیشنهاد می‌کنم از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای این کار استفاده کنید.

تلخ‌ترین و خالص‌ترین نوع قهوه را می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های اسپرسو ساز تهیه کنید. انتخاب نوع قهوه به خودتان بستگی دارد اما درجه آسیاب شدن آن بسیار مهم است. برای اسپرسو باید دانه‌ها را تا حدی آسیاب کنید که پودر نهایی شبیه نمک شود. اگر وقتی آب را اضافه کردید، قهوه به هم چسبید و حالت یک توده را پیدا کرد، متوجه می‌شوید که میزان آسیاب کردن مناسب بوده است.

اگر قهوه‌خور حرفه‌ای نیستید با اسپرسو شروع نکنید. بهتر است اول ذائقه‌تان را با انواع ملایم‌تری مثل لاته، موکا یا آمریکانو آشنا کنید. این انواع از ترکیب یک شات اسپرسو با آب جوش یا شیر تهیه می‌شوند و غلظت کمتری دارند. در ادامه انواع قهوه بر پایه اسپرسو را به شما معرفی می کنیم:

اسپرسو

اسپرسو یکی از مشهورترین انواع قهوه است و بسیاری از قهوه های دیگر بر اساس اسپرسو تهیه می شوند. برای تهیه اسپرسو، آب جوش با فشار زیاد از بین دانه های آسیاب شده قهوه عبور داده می شود و داخل فنجان کوچک ریخته می شود. شاید به نظرتان این فرآیند کاملا ساده باشد، اما باید بدانید که درست کردن انواع اسپرسو نیاز به مهارت و تبحر بالای باریستا دارد و کار هرکسی نیست. اسپرسو خالص ترین قهوه ای است که می توانید بنوشید و قهوه خورهای قهار معمولا اسپرسو مصرف می کنند. البته به دلیل طعم تلخی که دارد شاید هرکسی آن را دوست نداشته باشد و طرفداران خاص خود را دارد.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

دابل اسپرسو

دابل اسپرسو همان اسپرسو است و همان طور که از نامش مشخص است به جای یک شات از دو شات اسپرسو تهیه می شود. بنابراین دابل اسپرسو یعنی دو شات اسپرسو در یک فنجان قهوه.

آمریکانو

امریکانو با اضافه کردن آب داغ به قهوه اسپرسو تهیه می شود. گفته می شود که قهوه امریکانو اولین بار توسط سربازان آمریکایی و در جریان جنگ جهانی دوم ابداع شده تا در مصرف قهوه صرفه جویی شود. بعد از جنگ این سبک تهیه قهوه توسط باریستاهای آمریکایی پذیرفته شد و به عنوان قهوه امریکانو در دنیا شهرت پیدا کرد

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

کافه لاته

یکی از محبوب ترین انواع قهوه اسپرسو است و در تمام دنیا مصرف می شود. کافه در لغت به معنای قهوه و لاته هم به معنی شیر است و از ترکیب شیر بخار داده شده و یک شات قهوه تهیه می شود. کافه لاته معمولا با کف زیاد سرو می شود و به دلیل تلخی کمتری که دارد بسیار پرطرفدار است. لاته آرت به معنای هنر شیر و قهوه است که در این تکنیک باریستا با توجه به تکنیک های مربوط به این هنر طرح ها و اشکال مختلفی را توسط شیر بخار داده شده روی قهوه ایجاد میکنند… هدف از ایجاد اشکال مختلف روی لاته ایجاد انگیزه و ترغیب مصرف کننده برای نوشیدن و ایجاد لذت بصری می باشد.

کاپوچینو

کاپوچینو احتمالا محبوب ترین نوع قهوه در جهان است. کاپوچینو از سه لایه تشکیل می شود: اولین لایه یک شات اسپرسو است، بعد یک لایه شیر بخار داده شده و در آخر یک لایه شیر کف دار و پف دار به قهوه اضافه می شود. باریستاها معمولا روی لایه آخر را با پودر کاکائو تزئین می کنند و طرح های بسیار زیبایی روی آن به وجود می آورند. ایتالیایی ها به طور سنتی کاپوچینو را هنگام صبحانه مصرف می کنند. کاپوچینو بسیار خوشمزه و شیرین است و حتی کسانی که طعم تلخ قهوه را دوست ندارند هم عاشق این نوشیدنی خوشمزه می شوند.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

ماکیاتو

یکی دیگر از انواع قهوه ماکیاتو است که شباهت هایی با کاپوچینو دارداما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. برای تهیه متکیاتو یک شات اسپرسو را داخل فنجان میریزند و بعد فوم شیر مستقیما روی آن ریخته میشود.

فلت وایت

فلت وایت هم یکی دیگر از انواع قهوه است که بیشتر در استرالیا و نیوزلند سرو می شود. فلت وایت تقریبا شبیه کاپوچینو است با این تفاوت که روی آن کف شیر و شکلات ریخته نمی شود. برای تهیه قهوه فلت وایت یک شات اسپرسو را داخل فنجان می ریزند و بعد شیر بخار داده شده را بدون ذره ای کف روی آن می ریزند.

موکا یا موکاچینو

قهوه موکاچینو که بیشتر با نام قهوه موکا شناخته می شود تقریبا همان کافه لاته است که پودر شکلات یا شربت به آن اضافه شده و گاهی روی آن خامه ریخته می شود. برای کسانی که قهوه خور حرفه ای نیستند و تازه می خواهند وارد وادی خوش عطر قهوه بشوند کافه موکا انتخاب خوبی است. کافه موکا به تلخی اسپرسو نیست و با طعم شکلاتی و خامه ای که دارد مرز بین هات چاکلت و کافه لاته است.

قهوه | آیا انواع نژاد و طرز تهیه قهوه را می دانید؟

آفوگاتو

آفوگاتو را هم در لیست انواع قهوه به شما معرفی می کنیم اما در واقع، آفوگاتو یک قهوه واقعی نیست. آفوگاتو با ریختن یک شات اسپرسو روی یک دسر، معمولا بستنی تهیه می شود. ترکیب تلخی اسپرسو با بستنی بسیار خوشمزه و لذیذ است و به همین دلیل آن را در این لیست قرار دادیم.

کورتادو

کلمه کورتادو یک واژه اسپانیایی به معنی برش ( Cut ) است قهوه کورتادو یک نوع نوشیدنی قهوه است که با مقداری تقریبا برابر از اسپرسو و شیر جوشیده شده تهیه می شود.کورتادو شباهت زیادی با لاته دارد چون مواد مورد نیازش مشابه لاته است ، اما تفاوت اصلی این دو در حجم نوشیدنی و درصد استفاده از دو ماده ، اسپرسو و شیر فوم گرفته شده است.در لاته معمولا درصد یک سوم قهوه به دو سوم شیر است ، اما در این نوشیدنی یک دوم اسپرسو و یک دوم شیر است  و به این دلیل که مقدار قهوه در نوشیدنی به نسبت لاته بیشتر است طعم گیرا تری دارد.

۵- پودر قهوه ی آماده

آخرین دسته از انواع قهوه که در این بخش معرفی میکنیم پودر قهوه آماده و کافی میکس است. خیلی خودمانی بخواهیم بگوییم این نوع ، پوچ ترین نوع قهوه است. پودر این قهوه ها اغلب از دانه های بی کیفیت تولید میشوند. کافئین چندانی ندارد و خیلی هم بی مزه است. شرکت های مختلفی این گونه قهوه ها را تولید میکنند و در همه سوپرمارکت ها و دکه ها میتوانید آن را تهیه کنید. تهیه آن دستورالعمل خاصی ندارد کافیست بر اساس میزان عنوان شده بر روی بسته به آن آب جوش اضافه کرده و هم زده و میل کنید.

  • منبع
  • کافی مافی
  • کافیا
  • سان راپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید