امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278198
۱۲۴۶
۱
۰
نسخه چاپی

تبخال چشمی چیست؟ | چرا چشم تبخال می زند؟

تبخال چشمی مثل دیگر انواع تبخال، بر اثر حمله ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV نوع اول به وجود می‌آید. ویروسی که بعد از ورود به بدن می‌تواند تا مدت‏ها پنهان بماند اما با اولین تبخال، به سیستم عصبی مرکزی می‏‎رود و بعد از آن می‌تواند در اثر هر تغییری در بدن خودش را به اشکال مختلفی مثل تبخال لب، تبخال بینی یا تبخال روی چشم نشان بدهد

تبخال چشمی چیست؟ | چرا چشم تبخال می زند؟

تبخال چشم چیست؟

قرمزی چشم، سوزش و خارش داخل یا اطراف پلک، احساس حساسیت پوستی در نواحی چشمی، التهاب و  بسیاری از علائم دیگر، از نشانه‌های یک بیماری ویروسی به نام تبخال چشمی هستند.

تبخال چشمی مثل دیگر انواع تبخال، بر اثر حمله ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV نوع اول به وجود می‌آید. ویروسی که بعد از ورود به بدن می‌تواند تا مدت‏ها پنهان بماند اما با اولین تبخال، به سیستم عصبی مرکزی می‏‎رود و بعد از آن می‌تواند در اثر هر تغییری در بدن خودش را به اشکال مختلفی مثل تبخال لب، تبخال بینی یا تبخال روی چشم نشان بدهد.

در بسیاری از موارد ، تبخال فقط یک چشم را درگیر می کند.

در شکل خفیف آن، تبخال چشم باعث موارد زیر می شود:

  • درد
  • التهاب
  • قرمزی
  • پاره شدن سطح قرنیه

ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV به لایه های میانی عمیق تر قرنیه – معروف به استروما – می تواند آسیب های شدیدی ایجاد کند که منجر به از دست دادن بینایی و کوری شود.

در واقع، تبخال چشم شایع ترین علت نابینایی مرتبط با آسیب قرنیه در ایالات متحده و شایع ترین منبع نابینایی مسری در جهان غرب است.

انواع تبخال چشم

شایع ترین نوع تبخال چشم کراتیت اپیتلیال است. در این نوع ، ویروس در باریک ترین لایه قرنیه که به اپیتلیوم معروف است ، فعال است.

همانطور که گفته شد ، HSV همچنین می تواند لایه های عمیق تر قرنیه را تحت عنوان استروما تحت تاثیر قرار دهد. این نوع تبخال چشم به نام کراتیت استرومایی شناخته می شود.

کراتیت استرومایی جدی تر از کراتیت اپیتلیال است زیرا با گذشت زمان و شیوع مکرر ، می تواند به قرنیه شما آسیب برساند و باعث کوری شود.

تبخال چشمی چیست؟ | چرا چشم تبخال می زند؟

علائم تبخال چشم

اگر به شکل ناگهانی و بی‌دلیل احساس درد شدید در چشمتان کردید یا دیدتان دچار مشکل شد ممکن است تبخال چشمی در راه باشد. این علائم، مهم‌ترین و رایج ‏ترین علائم تبخال چشمی هستند:

  • قرمزی و التهاب
  • سوزش
  • تورم در اطراف چشم و پلک‌ها
  • عفونت بی‌دلیل و مداوم
  • حساسیت بافت پوست اطراف چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • ترشح بی‌دلیل
  • حساسیت به نور
  • خارش

علائمی مثل سوزش، خارش و حساسیت در انواع آلرژی‎ها هم رخ می‌دهند بنابراین ممکن است تشخیص تبخال چشمی را کمی سخت کنند، مهم  است که با ادامه دار شدن علائم حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. تبخال چشمی در واقع روی سطح چشم شما (همان قرنیه) التهاب و زخم ایجاد می‌کند و در موارد شدید آسیب‌های جبران‌ناپذیر به آن می‏زند.

تبخال چشمی می‌تواند از طریق تماس با فرد آلوده به شما منتقل شود، حتی اگر هرپس در بدن آن فرد علامت چشمی نداشته باشد. مثلا اگر شما از یک حوله مشترک با فردی استفاده کنید که تبخال لب دارد، ویروس هرپس در بدن شما می‌تواند چشم را مورد حمله قرار بدهد.

هرپس در اولین تماس (حتی از طریق تنفس) وارد بدن می‏شود و می‏تواند تا مدتی طولانی غیرفعال باشد و به دلایل مختلفی مثل تروما، اضطراب، آفتاب شدید یا حساسیت غذایی خودش را به شکل تبخال چشمی نشان بدهد.

علت تبخال چشمی

تبخال چشم در اثر انتقال HSV به چشم ها و پلک ها ایجاد می شود. تخمین زده می شود که حداکثر ۹۰ درصد از بزرگسالان در سن ۵۰ سالگی در معرض HSV-1 قرار گرفته اند.

وقتی صحبت از تبخال چشم به میان می آید، HSV-1 بر این قسمت های چشم تأثیر می گذارد:

  • پلک
  • قرنیه (گنبد شفاف جلوی چشم شما)
  • شبکیه (ورق سنجش نور سلول ها در پشت چشم شما)
  • ملتحمه (ورقه نازک بافتی که قسمت سفید چشم و داخل پلک شما را می پوشاند)

برخلاف تبخال تناسلی (معمولاً با HSV-2 همراه است) ، تبخال چشم از طریق جنسی منتقل نمی شود در عوض، بیشتر پس از آن اتفاق می افتد که قسمت دیگری از بدن – به طور معمول دهان شما ، به شکل زخم های سرد – قبلاً تحت تأثیر HSV قرار گرفته است.

خطر انتقال ویروس از چشم آسیب دیده به شخص دیگر کم است. داروهای ضد ویروسی به حداقل رساندن آسیب هنگام شیوع کمک می کند.

تبخال چشمی چیست؟ | چرا چشم تبخال می زند؟

تشخیص تبخال چشم

اگر علائم تبخال چشم را دارید، به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید. اینها هر دو پزشکانی هستند که در زمینه سلامت چشم تخصص دارند. درمان زودهنگام ممکن است چشم انداز شما را بهبود بخشد.

پزشک معاینه کامل چشم را برای ارزیابی بینایی ، حساسیت به نور و حرکات چشم انجام می دهد.

آنها قطره های چشمی را در چشم شما قرار می دهند تا عنبیه را نیز گشاد کنند. این به پزشک شما کمک می کند تا وضعیت شبکیه را در پشت چشم شما ببیند.

پزشک ممکن است آزمایش لکه چشم فلورسئین را انجام دهد. در طول آزمایش ، پزشک از قطره چشم برای قرار دادن رنگ نارنجی تیره به نام فلورسئین در سطح خارجی چشم استفاده می کند.

پزشک رنگ چشم را بررسی می کند تا به او کمک کند هرگونه مشکل در قرنیه شما ، مانند زخم در ناحیه تحت تاثیر HSV را تشخیص دهد.

در صورت عدم مشخص بودن تشخیص، پزشک ممکن است نمونه ای از سلول ها را از سطح چشم شما برای بررسی وجود HSV بگیرد.

آزمایش خون برای بررسی وجود آنتی بادی ناشی از تماس قبلی با HSV برای تشخیص چندان مفید نیست زیرا اکثر افراد در مقطعی از زندگی در معرض HSV قرار گرفته اند.

درمان تبخال چشم

اگر تبخال چشمی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، پزشک قطره و پماد چشمی تجویز می‏‎کند یا با داروهای ضدویروسی خوراکی آثار آن را از بین می‏برد. علاوه بر این ممکن است با اپلیکاتورهای مخصوص و و ظریف، نواحی درگیر ویروس هرپس را از چشم جدا کند. قرنیه یک بافت شفاف است و در افرادی که با تکرر زیاد تبخال چشمی می‎گیرند، این بافت ممکن است کدر شود و دید را دچار مشکل کند، در این موارد پیوند قرنیه نیاز خواهد بود.

در مواردی که ویروس هرپس لایه ‏های عمیق‏ تری از بافت چشم را درگیر کرده باشد، قطره‏‎های کورتون ‏دار می‏‎توانند التهاب چشم را کاهش بدهند، توجه داشته باشید که این قطره ‏ها معمولا آخرین مرحله درمان هستند و به هیچ عنوان نباید خودسرانه از آن‎ها استفاده کرد.

این نکته را نباید فراموش کنید که هرپس سیمپلکس بعد از فعال شدن (و تمام شدن دوره پنهان)، می‎تواند به مراتب برگردد و تبخال‎هایی در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد کند، از جمله در چشم.

تکرر تبخال چشمی تنها آزاردهنده و زشت نیست بلکه خطرات جدی برای بینایی فرد به دنبال دارد. به همین دلیل، پزشکان برای افرادی که در معرض بازگشت تبخال چشمی هستند، قرص‌های ضدویروس خوراکی تجویز می‎کنند تا به شکل منظم مصرف کنند. استفاده از عینک آفتابی، دوری از شرایط استرس‎زا و مراقبت از محیط اطراف هم از جمله اقدام‌هایی هستند که از بازگشت تبخال چشمی جلوگیری می‌کنند.

  • منبع
  • درمانکده
  • فارسی ها

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید