امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280092
۸۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

تمام آنچه که باید درباره نمک یددار بدانید

تمام آنچه که باید درباره نمک یددار بدانید

ید یک ریزمغذی ضروری است که بر تعدادی از فرآیندهای کلیدی بدن، به ویژه هورمون های تیروئید، تأثیر می گذارد. اگرچه منابع غذایی زیادی برای تامین ید وجود دارد، اما تقریبا 2 میلیون نفر در سراسر جهان از کمبود ید رنج می برند.

تحقیقات نشان داده است که نمک یددار می تواند به کاهش این تعداد کمک کند. با این حال، هنوز هم سردرگمی زیادی در مورد گنجاندن این نمک در رژیم غذایی وجود دارد. اجازه دهید نگاهی به برخی از رایج ترین سوالات در مورد نمک یددار بیندازیم و اینکه چگونه می تواند به شما کمک کند.

نمک یددار چیست؟

نمک یددار نمک معمولی خوراکی است که حاوی مقدار بسیار کمی نمک ید است و از پاشیدن نمک معمولی با یدات پتاسیم تهیه می شود. این عمل در دهه 1920 برای مبارزه با بروز کمبود ید و گواتر در بسیاری از کشورها آغاز شد.

تحقیقات نشان می دهد که قبل از این کشف، حدود 70 درصد از کودکان در ایالات متحده گواتر داشتند. وقتی داده ها را با این دهه مقایسه می کنید، حدود 90 درصد از جمعیت ایالات متحده ید کافی دارند.

چرا از نمک یددار استفاده می شود؟

دلیل اصلی این که نمک یددار در آشپزخانه ها و رستوران های سراسر جهان بسیار رایج شده است این است که ممکن است به جلوگیری از کمبود ید کمک کند. کمبود ید اغلب با گواتر مشخص می شود، بزرگ شدن غده تیروئید روی گردن که زمانی رخ می دهد که بدن در تلاش است تا ید بیشتری دریافت کند. علائم این کمبود کاملاً جدی است، زیرا تیروکسین برای رشد مناسب مغز هم در رحم و هم در دوران نوزادی ضروری است.

ید به طور طبیعی در خاک زمین وجود دارد و بدن نمی تواند آن را تولید کند. بنابراین باید مقادیر لازم ید را از غذایی که می خوریم دریافت کنیم. برخی از منابع رایج ید شامل غذاهای دریایی و سایر منابع غذایی است که در زمین هایی که زمانی زیر آب بوده، کشت می شوند. با این حال، محدودیت این است که این منابع غذایی نمی توانند از غنی بودن ید اطمینان حاصل کنند زیرا محتوای مواد معدنی عمدتاً به خاکی که در آن کشت می شود بستگی دارد. برای مقابله با این نگرانی، بسیاری از کشورها برنامه های یونیزاسیون نمک را اجرا کرده اند. همچنین نمک یک عنصر جهانی در بیشتر غذاهاست و افزودن آن به مقدار کم می تواند به رفع نیاز روزانه شما به ید کمک کند.

تفاوت بین نمک یددار و نمک دریا

تفاوت اصلی بین نمک یددار یا خوراکی و نمک دریایی طعم، بافت و فرآوری آنهاست.

نمک یددار از رسوبات زیرزمینی به دست می آید و برای جلوگیری از کلوخه شدن، فرآیندهای بیشماری را طی می کند. همچنین با ید غنی شده است که به عملکرد سالم تیروئید کمک می کند.

نمک دریا زمانی تولید می شود که اقیانوس یا آب دریا تبخیر می شود. حداقل پردازش را پشت سر می گذارد. بافت درشتی داری دارد و بنابراین مواد معدنی خود را حفظ می کند.

ملاحظات در مصرف نمک یددار

در حالی که پیشگیری از کمبود ید مطمئناً برای سلامت کلی شما مهم است، اما نمی‌خواهید در مصرف نمک زیاده روی کنید. در اینجا چند نکته قابل بررسی است.

مقدار توصیه شده روزانه ید در رژیم غذایی ما تقریباً 150 میکروگرم است که می توان آن را از طریق نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی یددار به دست آورد.

با این حال، نمک بیش از حد در رژیم غذایی ممکن است منجر به فشار خون بالا شود. همانطور که در مقاله ای در مجله Hypertension توضیح داده شده است، نمک زیاد می تواند باعث تعدادی دیگر از نگرانی های سلامتی شود که بر قلب، کلیه ها و مغز تأثیر می گذارد.

ید بیش از حد می تواند بیماری تیروئید از قبل موجود را تشدید کند.

دانشکده پزشکی هاروارد پیشنهاد می کند که اگر بتوانید یک رژیم غذایی متعادل از جمله غذاهای دریایی، لبنیات و مرغ مصرف کنید، احتمالاً ید کافی دریافت می کنید. به این ترتیب می توانید از بروز شرایط ناشی از مصرف بیش از حد نمک جلوگیری کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید