امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275520
۳۲۳
۱
۰
نسخه چاپی
یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد

هدف‌ فرانسه از پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای، محدود کردن این کشور است

هدف‌ فرانسه از پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای، محدود کردن این کشور است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: هدف‌ فرانسه از پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای، محدود کردن این کشور است نه این‌که بخواهند امتیازی در مقابل ایران به عربستان بدهند.

به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در گفت‌وگویی با العربیه اعلام کرد که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران سختگیرانه خواهد بود و عربستان سعودی باید بخشی از مذاکرات بر سر توافق با ایران باشد.

وی با طرح این ادعا که "زمان باقی‌مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کوتاه است"، گفت که باید از اشتباه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در آن قدرت‌های منطقه‌ای از توافق با تهران خارج بودند، خودداری شود.

این درخواست ریس‌جمهور فرانسه با واکنش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد که مکرون را به خویشتن‌داری و پرهیز از مواضع شتابزده و نسنجیده دعوت کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ‌وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن‌هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

خطیب‌زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیاء و حفظ برجام وجود دارد، راه‌حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رییس جمهور پیشین آن کشور وضع شده اند را، رفع نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: تسلیحات فرانسوی در کنار دیگر سلاح‌های غربی نه تنها مسبب قتل عام و کشتار هزاران یمنی می‌باشد، بلکه عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خلیج فارس بوده و بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران، نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.

مکرون همچنین روز پنج‌شنبه(۱۶ بهمن ۱۳۹۹) پیشنهاد داد که «یک میانجی صادق» در مذاکرات میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای باشد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.
وی به اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: هر کاری که بتوانم برای حمایت از هر اقدامی از جانب آمریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار انجام خواهم داد. سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم.

او همچنین خواستار مذاکراتی جدید با ایران شد که با حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد و محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کند.

مکرون در ادامه اظهار کرد: ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان سعودی و اسرائیل هم در این مذاکرات حضور داشته باشند، چراکه آن‌ها از شرکای مهم منطقه هستند و مستقیما در نتیجه اقدامات ما با دیگر دوستان مان در منطقه ذی‌نفع می‌باشند.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه درباره‌ی حضور عربستان در مذاکرات توافق هسته‌ای، گفت: در واقع هدف آن‌ها از دخالت دادن عربستان، برقرار کردن محدودیت‌های اتمی به صورت منطقه‌ای است.

وی تصریح کرد: در فاصله‌ای که نیروگاه اتمی بوشهر در ایران ساخته شد، شاهد هستیم که امارات در فاصله کوتاهی دو نیروگاه مجهز ساخته است آن‌هم با آن سرعتی که از لحاظ صنعتی پیشرفت کند و بمب اتمی خودش را بسازد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد، اظهارنظر ماکرون و تصمیم‌شان در مورد حضور عربستان، از این جهت است که می‌خواهند عربستان را هم متعهد کنند تا سایر کشورها ناچار باشند به دنبال بمب هسته‌ای نروند. حتی ممکن است بخواهند اسراییل در مذاکرات حضور داشته باشد که البته این امر برای نظام جمهوری اسلامی ایران محال است در جایی بنشیند و در مورد مسائل کشور صحبت کند که رژیم اسراییل هم حضور داشته باشد.

مجلسی خاطرنشان کرد: بنابراین فکر این‌ها این است که عربستان را محدود کنند نه این‌که بخواهند امتیازی در مقابل ایران به او بدهند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید