امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275975
۳۶۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

تمیز کردن اجاق گاز | 11 راهکار مؤثر برای تمیز کردن اجاق گاز

اجاق گاز از وسایل پراستفاده در آشپزخانه است. غذایی که هر روز در کنار عزیزانمان صرف می‌کنیم، در درجه اول، نیازمند وجود این وسیله است.

تمیز کردن اجاق گاز

اجاق گاز یکی از اجزا اصلی هر آشپزخانه است و برای اینکه آشپزخانه تمیز و زیبایی داشته باشیم، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت تمیز بودن گاز است.

تمیز کردن اجاق گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز هم می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید و هم مواد شیمیایی.

شاید بهترین پیشنهاد این باشد که: حداقل برای هفته‌ای یکبار گاز خود را تمیز کنید؛ تا مجبور نباشید خودتان را برای چربی های مانده و سوخته روی گاز به زحمت بیندازید. همچنین می‌توانید یک جعبه دستمال کاغذی کنار گاز خود قرار دهید و به محض اینکه گاز کثیف شد با دستمال کاغذی آن را تمیز کنید؛ تا همیشه گاز شما تمیز باشد.

11 راهکار برای تمیز کردن اجاق گاز

1. آمونیاک و جوش شیرین

در حالی که آمونیاک برای تمیز کردن همه چیز ایده آل نیست, اما هیچ چیز برای گازتان بهتر از آن نیست. با این روش کار کمتری برای انجام دادن دارید.مشعل های قابل برداشت را در کیسه ای قرار دهید و آمونیاک را بریزید و روز بعد, آن ها را بشویید و ببینید که چطور می درخشند. 

2. هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، نوعی سفیدکننده برای حذف مواد آلی و معدنی است. از این رو شما می‌توانید لکه‌های غذایی، پروتئین، دوده و چربی را به راحتی با هیدروژن پراکسید از اجاق گاز پاک و تمیز نمایید.

پیش از پاک کردن گاز استیل یا شیشه‌ای، حتماً آن را خاموش کنید و تا اتمام کار از اجاق گاز استفاده نکنید. مقداری هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین مخلوط کنید و آن را با یک دستمال یا مسواک نرم و تمیز به تمام سطح اجاق گاز بزنید.

پس از ده دقیقه که ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین خشک شد، آن را با یک دستمال مرطوب کاملاً پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک حوله مرطوب آشپزخانه استفاده کنید تا اثری از ذرات جوش شیرین باقی نماند. سپس شما می‌توانید شاهد درخشان شدن اجاق گاز باشید.

3. لیمو

لیمو ماده طبیعی اسیدی است که همه ما راجع به خواص سفیدکنندگی و تمیزکنندگی آن می‌دانیم. برای تمیز کردن گاز با لیمو می‌توانید مقداری از آن را روی سطوح بچکانید و با دستمال در همه جا پخش کنید. اگر گاز شما خیلی کثیف است جوش شیرین را هم وارد عمل کنید! کمی جوش شیرین روی سطح گاز بریزید، مقداری آب لیمو روی آن بچکانید، چند دقیقه صبر کنید و سپس روی گاز را دستمال بکشید.

4. نمک و جوش شیرین

نمک و جوش شیرین هر دو به تنهایی پاک کننده‌های قوی لکه چربی و روغن هستند. از این جهت شما می‌توانید از نمک و جوش شیرین به منظور پاک کردن لکه‌های روغن و چربی و حتی لکه‌های غذا از سطح اجاق گاز استفاده نمایید.

برای تهیه این تمیز کننده اجاق گاز، مقداری نمک و جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا یک خمیر حاصل گردد. این ترکیب نمک و جوش شیرین را به مدت ۱۰ دقیقه روی سطح اجاق گاز قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

در پایان خمیر خشک شده نمک و جوش شیرین را با یک حوله خشک از روی اجاق گاز پاک کنید و اثر باقی مانده خمیر را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. در صورتی که اثر دستمال مرطوب روی اجاق گاز باقی ماند، آن را با یک دستمال نخی دیگر خشک و پاک نمایید.

5. آب جوش

اگر شما محصولات اضافی در اطراف خانه نداشته باشید, اما قطعا باید آب جوش خود را داشته باشید و این را امتحان کنید. آرام و با احتیاط آب جوش را روی سطح کثیف بریزید.اگر بگذارید بماند تا خنک شود, چیزهای سخت به سادگی محو می شوند و اگر لازم شد, با یک تکه صابون روی اسفنج کار کنید این یک راه حل ساده و دوست دار محیط زیست است، چون از عناصر کاملاً طبیعی و عاری از مواد شیمیایی استفاده می کند.

6. روغن گیاهی و یا روغن زیتون

این روش به شما این امکان را می دهد که روغن گیاهی و یا روغن زیتون را بر روی اجاق گازخود بریزید. با استفاده از یک پارچه, روغن را روی سطح بمالید. سپس روی آن را تمیز کننده همه کاره اسپری کنید و این کار بر روی هود آشپزخانه هم جواب می دهد.

7. سرکه سفید

اگر می‌خواهید تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای را تجربه کنید و نتیجه خوبی حاصل کنید، از سرکه سفید استفاده نمایید. سرکه سفید یک پاک‌کننده طبیعی و قوی است که شما می‌توانید با کمک آن تمام لکه‌های غذا و چربی را از اجاق گاز پاک نمایید و گاز شیشه‌ای درخشانی داشته باشید.

برای پاک کردن گاز شیشه‌ای، مقداری سرکه سفید را به با کمی آب مخلوط کنید و آن را داخل یک بطری اسپری قرار دهید. اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق بکشید یا شیر گاز را ببندید تا در کمال ایمنی اجاق گاز را تمیز نمایید.

ترکیب آب و سرکه سفید را روی اجاق گاز اسپری نمایید. سپس با یک حوله آشپزخانه بدون پرز، تمام سطح گاز شیشه‌ای را پاک کنید تا اثری از چربی و لکه مواد غذایی روی اجاق گاز باقی نماند. در نهایت شما شاهد اجاق گازی تمیز و درخشان خواهید بود.

8. مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین

در روش آخر شما می‌توانید با مقداری جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی یک محول کفی تهیه کنید. مایع ظرف‌شویی یک پاک‌کننده قوی لکه روغن و چربی محسوب می‌شود. از این جهت ترکیب جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی را روی یک اسفنج بریزید و تمیز کردن اجاق گاز استیل را برعهده بگیرید.

پس از پاک کردن لکه و دوده از سطح اجاق گاز، یک دستمال مرطوب بردارید و گاز استیل را از این ترکیب پاک نمایید. سپس با یک حوله خشک، اجاق گاز را تمیز کنید تا اثری از کف و رطوبت باقی نماند تا شما بتوانید درخشش اجاق گاز را تماشا کنید.

9. صابون و آب

برای این کار شعله های گاز را از گاز جدا کنید. با استفاده از یک پارچه و یک صابون ملایم و آب , هر باقیمانده از آن را بشورید. هر نوع مواد غذایی پخته شده که از بین نمی رود, یک خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه کنید و سپس آن را روی محل مورد نظر بمالید. پس از حدود 20 دقیقه, تمیز کنید و مشعل را آبکشی کنید ؛ بعد از این که کاملاً خشک شد، مشعل ها را سر جایش بگذارید.

10. مواد تمیز کننده صنعتی گاز

تمیز کننده های گاز به خوبی عمل می کنند. قسمت های جدا شدنی گاز را بردارید و در جایی با تهویه خوب قرار دهید و با پاک کننده تجاری رویش اسپری کنید و بگذارید آن ها برای چند ساعت یا یک شب بمانند سپس، در آب داغ و مایع تمیز کننده قرار دهید و بشورید.

از طرف زبر یک اسفنج برای سطوح غیر صاف استفاده کنید و برای سطوح براق از یک پارچه نرم استفاده کنید. قبل از جایگزین کردن آنها روی گاز اجازه دهید به طور کامل خشک شوند.

11. تیغ

برای آن لکه هایی که سوخته اند و بسیار سفت و سخت هستند، سعی کنید از یک تیغ استفاده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تیغه تیغ را در زاویه ای نگه دارید و آن را محکم بگیرید. هنگامی که لکه های سوخته را از شعله های اجاق گازتان کندید، می توانید بقیه مواد را به صورت معمول پاک کنید.

نکاتی برای تمیز کردن اجاق گاز

• قبل از امتحان هر کدام از این روش ها، اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز سرد است.

• با یک دستمال کاغذی مرطوب، هر گونه خرده و تکه هایی از غذاها را پاک کنید.

• به یاد داشته باشید که آن را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا مجبور نباشید خیلی شدید و سخت و عقی به تمیز کردنش بپردازید.

• تمیز کردن اجاق به طور مرتب، کمک می کند تا به راحتی تمیز شود هر چه زمان تمیز کردن اجاق و وسایل آشپزخانه را به تاخیر بیندازید،لکه ها سخت تر می شوند.

• تمیز نگه داشتن آن از دیدگاه زیبایی شناختی و عملی بسیار مهم است.

• بدون تعمیر و نگهداری مناسب، دریچه های سوخت و منافذ اجاق می توانند مسدود شوند و باعث آسیب شوند.

تمیز کردن اجاق گاز

نحوه تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

اگر اجاق گاز شیشه‌ای دارید بهترین روش این است که حوله‌ای را با آب گرم نمدار کنید. حوله را روی سطح گاز قرار دهید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه باقی بماند. بعد از خیس شدن و نرم شدن کثیفی‌ها، سطح گاز شیشه‌ای را با یک دستمال دیگر تمیز و خشک کنید. اگر چربی و لکه گاز زیاد بود می‌توانید بین روش‌های بالا از جوش شیرین، صابون، لیمو و سرکه هم استفاده کنید.

شیوه تمیز کردن چدن روی گاز

برای تمیز کردن چدن روی گاز اول چربی و کثیفی روی آن را چک کنید. سپس طبق میزان کثیفی از روش‌های زیر استفاده کنید:

• برای چربی کم: اگر چدن‌ها چندان کثیف نیستند کافی است آنها را درون سینک یا یک لگن قرار دهید. مقداری آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا آب داغ به خوبی چربی و لکه ها را در خودش حل کند. بعد از حداقل ۱۵ دقیقه چدن ها را بیرون بیاورید و روی پارچه ای قرار دهید تا خشک شوند.

• برای چربی متوسط: اگر چدن‌ها با روش بالا تمیز نشدند از سرکه و مایع ظرفشویی استفاده کنید. ابتدا چربی و سوختگی‌های روی چدن را با یک اسکاچ یا مسواک جدا کنید. حالا برای چند ساعت چدن‌ها را درون ترکیب (سرکه+مایع ظرفشویی+ آب گرم) قرار دهید. در نهایت همه میله‌ها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

• برای چربی قوی: آخرین و قوی‌ترین راه استفاده از آمونیاک است. چدن ها را درون نایلون‌های محکم و ضخیم (مثلا زیپ کیپ) بگذارید. ۰.۵ لیوان آمونیاک رقیق شده درون آن بریزید و نایلون را تکان دهید تا تمام چدن‌ها آغشته به آمونیاک شوند. ۱ ساعت صبر کنید و سپس چدن‌ها را آبکشی و خشک کنید.

تمیز کردن سر شعله ها و ولوم اجاق گاز

در مرحله آخر نوبت به تمیز کردن سر شعله‌ها و ولوم (دستگیره) می‌رسد. تمیز کردن این قسمت‌ها نیز تقریبا مشابه تمیز کردن چدن است. ابتدا با مسواک کهنه یا پارچه، سوختگی و کثیفی‌ها را از روی اجزا جدا کنید. اگر چربی روی سرشعله و چدن کم است آن‌ها را زیر آب داغ بگیرید و تمیز کنید. برای نتیجه بهتر تمام سطوح را با مایع ظرفشویی بشورید (درست مانند شستن ظرف‌ها)

دستگیره و ولوم با این روش کاملا تمیز می‌شود. اما اگر احساس میکنید هنوز مقداری چربی روی سرشعله‌ها باقی مانده، از روش آمونیاک استفاده کنید. هنگام قرار دادن چدن‌ها در نایلون، سرشعله‌ها را نیز وارد کنید و به ازای هر سرشعله ۱.۴ لیوان آمونیاک رقیق شده بریزید. در نهایت نیز تمام ولوم و سرشعله‌ها را آبکشی و خشک کنید.

نکاتی برای مراقبت و نگهداری از اجاق گاز

اگر می‌خواهید اجاق گازتان دیر به دیر کثیف شود و همیشه درخشان و سالم بماند حتما به نکات زیر توجه کنید:

• اگر غذا سر رفت همان لحظه روی گاز را دستمال بکشید. هر چه بگذرد گرما این مواد را به جرم‌های سخت تبدیل می‌کند که تمیز کردنشان سخت است.

• حتما هفته‌ای یکبار برنامه تمیز کردن اجاق گاز را انجام دهید تا چربی و لکه‌ها انباشته و سخت نشوند.

• موقع سرخ کردن مواد غذایی چند دقیقه اول درب ماهیتابه را بگذارید تا ذره‌های روغن به اطراف پرت نشود.

• یک پیش دستی یا ظرف مخصوص در کنار گاز رومیزی قرار دهید و کفگیر و قاشق و ملاقه را در هنگام آشپزی روی آن بگذارید. سرازیر شدن قطرات غذا از کفگیر می‌تواند گازتان را کثیف کند.

• روی برنج یا ماکارونی در حال جوشیدن یک کفگیر چوبی قرار دهید تا اگر لحظه‌ای حواستان نبود سر نرود.

  • منبع
  • چارسو
  • نمناک
  • دیجی واش

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید