امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276333
۲۷۶۱
۱
۱
نسخه چاپی

تمام اطلاعات درباره معبد کوکولکان در مکزیک

تمام اطلاعات درباره معبد کوکولکان در مکزیک

مع بد کوکولکان در مکزیک 

  معبد کوکولکان یکی از شناخته شده ترین عکس ها در جهان است. 

شهر باستانی چیچن ایتزا در مکزیک واقع شده است. این تمدن دارای دانش عمیقی در نجوم، ریاضیات، معماری بود. با توجه به اطلاعاتی که به دوران ما رسیده است، بیش از 30،000 نفر در این شهر زندگی می کردند. در میان پوشش گیاهی سرسبز جنگل، ویرانه های بیش از 30 ساختمان با مهمترین جاذبه ها، بهمراه اهرام مایاها وجود دارند که معبد کوکولکان از جمله آن های می باشد.  

کوکولکان، خدای اساطیری سرخپوستان آمریکای مرکزی که به معنای مار بالدار است که در بین اقوام تولتک و آزتک به عنوان Quetzalcoatl شناخته می‌شود.

معبد کوکولکان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سازه‌ی مذهبی و تشریفاتی در چیچن ایتزا است. اسپانیایی‌ها آن را ال کاستیلو به معنای قصر نامیده‌اند. با این حال این هرم هیچ شباهتی به قصر ندارد و در واقع هرمی است که برای مقاصد مذهبی و مشاهدات نجومی ساخته شده است.

کوولکان ۹ طبقه و ۴ راه پلکان با مجموع ۳۶۵ پله دارد که برابر با تعداد روز‌های سال است.   

تمام اطلاعات درباره معبد کوکولکان در مکزیک

 این هرم با ارتفاع ۲۷ متر بین قرن یازدهم تا سیزدهم، درست روی فونداسیون معابد قبلی ساخته شده است. معماری معبد به نحوی است که اطلاعات خاصی با توجه به تقویم مایایی را رمزگذاری می‌کند و به لحاظ جهت‌گیری، انقلابین و اعتدالین را نشان می‌دهد. هر جهت از این سازه‌ی چهاروجهی دارای پلکانی با ۹۱ پله است که در مجموع با پله‌های قرار گرفته در سکوی بالایی بنا، به تعداد روزهای سال، یعنی ۳۶۵ پله دارد. 

   

زمانی که دانشمندی به نام رنه چاوز سگورا می خواست از ضخامت واقعی دیوارهای قابل مشاهده آگاهی یابد ناگهان اسکنر وجود اتاق های مخفی را تشخیص داد. هر یک از این ساختمان ها مانند عروسک های تودرتو در هرم قرار گرفته اند. در زیر نمای پردازش شده هرم باستانی مایاها ، لایه ای از آوار وجود دارد و در زیر آن یک ساختار حتی باستانی ترِ هرم قرار دارد. پلکان آن به یک معبد مقدس دارای دو اتاق منتهی می شود. در مرکز آن تختی به شکل پلنگ با چشم های یشم و یک مجسمه‌ی چاک‌مول (Chac Mool) قرار داشت. این مجسمه انسانی را نشان می‌دهد که به پشت و به حالت خمیده خوابیده، سرهایش بالا قرار داد و به یک طرف چرخیده است و یک سینی را روی شکم خود نگه داشته است. 

تمام اطلاعات درباره معبد کوکولکان در مکزیک

کارشناسان این موضوع را با این واق عیت توضیح می دهند که مایاهای باستان تخریب سازه های قدیمی را عملی نمی کردند. آنها به سادگی ساخت و سازهای جدید را در بالای ساخت و ساز موجود آغاز کردند.

  

تمدن‌های مایای در فواصل معین اهرام بزرگ‌تری روی هرم‌های قبلی می‌ساختند که معبد کوکولکان نیز یکی از همین نمونه‌ها است. در اواسط دهه‌ی ۱۹۳۰، دولت مکزیک هزینه‌ی عملیات حفاری در هرم را متقبل شد. بعد از چندین بار تلاش ناموفق، آن‌ها توانستند پلکانی زیر وجه شمالی هرم پیدا کنند. با ادامه‌ی حفاری‌ها آن‌ها پی بردند که معبددیگری زیر معبد فعلی مدفون شده است.

تمام اطلاعات درباره معبد کوکولکان در مکزیک

پلکان وجه شمالی هرم، اصلی‌ترین مسیر مقدسی بود که به بالای هرم می‌رسید. هنگام غروب در اعتدال بهاری و پاییزی، تابش نور آفتاب به تراس‌های پلکانی هرم، سایه‌ی شگفت‌انگیز و مختصری را تشکیل می‌داد که در کناره‌های پلکان شمالی به نمایش در می‌آمد. خطی دندانه‌دار متشکل از چندین مثلث ایجاد می‌شد که ظاهر یک مار بلند را القا می‌کرد که در نهایت به مجسمه‌ی سنگی سر کوکولکان (مار بالدار) در پایین پلکان می‌رسید. در کنار سر کوکولکان، درگاهی بود که به یک پلکان داخلی راه داشت. این پلکان نیز به معبد کوچکی می‌رسید که مجسمه‌ی چاک‌مول در آن قرار گرفته بود.

  • منبع
  • کجارو
  • تاریخ ما

۱ دیدگاه

 
ir
آمنه | ۱ سال پیش
جالب بود.
۱
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید