امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278311
۶۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

آنچه نباید به کسی که دارای افکار خودکشی است بگویید

آنچه نباید به کسی که دارای افکار خودکشی است بگوید

وقتی صحبت از خودکشی است اغلب ما از وضعیتی بحرانی برای توصیف آن استفاده می کنیم.  اشتباه نکنید: افکار خودکشی - حتی اگر کسی در بحران نباشد - نباید نادیده گرفته شود.

وقتی کسی به شما می گوید که افکار خودکشی دارد مهم است که آنها را جدی بگیرید اما درک ماهیت افکار او در زمینه نیز مهم است. تفاوت در میزان قریب الوقوع خطر آسیب رساندن به خود بر اساس افکار وجود دارد - فقط داشتن افکار یک خطر قریب الوقوع نیست.

وقتی شخصی دارای افکار خودکشی است این چیز خوبی نیست اما لزوماً به این معنا نیست که نتیجه بدی در پی خواهد داشت. با مراقبت و حمایت مناسب بسیاری از افراد که این افکار را دارند می توانند از آنها عبور کرده و به زندگی سالم و مولد ادامه دهند.

نشان دادن این مراقبت و حمایت در آنچه می گویید نهفته است. اگر شخصی که می شناسید در مورد عدم تمایل به زنده ماندن صحبت کرد - چه برای شخص شما و چه در رسانه های اجتماعی - یک راه درست و غلط برای رسیدگی به آن وجود دارد.

در حالی که ممکن است نتوانید یک راه حل فوری ارائه دهید، ارائه پشتیبانی و اجازه دادن به آن شخص که بداند برای شما مهم است و در زندگی شما تغییر ایجاد می کند برای او واقعاً مهم است.

هرگز به شخصی که افکار خودکشی دارد این عبارات را نگویید

در زیر متخصصان برخی از عباراتی را که باید از آنها در گفتگو با شخصی که افکار خودکشی دارد اجتناب کنید و آنچه در عوض باید گفت به اشتراک می گذارند:

1- فقط افکار را نادیده بگیرید، آنها از بین می روند.

شری دیویس مولوک دانشیار روانشناسی بالینی در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: هر چقدر هم ناراحت کننده باشد، مهم است که عزیزان شما احساسات خود را احساس کنند. نادیده گرفتن آنها فقط آنها را عمیق تر می کند - این مشکل را حل نمی کند.

مولوک می گوید: با شخص خارج از احساسی که آن ها دارند صحبت نکنید، زیرا احساس آنها مشروع است.

2- شما به خودکشی فکر نمی کنید ، درسته؟

هنگام صحبت با این عبارت  تن صدا اهمیت بیشتری دارد. اگر با نگرانی واقعی می خواهید وضعیت شخص مورد علاقه خود را ارزیابی کنید، خوب است. اما اگر به طرز باور نکردنی بپرسید می تواند مضر باشد.

گفتن این جمله به طرز ظریفی این پیام را می فرستد: من آمادگی این گفتگو با شما را ندارم، بنابراین می خواهم شما برای من تأیید کنید که این چیزی نیست که شما فکر می کنید.

آنچه نباید به کسی که دارای افکار خودکشی است بگوید

3- شما بیش از حد واکنش نشان می دهید

این که به کسی بگویید که بیش از حد واکنش نشان می دهد یا نمایشی است، نادیده انگاشتن و کوچک کردن است.

جسیکا گلد استادیار گروه روانپزشکی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: حتی اگر منظورتان نیست که به آنها بگویید تجربه و احساساتشان اهمیتی ندارد یا به نوعی اشتباه است.

برای کسی که در حال مبارزه است - و ممکن است واقعاً برای گفتن احساسات خود به کسی تلاش کرده باشد - این واقعاً می تواند باعث عقب نشینی آنها شود و مایل نباشند با کسی صحبت کنند. همچنین باعث می شود آن ها بیشتر در مورد احساسات خود و این واقعیت که به نظر نمی رسد بهتر شوند مطمئن شوند.

4- خودکشی اشتباه/بد/گناه است

جسیکا گلد گفت: هر اعتقادی که در مورد خودکشی داشته باشید  این اعتقادات شماست. اما موضوع در مورد شخص مورد علاقه شماست و این که او مکالمه را به کجا می برد.

وظیفه شما این است که به آنها گوش دهید و در کنار آنها باشید. وظیفه شما کمک به آنهاست. شما نباید اعتقادات خود را مخصوصاً آنهایی که می توانند قضاوت و درد بیشتری را به وجود آورند بر آنها تحمیل کنید.

5- شما دوباره این احساس را دارید

مهم نیست که کسی قبلاً این نوع افکار را تجربه کرده باشد. ایده های خودکشی می تواند یک بار یا هزار بار اتفاق بیفتد - و هر یک از آنها جدی است و به احتمال زیاد برای عزیز شما ناتوان کننده است.

مهم نیست چند بار برای شخص اتفاق افتاده است، هر بار متفاوت است، بنابراین برای آنها همیشه واقعی است و برای شما نیز باید باشد.

6- اما زندگی شما خیلی خوب است

خودکشی بسیار پیچیده تر از هر چیز دیگری است و حتی افرادی که همه چیز را در ظاهر فوق العاده در زندگی دارند هنوز هم می توانند احساس کنند که زندگی آنها ارزش زندگی کردن را ندارد - شخصی مانند رابین ویلیامز یا آنتونی بوردین را ببینید.

یادآوری یک لیست دلخواه از دلایل باعث نمی شود که آنها به طور ناگهانی احساس بهتری داشته باشند و به احتمال زیاد احساس خواهند کرد که تجربه واقعی شان را به کوچک می کنند و ممکن است بدتر شوند ... در عوض گوش دهید، همدلی کنید و تجربه آنها را تأیید کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید