امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280867
۵۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیین نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

حقوق نیوز/ قوانین و مصوبات

۱۳۹۹/۳/۱۷

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت جهادکشاورزی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۱۱ به پیشنهاد شماره ۹۳۱۷۶ مورخ ۱۳۹۹/۲/۳۱
سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی) و به استناد بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال  ۱۳۹۹

کل کشور

ماده۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور .

۲ـ خزانه: خزانه‌‌داری کل کشور .

۳ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور .

۴ـ شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها: شرکت‌­ها، بانک‌­ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به‌دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است .

۵ ـ منابع: حداقل چهل درصد (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها .

۶ ـ مراکز: دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی و جهاددانشگاهی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش­عالی وزارتخانه­های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط.

۷ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای­عالی علوم، تحقیقات و فناوری .

۸ ـ سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری (ساتع) .

۹ـ حساب خاص: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین‌‌نامه توسط خزانه ظرف دو هفته پس از ابلاغ این آیین‌نامه تعیین و اعلام می‌‌شود .

ماده۲ـ شرکت ­ ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها موظفند در پایان هر سه ماه معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) از مبلغ منابع موضوع این آیین ­ نامه را به حساب خاص واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری کنند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت­ها، بانک ­ ها و مؤسسه ­ ها، به خزانه اجازه داده می­شود رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت و آن را به حساب خاص واریز کند .

ماده۳ـ منابع موضوع این آیین­‌نامه برای مراکز، مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در جدول (۷) قانون است. ابلاغ پرداخت توسط سازمان به منزله مازاد درآمد اختصاصی محسوب می‌شود .

ماده۴ـ خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه، واریزی هر یک از شرکت­‌ها، بانک‌­ها و مؤسسه‌ها به تفکیک میزان مبالغ اختصاص­یافته به مراکز و نیز پرداختی به مراکز را به سازمان و دبیرخانه گزارش کند .

ماده۵ ـ منابع موضوع این آیین‌­نامه در راستای حل مسایل و مشکلات شرکت­‌ها، بانک‌ها و مؤسسه­‌ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره‌­وری، اصلاح ساختار، کاهش هزینه­‌های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز هزینه می­‌شود:

۱ـ پروژه‌­های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فناوران .

۲ـ اجرای پایان‌نامه­‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه­‌های پسادکتری .

۳ـ پروژه­‌های تحقیقاتی دانش­آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل تحت نظارت یکی از مراکز .

تبصره ـ تعهدات پرداخت­نشده توافقنامه­های سال قبل (ثبت­شده در سامانه) در اولویت پرداخت قرار دارد .

ماده۶ ـ اعتبارات موضوع این آیین‌­نامه در قالب قراردادهای مشخص که در سامانه ثبت ­شده است، هزینه می­شود.

ماده۷ـ حداقل شصت درصد (۶۰%) مبلغ هر پروژه باید به دانشجویان یا پژوهشگران پسادکتری یا دانش‌­آموختگان پژوهشگر یا نیروهای کارورز فعال در پروژه پرداخت شود .

ماده۸ ـ شرکت‌ها، بانک‌­ها و مؤسسه‌­ها می­‌توانند حداکثر تا ده درصد (۱۰%) از منابع موضوع این آیین­‌نامه را از طریق دانشگاه‌‏ها و مؤسسات پژوهشی که براساس اساسنامه وابسته به وزارتخانه یا سازمان ذی­ربط و دارای ردیف بودجه­ای و مجوز از شورای گسترش آموزش­عالی هستند و جهاد دانشگاهی در چهارچوب این آیین­‌نامه هزینه کنند .

ماده۹ـ قراردادهای منعقدشده بین شرکت­‌ها، بانک‌­ها و مؤسسه­‌ها و مراکز باید در سامانه ثبت­ ‌شود و مطابقت آن با این آیین‌‏نامه به تأیید دبیرخانه برسد و پس از اعلام به سازمان و خزانه اجرایی ­‌شود. سازمان مبالغ قابل پرداخت به مراکز را به خزانه اعلام می­کند. خزانه موظف است نسبت به پرداخت به مراکز مربوط اقدام کند و درخصوص دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی غیردولتی به حساب مربوط به دبیرخانه شورای عالی علوم‌، تحقیقات و فناوری واریز کند تا براساس موارد ابلاغ­شده در اختیار دانشگاه­ها و مراکز مربوط قرار گیرد.

ماده۱۰ـ بالاترین مقام مراکز مربوط، مسئولیت اجرای قراردادها و هزینه­‌کرد کل منابع اختصاص‌­یافته را بر عهده دارد و باید گزارش اقدامات انجام­شده را در سامانه ثبت کند.

ماده۱۱ـ دبیرخانه موظف است امکان دسترسی به سامانه را برای سازمان فراهم کند و در راستای به‌­روزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارش‌گیری از طرح‌ها، شناسه (کد)گذاری مربوط به طرح‌ها و مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد کند .

ماده۱۲ـ دبیرخانه موظف است گزارش اثربخشی و نتایج حاصل از اجرای قراردادها را سالانه به سازمان و خزانه اعلام کند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

  • منبع
  • روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید