امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277367
۱۵۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

رابطه جنسی در دوران بارداری | آیا رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

یکی از نگرانی‌های مادران در دوران بارداری داشتن رابطه جنسی است. بسیاری از مادران و پدران تصور می‌کنند که رابطه زناشویی در بارداری خطرناک است؛ در حالی که طبق توصیۀ پزشکان اگر مادر بارداری در وضعیت بارداری پرخطر قرار نداشته باشد، باید بتواند به راحتی و بدون هیچ‌گونه نگرانی رابطه جنسی خود با همسرش را در تمام مراحل بارداری حفظ کند؛ زیرا فواید رابطه جنسی در دوره بارداری بسیار حائز اهمیت است.

رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا طبیعی است. البته به شرط آنکه خود بارداری نیز در شرایط طبیعی انجام شده باشد. مقاربت جنسی و حرکات آمیزشی به جنینی که تحت حفاظت رحم و جدار عضلانی شکم قرار دارد آسیبی نمی رساند. علاوه بر این، جنین توسط مایع آمنیوتیک نیز تحت محافظت قرار می گیرد.

انقباضات ناشی از ارگاسم مشابه انقباضات زایمانی نیستند. هر چند هنوز هم برخی پزشکان به منظور رعایت جانب احتیاط، توصیه می کنند در هفته های نهایی بارداری از رابطه جنسی اجتناب شود. چرا که معتقدند هورمون های موجود در مایع منی، موسوم به پروستاگلاندین، می توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند.

یکی از استثناهای موجود در این زمینه زنانی هستند که زایمان آنها به تاخیر افتاده است و قصد دارند زایمان خود را تسریع کنند. برخی پزشکان بر این باورند که پروستاگلاندین‌های موجود در مایع منی قادرند زایمان جنین بالغ یا پست ترم (جنینی که بیش از ۴۲ هفته در رحم مادر بوده است) را تسریع کنند.

ژل هایی که برای به اصطلاح “عمل آوردن” گردن رحم و القای زایمان مورد استفاده قرار می گیرند نیز حاوی پروستاگلاندین هستند. این در حالی است که برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که ارتباط بین مایع منی و زایمان صرفا یک فرضیه است و رابطه جنسی باعث تسریع زایمان نمی شود.

در رابطه با ارگاسم نیز باید گفت که از آنجایی که انقباضات بوجود آمده در هنگام ارگاسم با انقباضات حین زایمان تفاوت دارند، بنابراین از این نظر مشکلی وجود ندارد.

میل و رابطه جنسی در بارداری

ممکن است مادران باردار در مورد رابطه جنسی و مسائل مربوط به آن در دوران بارداری سوالات زیادی داشته باشند و با تغییرات عمده‌ای در زندگی زناشویی خود مواجه شوند. یک فرد باردار باید از تغییرات زندگی زناشویی خود در طول بارداری آگاه باشد. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

برخی از بانوان به دلیل افزایش میزان هورمون‌های بارداری مانند پروژسترون و استروژن در بدن و افزایش جریان خون در سینه‌ها و اندام تناسلی در دوران بارداری بیشتر از گذشته حساس می‌شوند.

حتی برخی از آنها اولین ارگاسم خود را در دوران بارداری تجربه کرده و این احتمال وجود دارد که به ارگاسم چندباره برسند. ممکن است این امر به‌دلیل جریان زیاد خون یا به‌کاربردن روش‌های متفاوت و تحریک مستقیم کلیتوریس (Clitoris) باشد. همچنین در دوران بارداری میزان ترشحات واژینال افزایش می‌یابد، اما تغییرات هورمونی موجب تند شدن بو و طعم آن می‌شود.

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

با وجود اینکه بارداری در چند ماه ابتدایی خود را نشان نمی‌دهد، اما تغییرات عمده‌ای در حال وقوع است که می‌تواند میل و رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است تمایلی به رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشید زیرا:

• به‌دلیل رشد جنین در بدنتان احساس خستگی مفرط دارید.

• پستان‌ها در حال رشد هستند تا برای شیردهی آماده شوند، به همین دلیل دردناک‌اند، درست مانند زمان پیش از عادت ماهیانه

• حالت تهوع و یا استفراغ دارید

• از طرفی شاید واقعا تمایلات جنسی داشته باشید اما برخی از این عوارض بارداری به شما اجازه این کار را ندهند. پس به حرف بدنتان گوش کنید.

رابطه جنسی در سه ماهۀ دوم بارداری

آغاز سه ماهۀ دوم بارداری در برخی از بانوان باردار همراه با بازگشت انرژی و پایان تهوع است. خواهید دید که هورمون‌ها، پوست و موها را درخشان و لطیف کرده‌اند، به‌ طوری که دیگران نیز به این موضوع اشاره می‌کنند.

این مرحله از بارداری «گل کردن» نام دارد. شکم نمایان شده به‌طوریکه دیگران متوجه می‌شوند شما باردارید. بسیاری از بانوان از پشت سرگذاشتن سه ماهۀ اول بارداری و عبور از خطر سقط جنین، بسیار احساس خوبی دارند و در آرامش کامل و اعتماد به نفس این دوره را پشت سر می‌گذرانند.

با این حال در برخی از بانوان این دوره نیز همراه با حالت تهوع یا کاهش میل جنسی است. اگر شما نیز جز این دسته هستید، بهتر است سخت نگیرید، استراحت و مراقبت از خود می‌تواند به آرامش و احساس شما کمک کند.

سه ماهۀ دوم بارداری زمان انجام آزمایشات مختلف بارداری از جمله آمنیوسنتز و نمونه‌برداری از پرزهای جنینی است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا چند روز پس از انجام این آزمایشات استراحت کرده و رابطه جنسی و زناشویی نداشته باشید.

رابطه جنسی در سه ماۀ سوم بارداری و رابطه جنسی در ماه نهم بارداری

با توجه به بزرگ‌تر شدن رحم در طی سه ماهۀ گذشته، شاید در حال حاضر احساس خستگی کنید. وزن اضافه‌ای که حمل می‌کنید، به‌علاوه تغییرات و مشکلات جسمانی بارداری مانند کمردرد، تورم دست و پا و مچ و سوزش سر دل یا ترش کردن، می‌توانند میل جنسی شما را سرکوب کنند.

جای نگرانی نیست، بهتر است به‌طور مرتب و مکرر درباره این احساسات و حالات خود با همسرتان گفتگو کنید. اما اگر احساس خوبی نسبت به شکم برآمده خود دارید و هنوز احساس جذاب بودن می‌کنید، می‌توانید با همسرتان رابطه جنسی خوبی داشته باشید. این حالت در افراد متفاوت است، بنابراین هرکاری که احساس‌تان می‌گوید انجام دهید.

در چه مواقعی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری پرهیز کرد؟

ممکن است در بارداری های پر خطری نظیر موارد زیر، پزشک از شما بخواهد که از رابطه جنسی در دوران بارداری خودداری کنید:

• خطر سقط یا سابقه قبلی آن

• خطر زایمان زودرس (شروع انقباضات زایمانی زودتر از هفته ۳۷ ام)

• خونریزی یا ترشحات واژینال یا درد کرامپی و بدون علت شکم

• نشت مایع از کیسه آمنیوتیک و یا پارگی آن

• باز شدن زود هنگام گردن رحم

• قرارگیری جفت در بخش تحتانی رحم (جفت سر راهی یا Placenta previa)

• دو قلو، سه قلو یا چند قلو بودن بارداری

به یاد داشته باشید که اگر پزشک رابطه جنسی در دوران بارداری را ممنوع کند، این به این معناست که هرگونه ارگاسم و برانگیختگی جنسی (نه صرفا مقاربت) نیز ممنوع خواهد بود.

رابطه جنسی

رعایت ایمنی در روابط جنسی هنگام بارداری

اگرچه رابطۀ جنسی در صورت منع نشدن توسط پزشک، خطری برای مادر و جنین ندارد، اما لازم است که پدر و مادر مسائل بهداشتی را برای جلوگیری از هر نوع مشکلی رعایت کنند. اگر شما یا همسرتان به هر دلیلی در معرض خطر بیماری‌های آمیزشی قرار دارید، باید از نزدیکی جنسی در دوران بارداری خودداری کنید یا حداقل در زمان نزدیکی از کاندوم لاتکس استفاده کنید.

همچنین اگر همسرتان یا شما مبتلا به تبخال تناسلی فعال یا در آستانۀ ابتلا به آن هستید، بهتر است از رابطۀ جنسی پرهیز کنید، این موضوع به خصوص در ماه‌های آخر بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتی اگر همسر شما دچار تبخال دهانی است، حتی اگر علائم تبخال بروز نکرده، بهتر است از رابطۀ جنسی دهانی در تمام دوران بارداری خودداری کنید. همچنین در صورت وجود مشکلاتی مانند پایین بودن جفت یا ابتلا به بواسیر یا هموروئید، از رابطۀ جنسی مقعدی نیز پرهیز کنید. رعایت موارد فوق در کنار رعایت موارد بهداشتی توسط شما و همسرتان می‌تواند بی‌خطر بودن رابطۀ جنسی در طول بارداری را برای شما و جنین تضمین کند.

حالت‌ های نزدیکی مناسب بارداری

تغییرات بدن شما در دوران بارداری ممکن است باعث شود که نزدیکی به روش‌های قبل امکان‌پذیر نباشد. در چنین حالتی بهتر است برای یافتن راحت‌ترین حالت رابطۀ جنسی، موارد مختلف را آزمایش کنید. همان‌طور که شکم شما رشد می‌کند، یافتن حالتی که شما با آن احساس راحتی کنید نیز مشکل‌تر خواهد شد. همزمان با پیشرفت بارداری شما، ممکن است قرار گرفتن شوهر شما بر روی بدنتان هنگام رابطۀ جنسی مشکلاتی را برای شما به وجود آورد، همچنین بهتر است که شما در ماه‌های آخر بارداری به پشت نخوابید، در این صورت بهتر است این روش را فراموش کنید و به دنبال روش‌های دیگری باشید.

قرار گرفتن شما روی همسرتان یا خوابیدن به پهلو در کنار هم می‌تواند مشکلات رابطۀ جنسی را در دوران بارداری تا حد زیادی کاهش دهد. بهتر است به خاطر داشته باشید که روش‌های برقراری رابطۀ جنسی دیگری به ‌جز نزدیکی کامل نیز وجود دارد. اگر میل جنسی ندارید یا پزشکتان توصیه کرده است که نزدیکی نداشته باشید، یادتان باشد هنوز هم می‌توانید همسرتان را در آغوش بگیرید و ببوسید و به روش‌های دیگر احساس خود را به یکدیگر نشان دهید.

  • منبع
  • مادرشو
  • بیمارستان مریم
  • درمانکده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید