امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280849
۴۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

جنگل های عمودی / نمای ساختمان های پایدار

امروزه طراحی ساختمان ها به سمتی می رود که فضای سبز فراموش شده جایگاه خود را در محل زندگی پیدا کند. طراحی نمای سبز ساختمان یکی از راه حل های مناسب است که طبیعت را تا حدی به ظاهر بنا بر می گرداند و نمای جذابی ایجاد می کند. به دیوار پوشیده از گیاهان در نمای ساختمان، نمای سبز می گویند. امروزه بیشتر از گذشته سعی شده تا نمای سبز برای ساختمان ها اجرا شود زیرا نمای یک ساختمان اولین چیزی است که به چشم مخاطبان می آید و یکی از فاکتور های زیباسازی شهر است. هرچند تاریخچه نمای سبز ساختمان به گذشته ها بر می گردد اما امروزه توجه به آن به عنوان یک طراحی مدرن بیشتر شده است. همچنین استفاده از گیاهان متنوع در طراحی نمای سبز ساختمان می تواند باعث احیای تنوع زیست محیطی در شهر شود.

نمای سبز

نمای سبز

در این سیستم گیاه بر روی سطح نما حرکت می‌کند. گیاه رونده در حالیکه ریشه در زمین دارد (در یک بستر خاکی) شروع به بالا رفتن از ساختمان می‌کند. در این حالت استراکچر ساده‌ای که به صورت داربست به دیواره بنا متصل می شود، به عنوان تکیه‌گاهی برای گیاهان خزنده و بالا رونده عمل می‌کند. نماهای سبز می‌توانند به نمای ساختمان، نرده و ستون‌ها تکیه کنند یا خود به صورت ساختار مستقل احداث شوند. ساختار داربست نمای سبز می‌تواند از جنس‌های مختلفی چون چوب، فلز، شبکه توری، سیم‌های کابلی و غیره باشد.

انواع نمای سبز

انواع نمای سبز ساختمان بر اساس نوع گیاهان مورد استفاده و روش اجرا دسته بندی می شود. روش های اجرای نمای سبز شامل روش مستقیم یا سنتی و روش دوپوسته است. روش دو پوسته یا مدرن خود با روش های گوناگونی قابل انجام است که در ادامه به بررسی دقیق تر آن ها و کاربردشان پرداخته شده است.

نمای سبز مستقیم ( سنتی )

در این روش از گیاهان رونده مختلف که در خاک کاشته شده اند استفاده می شود. در این نوع اجرای نمای سبز ، گیاهان از سطح نمای ساختمان به عنوان بستری برای رشد استفاده میکنند و از آن بالا می روند. در این حالت بین گیاه و سازه ارتباطی وجود ندارد و گیاهان مستقیماً و بدون حائل از نمای سبز ساختمان بالا می روند. ایده اجرای نمای سبز مستقیم ایده پر هزینه ای نیست و با بودجه محدود نیز قابلیت اجرا دارد.

گاهی اوقات هم می توان با داشتن یک گل پیچک و هدایت آن، با هزینه کم، نمای ساختمان را به یک نمای سبز تبدیل کرد. هم چنین با قرار دادن چند گلدان زیبا در بالکن که در بسیاری از خانه ها جایی برای وسایل غیر قابل مصرف هستند، به زیباسازی و داشتن نمای سبز ساختمان کمک کرد که این روش هم از جمله روش های کم هزینه و در دسترس است.

نمای سبز دو پوسته ( پوسته سبز )

در حالتی دیگر برای اجرای نمای سبز از المان های پیش ساخته (از جنس چوب، فلز، شبکه توری، سیم‌های کابلی و غیره) به عنوان بستری برای نگهداری گیاهان استفاده می شود که پس از اجرای سازه این المان ها روی نما نصب و نمای سبز ساختمان به روی این المان ها نصب می شوند. این گیاهان از قبل کاشته می شوند و مراحل رشد را طی می کنند. به دلیل این که بین نمای ساختمان و گیاه ارتباط مستقیمی وجود ندارد در صورت نیاز می توان آن را تغییر داد. اجرای نمای سبز ساختمان دو پوسته خود به پنج روش زیر انجام می شود.

روش مدولار

در روش اجرای نمای سبز با داربست مدولار، داربست‌های بسیار سبک از جنس استیل گالوانیزه می باشند که یا روی نما نصب می شوند یا سازه مستقلی داشته که گیاه بالا رونده را روی خود نگه می دارند. پانل‌ های مشبک به صورت مدولار در کنار هم قرار می گیرند و سطح بزرگی را می پوشانند. پانل های دیوار سبز مدولار شکل پذیر هستند و به فرم های مختلف در می آیند.

روش سازه شبکه ای

 در روش شبکه ای اجرای نمای سبز ساختمان ، سازه بسیار سبکی از شبکه‌های فولادی برای گیاهان بالارونده ایجاد به سازه ساختمان متصل می‌شود. سیستم‌های شبکه توری انعطاف ‌پذیری بیشتری نسبت به سیستم کابلی داشته و اجرای نمای سبز با آن ها تنوع بیشتری دارد.

سیستم کابلی

نمای سبز ساختمان با گیاهان رونده و حجیمی که شاخ و برگ زیادی دارند با کمک سیستم کابلی قابل اجرا می باشد. دیوار سبز کابلی با کمک یک سری توپی، غالباً از جنس فولاد ضد زنگ که قابلیت عبور کابل‌ها و کشش و انقباض آن‌ها از میان یکدیگر را داشته باشد، اجرا می شود. نوع دیگری از سیستم‌ کابلی نمای سبز ساختمان برای استفاده در نماهای سبز با سطح وسیع مورد استفاده قرار می گیرد که به آن نمای سبز کابلی کششی می گویند. نمای سبز کابلی کششی در نمای ساختمان هایی چون پارکینگ‌ها، ساختمان‌های اداری، فضاهای عمومی یا فضاهای مسکونی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای سبز با نمد پلیمری

سیستم نمای سبز ساختمان با نمد پلیمری شامل یک پارچه نمدی پلیمری با قابلیت زهکشی مناسب است که به شکل مشخصی تا خورده بر روی قاب زیر ساخت قرار می‌ گیرد. سیستم نمد پلیمری نمای سبز ساختمان نسبت به دیگر سیستم های نمای سبز جدید تر بوده و مزیت های بیشتری دارد. از مزایای نمای سبز پلیمری می توان به سبکی سازه دیوار سبز، تعویض و تغییر آسان گیاهان، تهویه مناسب ریشه گیاهان، سیستم زهکشی قوی تر، آزادی عمل در انتخاب گیاهان مختلف و.. اشاره کرد.

نمای سبز هیدروپونیک 

در این سیستم نمای سبز ساختمان ، ریشه ی گیاه بین لایه های الیاف قرار می گیرد. آبیاری این سیستم بسیار مقرون به صرفه است. هم چنین رشد گیاهان در سیستم هیدروپونیک نسبت به سیستم کاشت در خاک، ۴۰ درصد سریع تر می باشد.

انتخاب گیاه مناسب برای نمای سبز

انتخاب گیاه مناسب برای نمای سبز

دوام گیاه انتخابی برای نمای سبز ساختمان در برابر عواملی همچون سرما، گرما، نور مستقیم آفتاب بسیار مهم است. همچنین باید با توجه به شرایط ( عواملی مانند رطوبت محیط، میزان آب دریافتی، شدت نور، شدت باد، ارتفاع خاک ) و کاربری ساختمان گیاهان را انتخاب کرد. گیاهانی مانند سرخس شمشیری، سرخس پای خرگوشی، سرخس لانه پرنده ای برای کاشت در گلدان و نصب در نمای سبز ساختمان مناسب هستند.

همچنین پاپیتال و Dichondra silver falls به عنوان گیاهان رونده در نمای سبز سنتی کاربرد دارند. موضوع دیگر، همیشه سبز بودن گیاه است زیرا گیاهان فصلی تنها بازه زمانی محدودی از سال را سبز هستند، پس بهتر است تا جای ممکن از گیاهان همیشه سبز و شاداب برای اجرای نمای سبز ساختمان استفاده کرد. یک راه برای افزایش طول عمر نمای سبز ساختمان مراقب درست و استفاده از کود های مناسب است. نکته ای که در مورد گیاهان فصلی وجود دارد این است که در فصل زمستان باعث عبور بهتر نور به داخل ساختمان می شوند. برای فضای بالکن هم می توان از گل های رنگی مانند شمعدانی استفاده کرد.

مزایای نمای سبز

کاهش آلودگی: گیاهان با ایجاد اکسیژن در تصفیه هوای اطرافشان نقش بسیار مهمی دارند. در نتیجه استفاده از نمای سبز ساختمان تاثیر بسیار زیادی در بهتر شدن هوای کلان شهر ها و مکان های شلوغ دارد. نمای سبز موجب کاهش گاز های گلخانه‌ای، کاهش آلاینده‌ها و گازهای سمی و کاهش دود حاصل از ضایعات صنعتی و ماشین ها می شود.

صرفه جویی در انرژی: نمای سبز می تواند به عنوان یک پوشش عایق برای نمای ساختمان عمل کند. همچینن می تواند یک فیلتر مناسب در برابر اشعه خورشید باشد و سایه ایجاد کند.  همچنین این نما می تواند از بادهای سرد زمستانی جلوگیری کند. همه این فواید می تواند انرژی مصرفی در فصول مختلف سال را تا حدود زیادی کاهش دهد.

زیباسازی: گیاهان نمای زیبایی برای ساختمان ها و شهر ایجاد می کنند. نمای سبز ساختمان جلوه بصری چشم نوازی را به ارمغان می آورد و باعث ایجاد نشاط و افزایش سلامت جسمی و روانی شهروندان شهر و بهبود مناظر اطراف ساختمان می شود.

بهبود بازاریابی: ایجاد نمای سبز برای بنا ارزش ساختمان را بیشتر کرده و فروش آن را نیز راحت تر می کند.

کاهش دما: گیاهان باعث کاهش دمای اطراف خود می شوند. نمای سبز ساختمان نیز با کمک گیاهان نقش مهمی در بهتر کردن هوای اطرافش دارند.

معایب نمای سبز

معایب نمای سبز

هزینه بالای اجرا و نگهداری نمای سبز ساختمان

سرعت کم در اجرای نمای سبز

بالا رفتن وزن نما

 جذب حشرات و ایجاد زیست بوم برای آن ها

آسیب به مصالح در اتصال مستقیم گیاهان رونده در نمای سبز ساختمان

  • منبع
  • espinge
  • دیوار سبز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید