امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281828
۳۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه با نسل Z گفتگو کنیم؟

چگونه با نسل Z گفتگو کنیم؟

میرسبحان سادات، روانشناس و پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده در گفت وگو با خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا در خصوص عدم تمایل نوجوانان و جوانان به گفت وگو و تمایل آن ها به بروز رفتارهای خشن اظهار کرد: نسل جدید با توجه به سبک زندگی ای که برایش به وجود آمده مواجه اخلاقی و رفتاری اش با زمان گذشته متفاوت شده، نسل امروز زیست مجازی را تجربه کرده و زندگی اش یا به حضور در شبکه های موبایلی می گذرد یا به شنیدن موسیقی هایی مثل رپ که یکی از شاخصه های آن فحش دادن است.

نقش پررنگ بازی های کامپیوتری در شکل گیری رفتار نسل جدید

وی ادامه داد: ما در شبکه های اجتماعی چه در کلیپ و فیلم ها و چه در جوک هایی که ساخته می شود، شاهد این هستیم که اخلاق و رفتار همچون سابق رعایت نمی شود و 18+ برای این نسل چندان معنایی ندارد.

این روانشناس بازی های کامپیوتری را یکی از دلایل ایجاد رفتارهای نادرست و خشونت آمیز در میان نوجوانان عنوان کرد و افزود: متأسفانه جوانان و نوجوانان به سمت بازی های کامپیوتری پر خشونتی رفته اند که در آن ها حرف های رکیکی زده می شود، در این بازی ها شما باید بزنید و بکشید و هیچ تابویی هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر قبح خیلی از مسائل ریخته شده، گفت: در این میان بازی های کامپیوتری پر از خشونت همچون GTA و Call of Duty ، به این موضوع دامن زده، درست است که این بازی ها قبلاً هم بوده اما درصد گیمرها نسبت به سال 88 یا 90 بالاتر رفته، ضمن اینکه الان بازی ها تحت موبایل بوده و دسترسی به آن ها بیشتر شده است.

یک سری از ترس ها و تابوها برای نوجوان بی معنا شده است

این پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده با اشاره به محتواهای موجود در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام گفت: زمانی که نوجوان می بیند که عده ای کانکس پلیس را آتش می زنند یا به نیروی پلیس حمله می کنند و همه دست می زنند و هیچ اتفاق بدی نمی افتد، یک سری از ترس ها و تابوها برایش بی معنا می شود.

وی لزوم بررسی سلامت روان را مهم دانست و افزود: مورد دیگری که وجود دارد این است که باید افراد از لحاظ سلامت روان مورد بررسی قرار بگیرند، مشکل اینجاست که ما در دوره دبیرستان هیچ کاری انجام نمی دهیم و به وقت وقوع بحران یاد خیلی کارها می افتیم.

سادات ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه چندسال پیش طرحی با عنوان نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) را در دستور کار خود قرار داد که قرار بود بر اساس آن بچه هایی که مشکل سلامت روان دارند توسط مربیان و معلمان شناسایی و جهت مشاوره ارجاع داده شوند و در کنار آن هم کلاس های آموزشی برگزار شود، پایلوت این طرح در نظرآباد اجرا شد اما الان نمی دانم به کجا رسیده اما با توجه به وضع موجود قطعاً جلو نرفته است.

 یکی از عوامل زیربنایی خشم نسل جدید خانواده ها هستند

وی در ادامه یکی از عوامل زیربنایی خشم نسل جدید را خانواده عنوان کرد و گفت: ارتباطات نامناسب و ناکامی در روابط خانوادگی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد خشم و اضطراب در نوجوانان است، اضطراب و خشم گاهی ناشی از کنترل شدید خانواده است و گاهی از رهاشدگی کامل که در هر دو صورت میل به دیده شدن را در بچه ها تشدید می کند.

این روانشناس با اشاره به رفتارهای ناهنجار در جریان اغتشاشات اخیر از سوی برخی دانش آموزان و دانشجویان گفت: خیلی اوقات نوجوانان و جوانان رفتارهایی می کنند که ما برداشت مبارزه طلبی از آن داریم اما باید اسم این کارها را لجبازی بگذاریم، نوجوان می گوید تو می خواهی آزادی های من را بگیری و استقلال من را سلب کنی پس من هم  رو به رویت می ایستم، همان رفتاری که نوجوان با خانواده ای دارد که او را محدود می کند و مدام در حال امر و نهی است.

چگونه با نوجوان وارد گفت وگو شویم؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا نوجوان حاضر به گفت وگو نیست، اظهار کرد: به طور طبیعی در مواقعی که هیجان انسان بالا می رود، سمت راست مغز مشغول پردازش اطلاعات می شود و سمت چپ که مسئول تفکر و منطق است اصلاً وارد پردازش نمی شود، این موضوع در نوجوان به دلیل هیجانات بیشتر، پررنگ تر است.

سادات ادامه داد: گوش شنوا هیجان او را پایین می آورد، زمانی هم که هیجان پایین بیاید سمت چپ درگیر می شود و وقت آن می رسد که گفت وگو کنید،  بچه ها به دلیل عدم کنترل هیجان تصمیم گیری لحظه ای دارند و به اصطلاح «رفتار تکانشی» بروز می دهند که بعد از مدتی از آن پشیمان می شوند.

این پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده تصریح کرد: بنابراین اگر می خواهید با نوجوان و جوان گفت وگو کنید، ابتدا باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید، آیا در آن لحظه تحمل و توان شنیدن هر حرفی را دارید؟ بدون شک نوجوان هیجان دارد و ممکن است حرف هایی بزند که خوب نباشد، حتی ممکن است صدایش را هم بالا ببرد، او نمی خواهد بی احترامی کند بلکه توان مدیریت هیجانات خود را ندارد.

وی ادامه داد: نوجوان فقط گوش شنوای بدون نصیحت و پرخاش می خواهد تا آرام شود، جنس گفت وگو شنیدن است که ما به آن گوش دادن فعالانه می گوییم، بعد که از نقطه جوش پایین آمد و آرام شد می توانید شما هم با او صحبت کنید.

تلاش رسانه های غربی برای بالا نگه داشتن سطح هیجان نسل جوان

سادات با بیان اینکه خیلی اوقات پرسش و پاسخ جواب نمی دهد، گفت: نسل جدید در شرایط فعلی دنبال پرسش و پاسخ و بعضاً توجیه از طرف مقابل نیست، بلکه به دنبال تخلیه هیجان است، بنابراین بهتر است یک جاهایی جلسات را رسمی نکنیم و در قالب جمع های 10-15 نفره گوش شنوای این گروه شویم.

این روانشناس با اشاره به تلاش رسانه های غربی برای بالا نگه داشتن سطح هیجان نسل جوان گفت: متاسفانه این هیجان ها از سوی رسانه های غربی در حال تشدید است و فعلاً تمرکزشان را از سطح خیابان به دانشگاه آورده اند.

  • منبع
  • برنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید