امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264087
۱۰۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

جواز اعمال مجازات تعزیری درباره پزشک مقصر

پرسش : اگر پزشک هنگام عمل جراحی مرتکب تقصیر شود و به واسطه تقصیر، باعث قتل و یا صدمه بدنی شود،آیا علاوه بر دیه، مشمول مجازات تعزیری نیز خواهد بود یا خیر؟

جواز اعمال مجازات تعزیری درباره پزشک مقصر

جواز اعمال مجازات تعزیری درباره پزشک مقصر

پرسش : اگر پزشک هنگام عمل جراحی مرتکب تقصیر شود و به واسطه تقصیر، باعث قتل و یا صدمه بدنی شود، آیا علاوه بر دیه، مشمول مجازات تعزیری نیز خواهد بود یا خیر؟

نظر اکثریت

اگر پزشک مرتکب بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و یا عدم رعایت نظامات دولتی شود و از طریق تقصیری که مرتکب می شود، قتل یا صدمه بدنی پدید آید، در صورت وقوع قتل، عمل او در حکم شبه عمد بوده و مطابق ماده 616 قانون مجازات اسلامی، کیفر تعزیری هم باید درباره او در نظر گرفته شود و در صورت ضرب و جرح، پزشک فقط مسئول پرداخت دیه خواهد بود.

ماده 616 قانون مجازات اسلامی: در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم‌رعایت نظامات واقع شود، مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد مگر اینکه‌ خطای محض باشد.

تبصره - مقررات این ماده شامل قتل غیر عمد در اثر تصادف رانندگی نمی‌گردد.

نظر کمیسیون نشست قضایی (2) جزایی

نظر به اینکه پزشک در هنگام جراحی مرتکب تقصیر شده است نه قصور، لذا نظری که به اتفاق، پیرامون سوال داده شده است، صحیح بوده و منطبق با موازین و مقررات و مورد تایید است.

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید