امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275268
۱۵۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

مهریه در دوران عقد | مهریه دختر باکره | رای دیوان عالی کشور در خصوص مهریه دختر باکره

دختر باکره نمی‌تواند تمام مهریه خود را مطالبه کند و شرط مطالبه تمام مهریه وقوع نزدیکی بین زوجین می باشد. بنابراین دختر باکره صرفاً می تواند نصف مهریه خود را مطالبه کند و مالکیت او بر نصف دیگر مهریه متزلزل می باشد و منوط به وقوع نزدیکی است

مهریه در دوران عقد | مهریه دختر باکره | رای دیوان عالی کشور در خصوص مهریه دختر باکره

یکی از مهمترین حقوق مالی که به محض عقد ازدواج میان زن و مرد به زنان تعلق می گیرد مهریه است. به موجب قانون مدنی ، زنان به محض انعقاد عقد، چه عقد دائم و چه عقد موقت مالک مهریه محسوب می شوند و می توانند هر زمان که بخواهند آن را مطالبه کنند و از این لحاظ تفاوتی نمی کند که زن و مرد در دوران عقد باشند یا با هم عروسی کرده باشند.

منتها در صورتی که زوجین در دوران عقد قصد طلاق و جدایی داشته باشند ، میزان مهریه که در دوران عقد و در صورت باکره بودن به زن تعلق می گیرد، نصف میزانی است که توسط زوجین ، حین عقد نکاح تعیین شده است.

مهریه در دوران عقد

به محض انعقاد عقد ازدواج حقوق و تکالیفی بین زوجین ایجاد می گردد این حقوق و تکالیف اعم از مالی و غیرمالی می باشد. یکی از تکالیف مالی مرد در ازدواج تکلیف وی به پرداخت مهریه همسر خود است. مهریه حقی است که برای بانوان پس از جاری شدن صیغه نکاح بین زوجین ایجاد می گردد و تفاوتی بین عقد دائم و عقد موقت وجود ندارد بلکه در ازدواج اعم از دائم و موقت زن مستحق مهریه می باشد و می تواند پس از وقوع نکاح، مهریه را مطالبه کند و شرطی برای مطالبه مهریه از جانب زن وجود ندارد بنابراین او حتی در دوران عقد نیز میتواند مهریه خود را مطالبه کند.

به محض اینکه عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد، زن می تواند مهریه خود را دریافت کند و مطالبه این حق هیچ گونه ارتباطی با تمکین یا عدم تمکین زن نیز ندارد. لذا در صورتی که زن ناشزه باشد یا عدم تمکین او ثابت شود نیز تاثیری در پرداخت مهریه نخواهد داشت و مرد همچنان موظف به پرداخت مهریه به زن است. البته پرداخت تمام و یا نیمی از مهریه در دوران عقد به باکره بودن و یا باکره نبودن زوجه ارتباط دارد.

مهریه دختر باکره

طبق قانون مهریه دختر باکره با مهریه زن غیر باکره به موجب قانون، متفاوت می باشد. به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض وقوع عقد، زن مالک مهریه می گردد و می تواند آن را مطالبه نموده و هر تصرفی که خواست در آن انجام دهد.

ولی لازم است بدانید که دختر باکره نمی‌تواند تمام مهریه خود را مطالبه کند و شرط مطالبه تمام مهریه وقوع نزدیکی بین زوجین می باشد. بنابراین دختر باکره صرفاً می تواند نصف مهریه خود را مطالبه کند و مالکیت او بر نصف دیگر مهریه متزلزل می باشد و منوط به وقوع نزدیکی است.

بنابراین بر اساس قانون مدنی، مهریه دختر باکره نصف می شود. منظور آن است که در صورتی که زن و مرد در دوران عقد تصمیم به جدایی بگیرند و بین آنها اعمال زناشویی رخ نداده باشد و دختر باکره باشد، مهریه ای که مرد باید به زن بپردازد نصف مهریه ای است که تعیین شده است .

در صورتی که در دوران عقد و قبل از وقوع نزدیکی، مرد خواهان طلاق باشد بر اساس ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی او می‌تواند با پرداخت نصف مهریه همسرش وی را طلاق دهد و در صورتی که قبلاً تمام مهر را به وی پرداخت کرده باشد می تواند نصف مهریه را از همسرش پس بگیرد.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که ممکن است زن در دوران عقد بخواهد مهریه اش را به اجرا بگذارد؛ اما بحث جدایی و طلاق در میان نباشد. در این صورت، باز هم مرد موظف به پرداخت کل مهریه به زن است. با این حال، اگر زن در همان دوران عقد و در حالت باکره بودن از شوهر خود جدا بشود، موظف است مبلغ نصف مهریه ای که دریافت کرده است را به مرد بازگرداند؛ چرا که در آن شرایط، تنها مستحق نصف مهریه تعیین شده حین عقد بوده است.

دادگاه ها ملاک نزدیکی را دوشیزه بودن یعنی داشتن پرده بکارت می‌دانند که به این منظور زوجه را به پزشکی قانونی معرفی نموده و باکره بودن وی با دادن آزمایش بکارت مشخص می گردد که در صورت تشخیص، مستحق نصف مهریه خواهد بود نه تمام مهریه.

رای دیوان عالی کشور در خصوص مهریه دختر باکره

در همین زمینه از شعبه هشتم دیوان عالی کشور رایی صادر شده که بخشی از آن از این قرار است: ” ملاک قانونی و شرعی استحقاق زوجه نسبت به تمام یا نصف مهریه ما فی القباله در موقع طلاق طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی صرفاً عمل مواقعه و نزدیکی بوده و پارگی یا عدم پارگی پرده بکارت در خصوص مورد موثر در مقام نمی باشد و همچنین طلاق بدون نزدیکی بین زوجین طبق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی موجب انتفاع عده طلاق برای زوجه خواهد بود لذا جهت روشن شدن قضیه و احراز اینکه آیا در موقع طلاق زوجه مستحق تمام یا نصف مهریه خواهد بود و نیز آیا مکلف به رعایت عده طلاق می باشد یا خیر ضرورت داشته که دادگاه پیرو سابقه زوجه فرجام خواننده را به پزشکی قانونی معرفی تا با معاینه مجدد بالصراحه اعلام دارند که آیا بین زوجین عمل مواقع و نزدیکی انجام شده است یا خیر و سرانجام دادگاه پس از انجام تحقیقات در موارد مرقوم در فوق بر اساس نتیجه ی محصله با لحاظ دیگر قرائن و امارات موجود در پرونده نسبت به صدور رای مقتضی اقدام نماید”.

بنابراین باکره بودن علاوه بر تاثیری که در مهریه دارد و آن را به نصف کاهش می دهد سبب می گردد تا پس از وقوع جدایی، زوجه ملزم به نگه داشتن اراده طلاق نباشد. همچنین تأثیر دیگر باکره بودن این است که پس از وقوع طلاق زوجه می تواند با ارائه مدارک مربوط به دفتر پیشخوان و یا اداره ثبت احوال نام همسر را از شناسنامه خود پاک نموده و به اصطلاح شناسنامه سفید دریافت کند.

سوالات متداول مهریه در دوران عقد

1- آیا در دوران عقد و در صورت باکره بودن نیز مهریه ای تعلق می گیرد ؟

بله ، حتی در صورتی که زوجه باکره باشد نیز حق مطالبه مهریه در دوران عقد را خواهد داشت که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- در صورتی که زن و شوهر قصد داشته باشند از هم جدا شوند و زوجه باکره باشد میزان مهریه چقدر است ؟

در این شرایط تنها نیمی از میزان مهریه تعیین شده به زن تعلق خواهد گرفت که جزییات بیشتر در این خصوص ضمن مقاله ارائه شده است .

3- در صورتی که زوجه باکره بوده اما قصد طلاق نداشته باشد میزان مهریه چقدر است ؟

زوجه استحقاق کل مهریه را دارد ؛ اما اگر قبل از عروسی از شوهرش جدا شود، باید نیمی از مهریه را به شوهر بازگرداند. چرا که در صورت باکره بودن تنها نیمی از مهریه به وی تعلق می گیرد که جزییات این مطلب در مقاله شرح داده شده است .

  • منبع
  • وکیل تاپ
  • دینا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید