امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278013
۷۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

نکات بسیار مهم قولنامه خرید و فروش ماشین که حتماً باید بدانید!

نکات بسیار مهم قولنامه خرید و فروش ماشین که حتماً باید بدانید!

11 نکته قولنامه خرید و فروش ماشین که حتماً باید بدانید!

تنظیم قولنامه خودرو مانند هر قرارداد دیگری فارغ از نکات تخصصی آن، که نیازمند به تحصیلات دانشگاهی در رشتۀ حقوق می‌باشد، یک سری نکات قابل فهم و ضروری نیز دارد که هر‌شخصی باید از آن مطلع باشد. البته رعایت این نکات در مورد نمونه قولنامه ماشین سنگین و در مورد خرید و فروش کامیون، کامیونت، اتوبوس و حتی موتور سیکلت نیز توصیه می‌شود و محدود به خودرو سبک نیست.

با هم به بررسی 11 نکته تنظیم قولنامه ماشین می‌پردازیم.

1- تمام مشخصات ماشین در تنظیم قولنامه خودرو لحاظ شود.

در همه قولنامه‌های استاندارد خودرو، یک ماده برای قید مشخصات دقیق مورد معامله وجود دارد و تمامی مشخصات خودرو در آن نوشته می‌شود. حتماً مشخصات قید شده در قسمت «مورد معامله» متن قولنامه را با خودرو مقایسه کنید و از یکی‌بودن موضوع قرارداد با ماشین مطمئن شوید.

2- تاریخ دقیق مراجعه به دفترخانه تعیین شود.

حتماٌ در زمان تنظیم قولنامه ماشین و در متن آن، تاریخ دقیقی که طرفین باید به دفترخانۀ اسناد رسمی مراحعه کنند را قید کنید. تیم حقوقی رُکلا پیشنهاد می‌کند که ترجیحاً شمارۀ شناسایی دفترخانۀ اسناد رسمی را در زمان تنظیم قولنامه خودرو و در همان بند ذکر کنید که بعداً در انتخاب دفترخانه میان طرف‌های قرارداد اختلافی به وجود نیاید. شمارۀ شناسایی دفترخانه‌ها همان است که روی تابلو آن‌ها نوشته می‌شود و هر دفتر خانه یک کد اختصاصی دارد.

3- جریمۀ حاضر نشدن طرف‌های قولنامه خودرو در دفترخانه را مشخص کنید.

ممکن است پس از امضای متن قولنامه خودرو با وجود اینکه محل دقیق دفترخانه و تاریخ حضور به طور دقیق نوشته شده است باز هم فروشنده یا حتی خریدار به هردلیلی از حضور به موقع خودداری کنند، بنابراین، بهتر است در زمان تنظیم قولنامه خودرو ، جریمۀ تاخیر یا عدم حضور هریک از فروشنده یا خریدار را به ازای هر روز تاخیر و به صورت نقدی تعیین کنید.

4- سمت فروشنده و خریدار در زمان تنظیم قولنامه خودرو تعیین شود.

در قسمت مشخصات طرفین قولنامه خودرو، حتماً سمت قانونی معامله کننده را قید نمایید. زیرا ممکن است بعد از تنظیم قولنامه ماشین مشخص شود که یکی از طرفین معامله وکیل یا وصی یا قیم مالک خودرو بوده و شرایط قانونی انجام معامله را نداشته است.

5- مشخصات سند مالکیت فروشنده خودرو را بنویسید.

حتماً در متن قولنامه خودرو مشخص کنید که فروشنده، خودرو را قبلاً به چه صورتی خریداری کرده است. آیا با سند رسمی به ایشان منتقل شده یا به شکل دیگری که قانوناً بی اشکال است.

6- مسئول پرداخت حق الثبت و حق التحریر را مشخص کنید.

مسئول پرداخت حق الثبت و حق التحریر قرارداد را در زمان تنظیم قولنامه خودرو مشخص کنید. در ضمن، معلوم کنید که مسئول پرداخت عوارض شهرداری در خصوص قرارداد خودرو چه شخصی است.

7- مسئول تخلفات راهنمایی و رانندگی و مسائل حقوقی و کیفری خودرو را تعیین کنید.

مسئول پرداخت کلیۀ هزینه‌های تخلفات راهنمایی و راننندگی و همچنین مسئول تمامی مسائل حقوقی و کیفری مربوط به خودرو تا پیش از تسلیم آن به خریدار، فروشنده است. اما به هر حال در زمان تنظیم قولنامه ماشین بار دیگر به مسئول بودن فروشنده در این مورد و تا آن تاریخ به طور دقیق اشاره کنید.

8- تاریخ دقیق تحویل خودرو به خریدار چه زمانی است؟

تاریخ دقیقی که باید خودرو سنگین یا سبک به همراه تمامی اسناد و مدارک آن به خریدار تسلیم شود را درج کنید.

9- جریمه تاخیر در تحویل خودرو چیست؟

در متن قولنامه خودرو جریمۀ نقدی به ازای هر روز تأخیر فروشنده در تسلیم خودرو تعیین نمایید و تاکید کنید که این مبلغ در هرحال از طرف خریدار قابل وصول است.

10- جریمۀ تاخیر در پرداخت پول قولنامه ماشین چقدر است؟

همانطور که در زمان تنظیم قولنامه خودرو، برای تاخیر فروشنده یک جریمه مشخص می‌کنید، جریمه‌ای نقدی هم برای تاخیر خریدار در پرداخت مبلغ قرارداد به ازای هر روز تعیین نمایید.

11- جریمه قابل معامله نبودن ماشین در زمان تنظیم قولنامه خودرو مشخص شود.

حتماً در متن قولنامه ماشین قید شود که اگر خودرو به هر دلیلی ممنوع از معامله و مثلاً در رهن بانک باشد یا توسط دادگستری مصادره شده باشد، مسئول پرداخت تمامی خسارتی که به خریدار برای انجام معامله تا زمان اطلاع از این موضوع وارد شده است فروشنده است. همچنین تعیین کنید که راه جبران این خسارت به چه شکل باشد.

  • منبع
  • رُکلا

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید