امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278966
۱۰۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه از بدبین بودن دست برداریم: 12 عادت قدرتمند برای از بین بردن بدبینی

چگونه از بدبین بودن دست برداریم: 12 عادت قدرتمند برای از بین بردن بدبینی

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید نیمه خالی لیوان را ببینید یا فکر می کنید که ما محکوم به فنا هستیم و جهان در نهایت خراب می شود؟ یا آن دسته از افرادی که دوست دارند برای خود متاسف باشند و درک ماهیت خنده در میان طوفان برای شما غیرممکن است؟ اگر چنین است، پس ممکن است شما یک بدبین باشید!

بدبینی می تواند فاجعه بارترین نگرش در زندگی شما باشد، زیرا احتمالات و امیدها را از بین می برد. بدبین ها امیدی به آینده بهتر ندارند و همچنین هیچ تلاشی برای رسیدن به آن نمی کنند. وقتی بدبین ها با چالش هایی روبرو می شوند، غلبه بر آنها را غیرممکن می دانند. به همین دلیل است که افراد بدبین اغلب در زندگی راکد می مانند و به ندرت جلو می روند.

حقیقت این است که همه ما هرازگاهی بدبینی را تجربه می کنیم. اما وقتی شروع می‌کنید به هر موقعیتی در زندگی‌تان از دیدگاه منفی نگاه می‌کنید، آن موقع است که یک مشکل است. حتی اگر مواظب نباشید، ممکن است باعث شود برخی از بهترین سال های زندگی خود را هدر دهید.

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای معکوس کردن نگرش خود به زندگی انجام دهید. این یک شب اتفاق نخواهد افتاد و احتمالاً آسان نخواهد بود. اما اگر می‌خواهید زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشید، ارزشش را دارد.

اگر می خواهید یک بار برای همیشه بدبینی را متوقف کنید، در اینجا 12 عادت قدرتمند وجود دارد که باید بر آنها مسلط شوید:

1. با آنچه بیش از همه شما را می ترساند روبرو شوید

گاهی لازم است بدبینی را با رو به رو شدن با ترس های خود شکست دهید. مواجهه با بزرگ‌ترین ترس‌هایتان باعث می‌شود متوجه شوید که آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید بد نیستند.

همچنین به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را بدست آورید زیرا با "غیر ممکن" روبرو شده اید و از آن عبور کرده اید. برای به دست آوردن شجاعت، ترس باید برجسته باشد، و بنابراین پذیرش نگرانی های خود، شما را قادر می سازد شجاعت خود را تشخیص دهید. اگر به دوری از این نگرانی‌ها ادامه دهید، هرگز اقدامی نخواهید کرد و یک بدبین باقی خواهید ماند.

2. کمتر روی غیرممکن ها تمرکز کنید و بیشتر روی احتمالات

یکی از ریشه های اولیه بدبینی، تمرکز ذهن بر روی دسته ای از غیرممکن ها است. بدبین ها به جای اینکه به دنبال راه هایی برای حل آن ها بگردند، تمایل به دیدن عظمت چالش هایی دارند که با آنها روبرو هستند.

به همین دلیل است که آنها هرگز خود را برنده نمی بینند، زیرا ذهن آنها تحت تأثیر مشکلاتی است که برای موفقیت لازم است.

برای غلبه بر منفی ها، باید بر روی احتمالات و راه حل ها تمرکز کنید. به جای تمرکز بر مشکلات، راهی برای غلبه بر مشکلات پیدا کنید. به دنبال راه هایی باشید که بتوانید از ناممکن ها عبور کنید و در پایان پیروز باشید.

هر چقدر هم که کلیشه ای به نظر می رسد، باید یاد بگیرید که به لیوان نیمه پر نگاه کنید تا نیمه خالی.

3. با خود درباره آینده تان صحبت کنید

شاید زندگی شما در حال حاضر کاملا سیاه یا خاکستری باشد. از آن زمان برای صحبت با خود آینده خود استفاده کنید. فردی را تصور کنید که ممکن است شش سال بعد از آن باشید و با آن شخص صحبت کنید. سوالاتی از این قبیل بپرسید: «هی، زندگی الان چطور است؟ هنوز هم این مسائل مربوط به شش سال پیش است؟» پاسخ شما احتمالاً این خواهد بود که شما حتی به یاد نمی آورید که مشکل چیست. سپس خود فعلی شما لبخند خواهد زد و آرامش بیشتری خواهد داشت. این تکنیک ممکن است برای یک بدبین احمقانه و غیر واقعی به نظر برسد، اما می تواند بسیار مفید باشد.

4. دیگر به آنچه مردم فکر می کنند اهمیت ندهید

فکر کردن مداوم به اینکه مردم در صورت انجام کاری یا شکست خوردن چه فکری می کنند یا می گویند، باعث می شود طعمه افکار منفی شوید. همچنین باعث می شود شما در یک فلج تجزیه و تحلیل قرار بگیرید. در نهایت در منفی گرایی گیر خواهید کرد که شما را از واقعیت و آنچه می خواهید به دست آورید دور می کند.

بر خلاف آنچه ممکن است فکر کنید، اکثر مردم انرژی، توجه یا زمانی برای صحبت کردن یا فکر کردن به کاری که شما انجام می دهید را ندارند. بیشتر مردم دست خود را با شغل، فرزندان، همسر و نگرانی‌ها و ترس‌هایشان پر می‌کنند و توجه و نگران کارهایی که شما در زندگی‌تان انجام می‌دهید نیستند.

وقتی این را متوجه شدید، خود را از محدودیت‌هایی که در سرتان ایجاد می‌کنید رها می‌کنید و گام‌های کوچک یا مهم‌تری برای رسیدن به آنچه در زندگی می‌خواهید برمی‌دارید.

5. به کسی کمک کنید

اعمال کوچک مهربانی به شما کمک می کند تا تمرکزتان را از مشکلاتتان تغییر دهید و ذهنیت بدبینانه تان را جایگزین کنید. وقتی به مردم کمک می‌کنید، دیگر روی این موضوع تمرکز نمی‌کنید که چرا پول، سلامت یا عشق کافی ندارید.

ناگهان تمرکز شما روی چیزهایی که ندارید یا چیزهایی که آرزو می کنید بهتر باشند نیست. در عوض، به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید به دیگری کمک کنید و زندگی شان را بهبود بخشید، حتی اگر با انجام کاری کوچک مانند کمک به او در حمل خواربارشان یا باز نگه داشتن درب برای آنها باشد.

6. منابع منفی را در محیط خود جایگزین کنید

اغلب اوقات، منفی بافی توسط آنچه شما هر روز در ذهن خود می پذیرید مخلوط می شود. منابع اولیه بدبینی را در زندگی خود شناسایی کنید. ممکن است اینترنت، مردم، پادکست ها، موسیقی، مجلات یا هر چیز دیگری باشد. سپس راه هایی پیدا کنید که زمان کمتری را با آن منابع منفی سپری کنید.

در عوض، اوقات فراغت خود را صرف چیزهایی کنید که انرژی شما را افزایش می دهد و بدبینی به آرامی از بین می رود. کارهایی که در زندگی روزمره خود انجام می دهید تأثیر بسیار مثبت و منفی روی شما دارد. این به شما بستگی دارد که نکات منفی را فیلتر کنید و مثبت را در آغوش بگیرید.

7. صحبت کنید و بگذارید بیرون بیاید

اگر تصمیم دارید افکار منفی را در سر خود جمع کنید، همیشه نسبت به زندگی بدبین خواهید بود. بنابراین وقتی متوجه شدید که افکار بدی در ذهنتان رخنه می کند، آن را به زبان بیاورید و آن را به کسی که به نظرتان نزدیک به خود یا یک درمانگر می دانید بگویید.

بیرون ریختن به شما این امکان را می دهد که وضعیت را در نوری جدید و متفاوت ببینید. گفت و گو در مورد آن به شما کمک می کند دیدگاه مفیدی پیدا کنید یا یک برنامه عملی ارائه دهید که شما را شارژ و تسکین دهد.

8. داستان های الهام بخش بخوانید

داستان‌هایی را بخوانید یا ویدیوهای افرادی را تماشا کنید که چالش‌های مشابه شما را پشت سر گذاشته‌اند. به شما کمک می کند روی احتمالات تمرکز کنید و کمتر روی غیرممکن ها متمرکز شوید.

داستان‌ها و تجربیات آن‌ها به شما انگیزه می‌دهد که مثبت‌تر باشید، زیرا می‌دانید که افراد دیگر از شرایط مشابه این کار را انجام داده‌اند. از الهام به عنوان سوخت برای حفظ آن استفاده کنید و هرگز تسلیم نشوید.

9. در این لحظه زندگی کنید و به آن بازگردید

وقتی مدام به چیزهایی فکر می کنید که در گذشته اتفاق افتاده است، در دام افکار منفی گرفتار می شوید. بدبینی باعث می شود که به گذشته برگردید یا نگران آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، یا هر دو، که فقط اوضاع را بدتر می کند.

برای غلبه بر این، باید عادت کنید که زمان بیشتری را در لحظه حال صرف کنید. این به شما امکان می دهد افکار مثبت بیشتری داشته باشید و سازنده تر و بازتر شوید. شما می توانید این کار را انجام دهید:

روی تنفس خود تمرکز کنید. نفس عمیق بکشید و مطمئن شوید که با شکم و همچنین از طریق بینی نفس می‌کشید. روی هوایی که وارد و خارج می شود تمرکز کنید و همه چیز را نادیده بگیرید.

از ذهن خود خارج شوید و توجه خود را به دنیای اطراف خود معطوف کنید. روی افرادی که در اطراف شما قدم می زنند، صداها و کلمات خفه شده در خیابان ها، عطرهای اطراف خود تمرکز کنید و احساس کنید که خورشید به داخل می تابد و پوست شما را گرم می کند.

10. تمرینات کوتاه مدت یا دویدن طولانی انجام دهید

گاهی اوقات لازم است از بدن خود برای تغییر فضای سر خود استفاده کنید. بنابراین زمانی که احساس می‌کنید افکار منفی به مغز شما حمله می‌کنند، به تمرینات کوتاه مدت بروید. می تواند 20 تا 30 دقیقه تمرینات هوازی باشد یا می توانید وزنه برداری کنید. ورزش کردن به رفع نگرانی ها و تنش های درونی کمک می کند زیرا ذهن شما را متمرکز و سازنده می کند.

همچنین می توانید دویدن های طولانی را برای کمک به دور کردن ذهن خود از افکار بدبینانه خود انجام دهید. ثابت شده است که دویدن یک راه عالی برای از بین بردن استرس از بدن شماست. وقتی استرس دارید، ناخودآگاه ماهیچه های خود را منقبض می کنید و خود را در موقعیت فرار یا مبارزه قرار می دهید. آزاد کردن آن انرژی به شما کمک می کند تا مثبت اندیش شوید.

11. شکرگزاری را تمرین کنید

وقتی در منفی‌گرایی غرق می‌شوید، فراموش کردن برخی از جنبه‌های مثبت زندگی‌تان بسیار آسان می‌شود. آسان است که چیزهای به ظاهر کوچک در زندگی خود را بدیهی بدانید. برخی از چیزهای معمولی که باید یاد بگیریم تا از آنها سپاسگزار باشیم، پناهگاه در روزها و شب های سرد، بارانی و بادخیز، غذا، آب تمیز و محبت دوستان و خانواده است.

12. به منبع نیروی معنوی خود متصل شوید

گاهی اوقات، به ویژه زمانی که قدرت ما محدود است، به منابع دیگر قدرت نیاز داریم. یکی از منابع عالی قدرت، منبع معنوی است.

بسته به اعتقادات مذهبی خود، دعا یا مراقبه به شما این امکان را می دهد که برای راهنمایی و قدرت مورد نیاز خود به منبعی فراطبیعی متصل شوید. برای برخی افراد، این ثابت شده است که مطمئن ترین منبع انرژی و راه خوبی برای مبارزه با بدبینی است.

بدبینی رویاهای شما را بی حس می کند و امید شما را می دزدد. همچنین روز شما را خراب می کند و شما را از لذت بردن کامل از زندگی باز می دارد. سعی کنید منفی گرایی را با شروع روز با یک نکته مثبت غلبه کنید. سپس با این احساسات و خوش بینی تا زمان خواب ادامه دهید.

جملاتی را بخوانید که به شما الهام می‌بخشد، رویاها و اهدافی داشته باشید که شما را به زندگی علاقه‌مند کند، یا فقط یادداشت‌های مثبت برای خود بنویسید. گام های کوچک مثبت روزانه بردارید که شما را از بدبینی به خوش بینی سوق می دهد.

هنگامی که در بسته می شود، به پنجره های باز نگاه کنید زیرا گاهی اوقات موفقیت به غیرمنتظره ترین و پیش بینی نشده ترین راه ها به دست می آید. پس ذهن خود را به روی غیرمنتظره ها باز کنید و اجازه دهید چیزهای جدید بدون زحمت اتفاق بیفتند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید