امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278212
۴۰۹۳
۴
۰
نسخه چاپی
Ray Charles Robinson

زندگی و آثار ری چارلز رابینسون اسطوره نابینای دنیای موسیقی!

ری چارلز آهنگسازی است که از بزرگترینهای قرن بیستم به حساب میآید و بسیاری از موسیقیدانان، خود را در سبک و شیوهٔ اجرا، وامدارش میدانند. بنابر این بد نیست مروری کوتاه بر زندگی این خواننده، ترانه ساز و نوازندهٔ نابینای آمریکایی بیندازیم.

ری چارلز

زندگی ری چارلز رابینسون

ری چارلز رابینسون (Ray Charles Robinson) نوازنده مشهور آمریکایی پیانو و کیبورد الکتریک و خواننده سبک‌های جاز و ریتم اند بلوز بود.

او آهنگسازی است که از بزرگترین های قرن بیستم به حساب می آید و بسیاری از موسیقیدانان، خود را در سبک و شیوهٔ اجرا، وامدارش می دانند. بنابر این بد نیست مروری کوتاه بر زندگی این خواننده، ترانه ساز و نوازندهٔ نابینای آمریکایی بیندازیم.

ری چارلز رابینسون با نام هنرمندی ری چارلز پسر بیلی رابینسون، کارگر و آرتا ویلیامز  در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۰ در آلبانی ایالت جورجیا متولد شد.

او از پیشگامان موسیقی سول و پیانو بود که به شکل‌دهی به صدای ریتم اند بلوز پرداخت و به همه سبک‌ها صوتی سول‌وار بخشید از موزیک کانتری گرفته تا استانداردهای پاپ. فرانک سیناترا او را «تنها نابغه واقعی در حرفه ما» نامید. وی در هفت سالگی بینایی خود را از دست داد.

می توان گفت که وی موسیقی را از هیچ آغاز کرد، در دهه ۱۹۶۰ به اوج رسید ولی هیچگاه بی فروغ نشد.

ری چارلز رابینسون در ۶ سالگی به دلیل ابتلا به آب سیاه، بینایی خود را از دست داد. در کودکی در مدرسه سنت اگوستین که مخصوص نابینایان و ناشنوایان بود با موسیقی آشنا شد و سازهای زیادی   را آموخت و در ۱۵ سالگی والدین خود را از دست داد.

در اواسط ۱۹۴۰ در فلوریدا در  زمینه موسیقی مشغول به کار شد و با پس اندازهایی که جمع کرد، در ۱۹۴۷ به فلوریدا  رفت و در آنجا شروع به ساخت موسیقی نمود.

در سال ۱۹۵۱ آهنگ Baby let me hold  your hand او برای اولین بار جزء Top Ten «۱۰ آهنگ برتر» شد. در سالهای ابتدای دهه ۵۰ وی با تلفیق  Gospel و R&B سبک Soul را پایه گذاری نمود و در کنار آهنگسازانی چون Sam Cook  با ترانه هایی چون I got a woman، The little girl و Lonely Avenure به ترویج آن  پرداخت.

ری چارلززندگی ری چارلز رابینسون

در آن زمان موسیقی R&B و Soul طرفداران خاص خود را داشت ولی اواخر دهه ۵۰ ری چارلز با بهره گیری از روح موسیقی Rock’n Roll با صدای پیانوی  الکتریکی خود، ترانه What’d I say را اجرا کرد و نظر دوستداران موسیقی Pop را نیز  تسخیر نمود.

درآغاز دهه ۱۹۶۰ آهنگهای زیبای Hit the road Jack و Unchain my heart  را به دوستداران موسیقی Soul تقدیم کرد و در این زمان به اوج شهرت رسید.

ری چارلز رابینسون همچنان تا اوایل ۱۹۶۰ مشهور و در اوج ماند ولی از ۱۹۶۵ به علت اعتیاد به مدت یک سال  از صحنه موسیقی آن دوران خارج شد تا اینکه در ۱۹۶۶ با ترانه Let’s get Stoned  دوباره خود را مطرح نمود.

حقیقت این است که آثار ری چارلز رابینسون از اواخر ۱۹۶۰ تا حدی مأیوس  کننده به نظر می رسید و میلیون ها شنونده آرزو داشتند که مجدداً آثاری شبیه به آثار  دوره کلاسیک و طلایی او که مربوط به سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۵ بود را گوش کنند. ولی ری  چارلز بدون اینکه ارتباط خود را با Soul قطع کند مثل Aretha Franklin وElvis Presley  سعی داشت موسیقی Pop  را با موسیقی خود در هم آمیزد به طوری که  آثار بعدی او به طور واضحی  علاقمندی او به Country و Pop را منعکس می کند.

در ۱۹۸۶ نام وی در Rock’n  Roll Hall of Fame «تالار مشاهیر ژانر موسیقی Rock’n  Roll » ثبت شد و در ۱۹۸۷ جایزه Grammy را به خاطر یک عمر فعالیت هنری  دریافت کرد. در دهه ۱۹۹۰ چند ترانه برای نوشابه رژیمی Pepsi خواند (!) و سپس سه  آلبوم برای کمپانی Warner Bros ضبط کرد. اما بیشتر طرفدارانش او را به خاطر اجراهای زنده اش از آهنگهای قدیمی می پسندیدند.

در ۲۰۰۲ آلبومی متشکل از چند Duet با  بزرگانی چون B.B.King ، Willie Nelson ، Michael Mc Donald و James Taylor را منتشر  کرد که با استقبال خوبی مواجه شد.

ری چارلز رابینسون در ۲۰۰۳ به خاطر بیماری تحت  عمل جراحی قرار گرفت و سر انجام در ۱۰ ژوئن ۲۰۰۴ در خانه خود در Beverly Hills چشم  از جهان فرو بست. حاصل ۷۴ سال زندگی او ۱۲ جایزه Grammy و دهها جایزه دیگر است.  تاثیر سبک موسیقی او را میتوان در آثار هنرمندان امروزی چون Joe Cocker ، Steve  Winwood و Eddie Van Morrison دید.

ری چارلززندگی ری چارلز رابینسون

20 اثر برتر ری چارلز رابینسون

1. I've Got A Woman

2. Hit the Road Jack

3. What'd I Say, Pt. I & II

4. Here We Go Again

5. Hallelujah I Love Her So

6. Georgia On My Mind

7. Come Rain Or Come Shine

8. Seven Spanish Angels

9. Mess Around

10. You Don't Know Me

11. It Had To Be You

12. Sweet Sixteen Bars

13. Drown In My Own Tears

14. America The Beautiful

15. Let The Good Times Roll

16. Black Coffee

17. Mary Ann

18. Night Time Is The Right Time

19. Heartbreaker

20. The Ray

  • منبع
  • ایران سپید
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید