امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277061
۶۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

جیمز مدیسون | جیمز مدیسون پایه گذار تعدیل و توازن قدرت در قانون اساسی آمریکا

جیمز مدیسون | جیمز مدیسون پایه گذار تعدیل و توازن قدرت در قانون اساسی آمریکا

خانواده جیمز مدیسون

جیمز مدیسون زاده ۱۶ مارس ۱۷۵۱ فرزند ارشد جیمز مدیسون، پدر صاحب مزارع تنباکو و الینور رز کانوی (معروف به "نلی")، دختر یک تاجر تنباکوی ثروتمند می باشد.

او در مزرعه ناپدری مادرش در شهرستان کینگ جورج، ویرجینیا به دنیا آمد ، اما خانواده خیلی زود به مزارع جیمز مدیسون پدر در ویرجینیا نقل مکان کردند. مدیسون شش خواهر و برادر داشت: فرانسیس (متولد 1753) ، آمبروز (متولد 1755) ، نلی (متولد 1760) ، ویلیام (متولد 1762) ، سارا (متولد 1764) ، الیزابت (متولد 1768).

خانواده مدیسون در مزارع خود بیش از 100 نفر برده داشتند.

مدیسون مردی خجالتی و شاید کم‌صلابت‌ترین بنیان‌گذار [ایالات متحده] بود. او قدی کمتر از یک متر و شصت و هفت سانتی‌متر، بینی تیز و سری کم‌مو داشت. مدیسون از بیماری‌های مزمن متعددی از جمله تب، اسهال و حملات صرع رنج می‌برد. او در ۲۱ سالگی چنین نوشت: «اکنون چندان ضعیف و ناتوان هستم که از تصور و تعقیبِ شگفتی‌هایِ دنیا عاجزم، زیرا که احساسم در چند ماهِ گذشته به من می‌گوید که انتظار عمر طولانی و توأم با سلامتی را نداشته باشم.» دردسرسازترین بیماری‌اش آن‌گونه که بعدها از آن یاد می‌کند «حملات ناگهانی مزمن؛ چیزی تقریباً شبیه صرع که کارکردهای فکری را متوقف می‌کرد.»

تحصیلات جیمز مدیسون

اولین تحصیلات جیمز مدیسون جونیور در خانه، احتمالاً توسط مادر و مادربزرگش و در مدرسه ای واقع در مزرعه پدرش بود. در سال 1758، او تحصیل در مدرسه رابرتسون را آغاز كرد كه توسط معلم خصوصی اسكاتلندی دونالد رابرتسون اداره می شد و در آنجا انگلیسی ، لاتین ، یونانی ، فرانسوی و ایتالیایی و همچنین تاریخ ، حساب ، جبر ، هندسه و جغرافیا را آموخت. بین سالهای 1767 و 1769 ، مدیسون زیر نظر رئیس دانشگاه توماس مارتین تحصیل کرد که به همین منظور توسط خانواده مدیسون استخدام شد.

مدیسون از سال 1769 تا 1771 در کالج نیوجرسی (که در سال 1896 به دانشگاه پرینستون تبدیل می شود) تحصیل کرد. وی دانش آموز ممتازی بود و رشته های مختلفی از جمله سخنوری ، منطق ، لاتین ، جغرافیا و فلسفه را مطالعه کرد.

کتاب‌خانه‌ی کالج مملو از کتاب‌های نویسندگانِ روشن‌گریِ اسکاتلندی مانند آدام اسمیت و آدام فرگوسن و نیز آثار مهم حقوق طبیعی کسانی چون جان لاک و نامه‌های کیتو اثر مشترک جان ترنچارد و توماس گوردون بود. مدیسون در سپتامبر 1771 فارغ‌التحصیل شد.

جیمز مدیسون و سیاست

در 25 آوریل 1776 مدیسون که جوانی بیست و پنج ساله بود به عنوان قانون‌گذار انتخاب شد تا به تهیه‌ی پیش‌نویس قانون اساسی ایالتی ویرجینیا کمک کند. نخستین مشارکت‌اش در راه آزادی‌های مدنی ارائه‌ی لایحه‌ای بود که تصریح می‌کرد «همه‌ی انسان‌ها به صورتی برابر مستحق آن هستند تا از آزادی انجام شعائر مذهبی بنا به حکم وجدان و بدون کیفر و بی حد‌و‌حصر از سویِ حاکم بهره‌مند شوند، مگر این‌که حراست از آزادی برابر و موجودیت ایالت آشکارا در خطر باشد.

مدیسون برای اولین بار خواستار کنوانسیون قانون اساسی در سال 1786 شد و هنگامی که این کنوانسیون در سال 1787 تشکیل شد، بیشتر قانون اساسی ایالات متحده را نوشت که یک دولت فدرال قوی را ترسیم می کرد. پس از پایان کنوانسیون، وی، جان جی و الکساندر همیلتون با هم مقالات فدرالیست را نوشتند، مجموعه مقالاتی که قصد داشتند افکار عمومی را به تصویب قانون اساسی جدید برسانند. مدیسون از 1789 تا 1797 به عنوان نماینده ایالات متحده فعالیت می کرد.

جیمز مدیسون بنیان‌گذارِ ایده‌ی تعدیل و توازن قوا برای تحدید قدرت حکومت نبود، ولی بیش از هر کس دیگری به پیش‌برد آن کمک کرد. متفکرین سیاسی پیشین که به تجربه‌ی بریتانیایی استناد می‌کردند، در باب تعدیل و توازن در آمیزه‌ای از حکومت سلطنتی سخن گفته بودند اما مدیسون به کاربست این اصل در حکومتی جمهوری کمک کرد. مدیسون بر خلاف متفکرین معتبری چون شارل دو منتسکیو سخت بر این عقیده بود که تعدیل و توازن می‌تواند به حراست از آزادی در یک جمهوری بزرگ یاری رساند.

دوستی نزدیک مدیسون با رئیس‌جمهور پیش از خود باعث شده بود تا وی تجربه ریاست بر وزارت خارجه آمریکا را در کارنامه کاری خود به ثبت برساند. وی در سال 1809 به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد. مدیسون در حالی اولین دور حضور خود را در این سمت به پایان رساند که کشورش به دلیل افزایش تنش‌ها با انگلیس در آستانه یک جنگ قرار داشت. او در سال 1812 با پیروزی بر «دی فیت کلینتون»، رقیب فدرالیست خود بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شد، اما نتوانست در بسیج نیروهای مختلف آمریکا علیه حملات انگلیسی‌ها توفیقی حاصل کرده و در نهایت با ورود نیروهای بریتانیا به واشینگتن در سال ۱۸۱۴ مجبور به فرار به ویرجینیا شد. در سال 1814 معاهده گنت به جنگ پایان داد.

سابقه مدیسون همانند هموطنانش در ویرجینیا به سبب برده داری لکه دار بود. میراثی که او هرگز نمی‌توانست از آن بگریزد. او به هدف کسب درآمد کافی بدون برده داری چندین کار مخاطره‌آمیز را امتحان کرد اما هیچ‌یک کارگر نیفتاد در نهایت حتی در بستر مرگ هم برخلاف جورج واشینگتن، برده‌های خودش را آزاد نساخت.

ایالت‌های لوئیزیانا و ایالت ایندیانا در دوران او به ایالات متحده پیوستند.

مرگ جیمز مدیسون

زمان مرگِ مدیسون در اوایل سال 1836 فرا رسید، آن‌گاه که او از تب، کوفتگی و تنگی نفسِ مزمن رنج می‌برد. او در 27 ژوئن آخرین کلمات خود را درباره‌ی دوستی با جفرسون نگاشت. روز بعد در هنگام صبحانه، ناگهان نقشِ زمین شد و درگذشت. او در گورستانِ خانوادگی در نیم مایلی جنوب منزل خود به خاک سپرده شد.

به‌ لطفِ بینش، سعی و جهد و ایثار جیمز مدیسون، به رغم همه‌ی کاستی‌ها، تعدیل و توازن قدرت در قانون اساسی همچنان موثرترین ابزاری است که برای تحدید حکومت تدبیر شده است.

  • منبع
  • بورژوا
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید