امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276904
۱۱۵۴
۱
۰
نسخه چاپی

گواهی تجرد چیست؟ چرا صدور گواهی تجرد لازم است؟

گواهی تجرد چیست؟ چرا صدور گواهی تجرد لازم است؟

لزوم گواهی تجرد

پنهان کردن ازدواج قبلی از جانب فرد مقابل در بعضی از موارد برای بسیاری از افراد تجربه شده است. همچنین در موارد دیگری دیده شده که مردی با وجود داشتن همسر، خود را به عنوان فردی مجرد معرفی کرده و با این وجود، همسر دیگری اختیار می کند. بسیاری از موارد شکایت با موضوع فریب در ازدواج می باشد که یکی از زوجین ازدواج قبلی و یا فعلی خود را از دیگری پنهان کرده است.

یا این که ممکن است فردی قصد تجدید فراش کند و چون دو شناسنامه دارد، ازدواج اول خود را از زن دوم مخفی کند و نسبت به ثبت ازدواج خود در شناسنامه دوم اقدام کند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که عمل فریب در ازدواج توسط زن انجام گردد. به این صورت که زن ازدواج قبلی خود را از همسر جدید خود مخفی کند.

در صورت بروز این اتفاق ها، این اشخاص به حکم قانون مرتکب «فریب در ازدواج» می شوند و به دنبال آن مجازات شش ماه تا دو سال حبس در انتظار آنان خواهد بود. راه حل جلوگیری از این موضوع صدور «گواهی تجرد» می باشد.

بدین صورت که شما می توانید از دختر یا خواستگاری که قصد ازدواج کردن با او را دارید گواهی تجرد را درخواست کنید. این گواهی که در مدت یک یا دو روز صادر می شود، وضعیت ازدواج قبلی و فعلی فرد متقاضی را ارائه می کند. در مرحله اول، می بایست تعریف دقیقی از گواهی تجرد ارائه داد.

گواهی تجرد چیست؟

گواهی تجرد گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشد.درخواست کننده گواهی تجرد صرفاً صاحب شناسنامه می باشد.

نحوه ارائه تقاضای گواهی تجرد

1- شما می توانید از طریق این سامانه و با کلیک کردن بر دکمه دریافت خدمت فرم درخواست را تکمیل و به صورت الکترونیکی برای سازمان ثبت احوال ارسال و شماره پیگیری دریافت نمایید.

2- از این پس شما می توانید با استفاده از صفحه "پیگیری" در سامانه و وارد نمودن شماره پیگیری، وضعیت رسیدگی به درخواست خود را پیگیری نمایید.

3- پس از آنکه گواهی تجرد صادر گردید، پیامی مبنی بر صدور آن در صفحه پیگیری ظاهر خواهد شد . پس از مشاهده این پیام، می توانید با همراه داشتن مدارک ذیل شخصاً به اداره ای که در زمان ثبت درخواست تعیین کرده اید، مراجعه و گواهی را تحویل بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت گواهی تجرد

- اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه

- اصل و تصویر کارت شناسایی ملی

- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (پرداخت هزینه فقط در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی مقدور می باشد)

تحویل گواهی منوط به عدم وجود مغایرت بین اطلاعات مندرج در شناسنامه و سوابق سجلی موجود در سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود.

  • منبع
  • سازمان ثبت احوال کشور
  • بنیاد بین المللی حقوقی سنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید