امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277950
۴۴۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

باور کنید شکست عشقی برای مردان هم وحشتناک است

شکست عشقی در مردان | شکست عشقی در مردان به اندازه زنان مهم است

شکست عشقی چیست؟

در برخی موارد شکست عشقی بدان جهت بروز پیدا می کند که هیچ فردی رابطه ای را برای جدایی و به اتمام رساندن آغاز نمی کند، به هنگامی که همه چیز آن طور که فرد انتظار دارد پیش نرفته و رابطه ی از نظر وی دائمی، دائمی نبوده و تبدیل به رابطه ای موقت گشته است، نوعی شکست و ضعف را در خود احساس می نماید.

در مواردی دیگر نیز رابطه ای به وجود نیامده و فرد به دلیل عدم رسیدن به مقصد و هدف خود را در شکست دیده و دارای نوعی ضعف درونی می داند به نوعی می توان گفت این نوع شکست عشقی به دلیل عشقی یک طرفه و رابطه ای به وجود نیامده است .

شکست عشقی در مردان

بر خلاف تصورات و باورهای رایج، تحقیقات و پژوهش های روانشناسی نشان می دهند که مردان و پسران به مراتب بیشتر از زنان و دختران پس از شکست عشقی یا طلاق، آسیب‌دیده و اذیت می‌شوند.

معمولاً زنان رابطه های صمیمی تر و بیشتری با دوستان و خانواده خود دارند؛ آنها درد و دل میکنند، ناراحتی و درد و رنج های خود را بیشتر بروز داده و ساعت های زیادی را صرف تحلیل کردن رابطه شان می کنند تا با کمک و نظریات دیگران، مسائل برایشان شفاف می گردد تا بتوانند واقعیت را بپذیرند و پرونده رابطه تمام شده را ببندند.

در واقع صحبت کردن و وقت گذراندن با دیگران کمک زیاد و موثری به فراموشی و بهبود ناراحتی ،تنهایی و اضطراب بعد از شکست عشقی و پایان یک رابطه عاطفی برای آنان است.همچنین زنان ابراز احساسات و هیجانی بیشتری دارد مثلا به صورت گریه ، شیون و زاری ؛این فرآیند باعث می‌شود آنها سبک شده و تخلیه هیجانی و عاطفی شوند و راحتر واقعیت و نگرانی شکست عشقی را بپذیرند و دوباره زندگی جدید خود را در پیش گیرند.

مردان نیز دوره سوگ و ناراحتی دارند ولی نوع واکنش و شیوه‌ای که نسبت به جدایی و تطبیق دادن خود با آن شرایط در پیش می‌گیرند با دختران و زنان تفاوت زیادی دارد.احساس مردان پس از جدایی و شکست عشقی ،دلتنگی و ناراحتی های زیادی است که به طور واقعی ایجاد می شوند اما مردان احساسات خود را سرکوب می‌کنند( بازداری هیجانی ) و از پرداختن به التیام و پردازش احساسات خود بعد از شکست عشقی فرار می کنند.

مردان معمولاً شتابزده وارد روابط جدیدی می شوند که به دلیل عدم پرداختن به آسیب های گذشته، در نتیجه روابط ناموفق و ضربه خوردن بیشتر به احساسات و شخصیت خود را در پی دارند. مردان معمولاً بر خلاف زنان کمتر به یکدیگر اعتماد و روابط صمیمانه برقرار می کنند آنها معمولاً دوست جنس مخالف یا همسرشان را نزدیک ترین و صمیمی ترین منبع خود می دانند و زمانی که این فرد را از دست می دهند دچار مشکلات روحی و عاطفی زیادی می شوند.

زمانی که یک مرد در روابط خود دچار مشکل می شود تاثیر زیادی بر همه جنبه‌های زندگی ،شخصیت و هویت او دارد و ممکن است حتی او را در مورد خودش دچار تردید کند.
در کمال تعجب پژوهش ها نشان داده اند مردان بیشتر نسبت به وضعیت رابطه عاطفی خود با شریک یا پارتنرشان واکنش نشان می دهند مثلاً آنها به مسئله خیانت حساس ترند و باعث شکاکی و بی‌اعتمادی در آنها می‌شود .

چون از روابط عاشقانه و صمیمانه با زنان بیشتر احساس لذت می کنند و کیفیت رابطه برای آنها خیلی اهمیت دارد .در شکست عشقی و جدایی، زنان در مقایسه با مردان به لحاظ عاطفی و فیزیکی آسیب پذیرترند؛ درد دلشکستگی برای آنها مسئله جدی است و معمولاً اختلالات خلقی و احساسی خود را با افسردگی نشان میدهند در واقع شکست عشقی برای زنان معمولاً با افسردگی همراه است .ولی طبق تحقیقات برای مردان از لحاظ روانی درگیری بیشتری ایجاد می شود و مغز مردان نقش قابل توجهی در تسکین درد و ناراحتی ناشی از شکست عشقی و عاطفی یک رابطه را ایفا می کند.

در واقع مردان به لحاظ بیولوژیکی هم کمتر از زنان درگیر یک رابطه می شوند زنان بیشتر به یک ارتباط عاطفی تکیه و دل خوش می کنند ؛ولی مردان فکر می کنند که درگیر شدن در یک رابطه عاطفی، آینده آنها را می‌تواند به خطر بیاندازد پس آنان فقط به کسی دلبستگی پیدا می‌کنند که از فرآیند گزینشی او خارج شده و برای آینده انتخاب شود .

شکست عشقی در مردان | شکست عشقی در مردان به اندازه زنان مهم است

احساس مردان بعد از شکست عشقی

روانشناسی شکست عشقی در مردان بستگی به این دارد که رابطه را خود با طرف مقابل به هم زدند یا طرف مقابل آنها را ترک کرده باشند( یا خیانت دیده باشند)

احساس خشم و عصبانیت

معمولاً اولین و طبیعی ترین واکنش احساسی مردان به جدایی و شکست عشقی خشمگین شدن است .زیرا مردان سخت تر می توانند با این موضوع کنار بیایند که کسی با آنها بازی و طردشان کرده باشد به همین دلیل خشم خود را به صورت های مختلف کلامی ، غیرکلامی و فیزیکی نسبت به خود و اطرافیان و طرف مقابل نشان می دهند.

احساس بی ارزشی و بی کفایت بودن

روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید یکی دیگر از احساساتی که بعد از جدایی و شکست عشقی در مردان به وجود می آید و سخت می توانند با آن کنار بیایند احساس بی ارزش بودن است آنها با خود فکر می کنند حتماً اشکال و ایرادی داشته که طرف مقابل آنها را نخواسته و طرد شده‌اند ،حتماً جایی کم گذاشته یا به حد کافی جذاب نبودند یا مهارت های لازم برای نگه داشتن طرف مقابل را نداشتند ؛هیچ چیز برای یک مرد سخت تر از این نیست که کسی به او بگوید یا احساس کند که او را نمی خواهد و دوست داشتنی نیست و او را ترک کند، این جدایی ضربه بسیار سنگینی به روح و روان یک مرد وارد میکند.

سرزنش کردن خود و احساس گناه

در طول تاریخ همیشه مردان انتخاب کننده اصلی بودند و این احساس برتری و مردسالاری که بخصوص در تاریخچه جامعه ما وجود داشته به صورت ناخودآگاه در آنها صورت گرفته و نمی‌توانند بپذیرند به عنوان یک مرد او را طرد کردند؛ پس آنها به خاطر شکست خوردن رابطه و به خصوص پاک شدن و اینکه توانایی نداشته

احساس حسادت و نگرانی درباره از دست دادن

روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید معمولاً این حس زمانی به مردان دست می‌دهد که متوجه شوند در نبودشان به طرف مقابل سخت نمی گذرد و در حال پیش بردن زندگی و رشد و ترقی خود هستند .همین موضوع باعث به وجود آمدن این ترس در آنها می‌شود که کسی بهتر وارد زندگی طرف مقابل شده و او را برای همیشه از دست بدهند، هنگامی که دختران برای ماندن و بازگشت مردان التماس می کنند آنها هیچ وقت به این مرحله حسادت و نگرانی نمی رسند چرا که همیشه از داشتن و در دسترس بودن آنها اطمینان دارند .

احساس پشیمانی و تلاش برای برگرداندن رابطه

این مرحله برای تمامی مردان صدق نمی‌کند می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد اما روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید بعد از گذراندن مراحل قبلی معمولا مردان بعد از مدتی از جدایی تمایل به برقراری تماس و ارتباط با شخص سابق را پیدا می‌کنند مثلاً به او پیغام های مکرر می‌فرستند حتی پیامی در حد یک” سلام ” آنها می‌خواهند واکنش طرف مقابل را با این کار ببینند و دوباره جلب نظر و توجه طرف مقابل را بازگردانند ؛اگرچه این کار اشتباه است و بهتر است دختران جواب مثبت ندهند چون معمولاً این رابطه نتیجه ای ندارد اما برای پسران روزنه امید و تیری در تاریکی است.

شکست عشقی در مردان | شکست عشقی در مردان به اندازه زنان مهم است

مردان بعد از شکست عشقی چه می کنند؟

احساس خلاصی و رهایی

روانشناسی شکست عشقی در مردان میگوید معمولاً در ابتدا پسران و مردان بعد از اتمام رابطه عاطفی و دوستی خود با پارتنر یا همسرشان احساس رهایی و آزادی می کنند آنان فکر می کنند مدت زمان زیادی در رابطه از دست دادند و به خاطر محدودیت های طرف مقابل نتوانستند خیلی از کارهایی که می خواستند را انجام دهند و شاید بعد از مدتی از این که طرف مقابل را رها کردند احساس عذاب وجدان نیز داشته باشند اما معمولاً این میل به رهایی و دنبال کردن خواسته های شخصی خود بر این احساس عذاب وجدان غلبه می کند.

آنها معمولاً در چنین شرایطی تصمیم قطعی و نهایی خود را گرفتند و هر چند که طرف مقابل هم در چنین شرایطی درخواست بازگشت به رابطه کند تاثیر زیادی ندارد چرا که اکنون هیجان و انگیزه فراوانی برای دستیابی به اهداف و خواسته های خود دارند به اصطلاح دوست دارند و می‌خواهند جوانی و خوشی کنند تا بعدا پشیمان نشوند و تا حد امکان خودشان را درگیر محدودیت ها و تعهد در رابطه نکنند .

احساس غرور و قدرت

روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید احساس دیگری که معمولاً مردان بعد از اتمام رابطه پیدا می کنند احساس غرور ، قدرت و رضایت درونی نسبت به خودشان و فردی است که رهایش کردند، معمولاً مردان از اینکه تصمیم گیرنده نهایی در رابطه باشند احساس خوب و لذت بخشی دارند ؛ حتی گاهی در جمع‌های دوستانه از این کار خود با غرور و افتخار صحبت می کنند مخصوصاً اگر با درخواست‌های مکرر طرف مقابل برای ماندن یا بازگشت به رابطه روبرو باشند ،یا فکر می‌کنند به خاطر داشتن قدرت می توانند با هر دختری در هر زمان وارد رابطه شوند .

احساس تردید نسبت به تصمیم خود

روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید احساس شک و تردید زمانی در آنها ایجاد می شود که معمولاً مدتی از جدایی گذشته باشد و آنها هیجانات تفریحات خود را سپری کرده باشند در این زمان شاید به این فکر ‌کنند که تصمیمی که گرفته اند درست بوده است یا خیر ؟! آیا در حق طرف مقابل ستم کردند ؟!
البته معمولاً در برابر این افکار و احساسات، واکنش و عملی انجام نمی دهند و فقط در حد فکر از ذهن آنها عبور می کند .

احساس غم و ناراحتی

روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید این احساس آنها معمولاً ناشی از احساس عذاب وجدان آنهاست . معمولا بعد از وقت و خوشگذرانی با دوستان خود خسته شدند و مجدد دوست دارند ارتباط جدیدتری راشروع کنند این احساس غم و اندوه مخصوصاً در کسانی که ارتباط طولانی تری با طرف مقابل داشته ،بیشتر است آن‌ها معمولاً با خود فکر می‌کنند چرا ارتباطشان را با فردی که مدتها به او علاقه‌مند بودند و وقت و انرژی روانی و حتی هزینه مالی زیادی را برای اوصرف کرده اند قطع نمودند.

کنجکاو شدن نسبت به دوست سابق

روانشناسی شکست عشقی در مردان می گوید بعد از چند وقت از جدایی، احساس کنجکاوی در مردان پدیدار می شود ،دوست دارند بدانند دوست سابق شان در حال حاضر چه زندگی دارد ،آیا با فرد جدیدی وارد رابطه شده است!! ابتدا احتمالا در صفحات مجازی دنبال طرف می گردد یا به طور نامحسوس از دوستان مشترک یا سابق او پرس و جو می کند .این حس کنجکاوی زمانی بیشتر در مردان رخ می دهد که طرف مقابل دیگر با او درتماس نیست و تمایلی برای بازگشت ندارد ؛هر چه طرف مقابل زودتر و بهتر بتوانند این جدایی را بپذیرد و خود رامدیریت کند ، برای مردان عجیب و ترغیب انگیزتر است .البته در موارد بسیاری هم اقدامی انجام نمی دهند چون نمیخواهند غرورشان خدشه دار شود در ضمن معمولا مردان منتظرند از سمت مقابل آلارم و پیغامی دریافت کنند.

شکست عشقی در مردان | شکست عشقی در مردان به اندازه زنان مهم است

برای درمان شکست عشقی چه باید کرد؟

در ابتدایی ترین حالت ممکن فرد در شکست عشقی ( چه شکست عشقی در مردان، چه شکست عشقی در زنان ) باید بپذیرد که در چه جایگاهی است و چه اتفاقی برای وی رخ داده است. به طور کل باید دانست که چه مسئله ای پیش آمده، چه تاثیری بر زندگی وی گذاشته، با روح و روان او چه کرده و حال باید برای رفع آن چه کرد؟

1- همان طور که ذکر شد مرحله اول پذیرش فرد است که به منظور پذیرش موقعیت فعلی و کنونی وی می باشد.

2- مرحله پس از پذیرش بهتر است دریافت مشاوره از متخصصین باشد چرا که آنان با نظر های تخصصی خود می توانند افراد را به صورت علمی و دقیق یاری نمایند تا مبادا با خود درمانی ها فرد دچار مشکلی دیگر نیز گردد.

3- بالاتر بردن معنویات در وجود. در چنین شرایطی فرد می تواند با توکل به عقاید و اعتقادات خود صبر پیشه کرده و سختی را به جان بخرد و آن را نوعی امتحان بیند.

4- مشخص کردن اهداف و تلاش برای آنان به دلیل آنکه فرصت آنان را پر ارزش تر می نماید باعث می شود کمتر به مسئله پیش آمده فکر کرده و خود را فردی شکست خورده ببینند.

5- رسیدگی به هرآنچه پیش از آن نتوانسته اند به آن برسند ولی علاقه ای بسیار به آن دارند (نقاشی، طراحی، ورزش و…)

6- پیگیری نکردن شخصی که باعث به وجود آمدن چنین شکستی شده است. (فرد باید تصاویر، خاطرات، هدیه ها و دیگر چیز هایی که وی را به یاد شخص دوم رابطه می اندازد از خود دور کرده و سعی در پاک کردن ذهن از وی نماید)

نکته: افراد به هیچ عنوان نباید از خود توقع فراموشی کامل داشته باشند چرا که مسئله ای امکان ناپذیر است در نتیجه تنها باید اهمیت شخص را در ذهن خود از بین ببرند و نه آنکه وی را به دست فراموشی سپارند.

همان طور که در مورد دوم اقدامات شکست عشقی ذکر شد افراد بهتر است برای درمان این نوع شکست و ضعف خود را تحت نظر روان شناسان و مشاوران متخصص قرار داده و با دریافت مشاوره به روند بهبود روان خود سرعت بخشند. در این زمینه فرد موظف است که مشاور و کلینیک مناسب و معتبری را برگزیند تا دچار مشاور زدگی و تبعات منفی پس از آن نگردد

  • منبع
  • زندگی خوب
  • آرامش زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید