امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276180
۷۹۱۰
۵
۴
نسخه چاپی

نفقه فرزند | آیا پدر می تواند فرزندان (دختر یا پسر) را از خانه بیرون کند؟

نفقه فرزند | آیا پدر می تواند فرزندان (دختر یا پسر) را از خانه بیرون کند؟

نفقه فرزند

در ماده 1199 قانون مدنی، نفقه اولاد یا فرزندان بر عهده پدر آنها می باشد. در صورتی که پدر فوت کرده باشد یا قادر به پرداخت نمودن نفقه نباشد، این وظیفه به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می گیرد. بر این اساس، تکلیف اولیه و اصلی پرداخت نفقه بر عهده پدر قرار گرفته است. 

ماده 1199 قانون مدنی بیان می دارد: نفقه اولاد بر عهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب؛ در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است.
هر گاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور، از حیث درجه اقربیت مساوی باشند، نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند.

مصادیقی نفقه فرزند در ماده 1204 قانون مدنی آمده است که عبارتند از مسکن ، البسه ، غذا و اثاث البیت ، که البته این مصادیق انحصاری نیستند.

بر اساس ماده 1204: نفقه اقارب عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث‌البیت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق.

نفقه فرزند یا اولاد ویژگی های خاصی دارد که آن را از نفقه زوجه متمایز می کند. در شرع و قانون مدنی سن خاصی برای پرداخت نفقه به فرزند در نظر گرفته نشده است. اما بر اساس قانون مدنی، شرایط پرداخت نفقه فرزند آن است که اولا کسی که نفقه می گیرد نتواند بوسیله اشتغال به شغل خاصی وسایل معیشت خود را فراهم کند، ثانیا کسی که نفقه می پردازد باید استطاعت مالی داشته باشد. بنابراین، در صورتی که پدر استطاعت و تمکن مالی جهت پرداخت نفقه نداشته باشد، نمی توان او را محکوم به پرداخت نفقه نمود.

به لحاظ عرفی، پسران تا سن هجده سالگی و تا زمانی که در منزل پدر خود تحصیل می کنند، حتی در صورتی که والدین از هم طلاق نگرفته باشند، می توانند دادخواست نفقه فرزند را به دادگاه بدهند و بعد از این سن، پدر دیگر وظیفه ای برای پرداخت نفقه ندارد. دختران نیز تا زمانی که ازدواج کنند جزء افراد واجب النفقه محسوب می شوند و پدر موظف به پرداخت نفقه به آنهاست .

یکی از شرایط الزام پدر به پرداخت نفقه آن است که وی تمکن مالی برای پرداخت نفقه داشته باشد. در صورتی که پدر توانایی لازم برای پرداخت نفقه فرزندش را داشته باشد و با این حال نفقه نپردازد، مرتکب جرم عدم پرداخت نفقه فرزند شده است و بر اساس ماده 53 قانون حمایت خانواده، هرکس با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه اشخاص واجب النفقه مانند فرزندان خودداری نماید، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود که این مجازات برابر است با شش ماه تا دو سال حبس . فلذا فرزندان می توانند با استناد به این ماده حکم جلب وی را از دادگاه تقاضا کنند.

شکایت کیفری نفقه | مجازات عدم پرداخت نفقه کیفری | شکایت حقوقی نفقه

تغییر جنسیت در فقه | مهریه و تغییر جنسیت | نفقه و تغییر جنسیت | تغییر جنسیت و ارث

آیا پدر می تواند فرزندان (دختر یا پسر) را از خانه بیرون کند؟

با توجه به اینکه بر اساس ماده 1204 قانون مدنی مسکن نیز جز نفقه محسوب می گردد پدر نمی تواند دختر خود را از خانه بیرون کند و دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است می تواند در خانه پدر زندگی کند.

پسر نیز تا سن ۱۸ سالگی و بالاتر در صورتی که مشغول ادامه تحصیل باشد و یا قادر به کار کردن نباشد، می تواند در خانه پدر زندگی کند و در غیر این موارد پدر می تواند از پسر بخواهد که خانه را ترک کند.

البته باید توج داشت نفقه پسر تا سن ۱۸ سالگی با پدر است و بعد از آن بر عهده اش نیست. خانه نیز جزء نفقه است و می تواند مانع ورود پسر به خانه گردد.

  • منبع
  • دادراه
  • دینا
  • تابناک

۴ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید