امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273705
۲۱۲۶
۲
۰
نسخه چاپی
Google

گوگل | شعار گوگل | سرویس های گوگل | انحصارطلبی گوگل

گوگل نامی است که شاید کمتر کسی در جهان نام آن نشنیده است و یا یکبار موضوعی را در آن جستجو نکرده است. شرکت گوگل امروزه با ارائه انواع سرویس ها در زمینه ی جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه گذاری یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت ها در عرصه ی خدمات اینترنتی می باشد.

گوگل | شعار گوگل | سرویس های گوگل | انحصارطلبی گوگل

گوگل نامی است که شاید کمتر کسی در جهان نام آن نشنیده است و یا یکبار موضوعی را در آن جستجو نکرده است. شرکت گوگل امروزه با ارائه انواع سرویس ها در زمینه ی جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه گذاری یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت ها در عرصه ی خدمات اینترنتی می باشد.

گوگل چیست؟

گوگل( Google ) شرکت سهامی عامی است که در زمینه جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه گذاری می کند. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آنها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام »مردان گوگل« شناخته می شدند.

گوگل در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در 4 سپتامبر 1998 ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در 19 اوت 2004 انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک  اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال 2024 در کنار هم کار کنند. هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس پذیر کردن آنها برای عموم » بود، و شعار غیر رسمی شرکت (که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شدو توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد) «شرور نباشید» بود. در سال 2006 شرکت به محل جدید و کنونی اش در مانتین ویو، کالیفرنیا منتقل شد.

نام گوگل بر گرفته شده از واژه گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. که توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی در سال 1938 اختراع شده
و در کتاب «ریاضیات و تخیل» نوشته شده است. هدف لری و سرگئی از انتخاب این واژه این بود تا نشان دهند قرار است ماموریتی را به اجرا رسانند که هدف آن سازماندهی انبوهی از اطلاعات وب است . بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس ها، اهداف و اطلاع رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.

شعار گوگل

شرور نباش، شعار رسمی کمپانی گوگل است که بر سر خالق آن اختلاف نظر وجود دارد، برخی از منابع خالق آن را پاوول بوچت که رهبر تیم نرم‌افزاری جی‌میل بود می‌دانند و برخی خالق آن را امیت پاتل، مهندس گوگل می‌دانند. گوگل این شعار را نوعی الگوی اخلاقی خود می‌داند.

تاریخچه گوگل

پروژه تحقیقاتی بود که در ژانویه 1996 توسط لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رقم خورد. موتور جستجوگر آنها ابتدا با دامنه Google.stanford.edu استفاده می شد و در 15 سپتامبر سال 1997 دامنه Google.com ثبت شد و در سپتامبر 1998 در واقع اولین دفتر کار گوگل راه اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید.

در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در منلو پارک، کالیفرنیا قرار داشت. در اوت 2011 گوگل اعلام کرد که بخش تلفن های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. از سال 2007 که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت های معتبر و بزرگی تلفن های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارایه کردند.

بیش از 150 میلیون دستگاه اندرویدی در سرتاسر جهان وجود دارد و روزانه 550 هزار دستگاه بر تعداد آنان اضافه می شود. شرکت موتورولا که قدمتی 80 ساله در زمینه ارتباطات و تلفن همراه دارد یکی از مهمترین تولیدکنندگان تلفن همراه در آمریکا است و در رقابت با شرکت های بزرگی چون اچتیسی و سامسونگ کمی عقب مانده است.

گوگل | شعار گوگل | سرویس های گوگل | انحصارطلبی گوگل

درآمد شرکت گوگل

تبلیغات در گوگل

95 درصد درآمد گوگل از طریق تبلیغات است. گوگل از ابزارهای جدیدی برای تبلیغات خود به صورت آنلاین استفاده کرد که باعث شد به یکی از رکوردشکنان تجارت تبدیل شود. با استفاده از فناوری دابل کلیک، گوگل قادر بود که
متوجه علایق کاربران خود شود و تبلیغات مناسب را به آنها نشان دهد .

گوگل آنالیز به مدیران سایت ها این اجازه را می داد تا کاربرانی را که از وبگاه هایشان استفاده کردند را دنبال کنند، و مثلا تعداد کلیک هایی که در پیوندهای درون سایت شان میشده است را ببینند .سهم موتورهای جستجو در آمریکا در آوریل 2008 موتور جستجو درصد گوگل 62% یاهو 17/5% بینگ مایکروسافت 9/7% موارد دیگر 10/8% .

مهمترین هدف گوگل یافتن متن مورد نظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیله ی قسمت های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار می گیرند. ارزیاب گوگل بابت هر جستجویی که انجام
می دهند 12 سنت گیرش و از کلیک روی آگهی ها 62 سنت سود می کند.

انحصارطلبی شرکت گوگل

حقيقت اين است كه جست‌وجوی اينترنتی ديگر برای كاربران و برای ديگر شركتها عادلانه نيست. گوگل در فرايند جست‌وجوی اينترنتی بهترين نتايج ممكن را نشان نمی دهد، بلكه برای پايگاه‌های اطلاع‌رسانی اينترنتی و شريكان خود اولويت قائل است. در نتيجه برای اينكه پايگاه اينترنتی نامها و شركتهای تجاری در اولويت جست‌وجوی گوگل قرار گيرد و از ازدحام بيشتری بهره شوند، بايد هزينه بيشتری به گوگل بپردازند. به نظر می رسد شركت گوگل كه خود را قَيم بزرگی می داند، از ارزشهای اصلی خود فاصله بسياری گرفته است و اين فاصله به دليل در اختيار گرفتن ديگر شركتها يا توليد محصولاتی بهوجود آمد كه سرانجام با شركتهايی رقابت خواهند كرد كه در فهرست موتورهای جست‌وجوی غير از گوگل وجود دارند. حتی هنگامی كه آنان محصول جديدی را بهدست می آورند كه جايگاه محوری دارد، راهنمايی آنان به شما برای دستيابی به قابليت نمايش پايگاه اينترنتی شما در جست‌وجو كاملاً از بين می رود.

همچنین شرکت گوگل با استفاده از محصولات و خـدمات اینترنتـی خـود بـر عرصه جست وجوهای اینترنتی سلطه یافته است. ایـن سـیطره ایـن امکان را پدید آورده است که این شرکت با استفاده از شـمار بسـیار بالای کاربران فضای مناسبی برای تبلیغات در اختیار داشته باشد. اما اکنون با به وجود آمدن محصـولات جدیـد در عرصـه تلفـن همـراه ، همانند اسمارت فون ها (تلفن های هوشمند)، جست وجوهای اینترنتـی از صفحات رایانه و لپ تاپ به تلفن های همراه راه یافته است . شرکت گوگل برای حفظ سلطه خود در زمینه جست وجوهای اینترنتـی بـا بـه کارگیری اقداماتی در تلاش است عرصه جست وجوهـای اینترنتـی از طریق تلفن همراه را نیز به خود اختصـاص دهـد.

شکایت از انحصارطلبی گوگل

تاکنون شکایت های متعددی از اقدامات ضدرقابتی گوگل و انحصارطلبی این شرکت و قدرت گرفتن بیش از حد گوگل و سو استفاده از آن برای تحت فشار قراردادن رقبای تجاری صورت گرفته است.

1- شـرکتِ فرِسـرچ کـه شـامل هفـده‌ شـرکت‌ فـن آوری پیشـرفته ماننـد نوکیـا، اِکسـِپدیا، ماکروسافت و تـریپ اَدوایـِزر اسـت ، گوگل را «به‌ استفاده‌ از‌ سیستم عامل اندروید خود بـه عنوان اسب تـروا در جـهت فریب شریکان ، به انحصار‌ درآوردن‌ بازار فروش تلفن همراه و سلطه بر اطلاعات کاربران متهم کردنـد.» گـوگل ســیطره‌ خـود‌ در‌ بـازار سیسـتم عامـل اسمارت فون را از طریق ارائه مجانی و فریبنده سیستم عامل انـدرویـد بــه‌ تـولیدکننـدگان‌ دستگاه های ارتباطی به دست آورد. با این حال، با وجـود ایـن‌ معاملـه‌ بـین‌ شــرکت هــای تولیدکننده‌ تلفن‌ همراه با شرگت گوگل ، اگر‌ آنان‌ بـخواهند بـرنامه های اجباری گوگل مانند نقشه يا يوتيوب را روی دستگاههای خود نصب كنند، بايد بسته كامل خدمات تلفن همراه گوگل را بهصورت مقدماتی بارگذاری كنند و تنظيمات پيشفرض مهم تلفن همراه را به اين برنامهها اختصاص دهند.

اين شكايت حكايت از ضرر وارد شده به ديگر شركتهای خدماتی تلفن همراه دارد. اطلاعات غالب مشتريان اسمارت فونها (حدود 70 درصد) است.

2- وزارت دادگستری ایالات‌متحده و دادستان‌های عمومی چندین ایالت آمریکا نیز دادخواستی را علیه اقدامات انحصارگری گوگل در زمینهٔ تبلیغات آنلاین و نفوذ این موتور جستجو تنظیم کردند.

این دادخواست به بررسی این نکته می‌پردازد که آیا گوگل از موقعیت نفوذی خود برای سرکوب رقابت استفاده می‌کند یا خیر.

سناتور جاش هاولی و ریچارد بلومنتال از حامیان این شکایت در نامه ای درخواست کردند که به بررسی اقدامات انحصارطلبی در رابطه با اعمال جستجوی گوگل پرداخته شود. در این نامه آمده است که:« گوگل درزمینهٔ جستجو نفوذ زیادی دارد و دلیل آن هم سهم بسیار زیاد بازار درزمینهٔ موتورهای جستجو است. رفتارهای تبلیغاتی آنلاین گوگل با فعالیت‌های جستجوی گوگل مرتبط است. با در اختیار داشتن بیش از 90 درصد از سهم بازار جهانی برای جستجو انجام رفتارهای ضد رقابتی بسیار مهم است.»

در این نامه آمده است که گوگل این نفوذ را از طریق ابزار غیرقانونی به دست آورده است. منظور از این ابزار قانونی جریمه 2.7 میلیارد دلاری گوگل توسط اتحادیه اروپا برای دست‌کاری نتایج جستجو به نفع خود است.

روش‌های تبلیغات دیجیتال گوگل هم‌اکنون موضوع تحقیقات ضد انحصاری 50 دادستان عمومی است. این کاوش در سپتامبر سال 2019 رسمی شد و 48 ایالت به‌اضافه بخش کلمبیا و پورتوریکو در تحقیقات مرتبط بااینکه آیا گوگل از شیوه‌های ضد رقابتی برای دستیابی به تسلط استفاده می‌کند، شرکت کرده‌اند.

سرویس های گوگل

سرویس های برتر گوگل

Google Search Engine : موتور جستجوی گوگل با آدرس Google
Google Mail : سرویس ایمیل گوگل با آدرس GMail و Inbox
Google Translate : سرویس ترجمه گوگل با آدرس G Translate
Google Maps : سرویس نقشه گوگل با آدرس Google Maps و همچنین Google Earth
Google Play : مخزن برنامه های اندرویدی به آدرس Play Store
Google Docs : سرویس مدیریت اسناد به آدرس Google Docs
Google Photos : سرویس مخصوص تصاویر به آدرس Google Photos
Chrome Web Browser : مرورگر وب به آدرس Chrome
Google Drive : سرویس ذخیره و اشتراک گذاری فایل به آدرس Google Drive
Google Allo : اپلیکیشن پیام رسان گوگل به آدرس Google Allo
Google Groups : فروم گفتگوی گوگل به آدرس Google Groups
Google Fonts : سرویس فونت گوگل به آدرس Google Fonts
Google Keep : سرویس یادداشت و یادآوری گوگل به آدرس Google Keep
Google AdMob : سرویس کسب درآمد و تبلیغات در اپلیکیشن ها به آدرس AdMob
Google AdSense : سرویس کسب درآمد و تبلیغات در وبسایت ها به آدرس AdSense
Google AdWords : سرویس تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل به آدرس : AdWords
Google Analytics : سرویس ردیابی بازدیدهای کسب و کارهای آنلاین به آدرس Analytics
Blogger : سرویس وبلاگ دهی گوگل به آدرس Blogger
Google Domains : سرویس ثبت دامنه گوگل به آدرس Google Domains
Google Trends : سرویس تشخیص روند و رفتار جستجوگران در وب به آدرس Google Trends
Google Web Designer : سرویس طراحی صفحات وب به آدرس Web Designer
Google My Business : سرویس مدیریت، معرفی و بهبود کسب و کار به آدرس My Business
Google Webmasters : سرویس مخصوص وبمسترها به آدرس Google Webmasters
Search Console : کنسول مدیریت ورودی های جستجوگر گوگل به آدرس Search Console

گوگل | شعار گوگل | سرویس های گوگل | انحصارطلبی گوگل

سایر سرویس‌های گوگل

حال ما قصد داریم تمام (یا اکثر) خدمات گوگل و مقدار کمی توضیح درباره آن ها که شاید تعداد آن ها از ۱۰۰ عدد بیشتر هم باشد برای شما لیست کنیم تا شما با توجه به نیازمندی های خودتان زندگی را با کمک گرفتن از خدمات گوگل آسان کنید.

۱- Google Search: جسجوی موتور گوگل که یکی از پر قدرت ترین و محبوب ترین موتور های سرچ در اینترنت میباشد.
۲- AdMob: کسب در آمد و ترویج برنامه های اندروید با تبلیغات.
۳- Android: اندروید یک پشته نرم افزار برای دستگاه های تلفن همراه است.
۴- Android Auto: اطلاعات مناسب برای راه پیش رو.
۵- Android Pay: راه ساده و امن برای پرداخت قبوض و... با تلفن همراه.
۶- Android TV: تلوزیون اندرویدی یک جهان از محتوا، برنامه و بازی برای زندگی خودتان.
۷- Android Wear: مشاهده پیام ها و هشدار ها اندروید بر روی ساعت شما.
۸- Blogger: یک بزار برای ساخت وبلاگ رایگان و انتشار افکار خود.
۹- Dartr: زبان برنامه نویسی جدید و انتشار یافته توسط گوگل.
۱۰- DoubleClick: فن آوری آگهی جدید و  مدیریت تبلیغات دیجیتال.
۱۱- Google.org: توسعه فناوری برای مقابله با چالش های جهانی.
۱۲- Google Aardvark: موتور جستجوی اجتماعی که در آن مردم به سوالات هم پاسخ میدهند.
۱۳- Google About me: کنترل آنچه مردم درباره ی شما میبینند.
۱۴- Google Account Activity : مطالعه خلاصه فعالیت ماهانه شما در سرویس گوگل.
۱۵- Google Ad Planner: ابزار برنامه ریزی رسانه های آزاد.
۱۶- Google AdSense: محل تبلیغات متنی گوگل در سایت خود و کسب در آمد.
۱۷- Google AdWords: تبلیغات آنلاین و پرداخت زمانی که مردم روی بنر شما کلیک میکنند.
۱۸- Google Affiliate Network: سرویس کامل شرکت بازاریابی آنلاین.
۱۹- Google Alerts: به روز رسانی ایمل از آخرین اخبار انتخاب شده توسط شما.
۲۰- Google Allo: یک پیام رسان که باعث میشود مکالمه ساده تر و رسا تر باشد.
۲۱- Google Apps: یک سرویس به عنوان ایمیل کسب و کار
۲۲- Google App Engine: اجرای برنامه های کاربری وب در زیر ساخت گوگل.
۲۳- Google Base:مکانی که در آن محتوای افلاین و آنلاین است.
۲۴- Google Blog Search: جست و جوی با تمرکز بالای گوگل در وبلاگ ها.
۲۵- Google Body:  با کمک گوگل یک مدل ۳D  از بدن را مشاهده کنید.
۲۶- Google Book: جست و جو و پیشنمایش ملییون ها کتاب در سراسر جهان.
۲۷- Google Chrome: مرورگری با تکنولوژی پیشرفته که باعث میشود وبسایت ها با سرعت بیشتر باز شود.
۲۸- Google Now : یک دستیار شخصی هوشمند توسط گوگل.
۲۹- Google Bookmarks: سرویسی که به شما امکان بوکمارک و ذخیره سایت های مورد علاقه خود را فراهم میکند.
۳۰- Google Negram Viewer: میتوانید کلمات کلیدی خاص و مورد نظر خود را بین ۵ ملیون کتاب پیدا کنید. (غیرفعال)
۴۰- Google Calendar: یک تقویم آنلاین که شما میتوانید تاریخ تولد و مناسبت های خود را در آن ذخیره و مرور کنید.
۴۱- Google Cardboord: تجربه واقعیت مجازی به شکل ساده و به صرفه.
۴۲- Google Chromecast : سرگرمی مورد علاقه یا فیلم را ازتلفن همراه یا تبلت خود مستقیما به تلوزیون انتقال دهید.
۴۳- Google Cloud Print: یک فناوری جدید که چاپگر خود را به اینترنت متصل کنید.
۴۴- Google Contact: مانند یک دفترچه تلفن آنلاین برای یادداشت کردن شماره های مخاطبین.
۴۵- Google Contributor: یک پزوشگاه آنلاین برای انواع راه های تامین مالی در وب.
۴۶- Google Cultural institute: موزه مجازی که به شما آثار فرهنگی با داستان های درباره آن ها به شما نشر میدهد.
۴۷- Google Currents: موتور جست و جو در مجلات فروشگاه گوگل.
۴۹- Google Domains: خرید و فروش یا ساخت یک سایت با دامنه.google.
۵۰- Google Earth:  ابزاری که به شما تصاویر ماهواره و نقشه ارائه میدهد.
۵۱- Google Express: بازار آنلاین برای اتصال خریداران به فروشندگان.
۵۲- Google Finance: اطلاعاتی در مورد سهام و صندوق های متقابل و شرکت ها به شما ارائه میدهد.
۵۳- Google Flight Search: امکان مشاهده لیست پرواز ها با انتخاب  مقصد و کمترین هزینه.
۵۴- Google Fonts: منبع فونت های گوگل.
۵۵- Google Fusion Tables: جمع آوری، تجسم و اشتراک گذاری داده های خود به صورت آنلاین.
۵۶- Google Glass: پروژه عینک گوگل برای توسعه و تحقیق توسط گوگل.
۵۷- Google grants: تبلیغات برای سازمان ها غیر انتفاعی.
۵۸- Google group: مکانی برای بحت و مذاکره مردم در مورد منافع مشترک.
۵۹- Google history: مشاهده و مدیریت تمامی فعالیت های شما در سرویس گوگل.
۶۰- Google hotel Finder: موتور جست و جو هتل و مشاهده گالری و سطح کیفیت هتل های مناطق محبوب.
۶۱- Google Ideas: گوگل ایده مکانی برای اتصال کارشناسان و مهندسان صاحب ایده به یکدیگر.
۶۲- Google Image Search: به جای کلمات میتوانید با یک تصویر جست و جو کنید.
۶۳- Google Inbox: صندوقی برای آنچه ضروری میباشد.
۶۴- Google Latitude: مشاهده دوستان خود بر روی نقشه.
۶۵- Google Mars: قابلیت مشاهده سیاره مریخ.
۶۶- Google Mobile: بروزرسانی تلفن همراه خود با محصولات گوگل.
۶۷- Google Moon: مشاهده کره ماه به صورت ۳D.
۶۸- Google Music: آپلود موسیقی های خود به صورت تحت وب بدون و دسترسی به آن با هر دستگاه سازگار.
۶۹- Google News: یک موتور جست و جو خبری که منابع آن سایت های مهم خبری در جهان هستند.
۷۰- Google Nexus: سایت رسمی گوشی های وتبلت های شرکت گوگل.
۷۱- Google Now: یک دستیار شخصی هوشمند توسط گوگل.
۷۲- Google Offer: تخفیف های باورنکردی در زمینه سرگرمی و  بازی و خرید غذا.
۷۳- Google onHub: یک روتر جدید از گوگل برای دسترسی شما به همه راه های Wifi.
۷۴- Google Patents: موتور جست و جو که شما میتوانید اختراعات ثبت شده در ایالات متحده را جست و جو کنید.
۷۵- Google Person Finder: به مردم کمک میکند پس از بلا های طبیعی دوستان و آشنایان خود را پیدا کنند.
۷۶- Google Photos: مکانی امن  برای دخیره عکس های خود.
۷۷- Google Play: فروشگاه آنلاین گوگل برای دانلود بازی و مجله.
۷۸- Google Postini: ایمیل و  آرشیو خدمات گوگل را برای شما امن تر میکند.
۷۹- Google Safe browsing: آدرس های اینترنتی مشکوک به فیشینک و بد افزار را بررسی کنید.
۸۰- Google Scholar:امکان حست و جو پایان نامه در بسیاری از رشته های.
۸۱- Google Sites: یک روش ساده و رایگان برای ایجاد و اشتراک گذاری صفحات وب.
۸۲- Google Sky: قابلیت مشاهده کهکشان به صورت ۳D.
۸۳- Google Spaces : ایجاد گروهی فوری برای تمامی کار ها روزمره زندگی.
۸۴- Google Store: فروشگاه رسمی گوگل در زمینه فروش کالا
۸۵- Google Sycn: همگام سازی ایمیل، مخاطبین  و تقویم.
۸۶- Google Tasks: انجام کار های باقی مانده شما در روز با برنامه ریزی گوگل.
۸۷- Google Toolbar: مجهز کردن مرورگر اینترنت اکسپلور و فایر فاکس به نوار ابزار جست و جوی گوگل.
۸۸- Google Transit: برنامه ریزی یک سفر با حمل و نقل عمومی.
۸۹- Google Translate: مترجم آنلاین گوگل به اکثر زبان های دنیا.
۹۰- Google VR: واقعیت مجازی برای همه.
۹۱- Google Wallet: صرفه جویی در هزینه و وقت خود با استفاده از کیف پول مجازی گوگل.
۹۲- Google Web Designer: ایجاد طرح های جذاب بر HTML5  که میتوانید بر روی هر دستگاه اجرا کرد.
۹۳- Google X: تحقیق و توسعه نیمه مخفی توسط گوگل.
۹۴- Google Webpage Test: تست عملکرد یک وب سایت.
۹۵- Google Sketch Up: ایجاد و ویراش و بررسی مدل های ۳D.
۹۶- Google Play Newsstand: مطالعه و یافتن مجلات مختلف.
۹۷- Google Web Font: فونت های منبع آزاد اماده مخصوص استفاده در وب.
۹۸- Google Webmaster Tools: گزارش های دقیق در موردقابلیت مشاهده صفحات در گوگل.
۹۹- Google Web Site Optimizer: بهینه ساز وب و تست سرعت و مشاهده ترافیک موجود خود بدون کسیر یک درصد.
۱۰۰- Google Docs: قابلیت ایجاد و ویرایش اسناد.xls   و.doc

  • منبع
  • خبرگزاری صدا و سیما
  • میزبان فا
  • بایت گیت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید