امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283305
۱۱۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

محافظت از آلت تناسلی و کیسه بیضه: اهمیت محافظت و پیشگیری از بیماری‌ ها و آسیب‌ ها

تمام اطلاعات درباره محافظت از آلت تناسلی و کیسۀ بیضه که باید بدانید

بیضه ها قبل از تولد، درون شکم قرار داشته و بعد از تولد پایین می‌آید و در کیسه بیضه قرار می‌گیردکه دارای لوله‌های پیچ خورده بسیاری است که مسئولیت ساخت اسپرم را برعهده دارند.

کیسه بیضه، کیسه ای از پوست است که در جلوی لگن، بین پاها قرار گرفته است. در درون کیسه بیضه، بیضه ها قرار گرفته است. این دو غده بیضی شکل مسئول تولید و ذخیره اسپرم هستند. آن ها همچنین چندین هورمون تولید می کنند که اصلی ترین آنها تستوسترون است.

کیسه بیضه بیرون از بدن قرار دارد زیرا نیاز به دمای پایین تری نسبت به ارگان های داخلی بدن دارد. این دمای پایین به حفظ و تولید اسپرم کمک می کند. کیسه بیضه به محافظت از ساختارهای داخل بیضه‌ها، جایی که اسپرم و هورمون‌های مهم تولید می‌شوند، کمک می‌کند. علاوه بر این، کیسه بیضه از  رگ های خونی اصلی و همچنین لوله هایی که اسپرم را از بیضه ها به داخل آلت تناسلی برای انزال آزاد می کنند نیز محافظت می کند.

آلت تناسلی مردان، قسمت خارجی است که شکلی استوان‌ه‎ای دارد. اندازه آلت تناسلی مردان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این اندام فاقد استخوان بوده و از رگ‌‎های خونی و بافت اسفنجی تشکیل شده است.

آلت تناسلی و بیضه‌ها در آقایان جزء اندام بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و نیاز بیشتری به محافظت دارد. سلامت آلت تناسلی و بیضه‌‎ها به مسائل متعددی وابسته است و هم چنین محافظت از آلت تناسلی و کیسه بیضه در پسران راهکارهای متعددی دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

محافظت از آلت تناسلی در مردان

همان‌طور که گفته شد آلت تناسلی مردان از اندام‌های حساس و آسیب‌‎پذیر بدن آن‌هاست به همین علت لازم است برای پیشگیری از بیماری‌ها و صدمات، از این قسمت حساس بدن به خوبی محافظت کرد. یکی از راه‎‌های مراقبت از آلت تناسلی مردان رعایت بهداشت و هر روز شستن آلت است به این صورت که آلت را به آرامی شستشو داده، خشک کرده و از لباس زیر کاملا تمیز و خشک شده استفاده شود.

از دسته عواملی که همیشه آلت را در معرض خطر قرار می‌‎دهد، ورزش‌های سنگین و ورزش‌‎هایی‌ست که در آن‌ها احتمال فشار زیاد و اصابت ضربه به آلت وجود دارد. در این گونه مواقع باید از ورزش‌هایی که احساس می‌کنیم فشار زیادی به آلت وارد می‌کند، خودداری کرده و از اصابت هر شئ و ورود ضربه به آلت تا حد ممکن جلوگیری کرد.

محافظت از بیضه‌ها

بیضه یک غده‎ی جنسی است که وظیفه تولید اسپرم و هورمون‌هایی چون تستوسترون را برعهده دارد. درون بیضه‌ها لوله‌های فراوانی وجود دارد که به آن‌ها لوله‌‎های اسپرم ساز نیز می‌گویند. بیضه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند مراقبت فراوان است زیرا در صورت ایجاد بیماری‌های بیضه و ورود ضربه به این قسمت، علاوه بر ایجاد و احساس درد شدید، احتمال عواقب و بیماری‌هایی ‎چون عدم باروری وجود دارد.

یکی از راه‌های محافظت از بیضه برای ورزشکاران و کسانی که در طول فعالیت‌های خود احتمال آسیب به بیضه‌ها را می‌دهند استفاده از محافظ بیضه است. هم‌چنین برای پیشگیری از انواع آسیب و بیماری‌های بیضه و محافظت از آن لازم است از استعمال سیگار و به‌‎طور کلی هرگونه دخانیات خودداری کرده و استفاده از مواد غذایی مفید مانند: اسفناج، هویج، آووکادو، شکلات تلخ و گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود جای دهند.

آسیب‌های آلت تناسلی

آلت تناسلی مردان ممکن است دچار آسیب‌های مختلفی شود، این آسیب‌ها هم شامل بیماری‌ها و هم صدمه و ضربات به این ناحیه است. یکی از آسیب‌هایی که اغلب مردان از اتفاق افتادن آن، ترس و واهمه دارند، شکستن آلت تناسلی است. آلت تناسلی مردان بر خلاف این موضوع که از استخوان تشکیل نشده است، ممکن است در زمان نعوظ و در اثر ورود فشار زیاد و ناگهانی به آن دچار شکستگی شود.

آسیب بعدی مشکل نعوظ طولانی مدت است که معمولا در اثر مصرف برخی داروهای ضد اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود، این نعوظ گاه تا چند روز نیز طول می‌کشد. گاه نیز در اثر خودارضایی یا یک رابطه جنسی خشن، آلت دچار آسیب‌هایی چون درد، قرمزی، تورم و کبودی می‌شود. بهتر است پیش از این اتفاقات در محافظت از آلت تناسلی و بیضه‌ها دقت کنید.

آسیب‌های بیضه و کیسه بیضه

قسمت بیضه در بدن آقایان به علت وجود لوله‌های پیچ در پیچ و عدم وجود بافت ماهیچه‌ای و عضلانی، از آلت تناسلی آن‏‌ها نیز حساس‌‎تر بوده و هرگونه صدمه به بیضه‌ها درد فراوانی در بدن شخص به‌وجود می‌آورد. این عضو از بدن نقش بسیار مهمی در تولید مثل دارد به همین علت لازم است بعد از هر صدمه‌‎ای حتما به پزشک مراجعه شود. هر آسیبی که به بیضه وارد شود، به آن (ترومای بیضه) گفته می‌شود. برخی از این آسیب‌ها شامل:

• پارگی بیضه: که در اثر ورود یک ضربه سنگین به بیضه‌ها ایجاد می‌‎شود.

• پیچ خوردگی بیضه: در بیضه طنابی به نام اسپرماتیک وجود دارد. گاهی به علت برخورد ضربه با بیضه یا کیسه بیضه این طناب پیچ خورده و مانع از خون‎رسانی به بیضه‌ها می‌شود.

• کبودی بیضه: اگر مویرگ‌‎های موجود در بیضه پاره شوند، بیضه دچار کبودی و خون مردگی می‌شود.

• از بین رفتن پوست بیضه: در بعضی موارد بسیار نادر، پوست بیضه یا همان کیسه بیضه به علت بعضی آسیب‌ها و مشکلات از بین می‌رود.

عوارض آسیب به آلت تناسلی و بیضه در مردان

آسیب‌‎هایی که به آلت تناسلی مردان و بیضه‌های آن‌‎ها وارد می‌شود، گاه عوارضی از خود به جای می‌گذارد. عوارض آسیب به آلت تناسلی مردان می‌‎تواند مواردی چون: آسیب به بافت آلت، عفونت، مشکل در ادرار، اختلالاتی در نعوظ و آسیب به غدد جنسی آن‌ها باشد.

عوارض آسیب به بیضه‌ها نیز مواردی چون:

• ناباروری

• عفونت بیضه‌‎ها

• از بین رفتن بیضه‌ها

• سلولیت کیسه بیضه و سایر عوارض اشاره کرد.

برای درمان آسیب‌ها بیضه لازم است حتما به فوق تخصص اورولوژی مراجعه کرد.

محافظت از آلت تناسلی و کیسه بیضه: اهمیت محافظت و پیشگیری از بیماری‌ ها و آسیب‌ ها

بیماری‌های آلت تناسلی مردانه و بیضه‌ها

بیماری‌های آلت تناسلی مردان عبارت‌اند از:

سرطان آلت تناسلی

یکی از بیماری‌های آلت تناسلی در مردان سرطان آلت تناسلی است که خود به پنج نوع از سرطان تقسیم می‌‎شود.

بیماری پیرونی

 در اثر ابتلا به بیماری پیرونی، فرد نعوظ بسیار دردناکی داشته و آلت در هنگام نعوظ دارای یک انحنا است.

بیماری بالانیت

بیماری دیگر که معمولا در اثر عدم رعایت بهداشت به‌‏‎وجود می‏‌آید، بیماری بالانیت است. در اثر این بیماری پوست قسمت ختنه‌گاه دچار التهاب شده و باعث ایجاد عفونت می‌‎شود.

بیماری هیپوسپادیاس

 این بیماری یک بیماری مادرزادی است که در آن سوراخ میزراه در زیر سر آلت، یعنی در قسمت پایینی آن قرار دارد.

بیماری‌ های مرتبط با بیضه مردان عبارت‌اند از:

سرطان بیضه

 سرطان بیضه در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها بیضه ایجاد می‌شود. میزان ابتلا به نوع بدخیم این بیماری عموما شیوع زیادی نداشته و قابل درمان است.

واریکوسل

 بزرگ شدن رگ‌های بیضه را واریکوسل می‌گویند. این بیماری در بین مردان شایع بوده و حدود 20 درصد از افراد به این بیماری دچار می‌شوند. بیماری واریکوسل نیز قابل درمان است.

هیدروسل

 ابتلا به بیماری هیدروسل هم در نوزادان و هم در بزرگ‌سالان دیده می‌شود. هیدروسل به تجمع مایعات در بیضه‌ها گفته می‌شود. با ابتلا به این بیماری، بیضه‌ها متورم شده و باعث احساس فشار در شکم می‌‎شود.

کیست بیضه

 گاهی اوقات کیست‌هایی در ناحیه بیضه احساس می‌شود که اسپرم درون آن قرار گرفته است. این نوع از کیست اغلب بی‏‌خطر بوده و به خودی خود از بین می‌رود.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیضه

همیشه نمی‌توان از آسیب بیضه جلوگیری کرد، اما این اقدامات به محافظت از شما کمک خواهد کرد:

• پوشیدن بیضه بند، هنگام ورزش کردن: اگر فعالیتی همچون بازی بیسبال یا هنرهای تجسمی با فلز انجام می‌دهید که احتمال آسیب و ضربه به بیضه در آن وجود دارد، از لباس‌های زیر مخصوص و حفاظت کننده از بیضه استفاده کنید. مطمئن شوید که بیضه بند انتخابی متناسب با ساختار بدنی شما بوده و به خوبی و درستی دور بیضه و آلت تناسلی شما قرار گرفته است.

• بستن کمربند ایمنی در اتومبیل

• سنجیدن همه جوانب در هنگام موتور سواری یا دوچرخه سواری

• در هنگام استفاده از ماشین آلات صنعتی بسیار مواظب باشید که این وسیله به لباس شما گیر نکند. از پوشیدن لباس های گشاد و کمربند خودداری کرده و همه نکات ایمنی را هنگام استفاده از این ماشین آلات رعایت کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید