امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282006
۵۲۷
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه پیاز را برای مدت طولانی در خانه نگهداری کنید

چگونه پیاز را برای مدت طولانی در خانه نگهداری کنید

پیاز یکی از عناصر اصلی هر آشپزخانه است و تقریباً می‌توان گفت به خاطر طعم‌دهندگی و خواص پیاز در اکثر غذاهای داخلی و خارجی می‌تواند نقش مؤثری  داشته باشد.

از طرفی خواص مفید بسیاری دارد. یادگیری نحوه نگهداری پیاز به ما کمک می‌کند تا بتوانیم پیازها را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه داریم و از آن‌ها استفاده کنیم. در این مقاله نحوه نگهداری پیاز را به شما آموزش خواهیم داد.

نگهداری پیاز در محیط آشپزخانه

بیشتر پیازهای کیسه‌ای و پیازهایی که از خواربارفروشی‌ها می‌خرید، در جای خشک و خنک و ترجیحاً دور از نور نگهداری می‌شوند. نگهداری سیب زمینی‌ نیز شرایط مشابهی دارد، اما بر خلاف عادت بسیاری از افراد، بهتر است این دو را با هم نگهداری نکنید؛ زیرا پیاز گاز اتیلن منتشر می‌کند که باعث پیری و پوسیدگی زودرس سیب‌زمینی می‌شود و به خودی خود مشکل‌ساز است.

از طرفی سیب‌زمینی پوسیده نیز روی پیازها تأثیر می‌گذارد و باعث رسیدن و پوسیدگی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای نگهداری پیاز به مدت طولانی‌تر علاوه بر اینکه به نکاتی مانند نور کم، جای خنک، جای خشک و … توجه می‌کنید، ظرف یا مکان نگه‌داری پیاز و سیب‌زمینی‌های خود را از هم دور نگه دارید.

با این کار به‌راحتی می‌توانید پیازها و سیب‌زمینی‌ها را به‌طور طبیعی برای مدت بیشتری بدون خرابی، کپک و پوسیدگی نگهداری کرده و از آن‌ها در پخت‌وپز استفاده نمایید. همچنین برای افزایش مدت نگهداری پیاز در محیط آشپزخانه پیازهایی را خریداری کنید که آب کمتری دارند تا احتمال خرابی آن‌ها کاهش پیدا کند.

نحوه نگهداری پیاز در یخچال و فریزر

گاهی ممکن است یک پیاز بزرگ را انتخاب کنید که تنها مقداری از آن برای یک وعده پخت‌وپز کافی باشد. در این صورت می‌توانید مابقی آن را در یک ظرف درب‌دار یا کیسه قرار داده و به مدت دو الی سه روز در یخچال نگهداری کنید. حواستان باشد حتماً باید پیاز را در محفظه‌ای قرار دهید تا هوا نخورد؛ زیرا پیازهای برش خورده به سرعت میکروب‌ها را جذب کرده و برای مصرف مناسب نیستند.

روش دیگر نگهداری پیاز قرار دادن آن‌ها در فریزر است که با این کار می‌توانید مدت ماندگاری آن را بین 6 تا 8 ماه افزایش دهید. بااین‌حال، پیازهای فریز شده خواص سلامتی کمتری نسبت به پیازهای تازه خواهند داشت. مزیت اصلی فریز کردن پیاز این است که طعم اصلی آن حفظ می‌شود و بخصوص اگر به‌صورت خورد کرده باشد می‌توانید به‌راحتی بدون فوت وقت برای گوشت چرخ کرده، خورش، سوپ و سایر غذاهای خود که وقت زیادی برایشان ندارید، استفاده کنید.

در صورت فریز کردن پیازها به‌صورت خلالی خورد شده یا نگینی، لازم نیست بعد از یخ زدن و هنگام مصرف، آن‌ها را گرم کنید، می‌توانید مستقیماً داخل ماهی‌تابه ریخته و سرخ کنید. اگر بخواهید راحت‌تر باشید، برای غذاهایی مانند کشک بادمجان، تزیین انواع آش و … می‌توانید حتی علاوه بر پیاز خام ابتدا پیازها را سرخ کنید و بعد به‌صورت بسته‌بندی در فریزر قرار دهید تا هنگام نیاز، در وقتتان بیشتر صرفه‌جویی شود.

گاهی دیده می‌شود پیازهایی که در محیط خانه نگهداری می‌شوند در حال سبز شدن و جوانه زدن هستند یا دچار یک سری لکه‌های نرم شده‌اند. در این صورت بهتر است سریعاً آن‌ها را تمیز و خرد کرده و در فریزر قرار دهید. در مقاله روش جلوگیری از جوانه زدن پیاز راه‌های جلوگیری از جوانه زدن پیاز را مفصل‌تر بررسی کردیم.

نگهداری پیاز به‌صورت ترشی

عمدتاً بیشتر خانواده‌ها به دلیل مصرف زیاد پیاز به‌صورت روزانه و بکار رفتن در پخت غذاهای مختلف، پیاز را با حجم بالاتر خریداری می‌کنند تا مجبور نشوند هر بار برای مقدار کمی پیاز وقت گذاشته و به مغازه بروند. قطعاً شما هم با این مسئله روبرو شده‌اید که برخی از پیازها بسیار ریز بوده‌اند و نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید! پیشنهاد ما این است که آن‌ها را به‌صورت ترشی نگهداری کنید. ترشی پیاز یکی از لذیذترین ترشی‌ها و البته ساده‌ترین ترشی‌ها برای درست کردن است که می‌تواند به‌عنوان یک چاشنی فوق‌العاده در کنار بسیاری از غذاها مانند ماکارونی، عدس پلو و … مورد استفاده قرار بگیرد.

برای ترشی انداختن پیاز می‌توانید پیازهای کوچک را جدا کرده، تمیز کنید و به‌راحتی بعد از خشک شدن کامل در یک شیشه بریزید. سپس مانند درست کردن خیار شور سرکه‌ای طبق سلیقه خودتان سرکه قرمز یا سفید را با نمک و آب از قبل جوشیده مخلوط کرده و به‌قدری که کاملاً روی پیازها را پر کند روی آن‌ها بریزید. طبق سلیقه خود می‌توانید چند حبه سیر تمیز و خشک و سبزیجاتی مانند نعناع را نیز به آن اضافه کنید تا هم طبعش معتدل‌تر شود و هم عطر و طعم بهتری بگیرد.

چگونه پوسیدگی پیاز را به تعویق بیندازیم؟

شما می‌توانید با ایجاد شرایط نگهداری مناسب پیاز تا حد زیادی پوسیدگی آن‌ها را به تأخیر بیندازید. از جمله شرایط مهمی که از پوسیدگی پیاز جلوگیری می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • مکان خنک
  • عدم وجود نور خورشید و ترجیحاً یک جای تاریک
  • مکانی خشک (هر مکانی که رطوبت داشته باشد یا نزدیک به دستگاه رطوبت ساز هوا باشد می‌تواند به‌راحتی منجر به فساد و پوسیدگی پیاز شود)
  • مکانی که دارای تهویه مناسب باشد

گاهی ممکن است همان روزی که پیاز را می‌خرید یا کمی بعد، وقتی یکی از پیازها را باز می‌کنید متوجه پوسیدگی داخلی آن شوید. این حالت معمولاً به دلیل شرایط نگهداری نامناسب قبلی یعنی فاصله بین رسیدن پیاز از مزرعه به مغازه است. حتی ممکن است گاهی برخی شرایط نامناسب در خاک زمینی که پیازها در آن کشت شده‌اند نیز وجود داشته باشد که منجر به پوسیدگی زودرس پیازها می‌شود. برای این موارد کاری نمی‌توان انجام داد و بهترین توصیه دقت در هنگام خرید و همچنین تهیه پیاز از مغازه‌ای معتبر است.

آیا نگهداری پیاز در یخچال مضر است؟

بهتر است پیازهای کامل را در محیطی خشک و خنک خارج از یخچال نگهداری کنید و اگر حجم مناسبی را خریداری نمایید، مطمئن باشید با شرایط صحیح نگهداری پیاز، می‌توانید آن را در محیط آشپزخانه بیش از یک هفته داشته باشید؛ اما درصورتی‌که بخشی از آن را برش زدید، مجبور هستید آن را در یخچال بگذارید تا بتوانید از مابقی آن در وعده بعدی استفاده کنید. منتها این بخش بریده شده حتماً باید در یک ظرف درب‌دار یا حداقل با یک روکش پلاستیکی در یخچال قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در پیاز، ماده معدنی گوگرد است که دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی بسیار خوبی است. با همین خاصیت، برش‌های پیاز، میکروب‌های اطراف را به‌راحتی جذب می‌کنند و به همین دلیل نگهداری برش‌های پیاز بدون محافظت در یخچال ایده خوبی نیست، زیرا می‌تواند عوامل بیماری‌زا در محیط را جذب نماید و سریع با اکسیژن هوا واکنش داده و اکسید شود.

همچنین به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود پیازها را به‌صورت خلالی یا نگینی در یخچال نگهداری کنید؛ زیرا هنگام برش آبی ترشح می‌کند که مواد مغذی زیادی دارد و می‌تواند منجر به رشد باکتری بر روی سطح خود شود.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید