امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275267
۶۱۰۳
۶
۰
نسخه چاپی

اسپری فلفل و شوکر | مجازات نگهداری، حمل، توزیع و فروش اسپری فلفل و شوکر

اسپری فلفل و شوکر از جمله تجهیزات دفاع شخصی است که حمل آن توسط افراد بر طبق قانون جرم می باشد. البته در مواردی خاص افراد می توانند با درخواست از پلیس پیشگیری درخواست حمل این وسایل را دریافت کنند

اسپری فلفل و شوکر | مجازات نگهداری، حمل، توزیع و فروش اسپری فلفل و شوکر

اسپری فلفل و شوکر از جمله تجهیزات دفاع شخصی است که حمل آن توسط افراد بر طبق قانون جرم می باشد اگرچه در مواردی خاص افراد می توانند با درخواست از پلیس درخواست حمل این وسایل را دریافت کنند.

مجازات قاچاق، ساخت و مونتاژ اسپری فلفل و شوکر

طبق ماده 11 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز؛ هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از بیست و پنج تا سی سال
ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از پنج تا ده سال
پ ـ مواد ناریه یا منـفجره غیرنظامی، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشـف شده و در صـورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غـیر امنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال
ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور به حبس از دو تا پنج سال
ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از شش ماه تا دو سال

مجازات نگهداری، حمل، توزیع و فروش اسپری فلفل و شوکر

طبق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، اگر فردی اسپری فلفل را به طور غیر مجاز نگهداری کند یا حمل کند یا توزیع کند یا بفروشد، به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌شود و در صورت محرز بودن این موضوع باید این مجازات را طی کند.

ماده 12ـ هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال
ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال
پ ـ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه
ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال
ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه
تبصره ـ خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجـاز که برای جشنـها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

دادگاه صالح رسیدگی به جرائم حمل اسپری فلفل و شوکر

بسیاری در این خصوص براین باور بودند که رسیدگی به این قبیل جرائم می بایست در دادگاه انقلاب رسیدگی شود. منتهی دیوان عالی کشور در رای صادره خود به تمام این شائبه ها و اختلافات پایان داد و اعلام نمود که رسیدگی به این جرائم ولو حمل اسلحه گرم در صلاحیت دادگاه کیفری 2 (عمومی) می باشد.

مجوز حمل و نگهداری اسپری فلفل و شوکر برای دفاع شخصی

چنانچه شغل شما و کارتان طوری باشد که نیاز به اسپری فلفل شوکر یا وسایل دفاع شخصی داشته باشید می توانید با توجه به نوع شغل تان با مراجعه به پلیس پیشگیری درخواست تان مبنی بر استفاده از این وسایل را ارائه کنید. بعد از درخواست شما کمیسیونی در پلیس پیشگیری تشکیل شده و اعضای کمیسیون تشخیص می‌دهند آیا فرد توان و اجازه استفاده از این امکانات را دارد.

اگر شما دارای توانایی برای این امر شناخته شوید باید مراحل دیگر آن را طی نمایید. تمام مراحل آن به وسیله نیروی انتظامی انجام می شود و برای استفاده آنها نیز محدوده خاصی تعیین می شود. مثلا اگر شما نگهبان محلی باشید و برای همان محل به شما اجازه استفاده از شوکر داده باشند نمی توانید خارج از محل کارتان از آن استفاده کنید.

حمل اسپری اشک آور و شوکر خارج از محدوده مجوز دار جرم

حمل اسپری اشک آور و شوکر خارج از محدوده ای که به شما مجوز داده اند جرم است. شورای امنیت کشور با هدف نظم بخشیدن به توزیع نگهداری و حمل شوکر و اسپری و افشانه اشک آور مرجع دادن مجوز برای این امور را نیروی انتظامی تعیین کرده اند. این مجوز به برخی صنوف داده می شود. برخی صنوف مانند صرافان، جواهر فروشان طلا و جواهر، وکلای دادگستری، داروخانه‌ها خصوصاً شبانه‌روزی، جامعه‌پزشکی، پرستاری، اسپری فلفل جهت دفاع داده است.

  • منبع
  • وکیل تاپ
  • رکنا
  • قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید