امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277230
۱۲۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه می توان از پزشکی قانونی شکایت کرد | روش های شکایت از پزشکی قانونی چیست

چگونه می توان از پزشکی قانونی شکایت کرد | روش های شکایت از پزشکی قانونی چیست

آشنایی با سازمان پزشکی قانونی کشور

سازمان پزشکی قانونی ایران، سازمانی وابسته به قوه قضاییه می باشد. تعیین رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با رییس قوه قضاییه می باشد که از بین پزشکان انتخاب خواهد شد. در هر شهری که پزشکی قانونی وجود نداشته باشد، قضات مختارند تا از نظر پزشک معتمد استفاده کنند و در موارد ضروری از نظر پزشکی قانونی مستقر در نزدیکترین حوزه قضایی استفاده خواهند کرد. اما سوال اصلی این است که در صورت ارتکاب تخلف از پزشک قانونی و یا وقوع جرمی از سوی پزشک قانونی چه مرجعی صالح به رسیدگی خواهد بود.

تخلفات قابل رسیدگی پزشکی قانونی

در ابتدا میبایست به این مطلب بپردازیم که کدام تخلفات سازمان پزشکی قانونی قابل شکایت و رسیدگی می باشند.

عمده تخلفاتی که از پزشکی قانونی سر می زند و قابل پیگیری و طرح شکایت می باشد به قرار زیر است؟

- عدم رعایت قوانین و مقررات در بیان نظریه های پزشکی قانونی و کمیسیون و اقدامات اداری
- شکایت از عملکرد و رفتار پزشکان
- شکایت از عملکرد و رفتار کارکنان اداری سازمان

چگونه از سازمان پزشکی قانونی شکایت کنیم؟

چنانچه شما شکایتی از این سازمان داشته باشید می توانید به سه روش، اقدام نمایید که در ادامه به بررسی این سه روش پرداخته و شما می توانید بر حسب شرایط و تمایل خود هرکدام از این روش ها را انتخاب نمایید.

به طور کلی در حال حاضر از سه طریق شکایت آنلاین از طریق سامانه ثبت شکایات، شکایت انتظامی و شکایت کیفری می توانید اقدام کنید.

۱- ثبت شکایت آنلاین از پزشکی قانونی

به پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور به نشانی اینترنتی (www.lmo.ir) مراجعه نمایید و گزینه سامانه ملی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ) را انتخاب و فرم مربوطه را تکمیل نمایید.

همچنین می توانید شکایت خود را از طریق دورنگار با شماره ۵۵۸۹۰۷۰۲، مطرح نمایید. مسئولین سازمان شکایت شما را دریافت و در اسرع وقت به آن رسیدگی خواهند نمود.

علاوه بر موارد بالا، شاکیان محترم می توانند از طریق تماس با شماره تلفن‌های (۵۵۸۹۰۷۰۲، ۵۵۶۰۸۰۰۸ و ۵۵۱۶۹۷۴۹) یا مراجعه حضوری به سازمان ، از آخرین وضعیت شکایت خود اطلاع یابند.

پس از وارد کردن مشخصات و اطلاعات خود و طرح شکایت و دیگر اطلاعات مورد نیاز در سامانه، از سوی سیستم یک شماره پیگیری برای شما صادر می شود که به وسیله آن می توانید از نتیجه شکایات خود آگاهی کسب نمایید. لازم است در نگهداری و عدم افشای این شماره به دیگران دقت نمایید.

چنانچه قبلاً شکایتی به سازمان (اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات) ارسال نموده اید و پرونده شما در حال رسیدگی می باشد از ارسال مجدد شکایت خودداری نمایید.

لازم به ذکر است پیگیری شکایت‌های خارج از سامانه که قبلاً به سازمان ارسال شده از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با شماره ۵۵۸۹۰۷۰۲ امکانپذیر می باشد.

به شکایاتی که دارای اطلاعات ناقص و یا نادرست بوده و یا مشخصات شاکی ناقص درج شده باشد رسیدگی نخواهد شد و مسئولیت قانونی مطالب اظهار شده بر عهده شخص شاکی می باشد.

۲- شکایت انتظامی از پزشک قانونی

از آنجایی که پزشک قانونی هم با اخذ شماره نظام پزشکی از سازمان نظام پزشکی کشور به فعالیت می‌پردازد، می توان از تخلفات انتظامی وی به سازمان نظام پزشکی شکایت کرد.

در این راستا اداره کل بررسی عملکرد و رسیدگی به شکایات از پزشکی قانونی مستقر در سازمان پزشکی قانونی کشور نیز مرجعی برای طرح شکایت از پزشک قانونی و عملکرد پزشکی قانونی می‌باشد.

علاوه بر آن از آن جایی که پزشکی قانونی زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کند می توان انجام تخلفات پزشکی قانونی و سوء عملکرد ارکان و کارمندان این سازمان را به مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نیز خبر داد.

۳- شکایت کیفری از پزشک قانونی

در صورتیکه پزشکان شاغل در سازمان مرتکب جرایم و یا قصوری از جمله گزارش خلاف واقع، سوء استفاده از اختیارات قانونی، اعمال غرض در رسیدگی های پزشکی و اخذ رشوه و هر جرم دیگری که قابل تصور است، شوند حسب مورد، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی و یا دادسرای عمومی شهرستان، صلاحیت رسیدگی به شکایت از پزشک قانونی را دارا میباشند.

نحوه شکایت کیفری از پزشکی قانونی به قرار زیر می باشد:

- مراجعه به دادسرا و تقدیم دادخواست و یا اعلام شفاهی جرم
- مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکوائیه به صورت الکترونیکی

اما برای تنظیم شکواییه باید نکات زیر را در آن درج نمایید:

شکایات در برگی تنظیم می‌شوند که «شکواییه» نام دارد. نیازی نیست شکواییه در برگه‌های مخصوصی که توسط قوه‌ی قضاییه تنظیم شده است نوشته شود، (برخلاف دادخواست حقوقی) بلکه می‌توان شکواییه را در برگه‌های معمولی نیز تنظیم کرد.

اما طبق قانون، نوشتن موارد ذیل الزامی است:

- نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، مذهب، تابعیت، شماره‌ی شناسنامه، شماره‌ی ملی، نشانی دقیق، در صورت لزوم آدرس ایمیل، شماره‌ی تلفن ثابت و همراه، کد پستی شاکی
- موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم رخ داده توسط پزشک
- میزان خسارت وارده به مدعی و مورد مطالبه‌ی وی
- دلایل وقوع جرم از جمله نظر کارشناس مبنی بر قصور و تخلف پزشک، مشخصات و نشانی شاهد یا شهود و مطلعان در صورت امکان
- مشخصات و نشانی پزشک متخلف یا مظنون در صورت امکان

  • منبع
  • بنیاد بین المللی حقوقی سنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید