امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278386
۱۱۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

نگاهی سریع به سیستم های حقوقی جهان

امروزه به طور کلی پنج نظام حقوقی در جهان در نظر گرفته شده است: حقوق مدنی، حقوق عرفی، حقوق کامن لا، حقوق دینی و نظام های حقوقی مختلط

نگاهی سریع به سیستم های حقوقی جهان

 م رور سریع در سیستم های حقوقی جهان   

 امروزه به طور کلی پنج نظام حقوقی در جهان در نظر گرفته شده است: حقوق مدنی، حقوق عرفی، حقوق کامن لا، حقوق دینی و نظام های حقوقی مختلط.

حقوق مدنی

منشأ سیستم های حقوق مدنی در سنت حقوقی روم است. سیستم های مدنی چه از نظر رویه و چه از نظر حقوق اساسی بسیار متفاوت هستند، بنابراین انجام تحقیقات در مورد سیستم حقوق مدنی یک کشور خاص باید شامل نگاه به سیستم حقوقی خاص آن کشور باشد.

کشورهایی که دارای سیستم حقوق مدنی هستند دارای کدهای حقوقی جامع و مکرر به روز شده هستند. مهمتر از همه حقوق قضایی منبع ثانویه در این حوزه های قضایی است. فرانسه و آلمان دو نمونه از کشورهایی هستند که دارای نظام حقوق مدنی هستند.

  حقوق کامن لا

سیستم های حقوق کامن لا  در حالی که اغلب دارای قانون هستند  بیشتر بر سابقه  تصمیمات قضایی قبلی که قبلاً گرفته شده است  تکیه می کنند.

 یک دادگاه کامن لا به تصمیمات قبلی نگاه می کند تا اصول آن پرونده ها را در پرونده فعلی اعمال کند.

قوانین عادی در دادگاههای آمریکا از دادگاههای پادشاهان انگلیسی تهیه شده است. امپراتوری بریتانیا سیستم حقوقی خود از جمله حقوق کامن لا را در مستعمرات خود گسترش داد که بسیاری از آنها هنوز هم امروزه حفظ شده است.

  سیستم حقوقی در ایالات متحده یک سیستم کامن لا است (به استثنای لوئیزیانا  که ترکیبی از حقوق مدنی و عادی است).  

حقوق عرفی

سیستم های حقوق عرفی بر اساس الگوهای رفتاری (یا آداب و رسوم) است که به عنوان الزامات قانونی یا قوانین رفتار در یک کشور خاص پذیرفته شده است. قوانین سیستم های حقوقی عرفی معمولاً نانوشته هستند و اغلب توسط بزرگان تصویب می شوند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. بنابراین  تحقیقات حقوق عرفی بستگی زیادی به استفاده از منابع ثانویه دارد. غالباً شیوه های حقوق عرفی را می توان در حوزه های قضایی مختلط سیستم حقوقی یافت  جایی که با حقوق مدنی یا کامن لا ترکیب شده است.    

 حقوقی مذهبی

نظام های حقوقی مذهبی سیستم هایی هستند که در آنها قانون از متون یا سنت های یک سنت دینی معین نشأت می گیرد. بسیاری از ملل اسلامی دارای نظام های حقوقی هستند که به طور کلی یا قسمتی از آنها بر اساس قرآن استوار است.  

سیستم های حقوقی مختلط

سیستم های حقوقی مختلط به سیستم های حقوقی اطلاق می شود که در آن دو یا چند سیستم حقوقی فوق با هم کار می کنند.  

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید