امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276949
۱۹۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

مضرات الکل برای سلامت: عواقبی که مصرف زیاد الکل بر سلامت ما می‌گذارد

عوارض الکل در علم امروزی بر کسی پوشیده نیست. مصرف الکل چه به صورت کوتاه مدت و چه بلند مدت می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی را برای بدن انسان در بر داشته باشد.

مضرات الکل

الکل یک ماده روان‌گردان است که هشیاری فرد را تغییر داده و ادراکات و رفتار را دگرگون می‌سازد. نوشیدنی‌های الکلی در نتیجه عمل تخمیر از انواع غلات (مثل جو، گندم، برنج)، سبزیجات و میوه‌ها به‌دست می‎‌آیند. تخمیر یک فرآیند طبیعی است که طی آن یک مخمر هوازی روی مواد که قرار است از آن الکل تهیه شود، قرار داده می‌شود. این مخمر مواد قندی را تجزیه کرده و از نشاسته موجود در آن تغذیه می‌کند که طی این فرآیند الکل تهیه می‌شود.

در یک تخمیر طبیعی، حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد الکل به‌دست می‌آید. در صورتی که بخواهند نوشیدنی‌هایی با غلظت بیشتری تهیه کنند، از عمل تقطیر استفاده می‌کنند. در فرآیند تقطیر، میوه‌های ترش شده یا سایر مواد اولیه را می‌جوشانند و بخار حاصل از آن را جمع‌آوری می‌کنند و با سرد کردن آن مایعی به‌دست می‌آورند که از آب کمتر و الکل بیشتری برخوردار است. الکل اتیلیک یا متانول که بدین طریق به‌دست می‌آید، ماده‌ای است که به‌عنوان یک کندکننده فعالیت ذهنی و بدنی عمل می‌کند.

عوارض کوتاه مدت مصرف الکل

الکل به سرعت وارد گردش خون شده و خود را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند. اغلب سیستم‌های بدنی تحت تأثیر قرار گرفته و فعالیت‌شان مختل می‌شود. بسته به میزان مصرف و شرایط فرد مصرف‌کننده، الکل می‌تواند دامنه وسیعی از اثرات کوتاه مدت و فوری را ایجاد نماید. برخی از آن‌ها عبارتند از:

• شکسته شدن قید و بندها و ناتوانی در جلوگیری از بروز هیجانات

• سرگیجه و برافروختگی چهره در نتیجه اتساع رگ‌های خونی

• افزایش ترشح اسید معده

• اختلال عمومی در کارکرد مغز و دستگاه عصبی

• ایجاد ناهماهنگی کلی در بدن

• اختلال در مهارت‌های حرکتی

• افت سرعت واکنش به محرک‌های محیطی

پرخاشگری

• اختلال عمومی در حواس، تاری دید و تکلم بریده بریده

• تهوع

• فقدان هشیاری

20 مورد از عوارض خطرناک الکل

1. مشکلات کبدی

مشکلات کبدی از شایع‌ترین اختلالات مرتبط با مصرف این روان گردان می‌باشد. برخی از مصرف‌کنندگان در اثر مصرف مزمن به هپاتیت الکلی یا التهاب کبدی دچار می‌شوند که علائم آن عبارت است از:

تب، یرقان (زردی بیش از حد پوست، کرۀ چشم و ادرار) و دردهای نامعمول شکمی، هپاتیت الکلی در صورتی که مصرف ادامه داشته باشد، می‌تواند منجر به مرگ نیز بشود.

در صورتی که مصرف متوقف و درمان صورت گیرد، شرایط عکس بوده و احتمال بهبود فرد وجود دارد. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کسانی که مصرف سنگین دارند، به سیروز کبدی یا زخم کبد مبتلا می‌گردند. افرادی که سیروز کبدی دارند، نباید به هیچ‌وجه الکل بخورند چرا که مرگ آن‌ها را در پی خواهد داشت. سیروز کبدی برگشت پذیر نیست، اما اگر فرد مصرف را کنار بگذارد، شانس زنده ماندن او بیشتر خواهد شد. اگرچه درمان‌هایی برای این بیماری در دسترس است، اما ممکن است در برخی موارد به پیوند کبد نیاز باشد. افرادی که هپاتیت C دارند، در برابر آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف آسیب‌پذیرترند و مصرف در این افراد به احتمال زیاد آن‌ها را با سیروز کبدی یا سرطان کبد روبه‌رو خواهد ساخت.

2. عدم تعادل قند خون

غدد داخلی به خصوص غده پانکراس نقش بسیار مهمی در تنظیمات داخلی بدن به عهده دارند.

پانکراس وظیفه تنظیم میزان استفاده از انسولین بدن و پاسخ به گلوکز را به عهده دارد. با مصرف الکل، پانکراس به درستی کار نمی‌کند و تولید انسولین کافی با اختلال روبه رو خواهد شد. این عملکرد منجر به هیپرگلیسمی یا بالا رفتن قند خون می‌شود.

بدن نمی‌تواند میزان قند خون را کنترل کند و تعادل قند در خون به هم می‌ریزد و عوارضی که یک فرد دیابتی را درگیر می‌کند فرد الکلی را نیز دچار خواهد کرد.

3. مسمومیت الکلی

در مسمومیت الکلی دلالت بر تغییر رفتار ناسازگارانه قابل توجه (مانند ظهور پرخاشگری در عرض چند دقیقه بعد از نوشیدن مقدار ناکافی الکل برای مسمومیت) دارد.

در گذشته این تغییر رفتار ناگهانی را آسیب مستی می گفتند و منظور بیان یک نوع حالت انفجاری در نشان دادن پرخاشگری بوده است.

4. فراموشی کامل

فراموشی در حافظه کوتاه مدت به کرات بعد از می گساری به میزان زیاد گزارش شده است. شخص حتی ممکن است حوادث شب قبل را نیز فراموش کند و حتی اگر در آن زمان در هوشیاری به سر می‌برده است. اگر نوشیدن مدام و زیاد الکل ادامه پیدا کند، فراموشی فرد وخامت بیشتری پیدا کرده، به طوری که نهایتاً هیچ چیزی را در طول روز به خاطر نمی آورد.

5. تاثیر الکل بر مغز

مغز معمولا اولين ارگانی است که تاثیر الکل بر بدن را نشان خواهد داد. احساس سرخوشی و آرامش اولین چیزهایی هستند که با مصرف نصف یک واحد نوشيدنی اتفاق می افتد. با مصرف بيشتر الکل، کنترل فرد بر تکلم، تعادل، حرکت و رفتار کاهش می يابد.

با افزايش الکل به دو برابر حد مجاز در خون، بيشتر افراد برای ايستادن و راه رفتن مشکل پيدا مي کنند و ممکن است دچار سرگيجه، تهوع و استفراغ شوند. استفراغ کردن در حالت مستی با خطر ورود محتويات معده به درون برونش ها همراه است. از دیگر مضرات الکل در صورت نوشیدن زیاد آن می‎‌توان به از دست دادن هوشياری و اشکال در تنفس (به دليل تاثیر بر مرکز تنفس در مغز) اشاره کرد.

اگر ميزان الکل به بيش از چهار برابر حد مجاز در خون برسد، ممکن است فرد به کما برود و تنفس او متوقف گردد. براي اکثر افراد، رسيدن الکل به پنج برابر حد مجاز در خون می تواند باعث مرگ شود.

عوارض الکل

6. تاثیر الکل بر وزن بدن

الکل پس از چربی، با داشتن 7 کالری در هر گرم، دومین ماده پرکالری به حساب می‌آید. علاوه بر این، کالری نوشیدنی‌های الکلی معمولا در اثر افزایش قند و طعم دهنده‌ها بیشتر نیز می‌شود. با این وجود، تحقیقات درمورد رابطه الکل و وزن بدن بر روی یک نتیجه اتفاق  نظر ندارند.

7. سرطان

مصرف طولانی مدت احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان، به‌ویژه سرطان‌های مری، دهان، گلو و حنجره ارتباط بسیار نزدیک دارد. برخی تحقیقات نیز حاکی از آنند که مصرف در زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف الکل با سرطان‌های روده و رکتوم نیز رابطه دارد.

8. پانکراتیت

پانکراس یا لوزالمعده با ترشح انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند. همچنین در هضم غذا نیز نقش مؤثری دارد. مصرف بلندمدت می‌تواند به این عضو آسیب رسانده و منجر به شکل‌گیری بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده گردد. پانکراتیت حاد می‌تواند با درهای شکمی شدید همراه باشد که کشنده هستند. پانکراتیت مزمن نیز با دل دردهای مزمن، اسهال و پایین آمدن شدید وزن فرد همراه است.

9. اختلال در سیستم عصبی

از شایع ترین عوارض الکل مشکلاتی است که بر سیستم عصبی وارد می‌شود.

نوشیدن الکل می‌تواند ارتباط مغز و بدن را کاهش دهد. ناهماهنگی که بعد از مصرف الکل بر عملکرد مغز ایجاد می‌شود نه تنها به روحیه بلکه به اعصاب بدن نیز آسیب می‌رساند.

احساس سوزش در دست‌ها و پاها از بین رفتن خاطرات طولانی مدت و همچنین ضعف در تمرکز و تفکرهای منطقی از آسیب‌های جدی الکل به شمار می‌رود.

علاوه بر این آسیب‌ها مصرف الکل بیماری‌های دایمی نیز ایجاد می‌کند. مانند سندرم Wernicke-Korsakoff که یک اختلال مغزی است که بر حافظه آسیب می‌رساند.

10. هموروئید

افرادی که الکل مصرف می‌کنند به دلیل کمبود آب در بدنشان دچار زخم هموروئید می‌شوند. خونریزی‌های داخلی ناشی از این زخم‌ها در صورتی که قابل شناسایی نبوده باشد و نتوان به موقع آنها را درمان کرد ممکن است کشنده باشند.

مصرف این نوشیدن سرطان هایی مانند سرطان گلو، سرطان روده بزرگ و یا کبد را ایجاد خواهد کرد. افرادی که الکل را همراه با دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان هستند.

11. زوال عقل

زوال عقل ممکن است بر اثر استفاده طولانی مدت و مصرف زیاد الکل ایجاد شده باشد.

عوارض آن عبارتند از، خرابی سلول‌های مغزی و تحلیل رفتگی نسوج مغزی و گشاد شدن بطن های مغز. این زوال با اختلال در قضاوت، ادراک، قدرت یادگیری و حافظه همراه است و باعث از دست دادن غرور می شود. عصبانیت، بی تفاوتی و . . . از دیگر پیامدهای آن است. این عوارض، اختلال در شرایط فردی اجتماعی، شغلی و اقتصادی به وجود می‌آورد و فرد را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد که پایان آن فنا و نابودی است.

12. تهدید سلامت قلب

نوشيدن مقادير زياد الکل در يک نوبت و يا در درازمدت باعث بروز مشکلات قلبی نظير کارديوميوپاتی (افتادگی و تضعيف عضلات قلب)، آريتمی (ضربان غيرطبيعی قلبی)، حمله قلبی و افزايش فشار خون می گردد. با این حال، نتیجه تمام مطالعات در این  زمینه با هم یکسان نیست و برخی از آن‌ها مصرف سبک و متوسط الکل را با کاهش ریسک بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته‌اند و این مسئله را به عنوان یکی از فواید الکل برای بدن عنوان می‌کنند.

13. تضعيف سيستم ايمنی

نوشيدن دراز مدت الکل باعث تضعيف سيستم ايمنی و بالا رفتن خطر ابتلا به بيماری های مختلف و سرطان می گردد. افراد الکلی به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی شانس بسیار بالایی برای ابتلا به بيماری هايی نظير ذات الريه و سل دارند.

نوشيدن مقادير زياد الکل در يک نوبت هم سيستم ايمنی را تا 24 ساعت تضعيف می کند که این مسئله می‌تواند خطر ابتلا به  سرماخوردگی و ساير عفونت ها را افزايش دهد.

14. تاثیر الکل بر روی وضعیت روحی و افسردگی

افسردگی و مصرف الکل بسیار به یک دیگر مرتبط هستند، گاهی مصرف الکل افسردگی را در پی خواهد داشت و گاهی افسردگی باعث می‌شود که افراد به نوشیدن الکل روی بیاورند. با این حال، ابتلا به افسردگی در اثر سوء مصرف نوشیدنی‌های الکلی متداول‌تر است.

درحالی که شاید نوشیدن الکل برای چند ساعت احساس خوبی را در فرد ایجاد کند اما در مجموع به سلامت ذهنی آسیب زده و می‌تواند مشکلات روحی را تشدید نماید.

15. اختلال در سیستم گردش خون

الکل می‌تواند قلب و ریه شما را تحت تاثیر قرار دهد. نوشیدن مداوم الکل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش داده و در سیستم گردش خون اختلالاتی همچون فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، اختلال در خون رسانی به اعضای بدن، نارسایی قلبی، حملات قلبی و مغزی، ایجاد می‌کند که همگی از عوارض الکل و اعتیاد به آن است.

عوارض الکل

16. تخریب سلامت جنسی و باروری

مصرف الکل به خصوص در مردان مشکلات بزرگی در زمینه جنسی ایجاد می‌کند.

الکل از تولید هورمون‌های جنسی جلوگیری کرده و سبب کاهش میل جنسی می‌شود همچنین زنانی که از الکل مصرف می‌کنند ممکن است با  قاعدگی‌های بسیار نامنظم و حتی قطع قاعدگی مواجه شوند.

احتمال ناباروری و سقط جنین با مصرف الکل افزایش یافته و احتمال بروز نقص در جنین از عوارض الکل است.

17. کاهش طول عمر

یکی از مضرات بسیار خطرناکی که این نوشیدنی برای افراد به خصوص برای آقایان دارد این است که می‌تواند عامل کاهش طول عمر انسان باشد. طبق برآوردهای انجام شده هر ۱۰ الی ۱۵ نوشیدنی الکلی در طی هفته بین یک تا دو سال عمر انسان را کوتاه می‌کند.

افرادی که بیش از ۱۸ نوشیدنی در هفته می‌نوشند به صورت علمی بین ۴ تا ۵ سال عمر خود را از بین برده اند.

دانشمندان عادات سلامت نوشیدنی‌های الکلی را در ۱۹ کشور مختلف مورد بررسی قرار دادند، افرادی که به طور معمول حدود ۵ الی ۱۰ نوشیدنی در یک هفته می‌نوشند به راحتی مرگ خود را شش ماه به تعجیل می‌اندازند.

محققان این پژوهش دریافتند که نوشیدنی‌های الکلی سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق خواهد شد.

به صورتی که سکته مغزی تا ۱۴% مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا تا ۲۴% نارسایی قلبی تا ۹% آنورسیم کشنده آئورت نیز تا ۱۵ % افزایش پیدا خواهند کرد.

البته در کنار نوشیدنی‌های الکلی بسیار خطرناک، شراب قرمز می‌تواند خواص خوبی برای قلب داشته باشد اما در مورد آن نیز دانشمندان می‌گویند که مزایای آن به مراتب کمتر از مضراتش است.

18. سندرم جنین الکلی

یکی از عوارض الکل برای جنین سندرم جنین الکلی است که بیشتر افراد از آن آگاهی دارند. این مضرات تمامی افراد با هر سن و جنسیتی را در بر می‌گیرد. اما مسئله مهم تر این است که الکل یکی از عناصر بسیار خطرناک در دوران بارداری می‌باشد و مضراتی مرگ آفرین بر روی جنین از جمله سندرم جنین الکلی دارد.

هنوز اختلاف نظرهای بسیاری بین دانشمندان و پزشکان بر سر مسئله میزان مصرف عوارض الکل برای جنین وجود دارد ولی به صورت کلی مصرف الکل در دوران بارداری حتی به میزان یک نوشیدنی هم می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

19. عوارض الکل برای جنین قبل از بارداری

حتی قبل از بارداری نیز مادر نباید نوشیدنی الکلی بنوشد!

سال گذشته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC ، توصیه کرد که زنان علاوه بر دوران بارداری، در سن باروری نیز نباید الکل مصرف کنند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی alcoholic drink می تواند به طور دایمی نوزاد را در معرض خطرهای وحشتناکی قرار دهد.

حدود نیمی از بارداری‌ها به صورت برنامه ریزی نشده اتفاق می‌افتد. حتی اگر برنامه ریزی هم شده باشد تا زمانی که مادر متوجه بارور شدن خود شود چیزی در حدود یک ماه یا بیشتر زمان لازم دارد. به این ترتیب در ماه‌های نخست که مراقبت از جنین بسیار حائز اهمیت می‌باشد، با عوارض الکل همراه می‌شود و به راحتی به جنین آسیب وارد می‌گردد.

دکتر سوزان استلی، مدیر شبکه تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های جنین در واشنگتن و همچنین استاد دانشگاه واشنگتن، خاطر نشان کرد که از هر ۷ کودک یک نفر به سندرم جنین الکلی مبتلا می‌شود که این جنین‌ها در معرض یک الی هشت لیوان نوشیدنی الکلی توسط مادران‌شان قرار گرفته‌اند.

عوارض الکل برای جنین بر کسی پوشیده نیست اما طی تحقیقات به عمل آمده مصرف حتی بسیار کم نوشیدنی‌های الکلی برای جنین مرگبار است. ولی مطلب مهم تر این است که هیچ دو جنینی به اندازه یکسان از مضرات نوشیدنی‌های الکلی آسیب نمی‌بینند.

این مسئله مربوط به ژنتیک هر نوزاد و مادرش می‌باشد که میزان آسیب پذیری را متغیر می‌سازد.

بهترین راه کار برای زنان این است که مصرف الکل را به صورت کلی قطع کنند مخصوصا زمانی که در دوران بارداری به سر می‌برند و یا اینکه قصد باروری دارند. این دوران بسیار مهم و حساس هستند و هرگز نباید از الکل حتی به میزان کم مصرف کرد. چرا که میزان حتی کمی از الکل می‌تواند به نابودی جنین منجر شود.

مصرف غذای سالم برای زنان باردار و زنانی که قصد باروری دارند بهترین گزینه است. الکل هیچ ارزش غذایی نداشته بنابراین قطع مصرف آن در این دوران هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آورد.

امروزه بسیاری از نوزادان در اروپا به دلیل سهل انگاری مادران، با سندرم جنین الکلی FAS متولد می‌شوند. الکل یک سم است مهم نیست چه میزان از آن را می‌نوشید، مهم این است که بتوانید نوشیدن آن را همین الان قطع کنید.

20. اختلالات روانی وابسته الکل

هر چه وابستگی فرد به الکل بیشتر می شود و نیاز به مصرف بیشتر آن پیدا می کند، بر میزان خودخواهی، خود محوری، بی صداقتی، بی نزاکتی، بی ملاحظگی و رعایت نکردن وظایف در منزل و اجتماع افزایش می یابد.

• انحطاط یا زوال شخصیت

• اختلال عاطفی

• اقدام به خودکشی

• اختلالات جنسی

• حسادت مرضی

• توهمات الکلی

  • منبع
  • کلینیک ترک اعتیاد آکسون
  • دانشگاه علوم پزشکی اراک
  • کلینیک دی
  • مجله پزشکی سیب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید