امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280405
۴۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

طلاق توافقی در 1401

در ابتدا باید در مورد طلاق و انواع آن صحبت نماییم که در ذیل به آن خواهیم پرداخت:

طلاق چیست؟

طلاق یک عمل حقوقی یک جانبه است که فقط از جانب مرد پذیرفته می شود. البته با وجود شرایطی زوجه هم می تواند اقدام به طلاق و درخواست طلاق  نمایید  که شرایط بسیار سخت و پیچیده ای را به دنبال دارد.

هنگامی که مرد درخواست طلاق داد ابتدای امر باید در مورد حقوق مالی زن تصمیمات لازم اتخاذ شود یعنی مهریه، اجرت المثل و نفقه باید کاملا مشخص گردد. در واقع باید تمام حقوق مالی زوجه پرداخت گردد.

طلاق توافقی در 1401

انواع طلاق

طلاق رجعی: طلاق زمانی که از سوی مرد واقع شود رجعی می باشد و مرد در ایام عده می تواند به زوجه رجوع نماید اگر زمان عده به پایان رسید و مرد رجوع نکرد دیگر حق رجوع ندارد.

طلاق بائن: در مقابل طلاق رجعی است یعنی زمانی که طلاق واقع شود مرد دیگر حق رجوع نخواهد داشت. این نوع طلاق خودش چهار نمونه دارد که در زیر به آن ها اشاره می نماییم:

هرگاه طلاق در موقعی انجام شود که زن دوشیزه و باکره باشد.

 طلاق در زمانی باشد که زن یائسه شده باشد.

 طلاق خلع و مبارات

 طلاقی که پس از سه بار وصلت متوالی به عمل آید یعنی زن و شوهری سه بار ازدواج کنند یا رجوع کنند و طلاق بگیرند.

طلاق خلع: هرگاه زنی درخواست طلاق نماید و مالی را در قبال طلاق ببخشد چه این که مرد خودش بپذیرد و چه زمانی که دادگاه از سوی مرد این مال را بپذیرد. خلع به معنای بخشیدن است. بخشیدن مال یا بخشی از مهریه به خاطر کراهت از مرد و زندگی مشترک به وی بذل نماید.

طلاق توافقی : هم یکی از انواع طلاق است که از ساده ترین روش های طلاق محسوب می شود که زوج و زوجه با هم بر سر تمام حقوق و تکالیف توافق می نماید‌ و سپس دادگاه به دفترخانه ارجاع می دهد برای انجام پروسه طلاق.

طلاق یک عمل حقوقی یک جانبه است که از سوی زوج و در صورت تحقق شرایطی از سوی زوجه محقق می گردد.طلاق اصولا ناشی از اراده زوجین نمی باشد مگر در مورد طلاق توافقی که اراده مشترک زوجین در آن نقش دارد.این گونه نیست که طلاق قائم به شخص باشد هریک از زوجین می توانند برای درخواست طلاق از طریق وکیل و حتی اجرای صیغه طلاق به کس دیکری وکالت دهند.

طلاق مختص نکاح دائم است و در مورد نکاح موقت از بذل مدت جدایی یا انقضا مدت استفاده می شود.

امروزه با توجه به کثرت دادخواست طلاق در تهران و شهرستان ها  جهت سهولت در رسیدگی به پرونده ها در اکثر شهرها دفتر خدمات الکترونیک قضایی پیش بینی شده است در شهرهایی که این دفاتر وجود دارد برای ثبت درخواست طلاق باید به این دفاتر مراجعه و دادخواست طلاق خود را ثبت کنند اما در شهرهایی که این دفاتر وجود ندارند افراد باید برای ثبت دادخواست خود به واحد ثبت دادخواست که در دادگاه پیش بینی شده است مراجعه نمایند.

قدم اول برای اقدام به طلاق ارائه دادخواست طلاق به دفتر خدمات الکترونیک قضایی یا واحد ثبت دادخواست است.در دفاتر خدمات قضایی نیازی به رعایت شکلی ثبت دادخواست نیست زیرا در این دفاتر دادخواست ها از پیش آماده هستند و زوجین با پر کردن آن و امضا الکترونیکی مبادرت به ثبت آن و اقامه دعوا می نمایند.

 موارد دادخواست طلاق  از جانب زوجه

بدون شک سخت ترین پرونده خانوادگی دادخواست طلاق از جانب زوجه است .به این دلیل که حق طلاق بر طبق قوانین و شرع با مرد است و زن تنها با داشتن دلیل و اثبات آن می تواند تقاضای طلاق نمایند مگر در دو مورد که یا طلاق توافقی باشد که در این مورد زوج و زوجه با هم توافق می کنند یا زوجه وکالت در طلاق داشته باشد.

دلایل و شرایط طلاق به درخواست زوجه

اثبات یکی از شرط های مندرج در سند ازدواج در سند نکاحیه 12شرط وجود دارد با مطالعه این شرط ها و مشورت با وکیل باید دید زوجه با استناد به کدام یک از بند های مندرج می تواند دادخواست طلاق دهد.

اثبات عسر و حرج زوجه هم یکی دیگر از دلایل طلاق به استناد ماده 1130قانون مدنی است عسر و حرج یعنی زن به چنان سختی و تنگنایی دچار شود امکان ادامه زندگی مشترک نداشته باشد.

مهم ترین عللی که زن با استناد به آن ها می تواند تقاضای طلاق دهد:

اعتیاد مضر شوهر

نپرداختن نفقه حداقل به مدت ۶ ماه

مریضی سخت علاج شوهر

امراض مقاربتی شوهر

بچه دار نشدن زوج

ترک زندگی توسط زوج

ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول

محکومیت شوهر به زندان بالای ۵ سال یا ارتکاب به جرایمی که بر خلاف شان زوجه است

سورفتار و سو معاشرت ( ضرب و جرح، توهین،… )

عدم تهیه مسکن برای مدت غیر متعارف

اثبات خیانت همسر در دادگاه

با شرایطی کراهت شدید زوجه همراه با بذل کل مهریه

بلاتکلیف رها کردن زوجه

نداشتن رابطه جنسی برای مدت غیر متعارف

مشکلات زناشویی ناشی از عیوب مرد

رابطه جنسی غیر متعارف

با شرایطی دوری طولانی زوجین از همدیگر

طلاق توافقی کوتاه ترین زمان را در بین انواع طلاق ها دارد چرا که زوجین بر سر تمامی موضوعات مهم و اساسی از جمله مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت فرزندان توافقات لازم را دارند و پس ثبت دادخواست طلاق از سمت هریک از زوجین و پس از پروسه جلسات مشاوره و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق حکم طلاق از جانب دادگاه تشکیل می شود. با ورود وکیل به پروسه طلاق توافقی می توان زمان این طلاق را کاهش داد و بدون نیاز به جلسات مشاوره این پروسه را طی نمود. حتی می توان گفت با ورود وکیل به این فرآیند زمان انجام طلاق توافقی یک روزه هم انجام شود.

شرایط طلاق توافقی

شرایط به این گونه است که زوجین بر سر تمام حقوق و تکالیف با هم توافق دارند و این توافقات برای دادگاه قابل احترام و اجرا می باشد. رویه کار از جانب وکلای موسسه حقوقی صلح اندیشان اوستا به این گونه است که در ابتدا تمام توافقات فی مابین زوجین به صورت مکتوب نگارش و به امضای طرفین خواهد رسید. تمام جلسات دادگاه و مشاوره بدون حضور زوجین انجام خواهد شد و در نهایت در کوتاه ترین زمان ممکن رای دادگاه مطابق میل زوجین به آن ها تحویل داده خواهد شد

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید