امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281258
۱۰۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

اسپرم کش چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اسپرم کش ها انواع مختلفی داشته و به شکل ژل، کرم، قرص یا شیاف تولید می‌شوند. معمولا باید ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی از آن استفاده کرد. اسپرم کش حدود یک ساعت تاثیر داشته و عوارض جدی ایجاد نمی‌کند.

اسپرم کش

اسپرم کش یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که معمولا همراه با روش دومی استفاده می‌شود. اگر قصد تهیه اسپرم کش را دارید و می‌خواهید در کنار کاندوم یا دیافراگم از آن استفاده کنید، بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اسپرم کش (Spermicide) چیست؟

یکی از راه های پیشگیری از بارداری استفاده از اسپرم کش‌ها (Spermicide) است. اسپرم کش ها مواد شیمیایی هستند که قبل از رابطه جنسی در واژن قرار گرفته و اسپرم‌ها را از بین می‌برند. در نتیجه امکان لقاح میان اسپرم و تخمک تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. معمولا ماده فعال در این اسپرم کش ها نونوکسینول 9 (N-9) است. اسپرم کش ها به صورت اشکال مختلف مانند کرم، فوم، قرص یا شیاف موجود هستند.

شما می‌توانید از این مواد هم به‌تنهایی و هم به‌صورت ترکیبی استفاده کنید. اسپرم‌کش به‌تنهایی ۷۲% تاثیر داشته و برای بالابردن میزان موفقیت بهتر است با روش دیگری مانند اسفنج ضدبارداری، دیافراگم یا کاندوم ترکیب شود.

انواع مختلف داروهای اسپرم کش

اسپرم کش ها (Spermicide) فقط یک نوع نبوده و شامل انواع مختلف کرم، ژل، فوم یا کاندوم‌های پوشیده از این مواد می‌شوند. در تمامی انواع این ماده شیمیایی حرکت اسپرم به سمت تخمک دچار اختلال شده و امکان لقاح از بین می‌رود.

1. فوم اسپرم کش

این فوم‌ها درون قوطی بوده و همراه با یک اپلیکاتور عرضه می‌شوند. قوطی آنها شبیه به محصولات آرایش مو است. برای استفاده از آن باید حدود ۳۰ ثانیه قوطی را تکان داده و سپس اپلیکاتور را روی نازل قرار دهید. با فشار دادن نازل به سمت پایین، اپلیکاتور از فوم پر می‌شود. دراز بکشید و اپلیکاتور را وارد واژن کنید. پیستون آن را فشار داده تا فوم خارج شود و سپس اپلیکاتور را خارج کنید.

پس از خارج‌شدن فوم بلافاصله اسپرم کش فعال می‌شود. به همین دلیل نباید بیشتر از ۶۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی آن را وارد واژن کنید. اپلیکاتور را با آب و صابون بشویید و در جای خشک و تمیز نگه دارید تا برای دفعه بعد دوباره از آن استفاده کنید.

برای استفاده از فوم ضدبارداری باید ۳۰ ثانیه آن را تکان دهید، سپس داخل اپلیکاتور فشار دهید. این فوم حدود ۶۰ دقیقه تاثیر خواهد داشت.

۲. لایه اسپرم کش ضد بارداری

این لایه یک صفحه نازک کوچک شبیه به کاغذ مومی است. زمانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید دست‌های شما کاملا خشک باشد. آن را دومرتبه تا زده تا باریک شود. لایه را روی نوک انگشت قرار داده و وارد واژن کنید. سعی کنید تا نزدیکی دهانه رحم آن را فشار دهید.

لایه اسپرم‌کش باید ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی در واژن قرار بگیرد. زیرا بلافاصله عمل نکرده و نیاز به زمان دارد. این لایه به‌آرامی ترشح واژن را جذب کرده و به شکل ژل ضخیم درمی‌آید. در این حالت به‌عنوان یک مانع برای ورود اسپرم عمل می‌کند. در هر بار رابطه جنسی باید از یک لایه جدید استفاده کنید. دقت داشته باشید که تاثیر آن برای یک ساعت ماندگار است.

3. قرص و شیاف اسپرم کش

قرص و شیاف از انواع جامد بوده و غلیظ هستند. آنها به‌صورت کف ذوب می‌شوند و تاثیر خود را ایجاد می‌کنند. آنها را باید در واژن قرار داده و تاحدامکان نزدیک دهانه رحم فشار دهید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا قرص یا شیاف در واژن عمل کنند. برخی افراد بعد از قراردادن قرص یا شیاف در واژن احساس گرما می‌کنند. علت آن تبدیل‌شدن آنها به کف است.

4. ژله اسپرم کش

این نوع از اسپرم‌کش‌ها غلیظ بوده و شکل لوله‌ای دارند. ژله را در اپلیکاتور قرار داده و وارد واژن کنید. معمولا همراه با دیافراگم از این ماده استفاده می‌شود. اگر رابطه جنسی شما بیشتر از یک ساعت طول کشید یا خواستید دوباره سکس داشته باشید، باید دوز دوم آن را وارد کنید. اگر همراه با دیافراگم از آن استفاده کرده‌اید، تا ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی نباید دیافراگم را خارج کنید. ژله اسپرم کش بر خلاف فوم، قرص، شیاف و لایه به‌عنوان روان‌کننده هم عمل می‌کند.

5. کرم و ژل اسپرم کش

کرم و ژل نیز تا حدودی به‌عنوان روان‌کننده عمل می‌کنند. برای استفاده از آنها باید اپلیکاتور را روی تیوپ کرم یا ژل قرار دهید. اپلیکاتور را روی ورودی کرم چرخانده و سپس آن را فشار دهید. زمانی که اپلیکاتور کامل پر شد، آن را وارد واژن کرده و تا نزدیکی دهانه رحم وارد کنید. پیستون را فشار داده و اپلیکاتور را خارج کنید.

کرم‌ها و ژل‌ها بلافاصله عمل کرده و نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی آن را استفاده کنید. زیرا ممکن است تاثیر خود را از دست بدهد.

6. اسفنج ضد بارداری

اسفنج ضد بارداری یک وسیله گرد و انعطاف‌پذیر از جنس فوم پلی‌اورتان است. این اسفنج حاوی اسپرم کش بوده و از دو طریق جلوی لقاح اسپرم و تخمک را می‌گیرد. اسفنج را باید با آب مرطوب کرده و قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار داد. این مانع فیزیکی جلوی ورود مایع منی به رحم را می‌گیرد. از طرفی ماده شیمیایی اسپرم‌کش حرکت اسپرم‌ها را دچار مشکل می‌کند.

7. کاندوم اسپرم کش

این کاندوم‌ها به ماده اسپرم‌کش آغشته شده‌اند. به همین دلیل به‌عنوان روان‌کننده هم عمل می‌کنند. برخی افراد معتقدند که استفاده از این ماده در کاندوم تاثیر پیشگیری از بارداری با کاندوم را افزایش نمی‌دهد و فایده‌ای ندارد. اما استفاده از آن بی‌خطر بوده و می‌توان از آنها استفاده کرد.

اسپرم کش ها

اسپرم کش ها چگونه عمل می کنند؟

در این روش پیشگیری از بارداری، یک ماده شیمیایی به اسپرم آسیب می‌زند و جلوی لقاح آن را با تخمک می‌گیرد. شاید از نام آن تصور کنید که این ماده اسپرم‌ها را از بین می‌برد؛ اما این‌طور نیست. در واقع از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کرده و حرکت اسپرم به سمت تخمک دچار اختلال می‌شود.

نحوه استفاده از اسپرم کش ها

همان‌طور که گفتیم Spermicide انواع مختلفی داشته و به‌صورت کرم، ژل، فوم یا شیاف عرضه می‌شود. حتما زمان استفاده توضیحات روی بسته‌بندی را به‌دقت بخوانید تا به‌درستی از آن استفاده کنید. در تمامی اشکال اسپرم‌کش، ماده باید در عمق واژن نزدیک دهانه رحم قرار بگیرد. اثربخشی بعضی از آنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌خواهد و برخی بلافاصله عمل می‌کنند.

بیشتر آنها تنها برای ۶۰ دقیقه موثر بوده و در صورت طولانی شدن سکس یا چندین بار رابطه جنسی باید دوباره از این دارو استفاده کنید. دقت داشته باشید که بعد از رابطه جنسی واژن را نشویید. تا ۶ ساعت نباید چیزی وارد واژن شود تا این ماده شیمیایی بتواند به کار خود ادامه دهد.

نحوه استفاده از اسپرم کش ها

چه زمانی باید از اسپرم کش استفاده کرد؟

قبل از رابطه جنسی باید از اسپرم‌کش‌ها (Spermicide) استفاده کنید. بیشتر آنها حدود ۶۰ دقیقه تاثیر داشته و بعد از این مدت‌زمان نمی‌توانند خوب عمل کنند. در برخی از اشکال آن مانند کرم، ژل، قرص و شیاف باید حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا ماده فعال شود.

مزایا اسپرم کش ها

این ماده مزایای زیادی داشته و به همین دلیل به‌صورت ترکیبی در روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ارزان است.

• استفاده از آن راحت است.

• بدون نیاز به نسخه می‌توان آن را خریداری کرد.

• حاوی هورمون نبوده و عوارض آن را ندارد.

• به‌عنوان روان‌کننده هم عمل می‌کند.

معایب و عوارض اسپرم کش ها

اسپرم کش ها بی‌خطر بوده و معمولا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. اما ممکن است برخی افراد به این ماده شیمیایی حساسیت داشته باشند و باعث تحریک واژن یا آلت تناسلی شود. در این شرایط احتمال عفونت هم افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل اگر بعد از مصرف آن متوجه علائمی مانند قرمزی، خارش یا تحریک شدید، دیگر از این ماده استفاده نکرده و روش دیگری را جایگزین کنید.

از مهم‌ترین معایب آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• باید کاملا مطابق با دستورالعمل روی بسته‌بندی استفاده شود؛ در غیر این صورت تاثیری ندارد.

• هر بار برای رابطه جنسی باید از آن استفاده کنید.

• از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند.

• در برخی افراد باعث تحریک و درد می‌شود.

• خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش می‌دهد.

• باعث افزایش عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

آیا اسپرم کش ها روش خوبی برای جلوگیری از بارداری هستند؟

این روش جلوگیری از بارداری آسان بوده و می‌توان به‌راحتی از آن استفاده کرد. اما ازآنجایی‌که تاثیر آن حدود ۷۲% است، باید با روش‌های دیگر ترکیب شود. اگر در کنار استفاده از کاندوم یا دیافراگم از اسپرم کش ها استفاده کنید، احتمال بارداری بسیار کمتر می‌شود.

اسپرم کش ها

در صورت بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر از این روش پیشگیری از بارداری به هر شکل آن استفاده می‌کنید و دچار علائم زیر شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

• ترشحات بدبو واژن

• تغییر رنگ ترشح واژن

• بثورات یا زخم در واژن

• ادرار دردناک

• تب و لرز

• درد لگن یا شکم

• رابطه جنسی دردناک

قیمت اسپرم کش ها چقدر است؟

قیمت اسپرم‌کش‌ها باتوجه‌به نوع آن متفاوت است. برخی از آنها ممکن است به‌راحتی پیدا نشوند. کاندوم‌های اسپرم‌کش از دیگر اشکال آن راحت‌تر در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. برای خرید یک بسته ۱۲ عددی از این نوع کاندوم باید حدود ۵۰٫۰۰۰ تا ۷۰٫۰۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

  • منبع
  • دکترتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید