امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278051
۹۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

گل مغربی | نکات درمانی بینظیر روغن و قرص گل مغربی

گل مغربی یک گیاه زیبا و با خواص درمانی فراوان است که خواص شگفت انگیزی دارد. در این مقاله سعی داریم بیشتر درمورد خواص درمانی گل مغربی توضیحاتی را ارائه و به شکل های دارویی این گیاه اشاره کنیم.

گل مغربی گ،یاه شگفت انگیز

گل مغربی، گیاه شگفت انگیز

گل مغربی گیاه بومی اروپا و آمریکای شمالی است و قرن هاست که به عنوان دارویی گیاهی در میان بومیان آمریکایی شناخته شده است.

به طور خلاصه از ویژگی های درمانی گل مغربی میتوان به رفع التهاب ، بهبود سریع زخم و رفع امراض پوستی و انواع امراض عفونی اشاره کرد. همچنین این گیاه برای رفع مسمویت با نوشیدنی های الکلی ، تصلب شرائین و امراض ناشی از اختلالات کبدی مفید خواهد بود.

این گیاه علاوه بر اینکه باعث کم شدن حساسیت سینه ها پیش از قاعدگی شده ، با علائم روده تحریک پذیر نیز مبارزه میکند و التهاب های ناشی از اندومتریوز را کاهش میدهد.

در افراد یائسه این مکمل در رفع گر گرفتگی و افزایش احساس سلامتی، موثر خواهد بود. در افرادی که سینه های فیبروکیستیک دارند، این دارو موجب کم شدن التهاب پستان و جذب ید بیشتر خواهد شد.

خواص روغن گل مغربی برای سلامتی

روغن گل مغربی شامل اسید چرب ضروری امگا 6 است و این اسید برای سلامتی ضروری است. مطالعات نشان داده اند که این روغن می تواند برای بهبود علائم یائسگی و قاعدگی، اگزما و بیماریهای پوستی، آسم و روماتیسم مفصلی مناسب باشد. برخی از مطالعات نیز نشان داده اند از این روغن می توان برای درمان برخی سرطان ها استفاده کرد، اما هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

خواص روغن گل مغربی برای سلامتی

روغن گل مغربی و ریزش مو

روغن گل مغربی در واقع یک مکمل تغذیه ای بسیار عالی و سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که برای درمان کم کاری تیروئید موثر است. همچنین این گیاه از ریزش موی بیش از حد نیز جلوگیری میکند. برای درمان ریزش مو ، از چند ویتامین به همراه روغن گل مغربی استفاده میشود.

 روغن گل مغربی و از بین بردن آکنه

روغن گل مغربی با کاهش التهاب پوستی و سلول‌هایی که باعث ایجاد زخم می‌شوند، آکنه های پوستی را از بین می‌برد. ضمن اینکه می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، این روغن به رفع پوسته‌پوسته شدن و خشکی در ناحیه لب‌ها کمک می‌کند.

در واقع، می‌توان به کمک روغن گل مغربی، التهاب و دردی را که مصرف داروی ضدآکنه و جوش آکوتان در نواحی لب ایجاد می‌کند از بین برد. 

 درمان اگزمای پوستی

اگزما نوعی التهاب پوستی است و استفاده از روغن گل مغربی می‌تواند به بهبود آن کمک کند. بنا به مجموعه‌ای از تحقیقات قدیمی، این روغن در بهبود سلامت لایه بیرونی پوست اثرگذار است، ولی با وجود این، بعضی از مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوع خوردنی روغن مذکور در رفع اگزما اثرگذار نیست. البته این نتیجه‌گیری درباره نوع خوراکی روغن گل مغربی عنوان شده و درباره نوع موضعی آن، نتیجه‌گیری خاصی مطرح نشده است.

 بهبود سلامت پوست

این روغن می‌تواند در حفظ ساختار و عملکرد مثبت پوست مؤثر باشد. پوست به خودیِ‌خود نمی‌تواند اسید گاما لینولنیک تولید کند. پس مصرف روغن گل مغربی، این خلأ را از بین خواهد برد و به حفظ سلامت عمومی پوست کمک می‌کند.

تسکین علائم قبل از قاعدگی

قبل از قاعدگی زنان، علائمی مانند افسردگی، نفخ، حساس شدن و آسیب‌پذیری رخ می‌دهد. اصطلاحا به این علائم در پزشکی سندروم پیش از قاعدگی یا PMS گفته می‌شود. ظاهرا روغن گل مغربی می‌تواند در تسکین علائم قبل از قاعدگی هم مؤثر واقع شود. محققان معتقدند، علت اینکه بعضی از زنان دچار این علائم می‌شوند، حساسیت آنها به سطح پرولاکتین در بدن است. اسید گاما لینولنیکِ موجود در روغن گل مغربی به ماده‌ای موسوم به پروستاگلاندین ای‌۱ (prostaglandin E1) بدل می‌شود. به نظر می‌رسد که این ماده می‌تواند مانع از تحریک علائم قاعدگی از سوی پرولاکتین شود. به عبارت بهتر، نقش پرولاکتین در تحریک علائم PMS را کاهش می‌دهد.

در سال ۲۰۱۰، پژوهشی انجام شد که نشان می‌داد، مصرف مکمل‌هایی حاوی ویتامین B6، ویتامین E و روغن گل مغربی به کاهش علائم قبل از قاعدگی یا همان PMS کمک می‌کند. البته هنوز، نمی‌توان درباره اثرگذاری صد در صد این روغن در کاهش ناراحتی‌های قبل از قاعدگی نظری داد، چون برخی تحقیقات بر مفید بودن آن صحه نمی‌گذارند.

 کاهش درد پستان

بعضی از زنان در دوران قاعدگی و قبل از آن، دچار درد در ناحیه پستان‌ها می‌شوند. ظاهرا مصرف روغن گل مغربی می‌تواند، درد سینه را کاهش دهد. اسید گاما لینولنیکِ موجود در روغن گل‌مغربی باعث کاهش التهاب می‌شود و نمی‌گذارد پروستاگلادین باعث ایجاد درد در پستان‌ها شود. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف روغن گل مغربی یا ترکیب این روغن و ویتامین E به مدت شِش ماه می‌تواند باعث کاهش دردهای دوره‌ای سینه در زمان قاعدگی شود.

 کاهش گُرگرفتگی

گرگرفتگی یکی از علائم شایع و ناخوشایند یائسگی است. بعضی محققان معتقدند که شواهد کافی برای اثرگذاری داروهای خانگی حاوی روغن گل مغربی در کاهش گرگرفتگی وجود ندارد. اما بعد از سال ۲۰۱۰، تحقیقاتی انجام شد که عکس این نتیجه‌گیری را ثابت می‌کرد. بنا به این تحقیقات، زنانی که به مدت شِش هفته، ۵۰۰ میلی‌گرم از این روغن را در روز مصرف می‌کردند، کمتر دچار گرگرفتگی می‌شدند و شدت و طول این مشکل هم برایشان کمتر می‌شد.

 کاهش فشار خون بالا

هنوز کاملا اثبات نشده که مصرف روغن گل مغربی می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود. در سال ۲۰۱۳، پژوهشی صورت گرفت که نشان می‌داد مصرف روغن گل مغربی تا حدی در کاهش فشار خون بالا نقش دارد. البته بعضی از پژوهش‌ها مانند آنچه در سال ۲۰۱۱ انجام شد هم نشان می‌دهد که مصرف این روغن دقیقا به کاهش فشار خون در دوران بارداری یا پره‌اکلامپسی کمکی نمی‌کند.

 بهبود سلامت قلب

بیماری های قلبی در تمام جهان بسیار شایع است. بسیاری از افراد در سراسر دنیا با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند. از این میان، تعدادی از درمان‌های خانگی مانند روغن گل مغربی بهره می‌برند. بنا به تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ روی موش‌ها انجام شد، روغن گل مغربی دارای خواص ضدالتهابی است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بسیاری از افرادِ دچارِ بیماری‌های قلبی در بدن خود التهاباتی دارند که البته دقیقا مشخص نیست این التهابات باعث بروز مشکلات قلبی شده است یا خیر.

 کاهش دردهای عصبی

نوروپاتی محیطی، یکی از نتایج شایع دیابت و برخی دیگر از مشکلات پزشکی است. تحقیقات قدیمی نشان می‌دهند که مصرف اسید لینولنیک باعث کاهش علائم نوروپاتی می‌شود. مشکلاتی مانند:

حساسیت به سرما و گرما؛  بی‌حسی؛  ضعف؛  مورمور شدن.

 کاهش درد استخوان‌ها

درد استخوان‌ها معمولا نتیجه یک اختلال مزمن التهابی موسوم به روماتیسم مفصلی است. بنا به پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۱ انجام شده، اسید لینولنیک در روغن گل مغربی، ظرفیت کاهش دردها در ناحیه استخوان را دارد و هیچ عارضه جانبی خاصی به جای نمی‌گذارد. برای مصرف این روغن و مکمل‌های آن در جهت کاهش درد استخوان می‌توانید به مدت سه تا ۱۲ ماه، روزی ۵۶۰ تا شِش هزار میلی‌گرم از آنها را استفاده کنید.

موارد منع استفاده از روغن گل مغربی

- در صورت سابقه حساسیت به روغن گل مغربی و یا سایر روغنهای گیاهی ، ژلاتین ، مواد محافظ ، رنگها و هرگونه مواد غذایی ویا دارویی دیگر.

آشنایی با ویژگی های درمانی قرص گل مغربی 

آشنایی با ویژگی های درمانی قرص گل مغربی 

قرص این گیاه برای رفع مشکلات زنانه قبل از عادت ماهیانه بسیار موثر است و میتواند باعث کم شدن درد سینه ها و برطرف کردن مشکلات ناشی از یائسگی موثر باشد. مردانی که به اختلالات نعوظ یا ناتوانی جنسی مبتلا هستند میتوانند از فرص روغن گل مغربی استفاده کنند. همچنین برای رفع آرتریت روماتوئید و اسکلروز میتوانید از این قرص استفاده و علائم ناشی از این عارضه ها را برطرف کنید. مبتلایان به امراض قندی ، قلبی و عروقی نیز میتوانند به این دارو روی بیاورند. به علاوه اینکه برای رفع سردرد های مزمن استفاده از این داروی گیاهی بسیار موثر خواهد بود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این گیاه تنظیم هورمون های بدن و افزایش سلامت بانوان و پیشگیری از سرطان سینه میباشد. همچنین انواع امراض ناشی از کم کاری کبد با استفاده از این دارو درمان خواهند شد.

ترکیبات موجود در قرص گل مغربی 

بذر این گیاه خشک میشود، این گیاه بدون بو بوده و طعمی تلخ دارد. روغن موجود در بذرهای این گیاه گرداوری شده و منبع مهم برای گاما لینولیک اسید به شمار میروند. مواد تشکیل دهنده روغن گل مغربی شامل لینولیک اسید ، گاما لینولیک اسید ، اولئیک اسید و پالمتیک اسید است. گاما لینولیک اسید نوعی اسید چرب غیر اشباع و مکمل غذایی و دارویی است که برای پوست و تنظیم کلسترول بدن نقش بسزایی ایفا میکند.

موارد منع مصرف و تداخلات دارویی گل مغربی

افرادی که از داروهای افزایش دهنده خونریزی مانند آسپرین ، کلوپیدوگرل و وارفارین استفاده میکنند باید در مصرف این گیاه احتیاط نمایند.

همچنین مصرف همزمان این دارو همزمان با داروهای ضد تشنج باعث شدت یافتن این بیماری خواهد شد.در صورت مصرف همزمان فرآورده های دارویی دیگر مخصوصا" داروهای ضد صرع و دارهای ضد انعقاد خون.

در صورت مصرف هم زمان با داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت تداخل دارد.

  • منبع
  • باریج
  • شرکت دارو سازی دانا
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید