امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280573
۸۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

مهارت های حل تعارض در رابطه

مهارت های حل تعارض در رابطه

علت اختلافات و عدم توافق در خانه یا محل کار هر چه باشد، این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا تعارض را به روشی سازنده حل کنید و روابط خود را قوی و در حال رشد نگه دارید.

تعارض چیست؟

تعارض بخشی طبیعی از هر رابطه سالم است. به هر حال، نمی توان از دو نفر انتظار داشت که همیشه در مورد همه چیز به توافق برسند. نکته کلیدی این نیست که بترسید یا سعی کنید از تعارض اجتناب کنید، بلکه یاد بگیرید چگونه آن را به روشی سالم حل کنید.

وقتی تعارض به درستی مدیریت نشود، می‌تواند آسیب زیادی به یک رابطه وارد کند، اما وقتی به شیوه‌ای محترمانه و مثبت برخورد شود، تعارض فرصتی برای تقویت پیوند بین دو نفر فراهم می‌کند. چه در خانه، چه در محل کار یا مدرسه درگیری داشته باشید، یادگیری این مهارت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا اختلافات را به روشی سالم حل کنید و روابط قوی‌تر و مفیدتری ایجاد کنید.

علل تعارض در یک رابطه

تعارض از اختلافات بزرگ و کوچک ناشی می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که افراد بر سر ارزش‌ها، انگیزه‌ها، ادراکات، ایده‌ها یا خواسته‌هایشان اختلاف نظر داشته باشند. گاهی اوقات این تفاوت‌ها بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، اما زمانی که یک درگیری باعث ایجاد احساسات قوی می‌شود، یک نیاز عمیق شخصی اغلب در هسته اصلی مشکل است. این نیازها می توانند از نیاز به احساس امنیت یا احترام و ارزش گرفته تا نیاز به نزدیکی و صمیمیت بیشتر متغیر باشند.

به نیازهای متضاد یک کودک نوپا و والدین فکر کنید. نیاز کودک کاوش است، بنابراین جسارت به خیابان یا لبه صخره این نیاز را برآورده می کند. اما نیاز والدین محافظت از ایمنی کودک است، نیازی که تنها با محدود کردن اکتشاف کودک نوپا برآورده می شود. از آنجایی که این نیازها در تضاد هستند، تعارض ایجاد می شود.

نیازهای هر یک از طرفین نقش مهمی در موفقیت طولانی مدت یک رابطه دارد. هر کدام شایسته احترام و توجه هستند. در روابط شخصی، عدم درک نیازهای متفاوت می تواند منجر به دوری، مشاجره و جدایی شود. در محل کار، نیازهای متفاوت می تواند منجر به شکست معاملات، کاهش سود و از دست دادن شغل شود.

زمانی که بتوانید نیازهای متضاد را تشخیص دهید و مایل باشید آنها را با شفقت و درک بررسی کنید، می تواند منجر به حل خلاقانه مشکل، تیم سازی و روابط قوی تر شود.

چگونه به درگیری پاسخ می دهید؟

آیا از درگیری می ترسید یا به هر قیمتی از آن اجتناب می کنید؟ اگر درک شما از تعارض ناشی از خاطرات دردناک دوران کودکی یا روابط ناسالم قبلی است، ممکن است انتظار داشته باشید که تمام اختلافات به بدی پایان یابد. ممکن است تعارض را تضعیف کننده، تحقیرکننده یا چیزی برای ترسیدن بدانید. اگر تجربیات اولیه زندگی شما باعث شد احساس ناتوانی یا خارج از کنترل کنید، تعارض حتی ممکن است برای شما آسیب زا باشد.

اگر از درگیری می ترسید، وقتی وارد یک موقعیت درگیری می شوید که قبلاً احساس خطر می کنید، مقابله با مشکل به روشی سالم دشوار است. در عوض، به احتمال زیاد یا خاموش می شوید یا از عصبانیت منفجر می شوید.

حل تعارض، استرس و احساسات

تعارض باعث تحریک احساسات قوی می شود و می تواند به احساسات آسیب دیده، ناامیدی و ناراحتی منجر شود. هنگامی که به شیوه ای ناسالم رفتار شود، می تواند باعث شکاف ها، رنجش ها و جدایی های جبران ناپذیری شود. اما وقتی تعارض به روشی سالم حل شود، درک شما از طرف مقابل را افزایش می دهد، اعتماد ایجاد می کند و روابط شما را تقویت می کند.

اگر با احساسات خود ارتباطی ندارید یا آنقدر استرس دارید که فقط می توانید به تعداد محدودی از احساسات توجه کنید، نمی توانید نیازهای خود را درک کنید. این کار برقراری ارتباط با دیگران را دشوار می‌کند و مشخص نمی‌کند که واقعاً چه چیزی شما را آزار می‌دهد. برای مثال، زوج‌ها اغلب در مورد تفاوت‌های جزئی بحث می‌کنند - روشی که حوله‌ها را آویزان می‌کند، سوپ‌اش را هورت می‌ کشد - نه اینکه واقعاً آنها را آزار می‌دهد.

برای حل موفقیت آمیز یک تعارض، باید دو مهارت اصلی را یاد بگیرید و تمرین کنید:

تسکین سریع استرس: توانایی تسکین سریع استرس در لحظه.

آگاهی عاطفی: توانایی راحت ماندن به اندازه کافی با احساسات خود برای واکنش سازنده، حتی در بحبوحه یک حمله درک شده.

مهارت اصلی 1: تسکین سریع استرس

توانایی مدیریت و رهایی از استرس در لحظه، کلید حفظ تعادل، تمرکز و کنترل است، مهم نیست با چه چالش هایی روبرو هستید. اگر ندانید که چگونه متمرکز بمانید و بر خود مسلط باشید، در موقعیت‌های درگیری غرق می‌شوید و نمی‌توانید به روش‌های سالم پاسخ دهید.

روانشناس کانی لیلاس از یک قیاس رانندگی استفاده می کند تا سه روش رایج واکنش افراد را در هنگام غرق شدن در استرس شرح دهد:

پا روی گاز. پاسخ استرس عصبانی یا آشفته. شما داغ، سرحال هستید، بیش از حد احساساتی هستید و نمی توانید یک جا بنشینید.

پا روی ترمز. پاسخ استرس منزوی یا افسرده. خاموش می‌شوید، فاصله می‌گیرید، و انرژی یا احساسات بسیار کمی نشان می‌دهید.

هم پا روی گاز و هم روی ترمز. یک پاسخ استرسی متشنج و منجمد. شما تحت فشار "یخ می زنید" و نمی توانید کاری انجام دهید. شما فلج به نظر می رسید، اما در زیر سطح به شدت آشفته هستید.

چگونه استرس بر حل تعارض تأثیر می گذارد

استرس توانایی حل تعارض را با محدود کردن توانایی شما در موارد زیر مختل می کند:

  • زبان بدن شخص دیگری را به دقت بخوانید.
  • بشنوید که یک نفر واقعاً چه می گوید.
  • از احساسات خود آگاه باشید.
  • با نیازهای ریشه ای خود در تماس باشید.
  • نیازهای خود را به وضوح بیان کنید.

مهارت اصلی 2: آگاهی عاطفی

آگاهی عاطفی کلید درک خود و دیگران است. اگر ندانید که چگونه یا چرا احساس خاصی دارید، نمی توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید یا اختلافات را حل کنید.

اگرچه دانستن احساسات خود ممکن است ساده به نظر برسد، بسیاری از مردم احساسات قوی مانند خشم، غم و ترس را نادیده می گیرند یا سعی می کنند آن ها را آرام کنند. با این حال، توانایی شما برای مدیریت تعارض به ارتباط با این احساسات بستگی دارد. اگر از احساسات قوی می ترسید یا اگر بر یافتن راه حل هایی کاملاً منطقی اصرار دارید، توانایی شما برای رویارویی و حل و فصل اختلافات محدود خواهد شد.

چرا آگاهی عاطفی یک عامل کلیدی در حل تعارض است

آگاهی عاطفی - آگاهی از تجربه هیجانی لحظه به لحظه شما - و توانایی مدیریت مناسب همه احساسات شما، اساس یک فرآیند ارتباطی است که می تواند تعارض را حل کند.

آگاهی عاطفی به شما کمک می کند:

  • درک کنید که چه چیزی واقعاً دیگران را آزار می دهد
  • خودتان را درک کنید، از جمله آنچه واقعاً شما را آزار می دهد
  • تا زمانی که تعارض حل نشود انگیزه خود را حفظ کنید
  • شفاف و موثر ارتباط برقرار کنید
  • علاقه و تأثیرگذاری بر دیگران

ارتباط غیرکلامی و حل تعارض

وقتی افراد در وسط یک درگیری هستند، کلماتی که به کار می‌برند به ندرت مسائلی را که در قلب مشکل قرار دارند بیان می‌کنند. اما با توجه دقیق به سیگنال‌های غیرکلامی یا «زبان بدن» طرف مقابل، مانند حالات صورت، وضعیت بدن، حرکات و لحن صدا، می‌توانید بهتر بفهمید که شخص واقعاً چه می‌گوید. این به شما این امکان را می دهد که به روشی پاسخ دهید که اعتماد ایجاد کند و به ریشه مشکل بپردازید.

توانایی شما در خواندن دقیق شخص دیگر به آگاهی عاطفی شما بستگی دارد. هر چه بیشتر از احساسات خود آگاه باشید، دریافت سرنخ های بی کلام که نشان می دهد دیگران چه احساسی دارند، برای شما آسان تر خواهد بود. به آنچه در طول درگیری به دیگران منتقل می کنید و اینکه آیا آنچه می گویید با زبان بدن شما مطابقت دارد فکر کنید. اگر بگویید «من خوبم»، اما دندان‌هایتان را به هم فشار دهید و به دور نگاه کنید، بدنتان به وضوح نشان می‌دهد که چیزی جز «خوب» هستید. یک لحن آرام، یک لمس اطمینان‌بخش، یا یک حالت چهره علاقه‌مند می‌تواند به آرامش بخشیدن به تبادل تنش کمک کند.

نکات بیشتر برای مدیریت و حل تعارض

با پایبندی به دستورالعمل های زیر می توانید اطمینان حاصل کنید که روند مدیریت و حل تعارض تا حد امکان مثبت است:

به آنچه احساس می شود و همچنین گفته شده گوش دهید. وقتی واقعاً گوش می‌دهید، عمیق‌تر با نیازها و احساسات خود و دیگران ارتباط برقرار می‌کنید. گوش دادن همچنین باعث تقویت، اطلاع رسانی و شنیدن صدای شما در زمان نوبت صحبت کردن برای دیگران می شود.

حل تعارض را به جای برنده شدن یا «درست بودن» در اولویت قرار دهید. حفظ و تقویت رابطه، به جای "برنده شدن" در بحث، همیشه باید اولویت اول شما باشد. به طرف مقابل و دیدگاه او احترام بگذارید.

روی زمان حال تمرکز کنید. اگر بر اساس تعارضات گذشته کینه خود را حفظ کنید، توانایی شما برای دیدن واقعیت وضعیت فعلی مختل خواهد شد. به جای نگاه کردن به گذشته و سرزنش کردن، روی کارهایی که می توانید در اینجا و اکنون برای حل مشکل انجام دهید تمرکز کنید.

نبردهای خود را انتخاب کنید. درگیری ها ممکن است خسته کننده باشند، بنابراین مهم است که در نظر بگیرید که آیا این موضوع واقعاً ارزش وقت و انرژی شما را دارد یا خیر. شاید اگر 15 دقیقه در حال چرخیدن هستید، نخواهید یک جای پارک را تسلیم کنید، اما اگر ده ها جای خالی وجود دارد، بحث کردن بر سر یک مکان ارزش آن را ندارد.

مایل به بخشش باشید. اگر مایل نباشید یا نتوانید دیگران را ببخشید، حل تعارض غیرممکن است. راه حل در رهایی از میل به تنبیه نهفته است.

بدانید چه زمانی باید چیزی را رها کنید. اگر نمی توانید به توافق برسید، موافقت کنید که مخالفت کنید. برای ادامه بحث دو نفر لازم است. اگر تعارض به جایی نمی رسد، می توانید تصمیم بگیرید که درگیر نشوید و ادامه ندهید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید