امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278753
۱۲۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه زخم های خانواده را ترمیم کنیم؟

چگونه زخم های خانواده را ترمیم کنیم؟

چگونه زخم های خانواده را ترمیم کنیم

از یک سو، پرداختن به شکاف های قدیمی و روابط فرسوده در خانواده می تواند دردناک باشد. از سوی دیگر، درمان نشدن زخم‌های گذشته به این معنی است که در خطر از دست دادن پیوندهای با ارزش و بادوام خانوادگی هستید.

بنابراین، به جای اینکه به آنها اجازه بدتر شدن و بدتر شدن را بدهید، یاد بگیرید که چگونه آسیب را ترمیم کنید و حتی قوی تر از قبل از آن خارج شوید.

در حالی که به نظر می رسد مواجهه با اعضای خانواده و پرداختن به موضوع به طور کامل منطقی ترین راه برای انجام این کار است، در واقع گزینه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید انتخاب کنید، مانند نوشتن نامه، عذرخواهی مستقیم، یا تمرین ارتباط سازنده تر و بازتر در آینده

گفتگو کردن

زمانی را برای ملاقات حضوری پیدا کنید

مواجهه با نارضایتی های گذشته در یک جلسه حضوری می تواند به رفع شکاف های قدیمی و بهبود ارتباطات کمک کند. اگر درگیری‌های مداوم دارید و خانواده‌ای تنگ هستید، حتی ممکن است بخواهید یک جلسه خانوادگی هفتگی یا دوهفته‌ای ثابت ترتیب دهید که همه دور هم جمع شوند تا صحبت کنند. این به همه کمک می کند تا در جریان مسائل جاری باشند و به همه فرصت ابراز وجود می دهد.

قوانین اساسی برای بحث تعیین کنید

از آنجایی که درگیری هایی که به آن می پردازید عمیقاً شخصی هستند، بحث ها می توانند به سرعت داغ شوند. احساسات بیش از حد می تواند گفتگو را از مسیر خارج کند و رسیدن به یک راه حل موثر را تقریبا غیرممکن سازد، بنابراین باید سعی کنید اوضاع را آرام و کنترل کنید. این کار را با ایجاد یک آداب رفتار عمومی انجام دهید که برخی از رفتارهای مخرب را ممنوع می کند، مانند قطع صحبت، ایجاد نزاع های نامربوط، و نام بردن.

خود را با عشق ابراز کنید

ممکن است تصور کنید که همه افراد خانواده می دانند که چقدر آنها را دوست دارید، اما این لزوماً درست نیست. در واقع، وقتی عشق به صراحت بیان نمی شود، مردم اغلب احساس غفلت می کنند، بنابراین باید حتماً آن را بیان کنید، به خصوص در هنگام مشاجره ای که به زخم های قدیمی می پردازد. بنابراین، هنگام توضیح دادن جنبه خود از داستان، مطمئن شوید که این کار را با اظهارات صریح عشق و محبت انجام دهید. یک راه خوب برای انجام این کار، یادآوری خاطرات مثبت و لحظات خوبی است که در طول بحث به اشتراک گذاشته اید. متعجب خواهید شد که چقدر سریع این بازگشت‌های حس خوب باعث می‌شود که همه لبخند بزنند و احساس نزدیک‌تر کنند.

به حرف یکدیگر گوش دهید

اگر از زمانی که دیگران در حال صحبت هستند برای برنامه ریزی پاسخ های آینده استفاده کنید، در رویارویی خود هیچ پیشرفتی نخواهید داشت. بلکه باید با ذهنی باز و همدل به احساسات و سخنان دیگران گوش دهید. در مواقعی که نیاز به توضیح دارید با پرسیدن سوالات و تکرار نکات کلیدی برای اطمینان از درک شما، گوش دادن فعال را تمرین کنید. به این ترتیب نشان می‌دهید که توجه و علاقه واقعی به درک آنها دارید.

موافقت کنید که ادامه دهید

شاید مهمترین بخش بهبود تعارضات بین فردی، رسیدن به یک اجماع متقابل و صریح است که همه شما برای حرکت رو به جلو تلاش خواهید کرد. این توافق تاکید زخم‌های قدیمی را به آینده منتقل می‌کند: همه شما به گذشته آسیب‌زننده اذعان دارید در حالی که همچنین می‌دانید که این گذشته قابل تغییر نیست. تنها چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید اعمال و گفتارتان در آینده است، بنابراین در پایان چیزی بگویید: «اکنون که در این مورد صحبت کردیم، اجازه دهید این موضوع را رها کنیم و روی بهبود رفتار و روابط آینده‌مان تمرکز کنیم.»

در تماس باشید

به جلو حرکت کنید. سعی کنید بیشتر با یکدیگر صحبت کنید یا بنویسید. این تلاش کوچک خطوط ارتباطی را باز نگه می دارد و به شما این امکان را می دهد که به یکدیگر یادآوری کنید که چقدر برایتان مهم است. همچنین بهزیستی روانشناختی شما را تقویت می کند و احساس رضایت شما را از جنبه های نامرتبط زندگی مانند شغل و دوستی شما تقویت می کند.

جبران

به اشتباه خود و احساس گناه ناشی از آن فکر کنید.

اگر کاری توهین‌آمیز یا آزاردهنده برای خانواده‌تان انجام داده‌اید، اولین گام‌ها برای جبران این است که گناه خود را در درگیری بشناسید، در مورد دلایل رفتار خود و تأثیر آن بر همه افراد فکر کنید.

این درون نگری متفکرانه کمک می کند تا عذرخواهی شما زمانی که در نهایت آن را به اعضای خانواده آسیب دیده می گویید معنادارتر و موثرتر شود.

عذر خواهی کردن

هنگامی که افکار خود را جمع آوری کردید و برای نزدیک شدن به کسانی که به آنها صدمه زدید آماده اید، از عزیزانتان از صمیم قلب عذرخواهی کنید. می توانید این کار را از طریق نامه یا ایمیل یا حضوری انجام دهید. مهم نیست که چه روشی را انتخاب می کنید، مهم ترین چیز این است که مستقیم باشید، مسئولیت پذیری را بدون طفره رفتن از سرزنش یا منطقی بودن بپذیرید و نشان دهید که در مورد تأثیر اعمال خود فکر کرده اید.

بر تمایل خود برای جبران تاکید کنید

عذرخواهی اگر صرفاً بر اشتباه گذشته متمرکز شود تا حدودی پوچ به نظر می رسد. برای اینکه احساس شما صادقانه باشد، باید قول دهید که هرگز همان تخلف را تکرار نکنید. به عبارت دیگر، شما نه تنها بهانه‌ای بی‌سابقه و گذشته‌نگر ارائه می‌دهید، بلکه قول می‌دهید که در آینده برای اصلاح رفتار خود تلاش کنید. شما با این کار متعهد می‌شوید که برای اصلاح رفتار خود در آینده تلاش کنید.

بپذیرید که بخشش و بهبودی نیاز به زمان دارد

مطمئناً می‌خواهید خانواده‌تان شما را به خاطر کاری که انجام داده‌اید ببخشند، اما باید انتظارات خود را در مورد این فرآیند مدیریت کنید. حق خانواده‌تان را بپذیرید که به اندازه‌ای که نیاز دارند، در مورد عذرخواهی شما فکر کنند و اینکه فقط به این دلیل که شما عذرخواهی کرده‌اید، مدیون بخشش نیستید. به همین ترتیب، اگر شما نیز توسط اعضای خانواده‌تان صدمه دیده‌اید و آنها عذرخواهی کرده‌اند، باید حق خودتان را بدانید که قبل از پذیرش و بخشش وقت بگذارید.

بهبودی از خیانت یا تروما

از یک متخصص کمک بگیرید. اگر در حال نگهداری از یک زخم خانوادگی جدی مانند سوء استفاده یا بی توجهی در دوران کودکی هستید، باید در اسرع وقت با این آسیب مقابله کنید. در غیر این صورت، اگر به سرکوب آن ادامه دهید، خواهید دید که توانایی اعتماد و عشق در سایر روابط و جنبه‌های زندگی شما آسیب خواهد دید. برای مشکلات جدی، باید از یک درمانگر کمک بگیرید تا احساسات شما را تحلیل و راهنمایی کند. یک متخصص همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی را برای مقابله با گذشته و حرکت در آینده ایجاد کنید.

اهداف خود را برای بهبودی مشخص کنید

هنگامی که در مورد تأثیر یک خیانت یا تروما بر زندگی خود فکر می کنید، از درمانگر خود بخواهید به شما کمک کند تا اهداف خود را برای این فرآیند شناسایی کنید. به عنوان مثال، آیا می خواهید در نهایت عضو خانواده خود را ببخشید و پیوندهای قبلی خود را دوباره بازیابی کنید؟ یا فقط می خواهید راهی برای گذر از گذشته پیدا کنید تا در آینده روی زندگی شما تأثیر نگذارد؟

کارهایی را انجام دهید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان بدهد

شفای شخصی پس از زخم های دردناک خانوادگی تا حد زیادی به عزت نفس بستگی دارد: شما فقط در صورتی قادر خواهید بود که درد خود را بپذیرید و بر شرم و شرم ناشی از آن غلبه کنید که معتقد باشید فردی شایسته احترام و خوشبختی هستید. شما می توانید با صرف زمان و انرژی روی خود و علایق خود، روی ایجاد این عزت نفس کار کنید.

روابط قوی با دیگران ایجاد کنید. اگر روی ایجاد اعتماد و روابط صمیمی با دوستان کار کنید، غلبه بر یک گذشته خانوادگی آشفته بسیار آسان تر است. این امر عزت نفس شما را بهبود می بخشد، سلامت روان شما را بهبود می بخشد، و حتی سلامت جسمی شما را تقویت می کند، در حالی که ثابت می کند شما کاملاً به روابط هسته ای خانواده وابسته نیستید.

نامه بنویسید یا تماس تلفنی برقرار کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند درمان، بسته شدن است، و یک راه شگفت‌انگیز برای رسیدن به بسته شدن، نوشتن نامه و بیان احساسات بی‌نظیر است. حتی اگر طرف مقابل مدعی پاسخگویی نباشد یا حتی به نامه پاسخ ندهد، با رهایی از غم و خشم فروخورده احساس آرامش خواهید کرد.

چگونه زخم های خانواده را ترمیم کنیم؟

ببخشید

حتی اگر قصد دارید دیگر هرگز فرد یا خانواده متخلف را نبینید یا با آن ها صحبت کنید، ممکن است بخواهید به خاطر سلامت روانی و عاطفی خود، عضو خانواده را ببخشید. این به این دلیل است که بخشش می تواند به شما کمک کند گذشته را رها کنید و احساس آزادی و حرکت به جلو داشته باشید.

بدانید چه زمانی رابطه را پایان دهید

اگر در یکی از اعضای خانواده رفتار بدی وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد که رابطه خود را با آن شخص قطع کنید. به همان اندازه که ترمیم تعارضات درون خانواده سخت است، محافظت از خود در برابر یک سوء استفاده کننده درون خانواده نیز به همان اندازه سخت است، به خصوص اگر تحت فشار سایر اعضای خانواده برای داشتن رابطه با آن فرد قرار بگیرید. این می تواند بسیار دشوار و پیچیده باشد، بنابراین از یک درمانگر کمک بگیرید تا استراتژی انجام این کار را تعیین کنید.

ساخت ضمانت های آینده

قدر منحصر به فرد بودن خانواده خود را بدانید

ساختن آینده ای بهتر برای خانواده بسیار آسان تر خواهد بود اگر بدانید خانواده شما چقدر خاص است و چقدر ارزش حفظ این پیوندها را دارد. این کار را با نگاه کردن به ویژگی‌های عجیب خانواده‌تان، درام‌های پیچیده یا ساختار غیرمتعارف، نه به‌عنوان مشکلات شرم‌آور، بلکه به‌عنوان نقاط قوت خاص و یادآوری اینکه خانواده‌تان واقعاً چقدر غیرقابل جایگزین است، انجام دهید.

روی زمان حال تمرکز کنید

مهم است که مشکلات و تضادهای گذشته را بپذیرید، اما نباید گذشته را به هم بزنید و اجازه دهید بر زمان حال مسلط شود. این فقط مشکلات قدیمی را گسترش می دهد و بهبود را در زمان حال به تاخیر می اندازد. با ایجاد یک قانون مشترک خانوادگی برای ترک گذشته و تمرکز بر رفتارهای مثبت و حمایت در زمان حال به همه نشان دهید که در مورد این اصل جدی هستید.

در مورد پیشرفتی که به دست آورده اید، خوش صدا و مثبت باشید

در حالی که ترمیم زخم‌های قدیمی خانواده ممکن است زمان ببرد، اما باید به یکدیگر یادآوری کنید که چقدر پیشرفت کرده‌اید و چه قدم‌های مثبتی برداشته‌اید. به این ترتیب شما احساس نمی کنید که این روند بیهوده بوده است و شما فقط به رفتارهای قدیمی خود باز می گردید.

نشان دادن عشق

در حالی که درگیری ها تا حدی اجتناب ناپذیر است، شما می توانید با برجسته کردن عشق و پیوندهای عمیق بین یکدیگر، آسیب آنها را به حداقل برسانید. شما باید این کار را از طرق مختلف انجام دهید: عشق خود را فقط به صورت شفاهی بیان نکنید، بلکه اعمالی را انجام دهید که نشان دهنده عشق است.

زمان هایی را برای خندیدن با هم پیدا کنید

نشان داده شده است که خنده فواید متعددی برای سلامت روانی و حتی جسمی دارد و شما تعجب خواهید کرد که چقدر می تواند تأثیر مثبتی بر پویایی خانواده شما بگذارد. دفعه بعد که برای یک جمع خانوادگی برنامه ریزی می کنید، مطمئن شوید که شامل خنده و سرگرمی فراوان است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید