امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281289
۲۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

آیین نامه اجرایی ماده ۶۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح- وزارت اطلاعات

بنیاد شهید و امور ایثارگران- سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور- معاونت حقوقی رییس‌جمهور

هیئت وزیران در جلسه ۱۳/۶/۱۴۰۱ به پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت حقوقی رییس‌جمهور و به استناد ماده (۶۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران -مصوب ۱۳۸۶-، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی ماده ۶۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.

۲- ستاد: ستاد کل نیروهای مسلح.

۳- کارگروه: کارگروه نشان ایثارگران موضوع ماده (۹) این آیین‌نامه.

ماده ۲- به منظور تجلیل از والدین، همسر و فرزند شهدا، مفقودان، اسرا و همچنین جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و رزمندگان، نشان ویژه به شرح مندرج در این آیین‌نامه اعطاء می‌گردد.

ماده ۳- عناوین نشان‌ها به شرح زیر می‌باشد:

۱- نشان ویژه شاهد (والدین معظم شهدا).

۲- نشان ویژه جانبازان (جانبازان).

۳- نشان ویژه آزادگان (آزادگان).

۴- نشان ویژه رزمندگان (رزمندگان).

۵- نشان ویژه صابران (همسران شهدا).

۶- نشان ویژه یادگاران (فرزندان شهدا).

۷- نشان ویژه راهیان (فرزندان جانبازان و آزادگان).

تبصره- به والدین، همسر و فرزندان مفقودان و اسرا پس از تعیین تکلیف نهایی وضعیت آنان به پیشنهاد بنیاد، نشان مربوط اعطا می‌گردد.

ماده ۴- خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد (۲۵%) که واجد شرایط دریافت نشان هستند، ظرف یک‌سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط بنیاد با همکاری ستاد کل احصا و اسامی آنها به کارگروه ارائه می‌گردد.

ماده ۵- رزمندگان واجد شرایط دریافت نشان ظرف یک‌سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط ستاد کل با همکاری بنیاد احصا و اسامی آنها به کارگروه ارائه می‌شود.

ماده ۶- نشان‌های موضوع این آیین‌نامه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به تدریج و بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده از سوی کارگروه به تمامی مشمولان این آیین‌نامه اعطا خواهد شد.

ماده ۷- مسئولیت ایجاد هماهنگی، اجرا، توزیع و اعطاء نشان‌ها در سطح کشور در خصوص رزمندگان به عهده ستاد کل و در خصوص سایر مشمولین، به عهده بنیاد می‌باشد.

ماده ۸- افرادی که دارای محکومیت قطعی کیفری مؤثر بوده و یا با اعلام وزارت اطلاعات و یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دارای سوابق سوءامنیتی باشند، مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند. مراجع مذکور می‌توانند حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، افراد دارای سوابق سوء امنیتی را به بنیاد اعلام کنند.

ماده ۹- به منظور نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه، تصمیم‌گیری در خصوص اولویت‌های اعطای نشان، تصویب طرح هر یک از انواع نشان‌ها، کارگروهی با مسئولیت بنیاد با همکاری ستاد کل و سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رییس‌جمهور تشکیل می‌شود.

ماده ۱۰- نشان‌های موضوع این آیین‌نامه یک اثر ارزشی و نمادین فرهنگی است و قابل واگذاری به غیر نمی‌باشد.

ماده ۱۱- سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات لازم برای اجرای این آیین‌نامه را در لوایح بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی و تأمین خواهد نمود.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

ماده ۶۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

به منظور تجلیل از همسر، فرزند، والدین شهدا، مفقودان، اسرا و همچنین جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و رزمندگان، به آنان نشان ویژه اعطاء خواهد شد اعطای نشان ویژه به کلیه ایثارگران، تابع آیین‌نامه اجرائی خواهد بود که در کارگروهی متشکل از نمایندگان بنیاد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، ستاد کل نیروهای مسلح با مسؤولیت معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. این نشان غیر از نشانهای دولتی است که تحت آیین‌نامه مربوط اعطاء می‌شوند.

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید