امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278374
۱۰۱۹
۱
۰
نسخه چاپی
Biodiversity

تنوع زیستی چیست؟ | تاثیرات مهم تنوع زیستی و اکوسیستم بر سلامت انسان

جوامع سالم به اکوسیستم های با عملکرد خوب متکی هستند. آنها هوای پاک، آب تازه، داروها و امنیت غذایی را تأمین می کنند. آنها همچنین بیماری ها را محدود کرده و آب و هوا را تثبیت می کنند. از دست دادن تنوع زیستی با سرعت بی سابقه ای در حال رخ دادن است و بر سلامت انسان در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

تنوع زیستی

تنوع زیستی

تنوع زیستی زیربنای تمام زندگی روی زمین است و به تنوع بیولوژیکی در همه اشکال آن اشاره دارد، از ترکیب ژنتیکی گیاهان و حیوانات گرفته تا تنوع فرهنگی.

تنوع زیستی برای سلامتی انسان

افراد در زندگی روزمره خود به تنوع زیستی وابسته هستند، به طریقی که همیشه آشکار یا قابل درک نیست. سلامت انسان در نهایت به محصولات و خدمات اکوسیستم (مانند دسترسی به آب شیرین، غذا و منابع سوخت) بستگی دارد که برای سلامت انسان و معیشت مولد لازم است. اگر خدمات اکوسیستم دیگر برای برآوردن نیازهای اجتماعی کافی نباشد، از بین رفتن تنوع زیستی می تواند تأثیرات مستقیم قابل توجهی بر سلامت انسان داشته باشد. به طور غیر مستقیم، تغییرات در خدمات اکوسیستم بر معیشت، درآمد، مهاجرت محلی تأثیر می گذارد و گاهی اوقات حتی ممکن است باعث ایجاد یا تشدید درگیری های سیاسی شود.

علاوه بر این، تنوع بیولوژیکی میکروارگانیسم ها، گیاهان و جانوران مزایای گسترده ای را برای علوم زیستی، بهداشتی و دارویی فراهم می کند. اکتشافات مهم دارویی از طریق درک بیشتر تنوع زیستی زمین انجام می شود. از دست دادن تنوع زیستی ممکن است کشف درمان های بالقوه برای بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی را محدود کند.

تهدیدهای مربوط به تنوع زیستی و سلامت

نگرانی فزاینده ای در مورد پیامدهای از دست دادن تنوع زیستی بر سلامت وجود دارد. تغییرات تنوع زیستی بر عملکرد اکوسیستم تأثیر می گذارد و اختلالات قابل توجهی در اکوسیستم ها می تواند منجر به پایداری کالا و خدمات اکوسیستم شود. از دست دادن تنوع زیستی همچنین بدین معناست که ما قبل از کشف، بسیاری از مواد شیمیایی و ژن های طبیعت را از دست می دهیم، از آن دسته که قبلاً فواید سلامتی زیادی را برای بشریت به ارمغان آورده است.

تاثیر تغذیه تنوع زیستی

تنوع زیستی از طریق تأثیر بر تولید غذای جهان نقشی اساسی در تغذیه انسان ایفا می کند، زیرا بهره وری پایدار خاک ها را تضمین می کند و منابع ژنتیکی را برای همه محصولات زراعی، دامی و گونه های دریایی که برای غذا برداشت می شوند، تأمین می کند. دسترسی کافی به انواع غذاهای مغذی تعیین کننده اساسی سلامت است.

تغذیه و تنوع زیستی در سطوح مختلف به هم مرتبط هستند: اکوسیستم، با تولید غذا به عنوان خدمات اکوسیستم. گونه های موجود در اکوسیستم و تنوع ژنتیکی درون گونه ها. ترکیب تغذیه ای بین غذاها و بین انواع، ارقام، نژادهای یک غذا می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد و بر میزان ریزمغذی ها در رژیم غذایی تأثیر می گذارد. رژیم های غذایی سالم محلی، با سطح متوسط ​​کافی از مواد مغذی دریافتی، حفظ سطوح بالای تنوع زیستی را ضروری می سازد.

تشدید و افزایش تولید مواد غذایی از طریق آبیاری، استفاده از کود، حفاظت از گیاهان (سموم دفع آفات) یا معرفی انواع محصولات و الگوهای زراعی بر تنوع زیستی تأثیر می گذارد و بنابراین وضعیت تغذیه جهانی و سلامت انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. ساده سازی زیستگاه، از بین رفتن گونه ها و جانشینی گونه ها غالباً آسیب پذیری جوامع را به عنوان تابعی از پذیرش محیطی در برابر بیماری ها افزایش می دهد.

اهمیت تنوع زیستی برای تحقیقات بهداشتی و طب سنتی

طب سنتی همچنان نقش اساسی در مراقبت های بهداشتی، به ویژه در مراقبت های اولیه بهداشتی ایفا می کند. تخمین زده می شود که 60 درصد از مردم جهان از داروهای سنتی استفاده می کنند و در برخی از کشورها به طور گسترده در سیستم بهداشت عمومی گنجانده شده است. استفاده از گیاهان دارویی رایج ترین ابزار دارویی در طب سنتی و طب مکمل در سراسر جهان است. گیاهان دارویی از طریق جمع آوری از جمعیت وحشی و کشت تأمین می شوند. بسیاری از جوامع، علاوه بر غذا، به محصولات طبیعی جمع آوری شده از اکوسیستم برای اهداف دارویی و فرهنگی نیز تکیه می کنند.

اگرچه داروهای مصنوعی برای اهداف زیادی در دسترس هستند، نیاز و تقاضای جهانی برای محصولات طبیعی همچنان برای استفاده به عنوان محصولات دارویی و تحقیقات زیست پزشکی که برای درک فیزیولوژی انسان و درک و درمان بیماریهای انسانی به گیاهان، حیوانات و میکروب ها متکی است، ادامه دارد.

بیماری های عفونی

فعالیت های انسانی هم ساختار و هم عملکرد اکوسیستم ها را مختل کرده و تنوع زیستی بومی را تغییر می دهد. چنین اختلالاتی تعداد زیادی از موجودات را کاهش می دهد، باعث افزایش جمعیت در برخی دیگر می شود، تعاملات موجودات را تغییر می دهد و همچنین تعامل بین موجودات زنده و محیط فیزیکی و شیمیایی آنها را نیز تغییر می دهد.

الگوهای بیماری های عفونی نسبت به این اختلالات حساس هستند. فرآیندهای عمده ای که بر مخازن بیماری های عفونی و انتقال آنها تأثیر می گذارد عبارتند از: جنگل زدایی. تغییر کاربری زمین؛ مدیریت آب به عنوان مثال از طریق ساخت سد، آبیاری، شهرنشینی بی رویه یا گسترش شهری؛ مقاومت در برابر مواد شیمیایی آفت کش ها که برای کنترل ناقلین بیماری خاص استفاده می شود. تغییرات و تغییرات آب و هوایی؛ مهاجرت و مسافرت و تجارت بین المللی؛ و معرفی تصادفی یا عمدی عوامل بیماری زا توسط انسان.

تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی و سلامت

تنوع زیستی خدمات بیشماری از اکوسیستم ها را ارائه می دهد که برای رفاه انسان در حال حاضر و در آینده بسیار مهم است. آب و هوا بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد اکوسیستم است و سلامت انسان به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر شرایط آب و هوایی بر اکوسیستم های زمینی و دریایی قرار می گیرد. تنوع زیستی دریایی تحت تأثیر اسیدی شدن اقیانوس ها و میزان کربن موجود در جو قرار می گیرد. تنوع زیستی زمینی تحت تأثیر تنوع آب و هوایی، مانند حوادث شدید آب و هوایی (یعنی خشکسالی، سیل) است که به طور مستقیم بر سلامت اکوسیستم و بهره وری و در دسترس بودن کالاها و خدمات اکوسیستم برای استفاده انسان تأثیر می گذارد. تغییرات طولانی مدت آب و هوا بر زیست پذیری و سلامت اکوسیستم ها تأثیر می گذارد و بر تغییرات توزیع گیاهان، عوامل بیماری زا، حیوانات و حتی سکونتگاه های انسانی تأثیر می گذارد.

تنوع زیستی

حقایق مهم تنوع زیستی

• تنوع زیستی، بسیاری از کالاها و خدمات ضروری برای زندگی روی زمین را ارائه می دهد. مدیریت منابع طبیعی می تواند وضعیت سلامت اولیه یک جامعه را تعیین کند. سرپرستی محیط زیست می تواند به تأمین معیشت و ارتقای تاب آوری جوامع کمک کند. از بین رفتن این منابع می تواند شرایطی را ایجاد کند که مسئول بیماری یا مرگ و میر است.

• تنوع زیستی نیازهای بشری و اجتماعی را شامل می شود، از جمله امنیت غذایی و تغذیه، انرژی، توسعه داروها و داروها و آب شیرین، که در کنار هم سلامت خوبی را تأمین می کنند. همچنین از فرصتهای اقتصادی و فعالیتهای اوقات فراغت که به رفاه کلی کمک می کند، پشتیبانی می کند.

• تغییر کاربری اراضی، آلودگی، کیفیت پایین آب، آلودگی شیمیایی و زباله، تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل تخریب اکوسیستم همگی در از بین رفتن تنوع زیستی نقش دارند و می توانند تهدیدهای قابل توجهی برای سلامتی انسان به همراه داشته باشند.

• سلامت و رفاه انسان تحت تأثیر سلامت جوامع گیاهی و جانوری محلی و یکپارچگی اکوسیستم های محلی است که آنها تشکیل می دهند.

• بیماری های واگیردار سالانه بیش از یک میلیارد عفونت انسانی ایجاد می کنند و سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. تقریباً دو سوم بیماریهای عفونی شناخته شده انسان با حیوانات مشترک است و اکثر بیماری های اخیر ظهور، مربوط به حیات وحش است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید