امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278358
۱۸۳۲
۱
۰
نسخه چاپی
Women's civil rights in France

حقوق مدنی زنان در فرانسه؛ از انقلاب فرانسه تا امروز

حقوق مدنی زنان در فرانسه؛ از انقلاب فرانسه تا امروز

انقلاب فرانسه و حقوق مدنی زنان

زنان در سالهای اول انقلاب، بین سالهای 1789 و 1793، حقوق زیادی را به دست آوردند. قانونگذاران انقلابی به آنها وضعیت مدنی مناسب اعطا کردند: حقوق شهروندی و هویت حقوقی خودشان. به طور خلاصه ، طبق قانون ، زنان دیگر افراد زیر سن قانونی نبودند. از آگوست 1790 به بعد، دادگاه های خانواده تنها نهاد حق حل و فصل اختلافات و درگیری های خانوادگی شدند که نشان دهنده تحول بود. شوهر دیگر به میل خود اجازه نداشت همسر و حتی فرزندانش را حبس کند.

علاوه بر این، قوانین زناشویی روابط زن و مرد را عمیقا تغییر داد. با برقراری ازدواج مدنی به عنوان یک قرارداد مدنی مشروع در مواجهه با ازدواج مذهبی ، انقلابیون از سنت ازدواج به عنوان نهادی که نمی تواند منحل شود جدا می شوند. بنابراین حتی طلاق با رضایت متقابل امکان پذیر شد.

علاوه بر این مجلس ملی برابری زن و شوهر را در زندگی زناشویی و همچنین در جدایی اعلام کرد. سپس هدف آنها این بود که به زنان حمایت مدنی بدهند و با سهولت طلاق ، ازدواج مجدد و نرخ تولد را تشویق کنند. به دنبال قوانین زناشویی قانون وراثت وضعیت زنان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. مجلس در آوریل 1791 یک سیستم وراثت مساوی برای دختران و پسران ایجاد کرد. همه این قوانین باعث ایجاد خانواده ای شد که دارایی های آنها توسط هر دو همسر اداره می شد.

با افزایش جنبش های حقوق زنان در سال های اخیر ، شهروندان فرانسوی برای رسیدگی به مسائل جنسیتی ، به ویژه شیوع قتل زنان و خشونت خانگی ، بسیج شده اند. فرانسه پیشرفت های زیادی در زمینه برابری جنسیتی داشته است ، از جمله ایجاد سیاست ها و برنامه هایی برای ترویج حقوق زنان در فرانسه در دولت مکرون. با این حال ، هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به برابری واقعی و پایان دادن به خشونت های جنسیتی وجود دارد.

اما با انعکاس این پیشرفت مدنی هیچ گونه حق سیاسی به زنان داده نشد. حتی بدتر از آن انقلابیون به زودی تمایل خود را برای منع زنان از سیاست و محدود کردن بدنه سیاسی تنها به مردان نشان دادند. آنها در واقع از دریافت تابعیت و شهروندی سیاسی کامل خودداری کردند.

به طور خلاصه مدل انقلاب فرانسه حقوق مدنی مستقل برای زنان اما کاملاً عاری از هرگونه حقوق سیاسی را به رسمیت می شناخت و آنها را به شهروندان بدون تابعیت تبدیل کرد.

حقوق مدنی زنان در فرانسه؛ از انقلاب فرانسه تا امروز

حقوق زنان فرانسه در دنیای امروز

خشونت علیه زنان

در فرانسه قتل زنان - کشتن زنان توسط یکی از اقوام یا افراد مهم دیگر - دلیل مهمی برای اعتراض در سال های اخیر بوده است.

La Fondation des Femmes  یا بنیاد زنان یکی از گروه های اعتراضی است که پیرامون این مسئله تشکیل شده است زیرا معتقد است تلاش های دولت برای مهار خشونت برای حفظ امنیت شهروندان کافی نیست. در مقاله اخیر بی بی سی بنیاد زنان از عدم وجود سیاست مناسب در مورد اسلحه انتقاد کرد زیرا سلاح گرم یکی از رایج ترین سلاح هایی است که در قتل زنان استفاده می شود.

به گزارش فرانس 24 علاوه بر این قرنطینه های ناشی از همه گیری کرونا بسیاری از زنان را مجبور کرده است که در همان فضای مورد سوء استفاده باقی بمانند و در نتیجه 30 درصد گزارش خشونت خانگی افزایش یافته است. با توجه به شیوع مداوم آن خشونت جنسیتی یکی از دغدغه های اصلی فعالان مدافع حقوق زنان در فرانسه است.

جنبش #MeToo همچنین در فرانسه در سال 2017 با نام فرانسوی #BalanceTonPorc رواج یافت. اگرچه در ابتدا هیچ محکومیت یا کناره گیری قابل توجهی از مرتکبین خشونت جنسی وجود نداشت اما افزایش اعتراضات و جنبش های رسانه های اجتماعی دید قربانیان را در سال 2020 بسیار افزایش داد.

تلاش برای مبارزه با خشونت جنسیتی

تاکید رئیس جمهور امانوئل مکرون بر برابری جنسیتی امید زیادی را برای رای دهندگان فمینیست در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری او در سال 2017 ایجاد کرد. مکرون به عنوان بخشی از تعهد خود برای حمایت از حقوق زنان در فرانسه ، سیاست های حمایتی برای زنان را اجرا کرد. تحت مدیریت ماکرون فرانسه در سال 2020 از نظر شاخص برابری جنسیتی 75.1 درصد کسب کرد و در بین همه اعضای اتحادیه اروپا سومین رتبه برتر را کسب کرد.

در واکنش به اعتراضات و حمایت گروه هایی مانند بنیاد زنان ، دولت فرانسه چندین قانون برای رسیدگی به خشونت جنسیتی اجرا کرد. به گزارش بی بی سی ، نخست وزیر ادوارد فیلیپ در سال 2019 یک کنفرانس خشونت خانگی برگزار کرد و طی آن متعهد شد تعداد پناهگاه های موقت برای قربانیان را افزایش دهد ، روند رسیدگی به پرونده های خشونت خانگی را بهبود بخشد و بیش از 6 میلیون دلار به این امر کمک کند. پارلمان فرانسه با تصویب قانونی که به پزشکان اجازه می دهد هویت یک بیمار را فاش کنند در صورتی که خشونت خانگی جان بیمار را در معرض خطر قرار دهد، به این اقدامات افزود.

پیشرفت حقوق زنان

بین سالهای 2019 تا 2020 تعداد قتل های خانگی زنان از 146 نفر به 90 مورد کاهش یافته است که از نظر تاریخی تعداد کمی است و دولت معتقد است که نتیجه سیاست ها و اجرای قوانین است.

با وجود تلاش های دولت برای کاهش خشونت جنسیتی بسیاری از افراد هنوز نگران تعداد هشداردهنده قتل هستند. گروه های معترض در فرانسه کلاژهای خیابانی ایجاد می کنند که در آن زنان کشی و آزار جنسی برجسته می شود. کارولین دی هاس بنیانگذار جنبش فمینیستی NousToutes  به گاردین گفت که نزدیک به 100 کشته دلیلی برای جشن گرفتن نیست.

چندین پیشرفت امیدوارکننده برای برابری جنسیتی در فرانسه وجود دارد. با این حال علیرغم تعهد صریح دولت به برابری دولت باید اقدامات دیگری را برای غلبه بر نابرابری ها در زمینه اشتغال و رهبری زنان، خشونت جنسیتی، آزار و اذیت و شکاف دستمزد انجام دهد. ادامه اعتراضات مبنی بر پایان خشونت علیه زنان نشان دهنده نیاز به سیاست گذاری بیشتر و اجرای قوانین برای حقوق زنان در فرانسه است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید