امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278342
۲۵۹۵
۲
۰
نسخه چاپی

بیژن پاکزاد | با زندگینامه بیژن پاکزاد، طراح سرشناس ایرانی، آشنا شوید!

بیژن پاکزاد، طراح و تولیدکننده سرشناس ایرانی-آمریکایی لباس‌های مردانه و عطر و ادکلن بود. او با نام تجاری بیژن شناخته می‌شد.

بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد طراح و تولیدکننده سرشناس لباس‌ های مردانه، عطر و ادکلن و یكی از عرضه كنندگان گران ترین اقلام و سفارشات، برای پولدارترین افراد از ملیت های مختلف است. محصولات او که با نام تجاری “بیژن” شناخته می شود، برنده جوایز برترین‌ های جهان در عرصه عطر و ادكلن و مد و لباس برای طبقات مرفه بوده است.

بیوگرافی بیژن پاکزاد

بیژن در 15 فروردین 1323 در خانواده ای فوق العاده ثروتمند كه به قول خودش فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی در آن نهادینه شده بود در تهران متولد شد. خانواده بیژن جهت تحصیل او را به مدرسه ثروتمندان سوئیسی، یعنی “Le Rosey ” فرستادند و او در آنجا با شاهزاده های بزرگ مانند “پرنس ریتر” همكلاسی شد. درحقیقت تعداد زیادی از مشتریان سالهای بعد بیژن در همان مدرسه سوئیسی شناسایی و شكار شدند. بیژن همانجا دریافت كه سلیقه ی آدم های پولدار چگونه است و به چه شكلی می توان نظر آنها را برای خرید و سفارش اجناس به سوی خود جلب كرد.

بیژن در سن ۱۸ سالگی تصمیم گرفت به ادامه تحصیل در دانشگاه در رشته مهندسی شیمی بپردازد. او پس از پایان این دوره مهندسی، به تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه میلز در شهر سنت گال پرداخت و بعد از آن یک گالری در اطراف شهر میلان راه اندازی كرد. تحصیل در رشته بازاریابی آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود.

مهاجرت به آمریکا و آغاز فعالیت های تجاری

بیژن طراحی را در آلمان آموخت و در بازگشت به ایران اولین بوتیک مدرن و به قول خودش اولین بوتیک خارج از خرازی را به نام “پلنگ صورتی” در تهران تأسیس کرد، او سپس بوتیک دیگری به نام “سسیل جی” یا “نیکولا بلازی” گشود که اختصاصی ترین بوتیک تهران و محل خرید اعضای خانواده سلطنتی، دولتمردان و ثروتمندان ایران بود.

بیژن در سن ۲۹ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و ۳ سال بعد بوتیک مشهور خود را افتتاح نمود. این بوتیک که در واقع یک کاخ به سبک مدیترانه اى است، کمی بعدتر گرانترین فروشگاه دنیا نام گرفت.

بیژن در این فروشگاه که طراحی محصولات آن را شخصاً برعهده داشت، عمدتاً لباس، عطر و ادکلن به مشتریان سرشناس خود ارایه می کرد. تحصیلات او در کنار تجارب ارزشمندش از شناخت علائق و سبک زندگی ثروتمندان و نیز خلاقیت منحصر به فردش، منجر به تولید محصولات جذابی شد که به زودی شهرت او را دو چندان ساخت.

طراحی های منحصر به فرد بیژن نه تنها برایش جوایز متعددی به ارمغان آورد بلکه بسیاری از مردان مشهور جهان را مشتری همیشگی او ساخت. کسانی مانند باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان، سلطان ثروتمند برونئی، آرنولد شوارتزینگر، ولادمیر پوتین، تونی بلر، آنتونی هاپکینز، تام کروز و … . مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌ پوش‌ ترین‌ های (خوش پوش‌ ترین‌ ها) جهان خود قرار داد.

بیژن پاکزاد

ویژگی های بیژن پاکزاد

هوش و استعداد علاقه این طراح ایرانی باعث شده بود که بتواند سلیقه و خواست افراد مشهور را با توجه به موقعیت و شغلشان در نظر گرفته و برای هر کدام محصول جدید و منحصر به فرد خودش را داشته باشد . او توانست با استفاده از این نبوغ لباس و عطر و ادکلن مخصوص مردان معروف و ثروتمند را تولید کرده و دراختیار انها قرار دهد. شرق شناسی و اگاهی از عطر و رایحه های شرقی یک حسن و فرصت برای او محسوب می شد به طوری که مردان اروپایی به دلیل جدید بودن این رایحه ها و طرح ها و البته متفاوت بودنشان تمایل داشتند حتما از آنها داشته باشند.

بیژن پاکزاد با وجودی که یکی از متمولین امریکا و جهان محسوب می شد، هیچ وقت غرق در تجمل و اسراف نگردید او به غذاها و خوراک های ایرانی علاقه بسیار داشت و با وجود داشتن خانه و ماشین های لوکس هرگز برای خود محافظ نگرفت و معتقد بود این کار باعث دوری از مردم و فرهنگ ایرانی می شد و بدون محافظ هم می تواند از خود و اموالش محافظت کند.

خلاقیت و ذوق و استعداد این مبتکر ایرانی فقط به لباس و عطر ادکلن ختم نشد او علاقه زیادی هم به طراحی و ساخت کلت کمری و اسلحه و اتومبیل داشت و نوعی کلت کمری طراحی کرد که دسته های چرمی داشت و پادشاه عربستان فقط شش عدد از آن را سفارش داد. بیژن در زمینه طراحی حد و مرزی نمی شناخت و یکدفعه از طراحی عطر به سراغ اسلحه یا مثلا گل سر های لاکچری یا ساخت تخته نرد می رفت و البته در همه انها هم شماره یک و منحصر به فرد بود و افراد مشهور از آن خرید می کردند.

مثلا یکبار یک تاج الماس به قیمت ۲۰ میلیون دلار طراحی کرد و ان را به خانم درک بازیگر معروف امریکایی فروخت و این بازیگر در یک شو معروف از این تاج و نوار الماس استفاده کرد یا مثلا تخت نردی از جنس مر مر گران قیمتی طراحی کرد و بعد از ساخته شدن ان را به پادشاه برونئی فروخت. مهارت و شهرت وی در طراحی تا حدی پیش رفت که در سال ۱۳۸۹ کمپانی اتومبیل سازی رولز رویس در زمینه طراحی یک مدل  اتومبیل کوپه از بیژن پاکزاد کمک گرفت و طراحی کار خود را به وی سپرد و این یعنی شهرت و ثروت بیشتر برای این برند.

اتومبیل های لوکس بیژن پاکزاد

یکی از علاقمندی های این طراح ایرانی اتومبیل و خرید خودروهای لوکس است به طوری که کلکسیونی از ماشین ها گران قیمت و خاص و لاکچری دارد. Bentley Azure زرد رنگ با روکش های داخلی کاملا سیاه، Ferrari ۴۳۰ Spider به رنگ زرد،  Mercedes  Benz SLR McLaren سیاه رنگ که با طرح های خاصی منقش شده است، Rolls Royce زرد و Bugatti Veyron فقط بخشی از مجموعه ارزشمند او هستند که همگی در مقابل فروشگاه بزرگ و معروف وی پارک شده اند تا نشان از ثروت و شهرت این برند ایرانی باشند.

اتومبیل های لوکس بیژن پاکزاد

درآمد سالانه برند بیژن

درامد برند این طراح معروف ایرانی واقعا قابل تصور نیست و باعث شده است شهرت جهانی پیدا کند. بیژن سالانه از فروش محصولات خود چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار کسب درآمد می کند و البته به گفته خودش به توسعه و افزایش ان هم فکر می کرده است و تمایل داشت با جذب جوان های فعال، خلاق و با ذوق و البته جویای نام، برند خود را توسعه دهد.

زندگی خانوادگی بیژن پاکزاد

طراح و مبتکر ایرانی در زندگی خانوادگی هم موفق بود و با وجود اینکه ازدواج اول وی سرانجام نداشت اما در تربیت و همراهی فرزندان خود کم نگذاشت. بیژن از همسر اول خود یک دختر و از همسر دوم، دو فرزند یکی دختر و یک پسر داشت. دختر اول وی به نام نیکلا مانند پدر علاقه زیادی به طراحی و دنیای اکسسور های لوکس داشت برای همین در این مسیر فعالیت کرد و در حال حاضر یکی از طراحان مشهور و موفق امریکا می باشد. الکساندار دختر دیگر او وکیل و مانکن است.

بیژن پاکزاد

فوت بیژن پاکزاد

طراح لباس و عطر ایرانی مقیم امریکا در سال ۱۳۹۰ به دلیل سکته مغزی فوت نمود. این اتفاق در اتاق محل کارش رخ داد و همانطور که دوست داشت تا لحظه مرگ از کار و فعالیت دست نکشید. به دلیل شهرت و خدماتی که او در ایجاد شغل و ثروت در آمریکا انجام داده بود دانشگاه کالیفرنیا برای وی مراسم یاد بودی برگزار کرد که ۷۰۰ مهمان اختصاصی و ۱۲۰۰ مهمان عادی داشت. در مراسم یاد بود او پیام های تسلیتی از افراد مشهور دنیا نظیر بوش، فرح پهلوی و رئیس جمهور وقت آمریکا قرائت گردید که نشان از محبوبیت و اهمیت وی در دنیای اقتصاد داشت.

فوت بیژن پاکزاد

مهم‌ترین عوامل موفقیت بیژن پاکزاد

در ادامه رازهای موفقیت بیژن پاکزاد را برای شما بیان شده است.

1. آگاهی و درک نسبت به توانمندی‌های خود

در زندگینامه بیژن پاکزاد دیده می‌شود که او شناخت بسیار دقیقی از خود داشت و جوهره وجودی خود را به درستی درک کرده بود. او به این موضوع پی برده بود که فردی با قدرت ایجاد ارتباطات بالا با انسان‌‌های معروف است و در این مسیر گام درستی برداشت. او انسانی برون‌ گرا و فعال حرکتی بود.

2. سرمایه‌ گذاری روی دانایی خود

بیژن فقط به ذات و جوهره خود اکتفا نکرد. بلکه او با ادامه تحصیل در رشته‌های فنی مورد نیاز کسب‌ و‌ کار خودش مانند شیمی و سپس ادامه تحصیل در رشته بازاریابی برای پی بردن به رمز و راز شناسایی، شناساندن و کسب رضایت در طبقه مخاطبان هدف خودش را در راستای عالم بودن خود گام‌های درست و محکمی برداشت.

در زندگینامه بیژن پاکزاد می‌خوانیم که او هرگز از آموختن دست برنداشت و تنها به تحصیلات آکادمیک اکتفا نکرد و یادگیری او از دانشگاه بازار‌، ثابت بود.

3. نقش خانواده

بیژن می‌گوید که از خانواده‌‌ای مرفه و ثروتمندی برخوردار بوده است، اما معتقد است بیشتر از آنکه ثروت خانواده در موفقیتش تاثیر داشته باشد، از آن‌ها خلاقیت ابتکار و نوآوری را آموخته است. این نشان می‌دهد که خانواده‌اش از درک بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. بیژن می‌گوید که از خانواده‌اش، فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی را فرا گرفته است.

4. داشتن هدف و آرزوهای بزرگ

بیژن هدف‌ها و آرزوهای بزرگی در سر می‌پروراند. او به اهداف بسیار کوچک هیچگاه قانع نبود، او هیچگاه از شکست نمی‌ترسید و او تا آخرین لحظه دست از آفرینش و پیشرفت برنداشت.

5. توجه به تحقیقات بازاریابی

بیژن می‌گوید وقتی می‌خواستم عطر مردانه‌ای را بسازم که متفاوت باشد، سال‌های بسیاری را وقت صرف کردم و با مخاطبان هدف زیادی مصاحبه کردم و در نتیجه موفق شدم عطری را بسازم که جایزه اسکار نیویورک را کسب کند.

بیژن پاکزاد

6. توجه به کیفیت

اهمیت دادن و توجه به کیفیت آنقدر برای بیژن مهم و اساسی بود که یکی از تبلیغات او چنین است. «یکی بود یکی نبود، در سرزمین دور، جوانی زندگی می‌‌کرد که به کیفیت عشق می‌ورزید.» او پارچه‌های لباس‌‌های مشتریان خود را با دقت و وسواس بسیار زیاد انتخاب می‌کرد و اول خود آن‌ها را امتحان می‌کرد و وقتی از تمام ابعاد کیفیت آن‌ها مطمئن می‌‌شد، آنگاه برای مشتریانش از آن استفاده می‌کرد.

7. توجه کردن به مدیریت ارتباط با مشتریان

مشتری برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. بیژن تمام مشتریان خود را به اسم می‌شناخت و از اهداف او شناختن تمام مشتریان و توقعات آن‌ها بود.او به تفاوت بین مشتریانش احترام زیادی می‌گذاشت و محصولات را متناسب با سلیقه و خواست و موقعیت آن‌ها طراحی می‌‌کرد و حتی اگر مشتری در خواست می‌کرد که بیژن به منزل یا محل کار او برود بیژن آن را قبول می‌‌کرد.

8. عشق به کار

انسان‌های موفق هیچ گاه برای این کار نمی‌کنند که درآمد داشته باشند تا زندگی کنند، بلکه آن‌ها کار و تلاش می‌‌کنند تا زندگی خود را با لذت بگذرانند بیژن می‌‌گوید که به کار کردن هفت روز هفته نیاز ندارد. اما این کار را انجام می‌دهم چون به کارم عشق می‌ورزم.

9. تعیین بازار هدف

بازار هدف اصلی بیژن همان افراد ثروتمند بودند. هرچند بیژن پاکزاد برای طبقات متوسط جامعه نیز محصولاتی را طراحی کرده بود، اما تمرکز اصلی او بر طبقات پولدار جامعه بود او آن‌ها را به خوبی هدف قرار داده بود و در راستای رضایت مشتریانش اقدام می‌کرد و آنگونه به طراح مشهور جهان معروف شد.

  • منبع
  • پرورش افکار
  • آکادمی بازار
  • لوکس تهران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید