امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276268
۸۱۹۹
۴
۰
نسخه چاپی
شکلات تلخ (Dark chocolate)

شکلات تلخ | 35 مورد از فواید فوق العاده شکلات تلخ

شکلات تلخ یا دارک چاکلت نوعی از شکلات است که دارای درصد بالایی از دانه‌های کاکائو و کره کاکائو نسبت به شکلات شیری است و جز محصولات چاق کننده محسوب نمی‌شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ که به عنوان شکلات سیاه هم شناخته می شود یکی از انواع شکلات است که معمولا حاوی 70 تا 96 و 99 درصد کاکائو خالص و کره کاکائو می باشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ (Dark chocolate)، که به نام شکلات سیاه نیز شناخته می شود، از کره کاکائو به جای کره ی شیری ساخته شده است. حاوی سطح بالایی از کاکائو است، حدود 60 تا 99 درصد. کاکائو حاوی آنتی اکسیدان های فنلی بیشتری نسبت به اکثر غذاها است و محتوای کاکائو در این شکلات ها پر از آنتی اکسیدان است.هرچه میزان کاکائو در یک شکلات بیشتر باشد، غنی تر و کمی تلخ تر خواهد شد. طعم خشک و نیمه شیرین این شکلات برای عدم وجود جامدات شیر در آن است در عوض حاوی وانیل و برخی از امولسیفایر های دیگر است.

خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است. خوردن شکلات تلخ، بر اساس آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است باعث افزایش سلامت روانی، سلامت چشم، بهبود گردش خون، افزایش دهنده و تأمین کننده انرژی، تأمین کننده سلامت دندان و دهان، منبع خوب برای آنتی اکسیدان، تأمین کننده سلامتی قلب و عروق و درمان سرفه‌های مزمن است.

ارزش غذایی شکلات تلخ

در هر ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ مواد مغذی به ترکیبات و درصدهای زیر وجود دارد:

• انرژی ۲٬۷۰۸٫۴۲ کیلوژول (۶۴۷٫۳۳ کیلوکالری)

• کربوهیدرات‌ها ۴۵٫۹۰ گرم

• قندها ۲۳٫۹۹ گرم

• فیبر ۱۰٫۹ گرم

• چربی ۴۲٫۶۳ گرم

• چربی اشباع ۲۴٫۴۸۹ گرم

• چربی ترانس ۰٫۰۳۰ گرم

• چربی تک‌ اشباع‌ نشده ۱۲٫۷۸۱ گرم

• چربی چند اشباع‌ نشده ۱٫۲۵۷ گرم

• پروتئین ۷٫۷۹ گرم

• آب ۱٫۳۷ گرم

• کافئین ۸۰ m گرم

• ویتامین آ ۳۹ IU

• ویتامین ب ۱ (تیامین) ۰٫۰۳۴ میلی‌گرم (۳٪)

• ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۰۷۸ میلی‌گرم (۵٪)

• ویتامین ب ۳ (نیاسین) ۱٫۰۷۶ میلی‌گرم (۷٪)

• ویتامین ب ۶ ۰٫۳۸ میلی‌گرم (۲۹٪)

• ویتامین E ۰٫۵۹ میلی‌گرم (۴٪)

• ویتامین K ۷٫۳ میکروگرم (۷٪)

• کلسیم ۷۳ میلی‌گرم (۷٪)

• آهن ۱۱٫۹۰ میلی‌گرم (۹۵٪)

• منیزیم ۲۲۸ میلی‌گرم (۶۲٪)

• فسفر ۳۰۸ میلی‌گرم (۴۴٪)

• پتاسیم ۷۱۵ میلی‌گرم (۱۵٪)

• سدیم ۲۰ میلی‌گرم (۱٪)

• روی ۳٫۳۱ میلی‌گرم (۳۳٪)

شکلات تلخ به عنوان یک ابرغذا نیز نام برده می‌شود. این خصوصیات مثبت باعث شده است تا مصرف این شکلات در سرتاسر دنیا بسیار افزایش یابد و علاقه‌مندان و متقاضیان زیادی پیدا کند. در ادامه خواص شکلات تلخ برای سلامتی انسان را مطالعه خواهید نمود.

انواع شکلات تلخ

شکلات در طعم های مختلفی تولید می شود و این امر به خاط داشتن طرفداران بسیار است. شکلات در درصد های مختلفی تولید می شود که هر میزان از آن با مقدار متفاوتی از شکر تولید خواهد شد. البته مصرف شکلات با درصدهای بلای شکر به همه افراد توصیه نمی شود.

۳۰ درصدی

میزان کاکائو در این شکلات از حد پایه بالاتر است. خیلی تلخ نیست و مصرف آن باعث بروز مشکل خاصی در افراد نمی‌شود. در کنار آن نوع ۳۵درصدی هم وجود دارد.

۴۵ درصدی

کم‌کم به حد تقریبا بالای کاکائو نزدیک می‌شویم. این درصد خیلی بالا محسوب نمی‌شود؛ اما برای افرادی که مشکل ریفلاکس معده دارند مصرف آن مناسب نیست.

۵۰ درصدی

این شکلات طعم تلخی دارد. مصرف آن برای افراد مبتلا به بی‌خوابی، ریفلاکس و ترشی معده و افرادی که دچار مشکل سنگ کلیه هستند، مناسب نیست.

۶۵ و ۷۰ درصدی

کاملا طعم تلخی دارد. گاهی برای پوشاندن این طعم تلخ آن را با میوه‌هایی مانند پرتقال طعم‌دار می‌کنند. خوردن آن برای افرادی که از هر نظر مشکلی ندارند، ایرادی ندارد.

۸۰ و ۹۷ درصدی

این نوع شکلات هر چند ویژگی‌های بی‌شماری دارد؛ اما بهتر است در صورتی که معده خالیست و یا احتمال بروز مشکلات بی‌خوابی وجود دارد، از خوردن آن صرف‌ نظر کرد. البته نوع ۸۰ درصدی از نظر طعم قابل تحمل‌تر است!

شکلات تلخ

35 مورد از خواص و فواید شکلات تلخ

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها

شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان قوی است این آنتی اکسیدان ها واقعا رادیکال های آزاد و دیگر مولکول های خطرناک را که ممکن است خطرات بالقوه برای سلامتی را ایجاد کنند و باعث بیماری هایی مثل سرطان، پیری زودرس و بیماری های قلبی می شوند را نابود می کنند.

2. سلامت چشم

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن شکلات تلخ، نتیجه‌ای معجزه‌آسا روی سلامتی چشم و بهبود علائم بیماری‌های مختلف چشمی داشته باشد. علاوه بر این خوردن شکلات تلخ بینایی افراد را بهبود می‌بخشد و در مواردی که فرد عفونت چشم داشته باشد از پیشروی آن جلوگیری می‌کند. متأسفانه در مورد اثرات شکلات تلخ بر روی بیماری‌های مخصوص چشم به‌مانند آب مروارید در دست نیست.

به شما توصیه می‌کنیم قبل از اینکه داروهای چشم خودتان را کنار بگذارید و به جای آن‌ها شکلات تلخ، بخورید با پزشک خودتان مشورت و راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید. بنابراین این خواص شکلات تلخ را جدی بگیرید.

3. انرژی زا

شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات ها است و به طور متوسط هر 100 گرم شکلات، 500 کالری انرژی دارد. با این حال نباید از رژیم غذایی حذف شود. زیرا شکلات تلخ حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید است. خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می شود. بهتر است روزانه حدود 30 گرم شکلات تلخ (حداقل 70 درصد)، نه کمتر و نه بیشتر بخوریم.

4. تامین کننده ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن

شکلات سرشار از مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی یا حتی ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه ب است. شکلات رژیم غذایی را متعادل می کند که البته باید آن را به خوبی انتخاب کرد. بنابراین شکلات تلخ را انتخاب کنید و از انتخاب بیسکویت های شکلاتی یا دسرهای شکلاتی شیرین که ارزش غذایی چندانی ندارند، اجتناب کنید.

5. ضدالتهاب

مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. التهاب یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به میکروب‌ها و سایر مواد مضر است. التهابات مزمن و شدید می‌توانند موجب آسیب به سلول‌ها و بافت‌های بدن شوند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌‌ها مانند دیابت نوع ۲، آرتروز و برخی از سرطان‌ها را افزایش ‌دهند. در یک مطالعه‌ی آزمایشی در سال ۲۰۱۸ که بر روی ۵ فرد سالم انجام شد، تأثیرات مصرف شکلات تلخ بر روی سیستم ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مصرف مقادیر زیاد شکلات ۷۰ درصد بر فعالیت ژن‌هایی که پاسخ سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند، تأثیر مثبتی دارد. در مطالعه دیگری، محققین دریافتند که مصرف روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ ۸۴ درصد به مدت هشت هفته، موجب کاهش قابل توجه نشانگرهای زیستی التهاب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

6. کاهش بیماری های قلبی

ترکیبات موجود در شکلات تلخ، توانایی حفاظتی بالایی در برابر اکسیداسیون ال دی ال دارند که در بلندمدت باعث می‌شود کلسترول بسیار کمتری در رگ‌های خونی انباشته شود و در نتیجه ریسک بیماری قلبی به مرور زمان کاهش پیدا کند. در این مورد، مطالعات شهودی گوناگونی انجام شده که بهبودهای نسبتا قابل توجهی را نشان داده‌اند. در پژوهشی که ۷۰ مرد تقریبا سالخورده در آن شرکت داشتند، معلوم شد کاکائو توانسته است خطر بیماری قلبی و عروقی منجر به مرگ را طی یک دوره‌ی ۱۵ ساله، تا ۵۰ درصد کاهش بدهد.

مطالعه‌ی دیگری هم نشان داد خوردن شکلات ۲ بار یا بیشتر در هفته، خطر تشکیل پلاک کلسیمی در رگ‌های خونی را تا ۳۲ درصد پایین می‌آورد. مصرف کمتر از این میزان، تأثیری ندارد. تحقیق دیگری نیز نشان داد مصرف شکلات ۵ بار یا بیشتر در هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۵۷ درصد کاهش می‌دهد. البته این سه مطالعه و تحقیق، اصطلاحا شهودی هستند و نمی‌توانند ثابت کنند که شکلات به تنهایی موجب کاهش این خطرها شده است.

اما با توجه به کاهش فشار خون و کاهش ال دی ال اکسیدشده، پس ظاهرا درست است که مصرف منظم شکلات تلخ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

7. کاهش استرس

شکلات تلخ دارای فلاونول‌ است. فلاونول‌ها اسیدهایی هستند که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنند. خیلی از افراد آن را به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند تا به کمک آن سطح اضطراب خود را کاهش دهند. فلاونول‌ها جریان خون را بهبود می‌بخشند و کمک می‌کنند تا مغز در موقعیت‌های استرس‌زا توانایی بیشتری داشته باشد. تاثیری که این ماده روی ذهن شما می‌گذارد باعث می‌شود بتوانید شرایط استرس‌زا را راحت‌تر تحمل کرده و بر آن غلبه کنید.

محققان معتقدند که نقش شکلات تلخ در سلامت مغز ممکن است به دلیل طعم و مزه آن باشد که می‌تواند برای کسانی که با اختلال های خلقی همراه هستند، آرامش‌بخش باشد. با مصرف شکلات ۷۴ درصدی به مدت یک هفته سطح هورمون‌های مربوط به استرس مانند کاتلولامین و کورتیزول کاهش پیدا می‌کند و کمتر دچار استرس می‌شوید. همچنین میزان سروتونین در بدن شما افزایش پیدا کرده و همین موضوع می‌تواند باعث کاهش میزان استرس شما شود. به صورت روزانه می‌توانید حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم شکلات تلخ مصرف کنید و سطح استرستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

8. بهبود خلق و خو

اکثر آدم‌ها فکر می کنند اعتقاد به شکلات به عنوان یک بهبود دهنده‌ی خلق و خو فقط یک شایعه یا فریب است. اما، حتما بسیار خوشحال خواهید شد اگر بدانید پژوهش های اخیر نشان داده اند که این اعتقاد درست است و شکلات، به ویژه شکلات تلخ، در بهبود خلق و خو بسیار موثر است.

بنابراین مصرف شکلات تلخ باعث می‌شود فرد مصرف کننده احساس آرامش و خوشبینی بیشتری نسبت به زندگی و فعالیت‌های روزانه داشته باشد. از نتایج پژوهش‌ها واضح است کسانی که مرتبا شکلات تلخ مصرف می‌کنند بسیار شادتر از کسانی هستند که شکلات مصرف نمی‌کنند.

با این که هر دو گروه ساعات کاری یکسانی دارند، اما گروه اول سطح اضراب، استرس، یا پرخاشگری و همین طور میزان خستگی فیزیکی کمتری دارند.

9. بهبود مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن نسبت به هورمون انسولین، واکنشی نشان ندهند. مقاومت به انسولین ممکن است منجر به افزایش غیرطبیعی گلوکز خون شود که زمینه ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ است. طی یک مطالعه ۶ ماهه در سال ۲۰۱۸، رابطه بین مصرف منظم شکلات تلخ و سطح گلوکز خون در بین افراد اسپانیایی مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که خوردن روزانه ۴۸ گرم شکلات ۷۰ درصد به کاهش سطح گلوکز ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

10. افزایش عملکرد مغز

مصرف شکلات تلخ می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تخریب‌کننده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون، کمک شایان توجهی کند. یافته‌های تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که فلاونول موجود در شکلات تلخ، موجب افزایش انعطاف‌پذیری عصبی می‌شود. انعطاف‌پذیری عصبی، توانایی مغز در تشخیص ارتباطات به ویژه در هنگام واکنش نسبت به آسیب‌ها و بیماری‌هاست. در واقع مصرف شکلات تلخ می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی مغز داشته باشد.

شکلات تلخ

11. مبارزه با رادیکال های آزاد

این شکلات حاوی بیشترین مقدار فلاونوئیدها و پلی فنل ها است، حتی بیشتر از شراب و چای. به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و مواد سمی زیست محیطی را از بدن انسان خارج می کند.

12. جلوگیری از سرطان

ترکیبات فلاونوئیدها و آنتی اکسیدانی موجود در شکلات تلخ نیز توانایی های پیشگیرانه سرطانی دارند اما تحقیقات بیشتری در این زمینه ادامه دارد.

13. تأمین پروتئین

در هر ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ شما شاهد وجود ۷٫۷۹ گرم پروتئین خواهید بود. این میزان از پروتئین برای کسانی که دوست دارند به بدن خود پروتئین کافی برساند، کاملاً مناسب است. از این افراد می‌توان به ورزشکاران اشاره کرد. به همین دلیل است که بیشتر ورزشکاران از خواص شکلات تلخ برای تأمین انرژی و همچنین پروتئین بدن خود بعد از ورزش استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید مصرف شکلات تلخ را در کنار شیر ادامه دهید تا از میزان پروتئین بیشتری هم استفاده کنید. در مورد میزان کالری نباید نگران باشید چرا که هر دو این مواد به عنوان غذاهای کم کالری تقسیم‌بندی می‌شوند.

14. سرفه مزمن

سرفه گاهی سرسام‌آور و نگران‌کننده می‌شود. خوردن قطعه‌ای شکلات تلخ، می‌تواند این وضعیت را به مقدار زیادی بهبود ببخشد. التهاب در گلو از عواملی است که باعث سرفه در شما می‌شود. مواد مغذی در شکلات تلخ وجود دارد که التهاب‌های گلو را رفع و سرفه را درمان می‌کند. با این وجود پزشک خودتان را قبل از اینکه بخواهید از شکلات تلخ به عنوان درمان سرفه استفاده کنید، مطلع نمایید.

15. محافظت از پوست در برابر آفتاب

ترکیبات بیواکتیو موجود در شکلات تلخ، برای پوست عالی هستند. فلاونول‌ها می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محفاظت کرده، خون‌رسانی به پوست را بهتر کنند و چگالی و آبرسانی به پوست را افزایش بدهند. حداقل دوز اریتم‌زایی (MED)، کمترین میزان از اشعه‌ی فرابنفش است که ۲۴ ساعت بعد از قرارگرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند موجب قرمزی و برافروختگی پوست بشود. در مطالعه‌ای که روی ۳۰ نفر انجام شد، بعد از مصرف شکلات تلخ سرشار از فلاوانول‌ها به مدت ۱۲ هفته، میزان حداقل دوز اریتم‌زایی بیشتر از دوبرابر شده بود.

اگر قصد دارید برای تعطیلات به ساحل بروید، چند هفته یا چند ماه پیش از سفر، مصرف شکلات تلخ‌تان را بالا ببرید.

16. بهبود کم‌خونی

شکلات تلخ غنی از آهن است و این ماده مغذی برای تأمین کم بود نیاز گلبول‌های قرمز شما کافی است. همچنین مصرف کردن شکلات تلخ به دلیل داشتن آهن کافی، باعث خواهد شد تا بروز لخته‌های خونی در رگ‌ها به مقدار زیادی کاهش پیدا کند. از این رو توصیه شده است افراد کم خون به جای استفاده از شکلات‌های پر از قند، خواص شکلات تلخ را جایگزین کنند.

17. اکسیر جوانی

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

18. کنترل میزان فشار خون

برای اینکه بتوانید کنترل مناسبی روی فشار خون خودتان داشته باشید، لازم نیست که خودتان را از خوردن دسرهای خوشمزه محروم کنید. شکلاتی که دارای تلخی کمی است به دلیل اینکه فلاونوئید دارد می‌تواند سطح فشار خون شما را کاهش دهد. فقط باید دقت کنید تا انتخابتان، شکلات مناسبی باشد. چون اگر این شکلات زیادتر از حد قند داشته باشد، باعث افزایش فشار خونتان خواهد شد و کمکی به شما نخواهد کرد.

19. پیشگیری و درمان دیابت

دیابت بیماری است که به خاطر حجم زیاد قند یا گلوکز در خون ایجاد می‌شود. بعضی از انواع خوراکی‌های سرشار از کلسترول عامل اصلی دیابت به شمار می‌آیند چون می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهند و شکلات یکی از آن‌ها است. اما، این در مورد شکلات تلخ صدق نمی کند چون نسبتا عاری از موادی مانند قند، رنگ افزاها یا شیرین کننده‌ها است.

20. افزایش حجم مو

شکلات تلخ، به دلیل داشتن مواد مفید برای مو، سلامت کلی موها را بهبودبخشیده و آنها را فوق‌العاده درخشان و حجیم می‌کند.

21. مرطوب کننده طبیعی پوست

مصرف منظم شکلات تلخ به عنوان یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و پوست شما را نرم و مرطوب می کند.

22. لاغری و کاهش وزن

محققان می گویند که مصرف شکلات تلخ علاوه بر افزایش چربی سوزی، باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند.

ویل کلاور محقق عصب شناسی می گوید: اگر یک تکه شکلات سیاه را 20 دقیقه قبل از غذا به آرامی بخورید، سیگنال هایی به مغز ارسال می شود که جلوی اشتها را گرفته و باعث کاهش پرخوری در افراد چاق می شود.

23. تقویت ایمنی

دو نوع از فلاونوئیدها موجود در شکلات عمدتا کتچین (Catechin) و اپیکاتچین (Epicatechin_gallate) هستند ؛ شکلات تلخ دارای سطح زیادی از کاتچین ها است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می شود و احتمالا مانع از بیماری های مزمن می شود.

24. کاهش سطح کلسترول

به اثبات رسیدن شکلات تلخ میزان کلسترول LDL (بد) را در بدن انسان تا 10 تا 12% کاهش می دهد. تحقیقات همچنین نشان داد که کاکائو، که یک عنصر کلیدی این شکلات هاست، ممکن است به افزایش کلسترول HDL (خوب) و به سرکوب LDL اکسید شده کمک کند. LDL اکسید شده می تواند با بافت های اطراف واکنش نشان دهد و احتمال حمله قلبی را افزایش دهد.

25. درمان افسردگی

سطح سروتونین در این شکلات می تواند به عنوان یک ضد افسردگی موثر عمل کند. شکلات تلخ حاوی سروتونین است که دارای ویژگی های تقریبا یکسان ضد افسردگی می باشد.

26. جلوگیری از سکته مغزی

خوردن شکلات تلخ نه تنها بدن را آرام می کند، بلکه عروق خونی را انعطاف پذیر تر نیز می کند. همچنین عملکرد سلول های اندوتلیالی که سلول های خونی را تشکیل می دهند را افزایش می دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بی شماری را کاهش می دهد و از سکته مغزی جلوگیری می کند.

27. شادی و نشاط بیشتر

یکی از خواص شکلات تلخ این است که می‌تواند به عنوان میان وعده همیشگی برای شما باشد که علاوه بر رفع گرسنگی، خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد. مطالعات نشان داده است که اندورفین بدن شما که عاملی برای نشاط و شادی است در اثر مصرف شکلات تلخ افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این مطالعات زیادی حاکی از کاهش میزان استرس و هورمون‌های وابسته به آن در بدن بر اثر مصرف شکلات تلخ است؛ بنابراین اگر احساس ناراحتی‌های روزانه شما را اذیت می‌کند، تکه‌ای شکلات تلخ نوش جان کنید و همه غصه‌ها را به فراموشی بسپارید.

28. درمان اسهال

آفریقایی‌ها مدت‌های مدیدی از قرن شانزدهم به بعد از کاکائو برای درمان اسهال استفاده می‌کرده‌اند. در بعضی جوامع این رسم تا به امروز حفظ شده و ادامه پیدا کرده است، هرچند پژوهش‌های علمی برای بررسی آن به تازگی انجام گرفته است.

در یکی از پژوهش‌ها چنین مشخص شده است که ماده‌ی فلاونوئيد موجود در کاکائو ترشح مایع روده‌ی کوچک تضمین می‌کند و به این طریق می‌توان از اسهال پیشگیری یا آن را معالجه کرد. این امر حاکی از آن است که شکلات تلخی که حداقل ۶۰٪ آن از کاکائو تشکیل شده باشد نیز همین عملکرد را دارد.

بنابراین، اگر دستگاه گوارش‌تان ضعیف است و به آسانی اسهال می‌شوید، سعی کنید به طور مرتب شکلات تلخ مصرف کنید. به خاطر مزه‌ی خوبی که دارد با مصرف آن به هنگام ابتلا به اسهال اصلا احساس این که دارویی مصرف می‌کنید به شما دست نخواهد داد. اما، فراموش نکنید که در انتخاب منوی غذا و همچنین اندازه و مقدار آن دقیق و هوشمندانه عمل کنید.

29. درمان ریزش مو

شکلات تلخ حاوی مقادیر بالای آهن است که گردش خون در پوست سر را افزایش داده و برای پیشگیری و درمان ریزش مو مفید می باشد.

30. کبد چرب

محققان ایتالیایی می گویند که مصرف شکلات تلخ به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به هپاتیت و بیماری کبد چرب در افراد را کاهش می دهد.

شکلات تلخ

31. سلامت دهان و دندان

تئوبرومین موجود در شکلات سیاه از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و با از بین بردن باکتری هایی که عامل بوی بد دهان هستند، به رفع بوی بد دهان و سلامت دهان و دندان کمک می کند.

32. مفید در دوران بارداری

شکلات تلخ برای زنانی که باردار هستند مفید است، زیرا در پیشگیری از مشکلاتی مانند پره اکلامپسی (Pre-eclampsia) کمک می کند، فشار روی عضلات را کاهش می دهد و به شما احساس آرامش می دهد و باعث افزایش ایمنی کلی بدن می شود.

33. کنترل آسم

شکلات تلخ نیز در درمان علائم آسم و سایر مسائل تنفسی به علت داشتن تئوباریم و متیلکسانتین مفید است.

34.  افزایش تستوسترون در مردان

مصرف شکلات تلخ باعث افزایش تستوسترون در مردان شده و با افزایش جریان خون به آلت تناسلی اختلالات نعوظ را بهبود می بخشد و در نتیجه توانایی تولید مثل و باروری در مردان را افزایش می دهد.

35. یک لایه بردار عالی

شکلات تلخ در ترکیب با کافئین، یک لایه‌ بردار عالی می‌سازد. این شکلات، باعث پوسته‌شدن سلول‌های مرده پوست شده و اجازه‌می‌دهد پوست جدید به‌راحتی نفس بکشد.

  • منبع
  • نمناک
  • چطور
  • کوکا
  • بیتوته
  • دکتر کرمانی
  • جیمیتو
  • باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید