امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278216
۵۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها با سرطان روده ی بزرگ چه ارتباطی دارد؟

مصرف زیاد آنتی بیوتیک و سرطان روده بزرگ با هم در ارتباط هستند و ممکن است آنتی بیوتیک‌ها خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد. به گفته محققان ، این یک دلیل دیگر برای اجتناب از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها است.

مصرف بیش از حد و طولانی مدت آنتی بیوتیک ها و ارتباط آن با سرطان روده ی بزرگ

خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ بر اثر استفاده ی زیاد آنتی بیوتیک ها

مصرف زیاد آنتی بیوتیک و سرطان روده بزرگ با هم در ارتباط هستند و ممکن است آنتی بیوتیک‌ها خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد. به گفته محققان، این یک دلیل دیگر برای اجتناب از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها است.

سوفیا هارلید، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اومئو سوئد، در این باره می‌گوید: «در حالی که در بسیاری از موارد درمان با آنتی بیوتیک ضروری است و جان فرد را نجات می‌دهد، اما در بیماری‌های کمتر جدی، که به هر حال احتمال بهبودشان وجود دارد، بهتر است این گونه داروها استفاده نشود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها با افزایش خطر سرطان روده بزرگ در آینده مرتبط است.»

البته وی تاکید می‌کند که هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد چراکه افزایش این ریسک، نسبی است.

در حالی که در بسیاری از موارد درمان با آنتی بیوتیک ضروری است و زندگی را نجات می دهد، در صورت ابتلا به بیماری های کمتر جدی که به هر حال می توان انتظار بهبود آنها را داشت باید در مصرف آنتی بیوتیک احتیاط کرد.

بر اساس مطالعات این ارتباط با سرطان روده بزرگ ممکن است به دلیل تأثیر آنتی بیوتیک ها بر میکروبیوم روده یا باکتری های روده باشد.

نتایج تحقیقات دانشمندان

محققان داده های مربوط به ۴۰ هزار بیمار در ثبت سرطان روده بزرگ سوئد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و آنها را با یک گروه کنترل متشکل از ۲۰۰ هزار نفر بدون سرطان در جمعیت عمومی سوئد مقایسه کردند.

محققان همچنین داده های مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک ها را در فهرست داروهای تجویز شده سوئدی مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که هم زنان و هم مردانی که بیش از شش ماه آنتی بیوتیک مصرف کرده اند ، ۱۷ درصد بیشتر در مقایسه با افرادی که آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند در معرض ابتلا به سرطان در روده بزرگ قرار دارند؛ یعنی اولین قسمت از روده بزرگ بعد از روده باریک که غذا به آن می رسد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پنج تا ۱۰ سال پس از مصرف آنتی بیوتیک ها مشهود بود. بر اساس این مطالعه ، حتی اگر کسانی که بیشترین آنتی بیوتیک ها را مصرف می کردند بیشترین افزایش خطر را داشتند ، اما پس از یک دوره آنتی بیوتیک ، از نظر آماری خطر کمتر اما قابل توجهی در ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود داشت.

البته هیچ ارتباطی بین آنتی بیوتیک ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان در روده بزرگ ناحیه ی نزولی یا افزایش خطر سرطان رکتوم در مردان وجود نداشت. به گفته محققان ، زنانی که از آنتی بیوتیک استفاده می کنند ، کمی کمتر در معرض ابتلا به سرطان رکتوم قرار دارند.

  • منبع
  • روزیاتو
  • همشهری آنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید