امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283987
۲۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

ناسا تصویری عجیب از تپه‌های شنی دایره‌ای مریخ منتشر کرد!

ناسا تصویری عجیب از تپه‌های شنی دایره‌ای مریخ منتشر کرد!

فضاپیمای مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، یکی از ساکنان قدیمی سیاره سرخ، تصویر جدیدی منتشر کرده است که در آن شاهد تپه‌های شنی عجیب و منحصر‌به‌فرد روی سطح سیاره مریخ هستیم.

دوربین HiRise مدارگرد شناسایی مریخ در گذشته نیز عکس‌هایی از تپه‌های شنی روی سطح این سیاره ثبت کرده بود، اما در این تصویر جدید، آن‌ها به شکل طرح‌هایی توخالی روی سیاره دیده می‌شوند. «آلفرد مک‌ایون»، اخترزمین‌شناس، درباره این تصویر نوشت:

«تپه‌های شنی با اشکال و اندازه‌های مختلف در مریخ وجود دارند. در این مثال، تپه‌ها تقریباً کاملاً دایره‌ای هستند که پدیده‌ای غیرعادی است.»

تپه‌ های شنی روی سطح مریخ

مریخ سیاره‌ای پر از گردوغبار، شن و باد است که آن را به مکانی مناسب برای تشکیل تپه‌های شنی تبدیل می‌کند. با یک نگاه دقیق به تصویر بالا می‌توان متوجه شد که این تپه‌ها دایره‌های دقیقی نیستند.

مک‌ایون در این رابطه ادامه می‌دهد:

«آن‌ها اندکی نامتقارن هستند و در قسمت‌های جنوبی صفحه‌های خود لغزش تندی دارند. این نشان می‌دهد که ماسه به‌طور کلی به‌سمت جنوب حرکت می‌کند، اما جهت بادها ممکن است متغیر باشد.»

محققان دوربین HiRise در دانشگاه آریزونا، درحال مطالعه این منطقه با هدف نظارت بر تغییرات فصلی در پوشش یخبندان بوده‌اند، اما این تصویر نشان می‌دهد که هیچ یخبندانی در این منطقه وجود ندارد. هرچند تصاویری شبیه به این مورد از سیاه مریخ ممکن است برای برخی افراد ماورایی به‌نظر برسد، اما درحقیقت ارتباط بین آن و سیاره ما را نشان می‌دهد.

زمین نیز دارای تپه‌های شنی فوق‌العاده زیبای زیادی است که در مورد باد و تغییر فصل‌ها، داستان مشابهی را بیان می‌کنند.

درحال‌حاضر مریخ‌نوردها و ابزارهای علمی زیادی روی سطح سیاره سرخ درحال تحقیق و کشف شواهد جدیدی هستند، اما اخیراً برخی پژوهشگران در مقاله‌ای گفته بودند که کشف حیات بیگانه در مریخ با مریخ‌نوردهای فعلی غیرممکن است و آن‌ها به ابزارهای موردنیاز برای انجام این کار مجهز نشده‌اند.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید