امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279109
۱۱۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

چربی قهوه ای بدن و تاثیر آن بر روی لاغری

شاید شما همه چربی های بدن، را مضر و خطرناک بدانید اما این طور نیست و بدن ما به جز چربی های مضر و خطرناک چربی مفید هم دارد.این نوع از چربی همان چیزی است که کمک می‌کند در زمستان گرم بمانیم.در این بخش از حقوق نیوز با چربی قهوه ای و خواص ان آشنا شوید.

 

چربی قهوه ای

چربی قهوه ای

به طورکلی چربی در بدن همه ما وجود دارد و خيلي از مردم مي‌خواهند مقدار آن را پايين بياورند. اما تحقيقات جديد بعضي از تصورات ما درباره چربي را کاملاً دگرگون مي‌کند. امروزه دانشمندان معتقدند که نوعي از چربي در بدن ما پنهان است که مي‌تواند در لاغر شدن کمک کند. اين نوع از چربي، "چربي قهوه‌اي" نام دارد. برخلاف "چربي سفيد" که انرژي ذخيره مي‌کند،  در مقايسه وزني گرم به گرم، چربي قهوه‌اي مي‌تواند ۳۰۰ برابر بيشتر از هر بافت ديگري در بدن حرارت توليد کند. هر چه حرارت بيشتري توليد شود، کالري بيشتري مي‌سوزد.

 چربي قهوه‌اي کجاي بدن ماست؟

 چربي قهوه‌اي کجاي بدن ماست؟

نوزادان با چربی قهوه‌ ای بدن، درست پشت تیغه شانه خود، به دنیا می‌آیند. به همین دلیل است که نوزادان از سرما نمی‌لرزند. چربی قهوه ای به عنوان یک بخاری داخلی برای نوزادان عمل می‌کند.. اين ذخيره چربي براي گرم نگه‌داشتن بدن نوزادان ضروري است. دانشمندان تاکنون تصور مي‌کردند چربي قهوه‌اي با رسيدن به بزرگسالي در بدن از بين مي‌رود و يا کارکرد خود را از دست مي‌دهد، چون با بالا رفتن سن شيوه‌ها ديگري مانند لرزيدن براي کنترل حرارت بدن شکل مي‌گيرند. اما مطالعات جديد نشان مي‌دهند مقدار کمي از چربي قهوه‌اي به شکل فعال در بدن بزرگسالان، در اطراف گردن و ناحيه شانه باقي مي‌ماند.

 چربي قهوه‌اي کجاي بدن ماست؟

تفاوت چربی سفید و چربی قهوه ای

هر نوع چربی هدف متفاوتی دارد. در ادامه هدف دو نوع چربی بدن، یعنی چربی قهوه ای و سفید را بررسی خواهیم کرد.

۱-  بافت چربی سفید (WAT)

چربی استانداردی است که احتمالاً کل زندگی‌تان با میزان آن در بدن درگیرید. چربی سفید انرژی شما را در قطر‌های چربی بزرگی ذخیره می‌کند که در اطراف بدن جمع می‌شوند. انباشته شدن چربی، با ایجاد عایق برای اندام‌ها، به گرم نگهداشتن شما کمک می‌کند.

در بدن انسان، چربی سفید بیش از حد چیز خوبی نیست، زیرا منجر به چاقی می‌شود. چربی بیش از حد سفید، در میانه بدن، یعنی شکم و پهلوها، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد.

۲- بافت چربی قهوه ای(BAT)

چربی قهوه ای انرژی را در فضای کوچکتری نسبت به چربی سفید ذخیره می‌کند. مملو از میتوکندری‌های غنی از آهن است به همین دلیل رنگ خود را به دست می‌آورد. وقتی چربی قهوه ای می‌سوزد، بدون لرزش گرما، ایجاد می‌کند. به این فرآیند ترموژنز می‌گویند. در طی این فرآیند، چربی قهوه ای نیز کالری می‌سوزاند. چربی قهوه ای به عنوان یک درمان احتمالی برای چاقی و برخی از سندرم‌های متابولیک شایان توجه است.

محققان همچنين نوع ديگري از چربي کشف کرده‌اند که آن را "چربي کرم‌رنگ" ناميده‌اند. اين چربي در لابه‌لاي چربي‌هاي سفيد در قسمت‌هاي مختلف بدن وجود دارد. نتايج به‌دست‌آمده از مطالعه حيوانات و تحقيق‌هاي آزمايشگاهي نشان مي‌دهد اين سلول‌هاي چربي کرم‌رنگ مي‌توانند دوباره فعال‌سازي شوند تا رفتاري مانند چربي قهوه‌اي از خود نشان دهند و کالري‌هاي اضافه‌اي که در چربي‌هاي سفيد ذخيره‌شده است را بسوزانند.

هرچند قابليت انرژي سوزاندن چربي‌هاي کرم‌رنگ کمتر از چربي‌هاي قهوه‌اي است، اما، چون مقدار بيشتري از آن‌ها در بدن وجود دارد، اگر بتوان فعالشان کرد در مجموع مي‌توانند تاثيرگذار باشند. چربي قهوه‌اي چگونه مي‌تواند به وزن کم کردن کمک کند؟ نکته جالب اين است که محققان فکر مي‌کنند احتمالاً راه‌هايي وجود دارد که بتوان قابليت کالري سوزاندن چربي‌هاي قهوه‌اي و کرم‌رنگ را تا حدي بالا برد که در نتيجه آن ميزان انرژي مصرف‌شده بدن از ميزان انرژي دريافتي بالاتر برود و به‌اين‌ترتيب موجب کاهش وزن شد.

چربی قهوه ای در مقابل چربی سفید

چربی قهوه ای در مقابل چربی سفید

شما دو نوع چربی اصلی دارید. هنگامی که کالری اضافی دریافت می‌کنید، چربی سفید ایجاد می‌شود. چربی سفید این کالری اضافی را ذخیره می‌کند تا در مواقعی استفاده کنید که انرژی کافی از غذا دریافت نمی‌کنید. بیشتر چربی بدن شما چربی سفید است. معمولا آن را در ران‌ها، باسن و شکم خود ذخیره می‌کنید.

چربی سفید بیش از حد در شکم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. چربی قهوه ای و چربی سفید از چیزهای مختلفی ساخته شده‌اند. چربی سفید از قطرهای بزرگ لیپیدها یا اسیدهای چرب ساخته شده است. سلول‌های چربی قهوه ای مملو از میتوکندری‌اند. میتوکندری سرشار از آهن است که به چربی قهوه ای رنگ می‌دهد.آن‌ها قلب سلول‌های‌تان‌اند.

این نوع چربی مواد مغذی مانند قند و چربی سفید را دریافت کرده و آن‌ها را برای تولید انرژی تجزیه می‌کنند. چربی قهوه ای، نسبت به چربی سفید، انرژی بیشتری را در فضای کوچکتر ذخیره می‌کند.

رابطه چربی قهوه ای و کاهش وزن

محققان هنوز در تلاش برای درک ژن‌هایی‌اند که رابطه  چربی سفید و قهوه ای را کنترل می‌کند. در یک مطالعه، دانشمندان موش‌ها را طوری مهندسی کردند که با محدود کردن پروتئینی به نام گیرنده BMP نوع ۱A، با چربی قهوه ای بسیار کمی متولد شوند. هنگامی که موش‌ها در معرض سرما قرار گرفتند، به هر حال از چربی سفید و ماهیچه‌های خود چربی قهوه ای ایجاد کردند. این امر نشان دهنده قدرت جذب بدن است.

محققان همچنین منبع معتبری را کشف کرده‌اند که پروتئین خاصی به نام فاکتور ۲ سلول B اولیه (Ebf2) ممکن است نقش کلیدی در ساخت چربی قهوه ای داشته باشد. هنگامی که موش‌های مهندسی شده در معرض سطوح بالای Ebf2 قرار گرفتند، چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کرد. این سلول‌ها اکسیژن بیشتری مصرف می‌کردند، که نشانه این است که چربی قهوه ای واقعاً گرما تولید می‌کرد و کالری می‌سوزاند.

تاثیر هوای سرد بر چربی قهوه ای

تاثیر هوای سرد بر چربی قهوه ای

متابولیسم یک واکنش‌ شیمیایی است که غذایی خورده شده را به قند، چربی و اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند. ما از این ترکیب‌ها، برای تامین انرژی بدن خود استفاده می‌کنیم. آن‌ها همچنین ممکن است برای ساخت ساختارها و ادوات سلولی جدید استفاده شوند. این متابولیسم می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیادی مانند رژیم غذایی، ژن‌ها، محیط و فعالیت روزانه باشد. چربی قهوه ای قند خون (گلوکز) و مولکول‌های چربی را برای ایجاد گرما و کمک به حفظ دمای بدن تجزیه می‌کند.

دمای سرد، چربی قهوه ای را فعال می‌کند که منجر به تغییر‌های متابولیک مختلف در بدن می‌شود. با این حال، بیشتر چربی بدن ما، چربی سفید است که انرژی اضافی را ذخیره می‌کند. چربی سفید بیش از حد باعث چاقی می‌شود. محققان در تلاش‌اند تا از فعالیت چربی قهوه ای برای درمان چاقی، دیابت و سایر اختلال‌های متابولیک استفاده کنند.

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا بر چگونگی تاثیرات چربی قهوه ای

 تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، سطح گلوکز، چربی‌ها و اسیدهای آمینه خون را قبل و بعد از فعال شدن چربی قهوه ای در ۳۳ مرد جوان سالم (میانگین سنی حدود ۲۳ سال) به دقت تجزیه و تحلیل کردند.

بر اساس اندازه گیری‌های انجام شده در دمای معمولی اتاق، تیم ۱۷ نفر از مردان را دارای فعالیت چربی قهوه ای بالا و ۱۶ نفر را به عنوان دارای چربی قهوه ای کم طبقه‌بندی کرد. سپس مردان را به مدت دو ساعت، در معرض دمایی سرد قرار دادند تا چربی قهوه ای آن‌ها فعال شود؛ اما نه به اندازه‌ای پایین که باعث ایجاد لرز در آن‌ها شود. به طور غیرمنتظره، گروه مردانی که فعالیت چربی قهوه ای بالایی داشتند، سطح ترکیب‌هایی به نام اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAA) را در جریان خون خود کاهش دادند. این تغییر در مردان، با فعالیت چربی قهوه ای کم، مشاهده نشد.

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا بر چگونگی تاثیرات چربی قهوه ای

آزمایش‌ها روی موش‌های چاق تایید کرد که قرار گرفتن در معرض سرما باعث کاهش BCAA در جوندگان با چربی قهوه ای نیز می‌شود. BCAA‌ها شامل سه آمینو اسید ضروری‌اند به نام‌های والین، لوسین و ایزولوسین. این سه آمینو اسید برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم‌اند.

به عنوان مثال: عضله‌ها می‌توانند از BCAA برای تامین انرژی در طول تمرین استفاده کنند. مطالعه‌های گذشته، سطوح بالای BCAA را با چاقی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ در افراد و جوندگان مرتبط دانسته‌اند. دانشمندان مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای بررسی بیشتر رابطه بین چربی قهوه ای و BCAA انجام دادند.

آن‌ها دریافتند که چربی قهوه ای در مواجهه با سرما، پروتئینی به نام SLC25A44 تولید می‌کند. پروتین‌های SLC25A44 می‌توانند BCAA‌ها را به میتوکندری،‌ بخش انرژی سلول، بیاورند. در اینجا از آن‌ها برای تولید انرژی و تولید گرما استفاده می‌شود. مسدود کردن این فرآیند در موش منجر به افزایش سطح BCAA، چاقی و علائم دیابت شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که افزایش فعالیت SLC25A44، در نتیجه افزایش استفاده از BCAA، ممکن است یک استراتژی امیدوارکننده برای حذف BCAA اضافی از جریان خون و درمان بالقوه شرایطی مانند چاقی و دیابت باشد.

چگونه چربی قهوه ای بسازیم؟

به نوعی، چربی قهوه ای چربی «خوب» است. به عنوان مثال، انسان‌هایی با سطوح بالاتری از چربی قهوه ای هستند، شاید وزن کمتری داشته باشند. به طور کلی چربی قهوه ای به 2 دسته تقسیم می شود.

• چربی قهوه ای ساختاری: نوعی چربی قهوه ای است که شما با آن متولد شده‌اید.

• چربی قهوه ای بدست آوردنی:  یعنی، بدن در شرایط مناسب، می‌تواند چربی قهوه ای تولید کند.

این نوع به دست آوردنی، در ماهیچه‌ها یافت می‌شود. داروهای خاصی وجود دارند که می‌توانند باعث قهوه ای شدن چربی سفید شوند. تیازولیدین دیون‌ها (TZDs)، دارویی که برای کمک به مدیریت مقاومت به انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند به تجمع چربی قهوه ای کمک کند. با این حال، این دارو با افزایش وزن، احتباس مایعات و سایر عوارض جانبی نیز همراه‌اند. بنابراین، نمی‌تواند به عنوان یک راه حل سریع برای افرادی که به دنبال افزایش چربی قهوه ای هستند استفاده شود.

برای به دست آوردن چربی قهوه ای راه حل‌های زیر را امتحان کنید

۱- دما را پایین بیاورید: قرار دادن بدن در معرض دمای سرد ، شاید به جذب سلول‌های چربی قهوه ای بیشتر کمک کند. برخی تحقیق‌ها نشان داده‌اند که تنها دو ساعت قرار گرفتن در معرض دمایی در حدود ۶۶ درجه فارنهایت (۱۹ درجه سانتیگراد) در هر روز، برای تبدیل چربی جذب شدنی به قهوه ای، کافی باشد. دوش آب سرد یا حمام یخ بگیرید. پایین آوردن چند درجه ترموستات در خانه یا بیرون رفتن در هوای سرد راه‌های دیگری برای خنک کردن بدن و احتمالا ایجاد چربی قهوه ای بیشتر است.

۲- بیشتر بخورید: در یک مطالعه منبع معتبر، محققان به موش‌ها بیش از حد غذا دادند. و متوجه شده‌اند آن‌هایی کالری بیشتری می‌سوزانند که چربی قهوه ای بیشتری دارند. به این ترتیب لاغرتر و سالم‌تر ماندند. آن‌ها همچنین از چاقی و سایر بیماری‌های متابولیک محافظت می‌شدند. این بدان معنا نیست که برای فعال کردن سلول‌های چربی قهوه ای، باید بیشتر غذا بخورید. پرخوری هنوز یکی از دلایل اصلی چاقی در نظر گرفته می‌شود. برای اثبات این راه حل به تحقیق بیشتری نیاز است. در حال حاضر بهتر است به دنبال یک رژیم غذایی متعادل متشکل از غذاهای کامل باشید.

۳- ورزش کنید تحقیق‌ها دیگر روی موش‌ها نشان می‌دهد که پروتئینی به نام آیریزین ممکن است به تبدیل چربی سفید به قهوه ای کمک کند. انسان نیز این پروتئین را تولید می‌کند. محققان کشف کردند که افرادی که کم‌تحرک‌اند در مقایسه با افرادی که اغلب ورزش می‌کنند، مقدار کمتری آیریزین تولید می‌کنند. به طور خاص، زمانی سطوح چربی قهوه ای افزایش می‌یابد که افراد تمرین‌های تناوبی هوازی شدیدتری انجام می‌دهند. ورزش برای مبارزه با چاقی و قوی نگه داشتن سیستم قلبی عروقی توسط پزشکان به شدت توصیه می‌شود.

دستورالعمل‌های فعالیت بدنی برای تولید چربی قهوه ای

۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط، مانند پیاده روی یا بازی تنیس؛ ۷۵ دقیقه فعالیت شدید، مانند دویدن یا شنا کردن؛ ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد.

  • منبع
  • مجله سلامتی دکتر کرمانی
  • آخرین خبر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید