امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278588
۱۹۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

نگران فحش دادن زیاد هستید؟ علم می گوید شما نباید باشید

نگران فحش دادن زیاد هستید؟ علم می گوید شما نباید باشید

چرا فحش دادن از نظر علمی مفید است؟

مطالعات نشان می دهد افرادی که مانند یک ملوان فحش می دهند صادق تر و باهوش تر هستند.

فحش دادن معمولاً به عنوان یک زبان حقیقتاً بیهوده یا یک لغزش توهین آمیز و خارج از نزاکت تلقی می شود.

اما مطالعات نشان داده است که فحش دادن استرس و احساس درد را از بین می برد، باعث ایجاد رفاقت در بین همسالان می شود و با ویژگی هایی مانند روان زبانی، صراحت و صداقت ارتباط دارد.

تیموتی جی استاد برجسته روانشناسی در کالج هنرهای لیبرال ماساچوست معتقد است که انسان ها تا حدی زبان تابو (فحش دادن) را به عنوان یک دریچه آزاد کننده احساسات توسعه داده اند.

جی، متخصص مشهور جهان در فحش دادن می افزاید: نکته ای وجود دارد که فحش دادن بسیار موثرتر از ضربه زدن به کسی است. ما این روش بسیار کارآمد را برای تخلیه احساسات خود و انتقال آنها به دیگران توسعه داده ایم.

اما برن در کتابش: "فحش دادن برای تو خوب است: علم شگفت انگیز زبان زشت یا بد" بیان می کند: تحقیقات جدید نشان می دهد که فحاشی دارای مزایای مثبت بسیاری است، از ارتقاء اعتماد و کار گروهی در دفتر تا افزایش تحمل ما در برابر درد.

خانم برن توضیح می دهد: تحقیقات بزرگی از استرالیا و نیوزلند نشان می دهد که توهین های فکاهی یا طنز به ویژه فحش دادن بین دوستان نشانه قوی از میزان اعتماد آن دوستان است. افراد مورد مطالعه در این تحقیقات که می توانند با یکدیگر شوخی کنند به گونه ای که از گفتار مودبانه که شامل فحش زیاد است تجاوز کنند، تمایل دارند گزارش دهند که بیشتر به یکدیگر اعتماد دارند.

یکی از دلایلی که احتمالاً این ارتباط قوی وجود دارد این است که دشنام دادن چنین تأثیر احساسی دارد. شما نگرش پیچیده ی ذهنی، در مورد شخصی که با او صحبت می کنید دارید. استفاده از فحش های مناسب آن شخص نشان می دهد که چقدر آنها را می شناسید و چقدر خوب مدل ذهنی آنها را درک می کنید.

رابطه دشنام دادن و درد

همانطور که هرکسی که تا به حال با چکش به انگشت شست خود ضربه زده است می تواند گواهی دهد فحش دادن یک پاسخ معمولی به درد است. اما برای سال ها برخی از متخصصان درد تصور می کردند که فحش در آن شرایط واقعاً کمک چندانی نمی کند. آنها این نظریه را مطرح کردند که فحش دادن ممکن است در واقع یک اثر "فاجعه بار" داشته باشد به این معنی که مردم را وادار می کند تا شدت درد را مبالغه کنند یا بیش از حد بیان کنند.

ریچارد استفنز از دانشگاه کیل در انگلستان کار می کند. او یک روانشناس رفتاری است که علاقه مند است تحقیق کند، چرا ما کارهایی را انجام می دهیم که به ما گفته شده برای ما بد است.

سالهاست که حرفه پزشکی می گوید: دشنام دادن هنگام درد را بد تلقی کرده و فحش دادن واکنش فاجعه بار نامیده می شود و بر اتفاقات منفی متمرکز است. برداشت دکتر استفنز در این مورد این بود که اگردشنام دادن ناهنجار است، چرا ما این کار را ادامه می دهیم؟

دکتر استفنز در ابتدا 67 داوطلب داشت، اگرچه او چندین بار این کار را تکرار کرده است. او دستان آنها را در آب یخ فرو کرد و و از آن ها می خواست که در ازای دادن فحش مورد علاقه شان دستشان را در آب نگه دارند. گروه دیگری می توانستند در ازای نگه دشتن دستانشان در آب یخ فقط حرف های خنثی بزنند. دکتر استفنز مشاهده کرد، به طور متوسط هنگامی که آنها فحش می دادند، می توانستند دستان خود را بیشتر از افرادی که کلمات خنثی استفاده می کردند در آب یخ زده نگه دارند. دشنام دادن واقعاً به شما این امکان را می دهد که درد را برای مدت بیشتری تحمل کنید.

زنان و فحش دادن

مورخان زبان انگلیسی شرح می دهند که چگونه زنان بخاطر بیان توهین ها و فحش های بی حد و حصر به یک اندازه مورد ستایش قرار گرفته اند تا جایی که در سال 1673 کتابی از ریچارد آلستری با عنوان The Ladies Calling منتشر شد.

آلستری می گوید زنانی که دشنام می دهند به گونه ای رفتار می کنند که از نظر بیولوژیکی با زن بودن ناسازگار است و در نتیجه، ویژگی های مردانه ای مانند رشد موهای صورت یا نابارور شدن به خود می گیرند. او نوشت: هیچ صدایی در گوش خدا ترسناکتر از دشنامی نیست که در دهان یک زن وجود دارد.

اگرچه هنوز تصور می شود که زنان کمتر از مردان فحش می دهند، اما بر اساس مطالعات این درست نیست. آنها به اندازه مردان فحش می دهند اما نظرسنجی های نگرشی نشان می دهد که هم مردان و هم زنان تمایل دارند در مورد فحش دادن زنان بسیار قضاوت کنند و این قضاوت می تواند پیامدهای جدی داشته باشد. به عنوان مثال هنگامی که زنان مبتلا به سرطان پستان یا آرتریت در نتیجه بیماری خود دشنام می دهند به احتمال زیاد دوستان خود را از دست می دهند به ویژه دوستان زن.

در حالی که مردانی که در مورد شرایطی مانند سرطان بیضه  فحش می دهند با واژگان یکسانی بیشتر با سایر مردان ارتباط برقرار می کنند. این ایده که دشنام دادن وسیله ای قانونی برای بیان احساسات منفی است، برای زنان بسیار محدودتر است.

رابطه فحش دادن و صداقت

تحقیقات نشان داده اند که لعن و نفرین می تواند بر پویایی اجتماعی ما نیز تأثیر بگذارد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که قسم خوردن می تواند اثربخشی و اقناع یک بحث را افزایش دهد. علاوه بر این  فحش دادن می تواند واکنش احساسی را نسبت به چیزی منتقل کند بدون اینکه ما به خشونت فیزیکی متوسل شویم.

در حالی که بسیاری ممکن است فحش را کمتر مطبوع و دلپذیر تلقی کنند، یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که اغلب فحش می دهند کمتر دروغ می گویند و از صداقت بالاتری برخوردارند.

پس از بررسی دانشمندان در مورد دفعات استفاده از ناسزا، آنها مجموعه ای از آزمایشات را برای تعیین میزان صادق بودن افراد انجام دادند. تیم تحقیق بین ناسزاگویی و صداقت رابطه مثبتی پیدا کردند. فحش دادن با فریب کمتری در سطح بین فردی و سطوح بالاتری از صداقت همراه بود.

برای بسیاری، استفاده از زبان ناپسند تنها نشانه ای از رفتارهای ناپسند نیست - یک فرض رایج این است که مردم فحش می دهند زیرا از واژگان، آموزش و یا حتی هوش برای بیان خود به شیوه های دیگر برخوردار نیستند. به عبارت دیگر وقتی زبان شکست می خورد ما فحش می دهیم. می کنیم.

اما بر خلاف این فرض رایج روانشناسان دریافتند که تسلط فردی به زبان انگلیسی با تسلط بر فحش دادن ارتباط دارد. به عبارت دیگر فحش دادن در واقع ممکن است نشانه ای از عقل بیشتر، نه کمتر و واژگان قوی تری باشد.

در این مطالعه محققان از داوطلبان خواستند تا حد ممکن کلماتی را که با حروف الفبا شروع می شوند در یک دقیقه فکر کنند. پس از آن، آنها داوطلبان را موظف کردند در همان بازه زمانی تا حد امکان فحش دهند. با مقایسه نمرات هر دو آزمایش، دانشمندان دریافتند کسانی که در تسلط کلامی نمره بالاتری کسب کردند، همچنین مجهزتر بودند تا فحاشی ها را دفع کنند.

افرادی که در تولید زبان مهارت دارند در تولید فحش نیز مهارت دارند. این به این دلیل نیست که آنها زبان ندارند - این به این دلیل است که آنها یک جعبه ابزار کامل پر از کلمات دارند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید