امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278496
۹۹۸
۱
۰
نسخه چاپی
توهم فرگولی (Fregoli)

توهم فرگولی چیست؟! علائم و نشانه های توهم فرگولی

توهم فرگولی یک اختلال روانی نادر است که در آن فرد به این باور می‌رسد که افراد دیگر، اشیا، یا حیوانات، جاسوسانی هستند که برای آسیب رساندن به او فرستاده شده‌اند. این اختلال همچنین به عنوان توهم تعقیب شناخته می‌شود.

توهم فرگولی چیست؟! علائم و نشانه های توهم فرگولی

توهم فرگولی

توهم فرگولی اختلال روانی نادری است که در آن فرد مبتلا باور دارد که دوستان و اطرافیانش یا کسانی که قصد آزار او را دارند، می‌توانند ظاهر غریبه‌ها را به خود بگیرند. به این معنا که افراد متفاوت در اصل یک شخص می‌باشد که ظاهر و حتی جنسیت‌ اش را تغییر می‌دهد یا  لباس مبدل می‌پوشد.

این سندرم ممکن است با یک ضایعه مغزی مرتبط باشد و اغلب طبیعت پارانوئیدی دارد یعنی فرد بسیار شکاک است و همه را دشمن خود می‌داند و معتقد است دیگران قصد آزار او را دارند.

فرد مبتلا به توهم فرگولی همچنین ممکن است مکان‌ها، اشیا و اتفاقات را بشکل نادرستی بخاطر آورد. این اختلال با توجه به «حافظه‌ی وابسته – associative nodes» قابل توضیح است. حافظه‌ی وابسته همچون یک رابط بیولوژیک میان اطلاعات شخص از دیگران و ارتباط آن با یک چهره‌ی خاص (از نظر بیمار) عمل می‌کند. این بدان معناست که اگر چهره‌ای شبیه به یک چهره‌ی آشنا برای بیمار باشد، بیمار او را به عنوان فردی که می‌شناسد و این چهره شبیه اوست، به خاطر خواهد آورد.

این سندرم نام خود را از بازیگر ایتالیایی، لئوپارد فرگولی (Fregoli) گرفته است. فرگولی به خاطر توانایی‌اش در تغییر چهره‌ی سریع، حین بازی روی صحنه مشهور بود.

کوربون و فیل (P. Courbon  و (G. Fail برای اولین بار ابتلا به این توهم را در مقاله‌ی خود  (Syndrome d’illusion de Frégoli and schizophrénie)  در سال ۱۹۲۷ گزارش کردند. آن‌ها وضعیت یک زن ۲۷ ساله را که در لندن زندگی می‌کرد، توصیف کردند، که فکر می‌کرد توسط دو بازیگر که اغلب اوقات در تئاتر دیده بود، تعقیب می‌شود. این زن فکر می‌کرد که این افراد او را تعقیب می‌کنند، و خود را به شکل افرادی که می‌شناسد یا ملاقات کرده‌ است، درمی‌آورند.

علائم و نشانه ها و توهم فرگولی

علائم توهم فرگولی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• باور به اینکه افراد دیگر، اشیا، یا حیوانات، جاسوسانی هستند که برای آسیب رساندن به او فرستاده شده‌اند.

• احساس اینکه تحت نظر یا تحت تعقیب است.

• اجتناب از مکان‌ها یا موقعیت‌هایی که احساس می‌کند در آن‌ها در معرض خطر است.

• افکار خودکشی یا خشونت علیه دیگران.

علائم توهم فرگولی در کودکان

علائم توهم فرگولی در کودکان می‌تواند متفاوت از بزرگسالان باشد. برخی از علائم شایع توهم فرگولی در کودکان عبارتند از:

• نگرانی بیش از حد در مورد امنیت خود

• اجتناب از مدرسه یا سایر موقعیت‌های اجتماعی

• بد خوابیدن

• بدخلقی یا رفتارهای پرخاشگرانه

• ترس از افراد خاص یا مکان‌های خاص

اگر کودک شما علائمی از توهم فرگولی را نشان می‌دهد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

توهم فرگولی چیست؟! علائم و نشانه های توهم فرگولی

دلایل ایجاد توهم فرگولی

توهم فرگولی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

آسیب مغزی

آسیب به قسمت‌هایی از مغز که مسئول پردازش اطلاعات حسی یا احساسی هستند، می‌تواند منجر به توهم فرگولی شود. این آسیب می‌تواند ناشی از سکته مغزی، تومور مغزی، یا سایر آسیب‌های مغزی باشد.

اختلالات روانی

توهم فرگولی اغلب در افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند، مانند اسکیزوفرنی، افسردگی شدید، یا اختلال شخصیت مرزی، دیده می‌شود. این اختلالات می‌توانند منجر به توهمات و هذیان‌هایی شوند که شبیه به علائم توهم فرگولی هستند.

مصرف مواد مخدر یا الکل

مصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند منجر به توهماتی شود که شبیه به علائم توهم فرگولی هستند.

بیماری‌های جسمی

در برخی موارد، توهم فرگولی می‌تواند ناشی از یک بیماری جسمی باشد، مانند تومور مغزی یا اختلالات متابولیک.

توهم فرگولی چیست؟! علائم و نشانه های توهم فرگولی

راه های درمان سندرم فرگولی

درمان توهم فرگولی به علت آن بستگی دارد. اگر ناشی از یک بیماری جسمی باشد، درمان بیماری جسمی می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. اگر ناشی از یک اختلال روانی باشد، درمان اختلال روانی می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. در برخی موارد، داروهای ضد روان پریشی یا داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است مفید باشند.

در موارد شدید، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود یا دیگران باشد.

موارد مشهور توهم فرگولی

موارد مشهوری از توهم فرگولی وجود دارد که در تاریخ ثبت شده‌اند. به عنوان مثال، ماری آنتوانت، ملکه سابق فرانسه، در طول بازداشت خود در زندان، دچار توهم فرگولی شد. او معتقد بود که نگهبانان زندان برای آسیب رساندن به او فرستاده شده‌اند.

مورد دیگری که بسیار مشهور است، مربوط به نیکلاس کیج، بازیگر آمریکایی است. او در سال 1990 دچار توهم فرگولی شد و معتقد بود که افراد دیگر، اشیا، یا حیوانات، قصد آسیب رساندن به او را دارند. او پس از مدتی بهبود یافت.

سخن آخر

توهم فرگولی یک اختلال روانی جدی است که می‌تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، با درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می‌توانند بهبود یابند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید